De 4 G's van HT/multichannel

Gestart door patrick_vdb, januari 29, 2004, 14:10:25

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

De 4G theorie werkt echt, heb nu 5 speakers met dezelfde woofers en tweeters aangesloten op een identiek versterker kanaal, het geluid met SACD en films is super, 5 (of 7 kanaals als ik de RB-1070 ook aanzet) stereo werkt ook waanzinnig, waar ik voorheen dacht dat er wat effect uit de surrounds kwam spelen deze nu in deze modus net zo vrolijk mee als de fronts.  Ik wil eigenlijk nog wel naar een RB-1090 voor de front, maar als ik aan het $G concept wil vasthouden zou dit dus egenlijk een RB-1080 moeten worden (identiek vermogen aan de 1095  per kanaal, maar dan met eigen voeding)

Enige waar ik nu nog mee zit (maar dat hoort meer in LARGE of SMALL thuis) is de ideale cutoff voor HT voor de XQ 40/60/80hz
JBL PRX Power!

Harry HT

Ter info voor de liefhebbers:

The Recording Academy's Producers & Engineers Wing

Klik:Recommendation for surround sound production (pdf)

In het pdf document staan leuke dingen vermeld, maar het belangrijkste (waar het om draait) dat weten we allemaal al. :)
De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Spacebass

Harry deze zijn O0

CiteerBackground noise with all equipment powered on should not exceed 25dB
SPL A-weighted. (Section 3.1.2, page 3-2)
Woahahahaaaa...zeker geen Barco  ;D  ;D

CiteerSurround mixing should always be done on identical full range speakers of
the same brand and model, plus a subwoofer. (Section 3.2.1, page 3-3)
  ^-^

CiteerThe monitoring system in the professional mixing environment must deliver
the full range of audible frequencies, and it must be positioned and calibrated
correctly.
;) Hoezo zoals het bedoeld is  ;D (niet dat ik daar aan voldoe, maar kom redelijk in de buurt zou ik zeggen  ;D

CiteerAppropriate amplification with sufficient headroom before clipping is required.
  :-\

CiteerAll five main speakers in a 5.1 configuration should be positioned along the
circumference of an imaginary circle at whose center is the mixing position.
:-\

CiteerSurround mixes should be checked on a satellite speaker system, preferably
one that emulates a typical consumer home theater environment.
Da's lief van ze  :)

Tuurlijk geld het voor de pro setting, maar goed, er wordt nogal vaak heftig gedaan over puurheid en intact laten blablablabla dan zou ik zeggen dat dit voor die mensen het uitgangspunt zou moeten zijn!

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: Spacebass op februari  2, 2005, 20:36:01
Woahahahaaaa...zeker geen Barco  ;D  ;D

Of een Barco met een mooie/goede hushbox ;D

NARAS heeft een mooi inititatief neer gezet welke het voor de consument ook een aantal zaken duidelijk maakt. Er zijn echter wel nog wat discussie-punten ;D

mvrg

Patrick

Harry HT

Hoi SB,

Eenvoudig is het inderdaad niet om alle aanbevelingen op te volgen.
Misschien zijn je fullrange speakers wel de grote kracht van je set.

Het advies is om de speakers in de voor de ons inmiddels bekende cilkelvorm op te stellen. De geadviseerde afstand tussen de luisterplek en de speakers is tussen de 6,5 & 7,5 ft.
Ik meen ergens op het forum gelezen te hebben dat je in je ht de mogelijkheid niet hebt om aan gelijke afstanden tussen de luisterplek en de speakers te voldoen. Tenzij je muur tussen jullie huis en dat van de buren zou slopen.

De geadviseerde hoogte van het plafond is 11 ft (ft=30,48cm) ;D , nou misschien schept dat wel mogelijkheden, zonder de buren erbij te betrekken.
Effe met het thuisfront praten :) en effe hakken en zagen, huppakee een plafond van 11 ft  8)

Succes met de verbouwing  ;)

Harry 
De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Harry HT

Hoi Patrick,

In je signature zag een linkje naar een website.

