Speakerkeuze rockmuziek

Gestart door kuiperik, februari 19, 2014, 22:34:12

Vorige topic - Volgende topic

kuiperik

Ben op zoek naar een speaker ter vervanging van mijn Scan Speak Event. De Event is een 2-weg transmissielijn met drivers uit de classic serie.

Ik luister voornamelijk naar rock muziek in de sfeer van dream theater, metallica, foo fighters, kings of leon, maar ook allanis morisetti, coldplay en maroon 5 draai ik regelmatig. Nu zijn hierbij ook vaak opnames die niet altijd overdreven goed zijn. Is me ook al wel regelmatig opgevallen op bijvoorbeeld beurzen dat een set vaak erg open klinkt, maar als dan mijn muziek wordt gedraaid het toch weer net iets minder is.

Zoek met name verbetering in de openheid en dynamiek van het middengebied, hierin is de Event met mijn muziek selectie iets te terughoudend. Qua stereobeeld is het nu wel goed in orde, de speakers verdwijnen geheel en plaatsing staat goed in het midden.

Wil in ieder geval gaan luisteren naar de Scan Speak Minimonitor en Ultimo Berylium en van Vifa de Vivace 2012 en Colomn2. Daarnaast lijkt het me ook interessant om wat "fabrieks" luidsprekers te gaan beluisteren. Vraag is alleen welke speakers dan interessant zijn om te gaan beluisteren en wel vergelijkbaar zijn in kwaliteit met deze zelfbouwvarianten en passen bij mijn muziekselectie?

De luisterruimte waarin ze komen te staan is 5 bij 4,6 meter groot en redelijk gedempt middels akoestisch plafond. De speakers kunnen ook redelijk ruim opgesteld worden, dus hoeven niet per sé vlak tegen de wand komen te staan. Als ondersteuning in het laag is er de mogelijkheid om hier 2 actieve sub in te schakelen. Zou dus zowel een monitor als kleine vloerstaander mogen worden, voorkeur gaat wel uit naar een niet te lastig aan te sturen speaker, om zo wat meer keuze in versterking over te houden.

Heb al een tip gehad richting Revel speakers, maar sta ook open voor andere adviezen.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Exxar

Probeer ook even de Boston Acoustics M-serie luidsprekers. Die weten zelfs van de slechtst opgenomen cd's of platen muziek te maken.

mijkie

Luister ook eens naar GoldenEar ....
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1.1 *

haythijs

Citaat van: mijkie op februari 20, 2014, 09:11:20
Luister ook eens naar GoldenEar ....
...ing?  Wist niet dat dat die Hagenezen al hun eigen speakers hadden ;)

Sorry flauw, heb zelf altijd met Kef gedraaid en vind dit prima speakers maar misschien toch iets te lief bij het stevigere werk. Althans in mijn set en in mijn oren, en ook ik draai graag Foo Fighters, Metallica, Ac/dc Volbeat etc.
Philips 55Oled910Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ RUconnected+JKE+Grimm.

mijkie

Ik draai ook wel eens die muziek en heb niet het idee dat ze te kort komen ....
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1.1 *

martin778

aMUSEd

rovinggecko

Als je van de scan speak sound houdt, dan zou ik ook de a4 reference monitor eens beluisteren, idealiter, met jouw muziek, met een scanspeak sub...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

mradem

Ik speel ook met Revel. Was echt zeer verrast toen ik deze hoorde spelen.

Koenio

Als ik zo eens naar jouw wensen kijk, dan zou je mogelijk ook eens kunnen kijken naar de Bach S II HE. Misschien niet voor de hand liggend, maar zeker de moeite waard.
Versterking: Yamaha RN803D
Platenspeler: TD320 MKII
Speakers: Scan Speak A4 MKII, SVS SB-1000
Kabels: AudioQuest, RUConnected

Woutoro32

Budget idd....

Ik vind de nieuwe Monitor Audio Silver 6 heel fijn met rockmuziek. Als ik het geld had... Dan waren dat mijn nieuwe parels geweest.
When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story!

