Televisie Signaal

Gestart door jeroenudb, maart 13, 2014, 10:54:25

Vorige topic - Volgende topic

jeroenudb

Goedemorgen,

Ik vroeg mij af hoe het televisiesignaal bij mij thuis binnenkomt. Met de komst van UHD/4K verwacht ik dat de datastroom alleen maar groter wordt.
Maar hoe werkt het nu precies? Ik heb geen technische achtergrond dus het kan zijn dat mijn vraag nergens op slaat.

Komen alle zenders binnen in mijn huis en wordt er maar 1 weergegeven op de tv?
Of wordt enkel het signaal van de zender bij mij de huiskamer ingebracht die ik vraag van mijn kabelaanbieder. En als ik dus 2 televisies in huis heb 2 zenders.
Wat is dan de maximale capaciteit van bijvoorbeeld de kabelaanbieder

Ik ben benieuwd

HAL

4K? Wij zijn hier in Hilversum nog niet eens over naar HD. Laat staan dat 4K in zicht is.....

frank2

Er zijn geen tv uitzendingen met 4K. Overigens de meeste uitzendingen worden opgenomen in HD, in hilversum omgezet naar SD en weer ge upgrade naar HD.  Dus HD is op dit moment vaak al twijfelachtig. 4K zie ik dus totaal niet zitten, nederlandse zenders kunnen nog niet eens normaal HD uitzendingen goed uitzenden. Al zijn er uitzonderingen.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

HAL

Ik weet niet wat precies je achtergrond is, maar de meeste ENG-opnamen en studio-opnamen/uitzendingen zijn nog in SD. Ik schat iets meer dan de helft. Ze gaan in HD of upscaled HD de zender op. Dus de zender is volledig HD maar de opnamen, zowel op locatie als in de studio, live of opgenomen, zijn SD.

weradus

Citeer
Ik vroeg mij af hoe het televisiesignaal bij mij thuis binnenkomt.
Komen alle zenders binnen in mijn huis en wordt er maar 1 weergegeven op de tv?

Via de kabel komen alle zenders 'parallel' binnen en stem je af op de zender die je kijkt, maw TV aan of TV uit er is geen verschil in het signaal dat binnenkomt.

Kijk je via IP-TV dan stream je alleen de zender die je kijkt, Afhankelijk van de kwaliteit waarin je kijkt consumeer je dan minder of minder bandbreedte. maw TV uit dan is er geen verbuik ....

Hoop dat dit duidelijk is.

jeroenudb

@weradus: Ja, dat vroeg ik mij af inderdaad. bedankt voor het antwoord.

Dus eigenlijk is de lijn via de kabel altijd "bezet" met alle zenders. Dan is het toch wel zo dat hoe beter de kwaliteit, hoe meer er van de lijn gevraagd wordt? Of spreek je in dit verband niet over bandbreedte?

Ik ben mij er overigens wel van bewust dat 4K nog een aantal stationnetjes ver weg is. Maar als dus die lijn alle zenders continue moet dragen dan was mijn verwachting dat het een keer in het gedrang zou komen ten aanzien van de capaciteit.

weradus

CiteerOf spreek je in dit verband niet over bandbreedte

Jazeker maar dan in Mhz (per kanaal gebruik je 8 Mhz)

CiteerMaar als dus die lijn alle zenders continue moet dragen dan was mijn verwachting dat het een keer in het gedrang zou komen ten aanzien van de capaciteit.

Klopt het gebied ligt tussen +/- 80 Mhz en +/- 860 Mhz, hier gaan de analoge zenders in (radio en tv), je kabel Internet en de digitale tv (DVB-C).  In de praktijk is hier ruimte voor +/- 160 digitale en 32 analoge televisie kanalen. Sommige kabelaars zoals CAIWAY zijn helemaal gestopt met de door gifte van analoge kanalen wat extra ruimte voor het digitale aanbod vrijmaakt.