Wanneer gaat deze website over de 4 G's online?

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld

patrick_vdb

Hoi Harry,

Weet ik nog niet...maar ik dacht: "Claim de naam maar al snel! ;D"

mvrg

Patrick

GPO

Mooi man die maan op die website... ik zie de krantenkoppen al:

'de 4G's als de ontbrekende schakel in het heelal'

'de 4e dimensie ontrafeld'

;D

GPO
Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV 4K

patrick_vdb

Hi GPO,

The missing link ;D

Het is maar een plaatje, zal wellicht niet blijven staan wanneer de site wat actiever gaat worden. En aangezien de maan meestal aanwezig is wanneer men slaapt, en de site momenteel slapende is, dacht ik ....

mvrg

Patrick

GerritZ

Citaat van: patrick_vdb op maart  1, 2005, 13:02:54
Hi GPO,

The missing link ;D

Het is maar een plaatje, zal wellicht niet blijven staan wanneer de site wat actiever gaat worden. En aangezien de maan meestal aanwezig is wanneer men slaapt, en de site momenteel slapende is, dacht ik ....

mvrg

Patrick

Zal mijn benieuwen met die 4G's.......lijkt me opzich verder niet zo'n probleem, alleen de gelijke afstand speakers ben ik wel eens benieuwd naar hoe jij dat gaat doen. Je zult een knap brede kamer moeten hebben wanneer je zo'n 3 tot 4 meter van de front speakers gaat af zitten en ik neem aan dat je de ITU opstelling aanhoud............

Gerrit

patrick_vdb

Hi Gerritz,

Het benieuwd mij ook ;D Overigens weet ik nog niet zeker of ik voor een echte ITU-opstelling ga ... maar meer daarover in een later stadium ;)

mvrg

Patrick

jowi

Ik heb een 4G vraag. Ik ben bezig om zo goed mogelijk binnen de grenzen van wat mogelijk is 4G te realiseren.

Ik heb nu als fronts 2 stuks KEF Reference Model 2, en als rear 2 stuks KEF Reference Model 1. Ok, niet 100% gelijke speakers, maar ik beschouw ze toch als 4 dezelfde, sinds ze alle 4 gebruik maken van dezelfde KEF UniQ driver, en bassdrivers. De Model 2 combineert dat nog met een coupled-cavity design, en een daarop aangepast filter. In hoeverre de filters voor mid/high hetzelfde zijn weet ik niet, maar nogmaals, ik beschouw ze voor het gemak even als 4 gelijke speakers. Als center heb ik een KEF Reference 200c, met dezelfde drivers.

Totzover alles redelijk duidelijk, ik heb ze ook op zo praktisch en goed mogelijke gelijke afstand geplaatst, wat er op neer komt dat de fronts op 3.60 meter staan vanaf de luisterpositie en de rears op 2.50m. Daar kan ik weinig aan doen, de ruimte waar ze in staan laat niets anders toe. Ik zou de fronts dichterbij kunnen zetten, maar dat is niet wenselijk. De rears kunnen niet verder weg.

Het volume heb ik met een dB meter afgesteld, dat is ook ok.

De laatste G die overblijft, is gelijke hoogte. En daar wil ik graag advies over. Ten eerste, de model 2's zijn 102cm hoog, en de model 1's zijn 87cm hoog, een verschil dus van 15cm. Het ideale geval zou dus zijn om beide rears iets hoger te plaatsen, op een verhoging van 15cm, zodat ze allemaal even hoog zijn.

Maar nu komt het werkelijke probleem : de rechter rear staat noodgedwongen op een verhoogde vloer van 21cm, en staat dus 6cm te hoog t.o.v. de rest... ik kan deze speaker NIET lager zetten, dat kan simpelweg niet.

Nu da deze lange en hopelijk duidelijke inleiding heb ik dus de keus :

1. Zorg dat er zoveel mogelijk speakers op gelijke hoogte zijn. De fronts zijn goed, de linker-rear verhoog ik met 15cm zodat ie net zo hoog is als de fronts, en de rechter rear staat noodgedwongen 6cm te hoog. In dat geval heb ik de 3 speakers op gelijke hoogte. (de center laat ik voor het gemak even buiten beschouwing, maar staat op dezelfde hoogte als de fronts)

2. Zorg dat de achterspeakers beide gelijke hoogte hebben, en de fronts een gelijke hoogte. In dat geval zal ik dus de rechterrear net zo hoog maken als de linkerrear al is, dus 21cm. In dit geval steken BEIDE rears 6cm boven de fronts uit.

Wat is de beste optie ?

(bijgevoegd een plaatje van de KEF's voor de duidelijkheid, VLNR model 1, 2, 3 en 4 )

Audiofiel

Optie 2 zou ik kiezen: in ieder geval beide rears proberen op dezelfde hoogte te houden. Een geluidsbeeld dat naar boven neigt aan de achterkant kun je accepteren, eentje die scheef is achteraan niet.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Spacebass

Is ook mijn idee... heb een tijdje met veel grotere rears gewerkt en dat was best te pruimen, vooral met overvliegscene's  leek wel of ik hoogte kanalen had  ;D Je zou natuurlijk ook je fronts kunnen verhogen zodat je hoogste rear luidspreker in feite de referentiepunt is. De vraag is natuurlijk wat dat in de praktijk voor geluidsbeeld, plaatsings akoestisch verschil zal betekenen. Uitproberen tenzij je er optisch problemen mee hebt. Je rears op gelijke hoogte is in iedergeval een pré!

over gelijke afstanden:
Er zijn gewoon grenzen qua plaatsing in de ruimte. Je wil niet in het midden zitten (meestal de slechte plek qua akoestiek) dus zou het alleen kunnen als je een lange ruimte hebt die kwa pieken en dalen een redelijke luisterplekpositie toelaten (met wat akoestische aanpassingen), maar dan nog heb je een theoretisch verschil doordat de rears meer ruimte achter zich hebben...gelijke afstand is theoretisch wellicht het beste, maar in de praktijk zal het vrijwel altijd een compromie blijven...volgens mij dan. Wellicht dat Patrick een tip[je van de sluier wil oplichten hoe hij dat probleem gaat tackelen?

jowi

Natuurlijk is het hele 4G principe een ideaal uitgangspunt, en je probeert daar zo goed mogelijk aan te voldoen. Ik zit wel een beetje met het volgende, het principe zou als resultaat een geheel homogeen geluidsbeeld moeten creëeren, en de vraag is wáár ga je je praktisch noodzakelijke afwijkingen maken... ik heb ook al concessies moeten doen aan de afstand. Ook staat de rechter rear, dus de hoge, in een hoek, wat ook niet ideaal is. De linker rear staat vrij, de rest ook...

In mijn geval, kies ik voor 1 vreemde eend in de bijt door 1 speaker ietsjes hoger te zetten ( het gaat om 6cm ) of ga ik mijn geluidsbeeld "in tweëen hakken" door de rears beiden hoger te plaatsen ?

Ik heb nu even voor optie 1 gekozen, dus 3 op gelijke hoogte, met de rechter rear dus 6cm hoger. Ik ga hier eens naar luisteren een paar dagen en dan eens de andere optie proberen.

Spacebass

CiteerIk heb nu even voor optie 1 gekozen, dus 3 op gelijke hoogte, met de rechter rear dus 6cm hoger. Ik ga hier eens naar luisteren een paar dagen en dan eens de andere optie proberen.
Da's altijd een goed plan..je hebt kans dat de afwijking van 6 cm over die 2,5 meter tenietgedaan wordt door het afstraalpatroon van de speaker/kamerakoestiek. Je er idd gewoon een tijdje mee moeten leven om het goed te kunnen beoordelen.
Het scheef trekken hoor je snel genoeg..

noorlander999

Hallo,

zeer informatief allemaal.