Mediator

Wat is je budget? Scan speak vind ik over het algemeen een luidsprekerunit die voor mij te weinig dynamisch is. Het is met name bedoeld voor een ander type luisteraar en het ligt over het algemeen ver van mijn persoonlijke voorkeur. Als je budget het toestaat zou ik zeker ook eens gaan luisteren naar een Tannoy met 15 inch of bijvoorbeeld een Klipsch. Wellicht mis je hetzelfde als ik soms in speakers mis en vind je daar je ding. Bij een iets minder uitgesproken denk ik aan B&W, KEF, Dynaudio, etc. Koop een speaker nooit blind, maar luister altijd. Er is namelijk niets zo persoonlijk dan een speakerkeuze. Luister ook altijd (thuis) met je eigen versterker.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

kuiperik

Bedankt voor de adviezen zover, ik zal me nog wat verdiepen in de genoemde alternatieven.

Voor het budget zit ik rond de 3 tot 3500 te denken per set. Voor dit bedrag zou ik een hele nette zelfbouwer kunnen plaatsen, dus lijkt me dit een goed startpunt. Voordeel van een fabrieksspeaker is natuurlijk wel dat je meteen een nette afwerking hebt, die vaak lastiger te behalen is met zelfbouw. Zeker als je zelf niet de benodigde materialen hebt.

Als voorversterker speelt een Lexicon MC12 processor met de eindtrappen van een Marantz SR14. Wil hier nog wel een andere eindversterker plaatsen, echter deze moet wel goed aansluiten bij de speakers. Bron is een SBTouch met verbeterde voeding, digitaal op de lexicon aangesloten. Wil eventueel nog overwegen om van Surround naar Stereo terug te gaan, dit zal voornamelijk van de mogelijkheden van versterking afhangen.

Thuis luisteren is ook zeker de bedoeling. Merk nu ook al dat je door de ruime plaatsingsmogelijkheid hier erg veel mee kunt "tunen". Lijkt me anders ook erg lastig worden om de speakers goed te beoordelen, laat staan te vergelijken met de huidige.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Carloz

Misschien eens naar Totem gaan luisteren. Ik luister voornamelijk rock op de Totems en vind dit zonder enige vorm van cognitieve dissonantie  :angel: zeer muzikaal klinken. Omdat iedereen een andere smaak heeft, blijft het aloude cliche overeind: veel gaan luisteren.

kuiperik

Ben afgelopen dagen naar verschillende speakers gaan luisteren. Op 3 plekken heb ik diverse luidsprekers geluisterd. Hieronder overzicht van wat ik beluisterd heb en mijn persoonlijke voorkeur.

1e luistersessie zijn de volgende modellen zijn gepasseerd:
Wilson Benesch Square 3, Revel F206, Harbeth 5 en de Harbeth 7es3
Hiervan sprak de Harbeth 7es3 mij het meest aan. Deze betrok me goed in de muziek en was van de 2 harbeth's degene die het meest "forward" speelde.
Gebruikte apparatuur was van Naim in de hogere prijsklasse en met behulp van een extra voeding (Hicap?). Luidsprekers werden  daarbij ook keurig op de optimale locaties geplaatst.

2e luistersessie:
Scan Speak Event, Vifa Premium 22, ColomnII, Vivace 2012 en Scan Speak onder andere Vertigo en minimonitor.
Hier viel meteen al het verschil op tussen het karakter van de Event en de Vifa modellen. De Event weet een heel mooi beeld te plaatsen, echter wel wat terughoudender zoals ik thuis ook ervaar. De vifa's spelen toch iets meer opener en naarmate met de betere drivers ook een goed stereobeeld. Hetzelfde ervaar ik later ook bij het vergelijk tussen de Vivace 2012 en de duurdere Scan Speak modellen. Daarnaast had de Vivace ook wel een prettig ritmisch midden. Op een nummer van Yello nog eens het laag getest op hoger volume en dat gaat wel erg diep en strak. Maar ook op lager volume blijft het goed klinken.
Gebruikte apparatuur was van Advance Acoustic en een Bluesound streamer. Helaas was de opstelling niet echt optimaal en waren er verschillende speakers in dezelfde ruimte geplaatst, waardoor ik waarschijnlijk nog niet het echte kunnen van de speaker heb gehoord.

3e luistersessie:
XTZ 99.26, 100.33, Focal 948 en de Adam Pencil mk3.
De monitor (99.26) van XTZ beviel mij hier het meeste. Erg knap wat deze set voor geluid neer zet voor een setprijs onder de 1000 euro. Ook de afwerking van pianolak was erg mooi.
Gebruikte apparatuur was een classe A versterker van Sugden met 2 x 30Watt. Bron was een htpc op een Teac 501Dac. Verwacht zelf dat hier met plaatsing ook nog wel wat te verbeteren zou vallen.

Uit bovenstaande speakers zou qua prijs/kwaliteit de XTZ als winnaar uit de bus komen. Ik twijfel alleen of de gebruikte tweeter mij bij langere luistersessies blijft bevallen. Zeker bij de slechter opgenomen cd's, die ik ook nogal wat heb, verwacht ik daar wat problemen. De Harbeth 7es3 wist me tijdens de luistersessie echt goed in de muziek te betrekken, echter werd wel aangestuurd door een heel exclusieve naim set die waarschijnlijk ook voor een gedeelte wel mee het resultaat bepaalde. Voorkeur gaat momenteel uit naar de Vivace 2012, wil deze toch nog eens gaan beluisteren als die goed staat opgesteld, om te kijken hoe die dan presteert. Verwacht zelf dat deze ook in een HT opstelling wel het meest allround is, gezien de ondersteuning in het laag. Lijkt me wel verstandig om dit eerst in mijn eigen ruimte te proberen, of dit goed gaat werken.

Tot zover mijn bevindingen van de eerste luistersessies. Ben overal netjes geholpen en daarnaast ook weer heel wat wijzer geworden, zowel over luidsprekers, maar ook zeker over de zaken daarom heen, denk aan opname kwaliteit, dac's, integratie met ruimte / subs, etc.

RobertVanWoerden

Dat zijn goede vergelijk sessies geweest.

Zelf kan ik alleen over de XTZ spreken, heb ze hier namelijk ook staan.

Citeer
Uit bovenstaande speakers zou qua prijs/kwaliteit de XTZ als winnaar uit de bus komen. Ik twijfel alleen of de gebruikte tweeter mij bij langere luistersessies blijft bevallen. Zeker bij de slechter opgenomen cd's, die ik ook nogal wat heb, verwacht ik daar wat problemen.

Bedoel je met slechter opgenomen cds, cds met weining dynamic range? Ik luister veel naar bands als Riverside en Pineapple Thief, cds met weinig DR, maar ook met meerdere cds achter elkaar komt het geluid me niet vervelend over. Dit is wel per persoon verschillend uiteraard.

kuiperik

Citaat van: RobertVanWoerden op februari 23, 2014, 12:26:27
Bedoel je met slechter opgenomen cds, cds met weining dynamic range? Ik luister veel naar bands als Riverside en Pineapple Thief, cds met weinig DR, maar ook met meerdere cds achter elkaar komt het geluid me niet vervelend over. Dit is wel per persoon verschillend uiteraard.

Met slecht opgenomen cd's bedoel ik dan inderdaad die met weinig dynamiek. Heb die tijdens de luistersessie niet beluisterd, vandaar dat ik hier een aanname doe. Anderzijds merkte ik ook dat wat drukkere muziek heel gedetailleerd over kwam, iets waarvan ik niet weet of me dat op langere termijn gaat bevallen. Maar zoals gezegd mijn persoonlijke mening, gebaseerd op een paar nummers die ik geluisterd heb.

Wat me bij deze speaker ook opviel is dat de luisterafstand erg veel impact had op het geluidsbeeld, veel meer als bij de daar overige beluisterde speakers. Wel kreeg je bij de goede afstand tot de speakers een heel mooi stereobeeld met diepte gepresenteerd. Kan me voorstellen als je dat thuis kunt bereiken, je hier heel tevreden mee zult zijn.

aMUSEd

Vond je Naim niet wat vermoeiend klinken met rockmuziek?

kuiperik

Citaat van: aMUSEd op februari 23, 2014, 13:53:33
Vond je Naim niet wat vermoeiend klinken met rockmuziek?

Heb geruime tijd geluisterd naar diverse speakers op de naim set, maar kan niet zeggen dat de Naim combinatie vermoeiend overkwam. Nu heb ik natuurlijk ook niet continue de drukkere muziek geluisterd, maar redelijk wat rustigere nummers.

aMUSEd

Een paar nummers waren voor mij al voldoende.  ;)

De genoemde Totem vind ik ook een goede voor oa rock.
Verder heb ik goede ervaringen met magnepan, living voice en von Schweikert icm een breed scala van muzieksoorten en opnamekwaliteiten.

kuiperik

Citaat van: Mediator op februari 21, 2014, 09:12:13
Wat is je budget? Scan speak vind ik over het algemeen een luidsprekerunit die voor mij te weinig dynamisch is. Het is met name bedoeld voor een ander type luisteraar en het ligt over het algemeen ver van mijn persoonlijke voorkeur. Als je budget het toestaat zou ik zeker ook eens gaan luisteren naar een Tannoy met 15 inch of bijvoorbeeld een Klipsch. Wellicht mis je hetzelfde als ik soms in speakers mis en vind je daar je ding. Bij een iets minder uitgesproken denk ik aan B&W, KEF, Dynaudio, etc. Koop een speaker nooit blind, maar luister altijd. Er is namelijk niets zo persoonlijk dan een speakerkeuze. Luister ook altijd (thuis) met je eigen versterker.

De genoemde Tannoy heeft wel erg mooie modellen in hun prestige series. Deze zouden wel mooi passen in onze luisterruimte, wel wat groot, maar misstaat niet als meubelstuk.

Helaas wel een beetje boven budget.

kuiperik

Vandaag nog maar eens op pad geweest om wat luidsprekers te gaan beluisteren. Omdat ik van de vorige sessie toch nog wel steeds een positieve indruk had van de Harbeth's ben ik deze ergens in een andere setting gaan beluisteren. Dit omdat ik verwachte dat de Naim set toch wel een flink aandeel in het totaalbeeld had en ik benieuwd was hoe deze het op een voor mij iets meer bereikbare set zou doen.

Ditmaal heb ik de SHL5 beluisterd op een Densen B110 versterker met een Pioneer netwerkspeler als bron. Op lager volume had ik niet meer dezelfde ervaring als die ik de vorige keer had. Op het moment dat er wat harder gedraaid werd, speelde het geheel al wat meer naar mijn zin, maar volgens mij nog steeds niet op het niveau dat ik voorheen heb gehoord. Verder heb ik wel dezelfde nummers beluisterd. Waar ik voorheen in de muziek werd betrokken, had ik dit nu wat minder. Advies was ook om eerder voor de SHL5 te kiezen dan de Compact 7, aangezien de laatste eerder problemen met het laag kon geven in ruimtes. Zelf vond ik echter bij de vorige luistersessie de Compact 7 juist iets mooier, aangezien deze het geluidsbeeld wat verder naar voren plaatste en iets directer leek.

Daarna nog naar de Master Three geluisterd. Wat mij meteen opviel was de laagweergave, deze was naar mijn idee erg aanwezig, in ieder geval stukken meer dan op de Harbeths. Heb hier nog een tijd wat uitgebreider naar geluisterd, maar het was naar mijn idee niet helemaal mijn smaak. Geluid was wel wat meer live aanwezig, maar het kon me ook niet helemaal bekoren. Waarschijnlijk neigt mijn voorkeur toch naar een iets meer "warmere/rustigere" luidspreker, of de combi met de Densen was niet helemaal mijn ding, aangezien ik de Harbeth nu ook wat minder vond als bij de vorige sessie.

Al met al is met wel duidelijk geworden dat alleen een andere speaker niet garant staat voor de verbetering waarnaar ik op zoek ben. Het kan zijn dat het een goede combinatie met de reeds aanwezige apparatuur wordt, maar kan ook net zo goed zijn dat het puur een stapje zijwaarts wordt.

Misschien dat ik met andere versterking wel een grotere stap maak dan met andere speakers.

chansig

Vergis je niet in wat de akoestiek doet met het geluid...dus of je zo 1 op 1 vergelijkingen kan maken en vervolgens conclusies aan verbinden...ik denk van niet.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Sjettepet

Citaat van: kuiperik op februari 21, 2014, 09:38:30

Als voorversterker speelt een Lexicon MC12 processor met de eindtrappen van een Marantz SR14.

Volgens mij is hier eenvoudiger winst te behalen dan door het vervangen van je Scanspeaks.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Quadral Aurum Montan 9 || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Martijn M

Citaat van: chansig op maart 14, 2014, 23:19:27
Vergis je niet in wat de akoestiek doet met het geluid...dus of je zo 1 op 1 vergelijkingen kan maken en vervolgens conclusies aan verbinden...ik denk van niet.

Gr Hans

:withstupid:
Dutch & Dutch