Apogee speakers

Gestart door martin778, februari 5, 2014, 17:11:21

Vorige topic - Volgende topic

martin778

Zijn er Apogee luisteraars/kenners op het forum?

Ik wil graag een set Apogees kopen, nu staat er een hele mooie set Duetta Signatures voor €1650, Calipers voor €900 en meerdere sets Diva's op MP maar de vraag is - zijn de Diva's het extra geld wel waard?

(nee de JBL's gaan niet weg)

martin778

Oeps, verkeerde rubriek  :dozingoff:

Nahpets

Ik meen dat Garmt wel ervaring heeft met Apogee speakers, weet alleen niet of dat ook met deze is.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Katrien

Een Diva is in staat om een dieper en krachtiger laag neer te zetten. Ook is het mid hoog beter dan de Duetta en Caliper omdat die 2-weg systemen zijn en de Diva een 3 weg.
Probleem met alle niet gerenoveerde Apogees is het "Buzzen". Tussen het membraan en ophangsysteem zit een dempende strip, deze sterft af en weg is de demping. Om dit probleem definitief op te lossen moet je nieuwe membranen monteren, of beter gezegd, laten monteren. Dat is een kostbare ingreep, maar je hebt dan wel een als nieuw zijnde Apogee.
Iemand die dat al jaren in Nederland doet is Henk: Zie http://www.apogeeacoustics.com/installers.html

Eenmaal een Apogee in topvorm zet deze ook top prestaties neer. Zelf heb ik de Duetta Signature en Scintilla gehad. Geweldig mooie speakers.

Guido

martin778

Hallo Guido,
Dank voor je reactie, ik heb gehoord over dat buzzing effect maar komt het bij alle modellen voor?
Nieuwe panelen plaatsen heb ik niet zo veel zin in, want dan kom je duurder uit dan de speakers zelf kosten en de JBL's zijn mijn spaarvarkentje al ;)

Katrien

Beste Martin,

Alle modellen zijn onderhevig aan "Buzzzen".
Soms "hersteld" men ze door wat propjes siliconen tussen het membraan en de opspanlat aan te brengen, maar dat is van tijdelijke aard. 
Een herstelde Apogee is absoluut zijn geld waard, hij kan nog steeds mee met de top!

Groeten,

Guido

H&C Hifi

Hey Martin,

Ik heb Apogee duetta's staan !

1 van de mooiste weergevers die ik sinds tijden in de zaak heb gehad.
Vraagt om stevige aansturing.

Gr,

Marcel

martin778

Ik had jou al willen PM'en omdat ik wist dat je die marble-finish Duettas had :D

Zijn het de oude versies of de II / Signature?

H&C Hifi

Citaat van: martin778 op februari  6, 2014, 11:47:15
Ik had jou al willen PM'en omdat ik wist dat je die marble-finish Duettas had :D

Zijn het de oude versies of de II / Signature?

Signatures, zijn al 2mnd geleden aanbetaald/verkocht maar staan nog steeds op de zaak.
Ik vind het erg mooi, de laagweergave is ook echt indrukwekkend van deze weergevers.

Passion4Sound

Als we het toch hebben over mooie Apogee's, een natte droom: De Apogee Acoustic GRAND ooit 25 stuks van gemaakt. :wub: :wub: :wub: :wub:  :worship:
Vorige maand een geheel gereviseerde (echt nieuwstaat) aangeboden gekregen. Van de vraagprijs werd ik verdrietig, niveau nieuwe 5 serie. Maarja dromen mag.

martin778

Ja, €65000 maargoed, ze waren nieuw $85000.... :tounge:

Akosoft

Ik heb ooit Apogee Centaur Minors gehad met bijbehorende stands. Al weer zo 25 jaar geleden denk ik. Draaide met een Camtech amp die ze amper kon trekken en Rotel cd speler. Prachtig homogeen geluid. Je kon de ogen dicht doen en elk instrument aanwijzen, zelfs in mijn "budget" opstelling destijds...Hadden wel veel ruimte nodig rondom waardoor ze voor kleinere luidsprekers ruimte moesten maken. Denk er nog wel eens met weemoed aan terug. Mooi spul, nog steeds. :)

Passion4Sound

Citaat van: martin778 op februari  6, 2014, 12:27:30
Ja, €65000 maargoed, ze waren nieuw $85000.... :tounge:
Ik heb ze ooit bij Theo Pruijs gehoord, lang lang lang geleden, echt heel indrukwekkend. :wub:

Midcall

Ik heb ook wel aardig wat ervaringen met Apogee. Met de juiste aansturing heb je goud in handen, maar ze zijn bovengemiddeld kwetsbaar en reparaties zijn uiterst prijzig. Het Russische roulette gevoel wat ik bij Apogees krijg was voor mij een reden deze nimmer te overwegen.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

DofN

Ik ga dit eeuwenoude draadje nieuw leven inblazen :)

Weet iemand hoe ik Henk van der Hoeven kan benaderen? Leeft hij nog?

