De 4 G's van HT/multichannel

Gestart door patrick_vdb, januari 29, 2004, 14:10:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Spacebass


Geluidsgolfje

Hallo,

Even een vraagje over de graden die gebruikt worden bij het advies over plaatsing van luidsprekers.
Ik dacht altijd dat vanuit de luisterpositie gezien de locatie van de center speaker (dus recht voor je) 0 graden was.
Jullie hadden het hiervoor over 90graden, maar dan is dat toch direct links of rechts van mij? Of zit ik hier maar wat uit mijn nek te zwetsen?

Ja, ik weet het, ben een nieuwkomer, sorry!

Geluidsgolfje
Rotel: RT940AX, RD960BX, RC970BX, RB970BX, RCD970BX
Denon: DVD2900
Kef: 2 x Reference Model One
Bekabeling: Monster

Spacebass

#102
Nee je hebt het bij het recht eeind. Die 90 graden gaat over de zitplaats tov van beide fronts
Dus ipv 60 Graden 90 graden.

Resonancer

luister naar n harman kardon avr230 met logic7 , bij deze reciever kan je voor logic7 en dts/dd. geen delay instellen, m.a.w. je moet er wel voor zorgen dat alle speakers evenver weg staan.  Heb ik t dus al die tijd goed gedaan blijkt. Luister naar 6 b&w dm220.   Voorheen had ik n allegaartje, heeft overigens ook z'n charme, missch niet t meest natuurlijke geluid maar wel heel spacey om films mee te kijken
603 s1 front
601 s1 rear.
CC6 s1 Center.
Sub Magnat Alpha 25A Visaton Convention Sub. DVD/CD Philips dvd 963 sa Harman Kardon - Avr 230. Marantz PM80 MKII Philips PW nog wat..breedbeeld.

Oracle

Citaat van: Resonancer op oktober 13, 2004, 21:55:41
luister naar n harman kardon avr230 met logic7 , bij deze reciever kan je voor logic7 en dts/dd. geen delay instellen, m.a.w.

Maar je kunt toch wel de afstanden instellen van de luidsprekers tot de zitplaats? Dat kon zelfs mijn oude Yamaha RXV495... En die heb al een paar jaar niet meer...  ???

Groet,
Mark

Resonancer

Citaat van: Mark Lemmens op oktober 13, 2004, 22:13:43


Maar je kunt toch wel de afstanden instellen van de luidsprekers tot de zitplaats? Dat kon zelfs mijn oude Yamaha RXV495... En die heb al een paar jaar niet meer...  ???

Groet,
Mark

Kon met mijn philips fr996 ook ja, maar met Hk lukt dat echt niet. wel voor pro logic 1en2,  maar met logic 7/dts  kan t niet (staat ook in de handleiding . Schrok er zelf ook wel ff van maar heb nu wel n perfect geluid in alle suroundmodes die t ding kan weergeven. Luister ook veel naar SACD en daar zijn (betaalbare) apparaten waarbij je de delay kunt instellen ook niet te vinden dus ik moest zowiezo met m'n speakers gaan schuiven.  T was wel wat gemeet om alles op zijn plek te krijgen maar ben nu heel tevreden.
  Tis ff puzzelen om je inrichting r op af te stemmen
603 s1 front
601 s1 rear.
CC6 s1 Center.
Sub Magnat Alpha 25A Visaton Convention Sub. DVD/CD Philips dvd 963 sa Harman Kardon - Avr 230. Marantz PM80 MKII Philips PW nog wat..breedbeeld.

boebla100

ik voldoe er dan ook bijna had zelfs zitten denken aan een 7de cdm9nt speaker maar ik wist niet hoe ik hem moest plaatsen heb er zelfs over nagedacht om hem plat te leggen. maar dat was geen optie .heb wel eens de opmerking gehoord goeie centers bestaan niet .maar mms in de toekomst als ik zelf ook een ht heb dan kan ik dat wel plaatsen
denon avc-a1sr  versterker
  denon 3800  dvd-speler
  denon 1500RD tuner
  6x b&w cdm 9 NT speakers
  1x b&w htm1   center speaker
  1x b&w asw cdm  woofer
  ps3--gamecube--en nog een videorecorder
  beamer H57 scherm beamax a-velvet matwit zichtmaat 200x130

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: boebla100 op oktober 14, 2004, 19:12:36
ik voldoe er dan ook bijna

Bijna raak is natuurlijk gewoon mis......zoals vaak binnen de audiowereld gaat het om de combinatie van factoren die voor de uiteindelijke synergie zorgen. Voldoen aan 1 G en de andere niet in acht nemen zal de totale toegevoegde waarde van die ene G waaraan voldaan wordt drastisch verlagen :-X

mvrg

Patrick

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

hillie


boebla100

dan heeft hier iedereen het gewoon mis denk je ook niet het moet ook nog te realiseren zijn ps ken maar weinig mensen die zo een opstelling als ik hebben en patrick nog bedankt voor je nuteloose opmerking dan is het gewoon mis
denon avc-a1sr  versterker
  denon 3800  dvd-speler
  denon 1500RD tuner
  6x b&w cdm 9 NT speakers
  1x b&w htm1   center speaker
  1x b&w asw cdm  woofer
  ps3--gamecube--en nog een videorecorder
  beamer H57 scherm beamax a-velvet matwit zichtmaat 200x130

reMC

Ach..ik denk dat Patrick gewoon zijn standpunt over de 4G's duidelijk wilt houden. En bijna raak is inderdaad helemaal mis :D

Oracle

Citaat van: boebla100 op oktober 20, 2004, 16:42:54
dan heeft hier iedereen het gewoon mis denk je ook niet het moet ook nog te realiseren zijn ps ken maar weinig mensen die zo een opstelling als ik hebben en patrick nog bedankt voor je nuteloose opmerking dan is het gewoon mis

Nou, Patrick's opmerking snijdt in zoverre hout, dat je met 6 gelijke speakers, en een center-speaker dus niet voldoet aan de 4G's.

Immers, de 4G's zijn gelijke speakers, gelijke afstand, gelijke volume en gelijke hoogte.

Toegegeven, ik ken ook niemand die dat heeft...

Wel een aantal die in de buurt komen (zoals Sir-Round, maar ook jijzelf, en ik ook een beetje (zij het wat minder...)).

Maar een beetje mis is ook gewoon "niet raak"...  :D

Groet,
Mark

patrick_vdb

Hi Boebla100,

M'n opmerking leek misschien nutteloos maar zoals Mark en ReMC terecht melden was het dat zeker niet, net zoals het niet vervelend naar jouwn persoon bedoelt was.

Ik bemerk vaak dat men surround of audio als een optelsom benadert en zo ook met de 4G.....ik heb identieke speakers en daarmee voldoe ik aan 1 G, ik heb alles gecalibreerd op een gelijk volume dus voldoe ik aan 2 G's...da's iig beter dan maar voldoen aan 1 G etc etc. Zo werkt het helaas niet en daarom mijn opmerking mbt de combinatie van factoren die zorgen voor de synergie.

Ik weet niet in hoeverre er mensen op het forum zijn die er volledig aan voldoen.....maar nog een set Thiel CS3.6 luidsprekers en mijn weg naar de 4G is gerealiseerd.

Mvrg

Patrick

Spacebass

Voor mij gelijke afstand...misschien wel het moeilijkst te realiseren...of ik moet mijn buren uitkopen  ;D

hillie

Tja je moet ook niet tegen de muur zitten  ;D

Spacebass

Citaat van: hillie op oktober 20, 2004, 21:58:07
Tja je moet ook niet tegen de muur zitten  ;D
;D  Ik krijg mijn rears niet op gelijke afstand als ik mijn luister/kijkbank op de ideale plek in de ruimte neerzet   :(  dus ik voldoe helaas niet aan de 4G's  ;) 

Maar sowieso moeilijk te realiseren...als je op 2/3 van je ruimte zit (meestal de een goede startplek) dan zullen je fronts ook 1/3 je kamer in moeten staan...alleen heb je dan wel je rears tegen de muur aanstaan...dus moet je een ideale afmeting hebben in je luisteruimte dat je ermee kan spelen...sec als theoretisch uitgangspunt dan.

