Versterker voor Harbeth M30

Gestart door tompj, februari 26, 2014, 20:01:00

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tompj

Omdat mijn zoektocht een ande kant op gaat dan een vintage versterker (dacht ik eerst aan getuige het andere topic over Luxman), toch maar even een apart topic waarin ik hoop op jullie ervaringen en adviezen.

Ik zoek dus een andere versterker. Ik heb een eenvoudige oude Luxman geprobeerd en die klinkt verrassend goed. Ik krijg veel lekker fundament en kan veel verschillende opnames lekker beluisteren. Mijn huidige buizenversterker is vooral lekker bij rustiger, kleinschaliger muziek. Voor groter werk vind ik de solid state power lekker.

Nu zoek ik dus een versterker, solid state, minimaal 80 watt, met afstandbediening. Hij moet een gedetailleerde weergave hebben zonder luistermoeheid te bewerkstelligen en een lekker fundament geven. Ik ben verzot op mijn speakers met hun relaxte, nergens aangezette weergave, dus die blijven zeer zeker.

Ik ben van plan tot zo'n eur 1750 uit te geven, gebruikte versterkers komen zeker in aanmerking. Ik heb een lichte voorkeur voor geïntegreerd.

Huidige opties/kanshebbers:

Naim Supernait (1)
Rega Elicit
Cambridge 840e voor en endversterker

Ervaringen en tips voor andere opties zijn zeer welkom.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

RonK.

CA 840 is erg mooi maar of dat match't met Harbeth weet ik niet.

Je zou ook de geintregeerde 850 in overweging kunnen nemen.

tompj

Citaat van: RonK. op februari 26, 2014, 20:07:08
CA 840 is erg mooi maar of dat match't met Harbeth weet ik niet.

Je zou ook de geintregeerde 850 in overweging kunnen nemen.
Waarom wellicht geen match denk je?
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Jumping Jack

Een Roksan Caspian M2 past nieuw in uw budget. Muzikale versterker met een 'eerlijke' weergave...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

RonK.


twani

Citaat van: tompj op februari 26, 2014, 20:01:00
Omdat mijn zoektocht een ande kant op gaat dan een vintage versterker (dacht ik eerst aan getuige het andere topic over Luxman), toch maar even een apart topic waarin ik hoop op jullie ervaringen en adviezen.

Ik zoek dus een andere versterker. Ik heb een eenvoudige oude Luxman geprobeerd en die klinkt verrassend goed. Ik krijg veel lekker fundament en kan veel verschillende opnames lekker beluisteren. Mijn huidige buizenversterker is vooral lekker bij rustiger, kleinschaliger muziek. Voor groter werk vind ik de solid state power lekker.

Nu zoek ik dus een versterker, solid state, minimaal 80 watt, met afstandbediening. Hij moet een gedetailleerde weergave hebben zonder luistermoeheid te bewerkstelligen en een lekker fundament geven. Ik ben verzot op mijn speakers met hun relaxte, nergens aangezette weergave, dus die blijven zeer zeker.

Ik ben van plan tot zo'n eur 1750 uit te geven, gebruikte versterkers komen zeker in aanmerking. Ik heb een lichte voorkeur voor geïntegreerd.

Huidige opties/kanshebbers:

Naim Supernait (1)
Rega Elicit
Cambridge 840e voor en endversterker

Ervaringen en tips voor andere opties zijn zeer welkom.
Je slaat Garmt z'n persoonlijke favoriet de XS bewust óver Tom? En waarom niet meteen dóór naar bijv een UnityLite? Dit omdat je toch ook al wel een tijdje aan het rommelen bent met een goede bron ;)

tompj

Citaat van: twani op februari 26, 2014, 21:35:40
Je slaat Garmt z'n persoonlijke favoriet de XS bewust óver Tom? En waarom niet meteen dóór naar bijv een UnityLite? Dit omdat je toch ook al wel een tijdje aan het rommelen bent met een goede bron ;)
Zitten beide weer boven gesteld budget (xs2 dan). Een xs met flatcap gebruikt zou kunnen. Wel weer aan de lichte (50 watt) kant. Maar wie weet heeft Garmt goede ideeën....
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Nahpets

Supernait, http://www.hifishark.com/search?q=Supernait&region=&country_iso=NL&site_id=

Audio Analogue Maestro, http://link.marktplaats.nl/m780537855

Bij bovenstaande zul je nog wat onderhandelingstechnieken moeten toepassen om in de buurt te komen van je budget.

Krell S-300i, http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=140938.0

Meridian 502 en 557, http://link.marktplaats.nl/m774929376

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

tompj

Citaat van: Nahpets op februari 26, 2014, 21:48:28
Supernait, http://www.hifishark.com/search?q=Supernait&region=&country_iso=NL&site_id=

Audio Analogue Maestro, http://link.marktplaats.nl/m780537855

Bij bovenstaande zul je nog wat onderhandelingstechnieken moeten toepassen om in de buurt te komen van je budget.

Krell S-300i, http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=140938.0

Meridian 502 en 557, http://link.marktplaats.nl/m774929376
Die Krell inderdaad kan ook op het lijstje. Weet echter niets van een evt match met de Harbeths....
De Meridians heb ik contact over, maar die zijn wat ouder en wellicht niet meer (lang) helemaal in topconditie. Maak ik me wat zorgen over. Erg groot ook. De Audio Analoge is ook nogal een monster..

Dus nieuwe voorlopige lijstje:

Naim Supernait
Rega Elicit
Cambridge 840 voor-/eind
Krell S 300i
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

tompj

Bedankt! Lyngdorf is meen ik wel een heel neutrale klant...iets teveel van het goede wellicht?
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Nahpets

Yep. Is idd de vraag of je dat zoekt.

Neutrale versterking op warme luidsprekers zou een mooie combi moeten zijn.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

raindog

Van alle componenten in mijn set is de versterker het vaakst vervangen. Op mijn C7's heb ik al diverse amps gehad. Zowel geïntegreerd als pre-power (mono's). Zowel buizen als transistor en zelfs een hybride. Met bijna alles kon ik genieten van de muziek. Alleen een Naim XS vond ik, bij mij thuis, duidelijk minder. Ik miste natuurlijkheid en présence in het stemmengebied, iets waar de Harbeths nou juist zo goed in zijn.  Bij een latere luistersessie bij BB&G was dat minder aanwezig maar nog steeds merkbaar. Naim bleek klankmatig gewoon niet zo mijn ding te zijn.

Van de 10-15 versterkers die ik de afgelopen jaren op mijn Harbeths heb beluisterd heb ik toch het meest genoten van de buizenversterkers. Met name de Primaluna's (mono's) en de Leben CS600 gaven mij een betrokkenheid die ik bij elke transistor, in meer of minder mate, mis. Maar buizen hebben nu eenmaal hun nadelen.  Met Ben Webster of Leonard Cohen was de Leben perfect. Bij stevigere muziek, en op hoger volume, kon de Leben wat controle verliezen en onrustig worden. De Primaluna's hadden hier absoluut geen last van. Van alle versterkers hadden de Primaluna's (70 watt) zelfs de meeste grip op de Harbeths, je kon er loeihard mee draaien zonder dat het vermoeiend werd. Achteraf zelfs een beetje spijt dat ik ze heb weggedaan.

Na de verkoop van de Leben draai ik nu tijdelijk met de Linn Majik DSi. Vanwege een in aanbouw zijnde HT heb ik mijn fondsen even elders nodig. Maar zodra ik daar mee klaar ben komt er sowieso weer een buizenversterker. Enige voorwaarde is genoeg power en een afstandsbediening. Zo ben ik wel benieuwd naar een Unison P70, een VTL IT-85 of een oudere Mac MC275 met bijpassende buizen pre. Dat wordt hoe dan ook nog even sparen... ???

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

tompj

Interessant om te lezen. Ik verwissel ook bijna net zo vaak van versterker als van onderbroek. Altijd een nieuw compromis te pakken. Ik wil nu toch graag naar solid state. Kan de versterker de kast in. Maar een solid state versterker die wat van de transparantie van buizen heeft, maar ook bij complexe muziek geheel overeind blijft, is een wens. Geen kille jongen, maar eentje met een vloeiend karakter, maar ook pit.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

tompj

Wederon dank! Wat een bakbeest weer...
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

aMUSEd

Citaat van: tompj op februari 26, 2014, 23:35:31
Maar een solid state versterker die wat van de transparantie van buizen heeft, maar ook bij complexe muziek geheel overeind blijft, is een wens. Geen kille jongen, maar eentje met een vloeiend karakter, maar ook pit.
Lavardin of 47 labs  :)

Nahpets

Citaat van: tompj op februari 26, 2014, 23:46:10
Wederon dank! Wat een bakbeest weer...
volgens mij kleiner als je huidige versterker.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

tompj

Citaat van: aMUSEd op februari 27, 2014, 00:32:11
Lavardin of 47 labs  :)
....minimaal 80 watt met afstandbediening....
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Jumping Jack

Citaat van: Jumping Jack op februari 26, 2014, 20:14:52
Een Roksan Caspian M2 past nieuw in uw budget. Muzikale versterker met een 'eerlijke' weergave...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

tompj

Citaat van: Jumping Jack op februari 27, 2014, 07:19:05

Nooit gehoord, maar even opgezocht. Heeft goede kritieken, maar wel een lelijkerd zeg...
Moet wel in een kast komen hoor, maar een beetje 'pride of ownership' ben ik toch wel gevoelig voor.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

tompj

#21
 :sarcasm:
Citaat van: tompj op februari 26, 2014, 22:06:43

Dus nieuwe voorlopige lijstje:

Naim Supernait
Rega Elicit
Cambridge 840 voor-/eind
Krell S 300i
Naim XS met Supercap aan het lijstje toegevoegd..zondigt wel tegen de 80 watt regel, maar wellicht te verkiezen boven de SN?
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

twani

Deze!  Zeer goede testen meegemaakt. Budget, power, een buis!, een ab., alles is er.

Al eens gehoord ook, lekker hoor :pompom:   Nog beperkte mogelijkheid tot tuberolling ook.


www.i-fidelity.net/en/test-reports/high-end/vincent-sv-237/page-seven-test-result.html

twani


FDLARRY

#24
Citaat van: tompj op februari 27, 2014, 07:27:27
Nooit gehoord, maar even opgezocht. Heeft goede kritieken, maar wel een lelijkerd zeg...
Moet wel in een kast komen hoor, maar een beetje 'pride of ownership' ben ik toch wel gevoelig voor.
Dan heb je toch een perfecte match, de Harbeths staan ook niet bekend om hun schoonheid.  ;D
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II