Ik zou weleens het allerbeste van Apogee willen horen.. Naar mijn idee vergelijkbaar met de moderne Analysis Audio Omega met subwoofers. En stel stel dat de beste Apogeees beter klinken, dan overstappen naar de Analysis Audio Amphitryon.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

hpapen

Dit was het 9 jaar terug:

Henk can be contacted at +31650290136 and [email protected]

DofN

Citaat van: hpapen op december  5, 2025, 20:30:57Dit was het 9 jaar terug:

Ik zag het, maar dat is echt lang geleden? Dat ga ik niet zomaar doen.. Is er nog een teken van leven?
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

ElpeeTwaalf

Henk was een paar jaar terug bezig nieuw huis te bouwen heb ik begrepen.
Ik dacht dat hij zijn Apogee Grand verkocht had?

RCD

De beste is de Apogee full Range of de Scintilla, smaak afhankelijk.

Rob

Ralf67

Misschien de stelligheid waarmee je iets zegt  :D

Jij vindt dat ....

ElpeeTwaalf

Apogee valt of staat met de kwaliteit van de panelen, buiten dat is het slechts een plank met magneten erop.
De originele panelen zijn al lang vergaan en reparateurs hebben ieder eigen idee voor de vervangers, kwaliteit hiervan varieërt enorm.

Ik waag mij er niet aan, een revisie is veel duurder dan de speakers zelf en ze zijn een draak om te plaatsen en om aan te sturen.
Vind ze tegenwoordig echt geen 10k+ meer waard, vergane glorie.

Verder heeft Rob gelijk wat betreft de beste modellen. Scintilla is top maar in de 1 ohm versie en dan zit je ook meteen aan afgetrapte bootankers van -tig kilo aan eindersterker(s) want zulke versterkers worden al jaren niet meer gemaakt.
Zelfs Accuphase kan slechts dippen van 1 ohm opvangen maar niet continue aansturen, dat is bijna een kortsluiting.

RCD

Citaat van: ElpeeTwaalf op december  6, 2025, 14:55:47Apogee valt of staat met de kwaliteit van de panelen, buiten dat is het slechts een plank met magneten erop.
De originele panelen zijn al lang vergaan en reparateurs hebben ieder eigen idee voor de vervangers, kwaliteit hiervan varieërt enorm.

Ik waag mij er niet aan, een revisie is veel duurder dan de speakers zelf en ze zijn een draak om te plaatsen en om aan te sturen.
Vind ze tegenwoordig echt geen 10k+ meer waard, vergane glorie.

Verder heeft Rob gelijk wat betreft de beste modellen. Scintilla is top maar in de 1 ohm versie en dan zit je ook meteen aan afgetrapte bootankers van -tig kilo aan eindersterker(s) want zulke versterkers worden al jaren niet meer gemaakt.
Zelfs Accuphase kan slechts dippen van 1 ohm opvangen maar niet continue aansturen, dat is bijna een kortsluiting.
Daar ben ik het niet mee eens probeer maar eens een set full range te kopen.
Er staat in Duitsland een nieuwe set te koop nooit gebruikt maar de staat is onzeker.

Rob

ElpeeTwaalf

Die zijn total loss dus. Gebruikt of ongebruikt doet er niet toe. De panelen rekken uit en dempende schuim zal helemaal vergaan zijn waardoor ze zoemen en klapperen.

Apogee als ontwerp is een vervelende - faseproblemen, lastig te plaatsen en een sweet spot van 20cm omdat de ribbons diep in de kast zitten.

Heb over de jaren heen 2 of 3 verschillende sets gehad, 2 en 3 weg en eentje staat nog in de opslag.

DofN

Citaat van: hpapen op december  5, 2025, 20:30:57Dit was het 9 jaar terug:

Misschien dat ik er toch een mailtje aan wijd. Dank.