Ik heb een vraag, Ik heb voor 2 zuilluidsprekers, de magnat 650 en achter de magnat 620 en de center 6 als center. Nu is de magnat 620 zeer moeilijk te plaatsen doordat de onderste woofer tegen de bank(leuning) aan komt en de tweeter er maar net overheen komt. De tweeter staat op 75 cm van de grond en met de spikes nog iets hoger. Kan ik de twee achterspeakers vervangen door twee boekenplank speakers, de 610, op stands zonder de 4g's al te erg te verkrachten. Het is immers dezelfde serie met dezelfde tweeters en woofers. Al heb ik van mensen gehoord dat de 610 toch anders klinkt door zijn kleinere afmetingen.

Een tweede optie is om te proberen alles in te ruilen voor 5 kleine speakers die makkelijker in hoogte te verstellen zijn en daardoor makkelijker te plaatsen. Dit zou jammer zijn omdat de speakers geweldig klinken met stereo.

Audiofiel

Citaat van: noorlander999 op mei 22, 2005, 23:57:45
Een tweede optie is om te proberen alles in te ruilen voor 5 kleine speakers die makkelijker in hoogte te verstellen zijn en daardoor makkelijker te plaatsen. Dit zou jammer zijn omdat de speakers geweldig klinken met stereo.
Je geeft precies het antwoord zelf al. In surround zul je een geweldig homogeen beeld gaan krijgen met 5 monitors, maar in stereo zul je het liefst je vloerstaanders willen houden. Ik draai zelf met 5 monitors en wil het betere afstraalgedrag niet kwijt en gebruik daarom de sub voor het opvullen van de muziek < 50 Hz.

Misschien moet je in jouw geval toch een compromis sluiten en alleen achter met monitors draaien... Of eens 5 goede monitors luisteren om te kijken hoe dat bevalt.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

patrick_vdb

Hi Noorlander999,

De 4G is een methode waarin de principes complementair zijn. Een eerste stap is om alle luidsprekers identiek te laten zijn (alleen dit gegeven alleen al levert een grote bijdrage in het homogene karakter van het geluidsveld) en de andere stappen vullen het nog verder aan. Afwijken van de eerste stap betekend al automatisch dat er van de methode wordt afgeweken.

Het leven bestaat echter uit compromissen, roeien met riemen die je hebt en het maken van keuzes die uiteindelijk acceptabel voor jou zijn. Een van die eerste keuzes zou bijvoorbeeld al kunnen zijn om te bepalen in hoeverre stereo middels de Magnat 650 belangrijk voor jou is? Of is wellicht surround met 5 identieke monitors toch belangrijker?

Audiofiel verwoordt het al prima, mischien moet je in jou specifiek geval wel uitwijken naar voor jou specifieke en acceptabele 'compromissen'. Maar het kan uiteraard geen kwaad om eens een opstelling met 5 goede monitoren te gaan beluisteren om te zien of stereo in een dergelijk geval ook acceptabel is voor jou.

mvrg

Patrick

noorlander999

Bedankt voor de hulp.

Ik begrijp dat 5 monitoren een homogeen geluidsbeeld opleveren. Maar mijn speakers komen uit dezelfde serie en gebruiken als ik het goed begrepen heb dezelfde onderdelen (speakers, filters ed.) Alleen de grote van de behuizing verschilt. Als dit niet ideaal is maar wel een goede tot behoorlijk goede surround weergave geeft kan ik daar wel mee leven.

Zoniet dan kan ik proberen ze nog terug te brengen, ik heb ze pas gekocht en het zit nog in de verpakking. Ik zou bv 4 * de magnat vintage 610 die goed uit de testen kwam (zoals de andere speakers uit de vintage 600 serie) kunnen nemen plus een goede subwoofer van bv jm acoustics. Hellaas is mijn budget niet dusdanig dat ik 500 euro per stuk voor een monitor kan neerleggen.

Een derde optie is om een kant en klaar systeem te kopen bv de kef 2500.2 of de sony sa 835 die ik personlijk ook wel aardig vind klinken.

Bovendien mogen die winkels dan wel eens goed naar hun assortiment kijken. Er worden namelijk zeer veel sets met zuilluidsprekers voor en boekenplank modellen achter verkocht als 'top' surround sets en niet eens van de minste of goedkoopste merken.

In iedergeval alvast bedankt voor een reactie.

patrick_vdb

Hi Noorlander999,

CiteerBovendien mogen die winkels dan wel eens goed naar hun assortiment kijken. Er worden namelijk zeer veel sets met zuilluidsprekers voor en boekenplank modellen achter verkocht als 'top' surround sets en niet eens van de minste of goedkoopste merken.

Je zegt het zelf al, ze proberen een set te verkopen als 'top surround set', waarbij de nadruk op het woordje verkopen ligt ;)

Luidsprekers uit dezelfde serie zijn nog altijd andere luidsprekers, ookal gebruiken ze vaak dezelfde drivers etc. Ze zullen vaak wel redelijk bij elkaar matchen, dus alhoewel niet ideaal, nog altijd beter dan totaal verschillende luidsprekers met elkaar combineren.

mvrg

Patrick

noorlander999

Thanks, laatste vraag.

Ik ga proberen mijn zuilluidsprekers terug te brengen. Nu heb ik mijn oog/oor laten vallen op de Canton Karat S1 of M10/20.

Moet ik als center de door de fabrikant opgegeven bijpassende center gebruiken of een vijfde monitor als centerspeaker gebruiken. Die centerspeakers hebben over het algemeen een extra lage tonen speaker en zijn dimensionaal anders opgebouwd. Een centerspeaker ziet er ook wat beter uit onder een tv of scherm .

Is het gebruik van zo'n center toegestaan met het oog op de 4 g's?

Mijn probleem is dat ik ivm sacd speakers wil die mintstens tot 30khz gaan. Ik ben dus beperkt in mijn keuze van speakers.

Grz

Audiofiel

Citaat van: noorlander999 op mei 25, 2005, 20:10:05
Moet ik als center de door de fabrikant opgegeven bijpassende center gebruiken of een vijfde monitor als centerspeaker gebruiken. Die centerspeakers hebben over het algemeen een extra lage tonen speaker en zijn dimensionaal anders opgebouwd. Een centerspeaker ziet er ook wat beter uit onder een tv of scherm .

Is het gebruik van zo'n center toegestaan met het oog op de 4 g's?
Een horizontaal gedimensioneerde center heeft een ander afstraalgedrag als een 'verticale' speaker. Een 5e monitor zal dus zeker de voorkeur hebben. Vooropgesteld dat je die wel kwijt kunt. Een 'verticale' speaker vergt iets meer creativiteit m.b.t. de opstelling. Bovenop een tv is niet echt stabiel, er naast is weer niet het midden. Met een beamer+scherm is het vaak wel mogelijk.

noorlander999

Dus als ik het goed begrijp mag de monitor ook niet op zijn kant gelegd worden (in de ideale situatie)? Ik dacht dat ik een klein beetje wist wat er nodig was voor een behoorlijke opstelling, dit blijkt dus niet zo te zijn. Zijn er boeken waarin zaken als afstraal gedrag en plaatsingshoogte en ruimtelijke accoustiek worden behandeld. En dan meer specifiek kan je een aanbeveling doen?

Mvg

Harry HT

Hoi,
Citaat van: noorlander999 op mei 27, 2005, 05:01:21
Zijn er boeken waarin zaken als afstraal gedrag en plaatsingshoogte en ruimtelijke accoustiek worden behandeld. En dan meer specifiek kan je een aanbeveling doen?
Gewoon even dit topic goed doorlezen  :D En je bent volledig op de hoogte  :D

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld