Voorzetwand tegen burengeluid werkt als klankkast, hulp gevraagd

Gestart door jpagie, maart 1, 2014, 20:19:04

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BarcoCRT

Bonje met de buren, rijdende rechter, bij plaatselijk wethouder op bezoek gaan om de zaak te bespreken.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

jpagie

Ik krijg nu allemaal - goed bedoelde - suggesties om een confrontatie aan te (laten) gaan, maar dat is niet (meer) mijn intentie.
Wij hebben een huurhuis, hun een koophuis. Om die reden doet de gemeente, woningbouw en politie er niets aan. Andere verder escalerende handelingen wil ik voorkomen, geen zin in verdere ruzie + opgekropte woede a 5 jaar vrij laten is niet zo wijs, geloof me.

Ik herhaal mezelf maar ik richt me op de wand.

jpagie

Lieve mensen,

Het blijft wat stil opeens.. zie ik iets over 't hoofd? Ik weet het niet beter anders had ik hier geen hulp gevraagd.. maar ben in de war, welke constructie is nu de juiste in onze situatie?

MaxxMark

Nare en herkenbare situatie (al ben ik zelf ook (onbewust) de andere partij geweest, zie andere topics van mij daarover; waarbij ik niet anders kon dan herrie maken en proberen te achterhalen hoe ik dat zo min mogelijk kon doen iom de buren die niet wilde communiceren).

Ik kan niet zo goed achterhalen welke klachten er specifiek nu bij jou aanwezig zijn. Er is al genoemd dat contactgeluid moeilijk is maar dat je nu met je 'klankkast' ook spraakgeluid hebt. Ik denk dat het belangrijk is te definieëren welke geluidsoverlasten er zijn. Daarna te bestempelen aan welke wel wat te doen is en welke niet. En daarna pas te bepalen hoe die aangepakt gaan worden.

Je noemt overigens dat je de wasmachine tegenwoordig wel hoort (de reden waarom je denkt dat het een klankkast is), maar is dat ook daadwerkelijk zo? Je hebt al extra verbouwd, waren toen de muur weer weg was (was dat wel zo?) die 'extra geluiden' ook daadwerkelijk weer weg? Voor het zelfde geld hebben de buren de wasmachine verplaatst en hoor je die daardoor meer.


Met betrekking tot contactgeluid was al duidelijk dat je daar weinig aan kunt doen. Een kamer-in-kamer is ook genoemd maar werd gezien als onlogisch omdat je dan vanuit jullie huis naar hen toe isoleert. Persoonlijk denk ik echter dat als het echt contactgeluid is je daar niet veel aan kunt doen. Het enige is dan inderdaad de boel isoleren tov de "contact geluid doorgevende constructies".

Ik kon het niet goed uit je plaatjes opmaken; maar zou het kunnen dat geluid over en/of onder je voorzetwand door gaat? Ik zou me kunnen voorstellen dat er in je balklaag (indien geen beton) ruimte is waar geluid doorheen gaat. Of misschien een scheidingswand waarin een (open!) verbinding met je buren zit. Dat laatste is bij mij bijvoorbeeld van toepassing. Boven het plafond in mijn werkkamer zat een (ventilatie) gat welke een open verbinding naar de buren heeft. Dan kan ik onder mijn plafond nog zo hard een voorzetwand zetten; het geluid gaat dan uiteindelijk gewoon over de muur via het gat naar binnen.

Ik vind het zelf ook een moeilijke situatie en ga daarom ook geen goed bedoelde hobby adviezen geven. Wel denk ik dat het erg belangrijk is eerst te bepalen welke geluiden er zijn en aan welke je daadwerkelijk wat kunt doen.


Ps. 1 dag "stil blijven" is niet heel erg lang. Er zijn genoeg mensen aan het werk of mensen die niet op stelt en sprong reageren ;)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

danielo

Hi,

Ik denk ook dat een aantal van ons iets hebben van we weten niet hoe we kunnen helpen, immers contact geluid als dit maakt het redelijk lastig/onmogelijk zonder aanpakken bij de bron iets wat je als optie uitsluit. Ik heb hier met de buren samen aanzienlijke aanpassingen gedaan om een HT mogelijk te maken en het werkt prima echter op het moment dat ik of hun of de buren 2 huizen verderop ergens een spijker inslaan hoor je het alsof ze naast je staan.

Zou graag met een handige tip komen maar denk dat veel mensen die dit hier lezen van mening zijn dat het een verloren wedstrijd is op deze manier.

Hou ons op de hoogste als experts ipv amateurs een oplossing weten want dan leren we er allemaal van. Geluidsoverlast als dit maakt je gek als je niet uitkijk heb zelf bij mijn ouders in een pand pompen 30 meter laten verplaatsen (deels op eigen kosten) en dat duurde 3 jaar.

Sterkte,

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

jpagie

Citaat van: MaxxMark op maart  3, 2014, 13:01:30
Nare en herkenbare situatie (al ben ik zelf ook (onbewust) de andere partij geweest, zie andere topics van mij daarover; waarbij ik niet anders kon dan herrie maken en proberen te achterhalen hoe ik dat zo min mogelijk kon doen iom de buren die niet wilde communiceren).

Ik kan niet zo goed achterhalen welke klachten er specifiek nu bij jou aanwezig zijn. Er is al genoemd dat contactgeluid moeilijk is maar dat je nu met je 'klankkast' ook spraakgeluid hebt. Ik denk dat het belangrijk is te definieëren welke geluidsoverlasten er zijn. Daarna te bestempelen aan welke wel wat te doen is en welke niet. En daarna pas te bepalen hoe die aangepakt gaan worden.

Je noemt overigens dat je de wasmachine tegenwoordig wel hoort (de reden waarom je denkt dat het een klankkast is), maar is dat ook daadwerkelijk zo? Je hebt al extra verbouwd, waren toen de muur weer weg was (was dat wel zo?) die 'extra geluiden' ook daadwerkelijk weer weg? Voor het zelfde geld hebben de buren de wasmachine verplaatst en hoor je die daardoor meer.


Met betrekking tot contactgeluid was al duidelijk dat je daar weinig aan kunt doen. Een kamer-in-kamer is ook genoemd maar werd gezien als onlogisch omdat je dan vanuit jullie huis naar hen toe isoleert. Persoonlijk denk ik echter dat als het echt contactgeluid is je daar niet veel aan kunt doen. Het enige is dan inderdaad de boel isoleren tov de "contact geluid doorgevende constructies".

Ik kon het niet goed uit je plaatjes opmaken; maar zou het kunnen dat geluid over en/of onder je voorzetwand door gaat? Ik zou me kunnen voorstellen dat er in je balklaag (indien geen beton) ruimte is waar geluid doorheen gaat. Of misschien een scheidingswand waarin een (open!) verbinding met je buren zit. Dat laatste is bij mij bijvoorbeeld van toepassing. Boven het plafond in mijn werkkamer zat een (ventilatie) gat welke een open verbinding naar de buren heeft. Dan kan ik onder mijn plafond nog zo hard een voorzetwand zetten; het geluid gaat dan uiteindelijk gewoon over de muur via het gat naar binnen.

Ik vind het zelf ook een moeilijke situatie en ga daarom ook geen goed bedoelde hobby adviezen geven. Wel denk ik dat het erg belangrijk is eerst te bepalen welke geluiden er zijn en aan welke je daadwerkelijk wat kunt doen.


Ps. 1 dag "stil blijven" is niet heel erg lang. Er zijn genoeg mensen aan het werk of mensen die niet op stelt en sprong reageren ;)

1 Dag stilte is natuurlijk niet lang. Mijn excuses. Het maakte me onzeker. Dat komt uit de ervaring dat mensen (in het algemeen) nogal snel klaar zijn met dit onderwerp (vatten het als klagen op) hoewel ik puur op een praktisch werkende oplossing uit ben.
Niet zo bedoeld dus.

Goed, de situatie. Eerst had ik beneden een wand gemaakt. Niet tegen de 'probleemmuur' maar als experiment tegen de tegenoverliggende muur (dus de andere buren).
* die muur is kleiner en wilde daar beginnen omdat de andere muur veel meer werk met zich meebracht op dat moment, o.a. een raamafscheiding weghalen.
- houten regels verticaal tussen schuim geklemd (vloer/plafond) afstand uit wand: 2cm. Schuimvlokken 2cm. erachter (kleine stroken boven, midden en onder om afstand te maken en het geheel 'buigslap' te houden). Tussen de regels opgevuld met glaswol.
Zwevend (dus 0.5 a 1 cm ruimte links, boven, rechts, onder) de Gyproc 12,5 geschroeft om de 60cm.
Resultaat: klankkast. De (contact)geluiden die aan de tegenoverliggende muur werden gemaakt kwamen in deze muur zwaarder versterkt als voorheen terug. Soort 'stereo effect' dus.

Verloren verhaal beneden. Dus dacht ik, ik ga de woonkamer laten voor wat het is en de materialen boven in de slaapkamer inzetten om daar een rustruimte van te maken.
Dit a) om het materiaal beneden op te ruimen (weer leefbaarder maken) en b) een tv neer te zetten, eerer naar bed te gaan en meer te slapen (hard nodig). Om ernergie op te bouwen.
- Op dezelfde manier gemaakt, maar nu met houten plinten van 1 cm, 4.5 uit de wand. Die 4.5 opgevuld met glaswol, en om de 60 Gyproc platen erop. Daar tegenaan om de 60 stoken geplakt waar de regels verticaal geplaatst werden. Daar tegenaan dus weer Gyproc platen (dus: glaswol, gipsplaat, glaswol tussen regels, gipsplaat.). Alles rondom elastisch afgekit.
Resultaat: klankkast, ik hoorde opeens meer luchtgeluiden (o.a. praten lachen wasmachine etc.) dan voorheen. Voorheen = zonder voorzetwand waren luchtgeluiden wel aanwezig maar niet zo duidelijk als nu (feit). Nee hun wasmachine is niet verplaatst.

Next: deels open gemaakt, alle glaswol kunnen verwijderen en dichtgemaakt. Huidige situatie:
- 4.5 lege ruimte, dan ontkoppeld 1cm plinten om de 60cm,  en de platen zijn plinten vastgeschroeft om de 60cm. Wederom zwevend (ontkoppeld).
Resultaat: alle geluiden binnenshuis komen erbij. Mijn zoon kwam toevallig binnen en zei iets, wat ik vrij hard door de wand terug hoorde (met het oor erop). Laag en dof ter verduidelijking. Lijkt op een speakerbox nu (?) en stel dit zou al een goede (basis)opzet zijn om mee verder te gaan, bestaat dan het risico dat mijn geluiden nu bij de buren terecht komen (is een vraag?).

En nee: de buur-muur heb ik uiteraard voordat ik met iets begon, nageken op gaten, gleuven etc. en daar waar nodig, afgekit. Geen lekken dus.
Elke constructie heb ik afgekit nadat ik mezelf verzekerd had dat alles (regels of plintwerk en gipsplaten) ontkoppeld was van linker- rechtermuur + wand, vloer en plafond. Middels Polypress vlokkenschuim. Dus alles is ontkoppeld, buigslap en afgekit.

NB: de Gyproc 12.5 platen werden als hét plaatmateriaal aangegeven als het beste voor een massa-veer-massa constructie.
Dit gipskarton klinkt echter erg hol als je erop tikt (lage bonk). Je hebt idd Silentboard van Knauff maar da's peperduur.

Citaat van: danielo op maart  3, 2014, 17:26:46
Ik denk ook dat een aantal van ons iets hebben van we weten niet hoe we kunnen helpen, immers contact geluid als dit maakt het redelijk lastig/onmogelijk zonder aanpakken bij de bron iets wat je als optie uitsluit.
Dat begrijp ik, ik sluit echter niets uit maar bij de bron aanpakken (ik weet, dat levert het meeste op), is onmogelijk. Destijds heb ik al van alles voorgesteld o.a. de trap stofferen op mijn kosten (reactie: nee, dat is vies). Voorgesteld of ze op mijn kosten een wand wilden (laten) maken (reactie: nee, geen zin in). Voorstel gedaan om een ondervloer onder het laminaat te leggen evt. op mijn kosten (reactie: geen).

Maw: uit de bron is er niets mogelijk. Ik wil graag de juiste constructie boven toepassen want €450 aan materiaal weg gooien vind ik doodzonde.
Misschien had ik gewoon op gevoel moeten werken en een stenen muur moeten metsen van zware bakstenen. Ik weet het allemaal niet meer ;)

Bedankt mensen. Jullie zijn erg behulpzaam!  :smile:

SpeedyAndré

Wat nog wel een beetje helpt is de ruimte waar je last hebt van geluid minder hard maken zodat je de galm reduceert en daarmee het volume.
Een audiofiel doet dit om beter stereo te kunnen horen.
De buigslappe wand is trouwens niet de enige manier van isloeren, met extra massa zoals een muurtje metselen kan dat ook.
Echter is de muur niet de enige richting waar het vandaan komt dus je lost er maar een deel mee op.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

TopGun2010

Het is goedkoper om de trap bij de buren te laten voorzien van een luxe bekleding! Wellicht kan iemand in de omgeving bemiddelen.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

alexander2

Mag ik nog een vraag stellen, hoor je enkel de trap of ook de vloeren van de buren?
Want als het enkel de trap is daar kan je toch niet 24/7 last van hebben?

quattronl

Citaat van: alexander2 op maart  3, 2014, 21:42:20
Mag ik nog een vraag stellen, hoor je enkel de trap of ook de vloeren van de buren?
Want als het enkel de trap is daar kan je toch niet 24/7 last van hebben?
Mwoah. Gezin met kinderen die op de trap spelen en constante inloop van anderen (zie voorgaande posts).
Trust me, dat gaat de hele dag tot en met 's avonds door en als je daar gevoelig voor bent dan wordt je daar knetter van (BTDT!)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

jpagie

Citaat van: TopGun2010 op maart  3, 2014, 20:41:51
Het is goedkoper om de trap bij de buren te laten voorzien van een luxe bekleding! Wellicht kan iemand in de omgeving bemiddelen.
Trap voorzien van bekleding op mijn kosten > zie post > heb ik voorgesteld > vinden ze 'vies'.
Bemiddeling > zie post > heeft gefaald.

Citaat van: alexander2 op maart  3, 2014, 21:42:20
Mag ik nog een vraag stellen, hoor je enkel de trap of ook de vloeren van de buren?
Want als het enkel de trap is daar kan je toch niet 24/7 last van hebben?
Het is voornamelijk de trap. Dit geeft niet een 'droge tik' maar dreunt (trilt) door. Vermenigvuldig dit met x tredes keer 2 trappen, op en neer, niet lopend maar stampend, en dan uren achter elkaar. Zeker in weekenden, vakanties, zon- en feestdagen, kerkdagen is het non-stop.
Het zijn ook de vloeren, zelfde effect, want er wordt op gedanst gesprongen en weet ik wat nog meer. Maar de trap staat verankert aan onze woonkamermuur en komt halverwege mijn- en mijn zoons kamer uit. Dus; de trap is het meest hinderlijke (vooral vanwege de doordreuning/na-trillingen).

Citaat van: quattronl op maart  3, 2014, 22:06:33
Mwoah. Gezin met kinderen die op de trap spelen en constante inloop van anderen (zie voorgaande posts).
Trust me, dat gaat de hele dag tot en met 's avonds door en als je daar gevoelig voor bent dan wordt je daar knetter van (BTDT!)
Precies jij snapt het.

Citaat van: SpeedyAndré op maart  3, 2014, 20:06:55
Wat nog wel een beetje helpt is de ruimte waar je last hebt van geluid minder hard maken zodat je de galm reduceert en daarmee het volume.
Dat is - naar mijn idee - een manier om je eigen geluid te isoleren naar anderen <- niet andersom -> en dat is nou juist de bedoeling. Corrigeer me als ik dit verkeerd zie?

Citaat van: SpeedyAndré op maart  3, 2014, 20:06:55
De buigslappe wand is trouwens niet de enige manier van isloeren, met extra massa zoals een muurtje metselen kan dat ook.
Echter is de muur niet de enge richting waar het vandaan komt dus je lost er maar een deel mee op.
De bedoeling is om a) hun zijde te isoleren en daarna b) de tussenwand van onze slaapkamers. Heb je een suggestie?

PS: is er iemand die pro-actief wilt helpen voor een flesje wijn, krat bier of iets dergelijks? Ik heb geen vertrouwen meer in mijn kunde (haha) #zucht...

FWK

Als ik alle reacties lees zitten er echt wel goede tips tussen, echter hebben die vooral betrekking op het oplossen van luchtgeluid problemen.
Het enige wat echt zal helpen is het verhelpen van het contactgeluid aan de bron in deze is dit, naar mijn mening, de constructie opbouw van de woning met de woning scheidende wand en alle gekoppelde constructie  onderdelen.
Contactgeluid oplossen is zonder loskoppelen van de elementen die het contact maken eigenlijk niet goed mogelijk.
De bron, de buren, zouden de overlast moeten beperken, bouwkundig is dit verder niet op te lossen.



Arcam SR 250- Arcam PA240 eindversterker - Arcam DV137 - Dynaudio Contour 1.4s le- REL t5i subwoofer - Linn Akurate ds - Ocos - Audioquest en Grimm bekabeling-QNAP NAS

MaxxMark

Ik vind het een erg moeilijke situatie en zou zelf geen pasklare oplossing weten.

Een ding wat me wel opvalt is je verhaal over dat geluid van in de ruimte versterkt lijkt te worden. Zou het kunnen zijn dat door het verbouwen de ruimte is leeggehaald en dat nadat deze ruimte af is je gewoon een lege ruimte hebt? En je daardoor dus binnen in de ruimte veel meer echo hebt gecreëerd? Iets wat ontzettend logisch is omdat je nog steeds harde (gips) muren hebt.

Ter illustratie; als je een kamer-in-kamer maakt die 100% isoleert is dat op geluid dat naar buiten of naar binnen wil. Het doet echter niets met geluid dat al binnen is. Ofwel; als de binnenmuren, vloer en plafond gewoon gips zijn zal je nog altijd een gigantisch echo-ende kamer hebben. Als je daar wat in zegt zal dat heel naar klinken en verre van rustig. Ondanks dat je kamer-in-kamer 100% correct is.

Als in jouw situatie het geluid van binnenuit versterkt lijkt te worden zou dat best een reden kunnen zijn. Dit is dan uiteraard iets wat relatief makkelijk op te pakken valt door absorptiemateriaal te hebben en gewoon de kamer vol te zetten met voorwerpen van verschillende formaten zodat je diffusie creëert.

Mocht je nog absorptiemateriaal over hebben dan zou ik dat allemaal eens in die kamer neer leggen of ophangen. En verder ook de kamer vol zetten met spullen (lampen, planten, kast, tafel, stoel, etc.). Op die manier creeer je absorbtie en diffusie en voorkom je dat de ruimte het geluid van spraak versterkt.

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

SpeedyAndré

Citaat van: jpagie op maart  3, 2014, 22:30:45

Dat is - naar mijn idee - een manier om je eigen geluid te isoleren naar anderen <- niet andersom -> en dat is nou juist de bedoeling. Corrigeer me als ik dit verkeerd zie?
De bedoeling is om a) hun zijde te isoleren en daarna b) de tussenwand van onze slaapkamers. Heb je een suggestie?

Volgens mij demp je al het geluid in de kamer, ongeacht waar het vandaan komt.
De tussenwand van de 2 slaapkamers staat neem ik aan haaks op de muur van de buren?
Het is jammer van het materiaal, maar als je een in de praktijk meer last krijgt na een aanpassing dan zou ik die weer verwijderen.
Misschien is de constructie nu wel te buigzaam, de Merford profielen hechten van onder tot boven aan de muur.
Als ik Google op 'buigslappe wand' dan vind ik o.a. deze pagina.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

jpagie

Citaat van: MaxxMark op maart  3, 2014, 23:01:56
Ik vind het een erg moeilijke situatie en zou zelf geen pasklare oplossing weten.

Een ding wat me wel opvalt is je verhaal over dat geluid van in de ruimte versterkt lijkt te worden. Zou het kunnen zijn dat door het verbouwen de ruimte is leeggehaald en dat nadat deze ruimte af is je gewoon een lege ruimte hebt? En je daardoor dus binnen in de ruimte veel meer echo hebt gecreëerd? Iets wat ontzettend logisch is omdat je nog steeds harde (gips) muren hebt.

Ter illustratie; als je een kamer-in-kamer maakt die 100% isoleert is dat op geluid dat naar buiten of naar binnen wil. Het doet echter niets met geluid dat al binnen is. Ofwel; als de binnenmuren, vloer en plafond gewoon gips zijn zal je nog altijd een gigantisch echo-ende kamer hebben. Als je daar wat in zegt zal dat heel naar klinken en verre van rustig. Ondanks dat je kamer-in-kamer 100% correct is.

Als in jouw situatie het geluid van binnenuit versterkt lijkt te worden zou dat best een reden kunnen zijn. Dit is dan uiteraard iets wat relatief makkelijk op te pakken valt door absorptiemateriaal te hebben en gewoon de kamer vol te zetten met voorwerpen van verschillende formaten zodat je diffusie creëert.

Mocht je nog absorptiemateriaal over hebben dan zou ik dat allemaal eens in die kamer neer leggen of ophangen. En verder ook de kamer vol zetten met spullen (lampen, planten, kast, tafel, stoel, etc.). Op die manier creeer je absorbtie en diffusie en voorkom je dat de ruimte het geluid van spraak versterkt.

Dit is erg goed mee gedacht waarvoor mijn dank. Ik schijn mezelf echter niet goed uit te drukken.

Zonder voorzetwand had ik vooral last van contactgeluid die vooral via de tussenmuur (onze slaapkamers) binnen kwam. Mijn zoons slaapkamer bestrijkt namelijk een groter deel van de aangrenzende burenmuur. Ter illustratie: hun woning begint in mijn slaapkamer op zo'n 1 meter 20 (ná het schuine gedeelte) en gaat door naar achteren (zijn slaapkamer dus).
Onze woning staat dus zogezegd versprongen naar voren tov hun woning. Ofwel, hun woning staat 'dieper' naar achteren. Als je de foto ziet, begint hun woning vanaf ca. de 2e gipsplaat vanaf rechts (wat de tussenwand van onze slaapkamers is).
Dus van voor naar achter: mijn kamer, ca. 2meter buitenmuur, dan ca. 1.20meter buurmuur > scheidingswand slaapkamers > zijn kamer.
Anders gezegd: hun huis begint halverwege mijn slaapkamer.

Met voorzetwand (met glaswol erin) heb van hetzelfde last PLUS meer luchtgeluiden die die 1.20 binnen komen. Aangezien de voorzetwand het geluid van hen nu verdeelt over de hele lengte van de wand adviseerde Knauff mij om het leeg te laten. Zo gezegd zo gedaan.
Nu heb ik last van hetzelfde PLUS die luchtgeluiden PLUS onze eigen geluiden. Idd, het echo't maar dat deed het al.

Ik weet het niet beter uit te leggen.

Excuus, ik voel me nogal chaotisch het is allemaal vrij verwarrend.

jpagie

Eerst heb ik het zo gedaan, zie stappenplan + video. Dat werkte niet. https://www.gamma.nl/geluidsisolatie-bij-wanden
Toen heb ik het zo uitgevoerd https://www.youtube.com/watch?v=j5LaTOCZ7b8 maar dan zonder metalstuds (dus met balken) en losgekoppeld vanaf de wand met schuim.
Edit: en omdat ik weet dat de balken (hout) stijfer (en dus minder mee kunnen trillen) zijn dan metalstud profielen, heb ik veel moeite gedaan door het los te koppelen en ieder contact te vermijden dwz o.a. vrij het houden van de wand (afstand dus).

jpagie

Citaat van: SpeedyAndré op maart  3, 2014, 23:10:57
Volgens mij demp je al het geluid in de kamer, ongeacht waar het vandaan komt.
De tussenwand van de 2 slaapkamers staat neem ik aan haaks op de muur van de buren?
Het is jammer van het materiaal, maar als je een in de praktijk meer last krijgt na een aanpassing dan zou ik die weer verwijderen.
Misschien is de constructie nu wel te buigzaam, de Merford profielen hechten van onder tot boven aan de muur.
Als ik Google op 'buigslappe wand' dan vind ik o.a. deze pagina.

André  8)
Dat klopt André. Maar ik wil het niet dempen maar tégen houden. Evt. demping gebeurd al dmv het bed, vloerbedekking, gordijnen.
Die eierdop matten bv zijn om je eigen geluid te absorberen zodat je minder last van galm hebt in je kamer. Een bouwmarkt gaf de (te eenvoudige) tip deze toch aan te brengen, maar dan andersom om het principe om te keren. Geloof er niets van dat dit werkt.
Tussenwand sl.kmrs staat idd haaks tov de buurmuur.
Ik heb je link gevolgd maar zo had ik het idd exact uitgevoerd. Gyproc NL en Zilenz.nl konden geen enkele fout mbt de constructie ontdekken op detailfoto's en zeker niet gezien ik werkelijk elk mogelijk contact losgekoppeld heb mbv de schuimvlokken 2 cm dik 120 kg m3.

jpagie

En dan zeggen ze "geld maakt niet gelukkig".

Nou ik had het wel geweten  :confused:

FWK

Het contactgeluid lijkt mij toch de hoofdoorzaak van de overlast.
Een volledige "doos in doos" constructie zou kunnen helpen, hierbij wordt de ingebrachte extra "doos" lees kamer, volledig onafhankelijk van de huidige constructie aangebracht.
Zowel de wanden als de vloer als het plafond dienen dan volledig geïsoleerd aangebracht te worden van de bron van het contactgeluid.
Als bouwkundige heb ik diverse "doos in doos" constructies begeleid o.a in nieuwbouw poppodia in NL, een best wel ingrijpend geheel om goed uit te voeren waarbij de te gebruiken isolatoren zeer belangrijk zijn.
Arcam SR 250- Arcam PA240 eindversterker - Arcam DV137 - Dynaudio Contour 1.4s le- REL t5i subwoofer - Linn Akurate ds - Ocos - Audioquest en Grimm bekabeling-QNAP NAS

jpagie

Citaat van: FWK op maart  3, 2014, 23:31:05
Het contactgeluid lijkt mij toch de hoofdoorzaak van de overlast.
Een volledige "doos in doos" constructie zou kunnen helpen, hierbij wordt de ingebrachte extra "doos" lees kamer, volledig onafhankelijk van de huidige constructie aangebracht.
Zowel de wanden als de vloer als het plafond dienen dan volledig geïsoleerd aangebracht te worden van de bron van het contactgeluid.
Als bouwkundige heb ik diverse "doos in doos" constructies begeleid o.a in nieuwbouw poppodia in NL, een best wel ingrijpend geheel om goed uit te voeren waarbij de te gebruiken isolatoren zeer belangrijk zijn.
Dat is ook de hoofdoorzaak maar ik heb me al neergelegd dat ik dit niet kan oplossen. Dit moet of bij de bron, of dmv een doos in doos maar ik heb geen 20.000 liggen.
Ik wil het gewoon graag (ja met beperkte middelen) zo goed mogelijk afbouwen nu (dat het minder ipv meer word (luchtgeluid)) dan bijrusten, weer sporten en weer ah werk zoals het hoort.
Q: wat kan ik het beste doen met gipsplaten (Gyproc 1.25), glaswol (Isover 4.5) en houten regels (4.5 vierkant).

Weggooien?  ::)

jpagie

Zo dus:

donaldk

Citaat van: SpeedyAndré op maart  1, 2014, 22:10:39
Er is tegenwoordig glas/steenwol met een veel grotere dichtheid en dat weegt een stuk meer.
Met gipsblokken zou je een nog zwaardere muur kunnen bouwen, maar dat is geen garantie voor succes.
Gelukkig is die muur niet zo groot, dan kan je nog terug naar een oude situatie.
Er zijn fora waar muzikanten zitten die een studio in huis hebben gebouwd, dan krijg je een nogal extreme kamer in kamer constructie.
Dat werkt gegarandeerd isolerend maar het kost ruimte, inzicht en een investering.

André  8)

Die kamer in kamerconstructie dient echter voornamelijk om geluid in de kamer te houden en niet andersom, al helpt het wel. De kamer in kamer was hier op het forum ook populair enkele jaren geleden, maar tegenwoordig zijn de projecten wat minder extreem.

jpagie

Goedemorgen allen. Ik heb een vraag.
Ik zat te denken, als ik nu eerst tegen de bestaande wand zacht materiaal lijm, niet of klem. Zoals bv. vloerbedekking wat ik nog heb liggen. Of van dat schuim wat ik besteld had (zie link:
http://www.zilenz.nl/akoestische-isolatie-1/polypress-geluidsisolatie/polypress-vlokkenschuim-120)

En dan pas de wand maak. Maak ik dan het lucht- en eventueel contactgeluid gedempter wat naar binnen wilt komen? Is een theorie.

NB1: het contactgeluid (denk aan een "natte" BONKKKKKKKKKK (of aan een slag op een dumvel met reverb)) wil ik in Db's zachter maken (dus "bonk") en daarnaast de "reverb" droger maken. Ik weet, ietwat kinderachtig uitgelegd maar misschien verhelderd dit zo mijn probleem.

NB2: hieronder 2 foto's, 1 van het schuim en 1 van de slaapkamer.



FWK

Hoe langer je de weg maakt voor het geluid om tot hinderlijk in jouw ruimte te komen des te beter het is.

Het idee om dus eerst een zacht materiaal tegen de wand aan te brengen dan een luchtspouw en vervolgens een metal-stut wand van voldoende massa, bijvoorbeeld als opbouw 2x12,5 mm GKP plaat C-profiel 50 mm steenwol 50mm en aan de sluitkant wederom 2x12,5mm GKP plaat ervoor, zal zeker bijdragen aan het beperken van de overlast.
Arcam SR 250- Arcam PA240 eindversterker - Arcam DV137 - Dynaudio Contour 1.4s le- REL t5i subwoofer - Linn Akurate ds - Ocos - Audioquest en Grimm bekabeling-QNAP NAS

TopGun2010

Wellicht gemist maar is het een koop of huurhuis? Bij huur kun je de eigenaar om maatregelen vragen.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...