Oracle

Citaat van: patrick_vdb op oktober 20, 2004, 18:31:31
Ik weet niet in hoeverre er mensen op het forum zijn die er volledig aan voldoen.....maar nog een set Thiel CS3.6 luidsprekers en mijn weg naar de 4G is gerealiseerd.

Heb je het dan over een 4.0 opstelling? Of echt in een 5.1?

En om aan te haken bij SB: hoe heb je de gelijke afstand gerealiseerd?

Groet,
Mark

Spacebass

CitaatOf echt in een 5.1?
Patrick gebruikt (nog?) een B&W subwoofer (dacht een asw4000?) dus ik denk dat hij 4.1 met een ghost center gebruikt.
Maar de discussie wel of geen center en of het dan "echt" is of niet zijn al meerdere threads aan de orde geweest.  ;)

patrick_vdb

Hi Mark,

Precies zoals Spacebass al zegt, een 4.1 configuratie wanneer de tweede set Thiel speakers er staat. Overigens zal ik wel een sub blijven gebruiken (al was het maar voor een LFE only ;) ) en wellicht dat er zelfs twee gaan komen ooit.

mvrg

Patrick

Spacebass

Nou ja ik doelde op misschien een andere sub ;)  Maar twee is natuurlijk ook leuk  O0

Oracle

Citaat van: Spacebass op oktober 21, 2004, 01:06:43
Maar de discussie wel of geen center en of het dan "echt" is of niet zijn al meerdere threads aan de orde geweest.  ;)

Ja, akkoord. Die heb ik ook gelezen, maar daar ging het me niet om! :)

Het ging me echt om even een beeld te hebben bij de actuele situatie. En dat heb ik nu! :)

Groet,
Mark

patrick_vdb

Hi Space,

Citaat van: Spacebass op oktober 21, 2004, 15:24:18
Nou ja ik doelde op misschien een andere sub ;)  Maar twee is natuurlijk ook leuk  O0

Ach zo.....ja wat kan ik zeggen. Twee Thiel SS4 subjes lijkt me ook wel leuk maar dat wordt wat prijzig ben ik bang, laat staan dat ze nog niet naar Nederland gehaald worden door de importeur >:( Misschien ooit nog aan de zelfbouw??

mvrg

Patrick

GPO

Citaat van: patrick_vdb op oktober 19, 2004, 12:41:01
Hi,

Bijna raak is natuurlijk gewoon mis......zoals vaak binnen de audiowereld gaat het om de combinatie van factoren die voor de uiteindelijke synergie zorgen. Voldoen aan 1 G en de andere niet in acht nemen zal de totale toegevoegde waarde van die ene G waaraan voldaan wordt drastisch verlagen :-X

mvrg

Patrick

Citaat van: hillie op oktober 19, 2004, 15:04:36
of ... beter iets dan niets ;D

Wellicht wat laat, maar ik wil hier toch iets over kwijt zonder meteen een oorlog te ontketenen  ;) :

Naarmate ik vaker over 4G lees des te meer ik juist het tegenover gestelde ga denken:

Beter niets dan iets....  >:(

Laten we met z'n allen blij zijn dat er zoveel mensen rondlopen die grote interresses in HT hebben. Ik heb soms een beetje het idee dat sommige mensen tever doorschieten in de trant van 'als je niet voldoet aan 4G dan hoor je er niet bij'.....

4G is volgens mij zo theoretisch en in 90% vd huishoudens onhaalbaar (WAF, kids, geld, ruimte, etc etc) dat er dit alleen bestemd lijkt te zijn voor de "lucky few"...

En aangezien een benadering van 4G blijkbaar geen 4G is, heeft nagenoeg niemand 4G en missen we blijkbaar met zijn allen een heleboel dingen in HT....

Lijkt bijna wel een geloof......  ;)

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

blue-eyes

Als je de theorie van de 4G aanhangt is er geen alternatief. Dat moet je blijven volgen.

Echter zoals je terecht opmerkt, de praktijk is vaak anders, denk iid maar aan de WAF.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey