Kabel gekocht via internet, bevat niet....geen geld terug. Mag dit?

Gestart door Paul1967, februari 2, 2014, 11:55:49

Vorige topic - Volgende topic

Jinsu

Citaat van: erik s. op februari  2, 2014, 16:59:03
natuurlijk mag je een kabel thuis uitproberen, maar dan moet je dat wel met de verkoper van te voren afspreken.

Dit is niet vereist, de Wet Koop op afstand geeft je een uitprobeerrecht verkopers die zich beroepen dat er sprake is van een zichttermijn hebben ongelijk. Het probleem zit hem in het uitproberen en gebruiken (juridisch) gezien wordt er een onderscheid gemaakt.

De grenzen aan het gebruik worden bepaald door de beginselen van het burgerlijk recht.

Kleding passen = toegestaan / kleding passen en daarmee op stap = niet toegestaan
Koffie machine gebruiken voor een enkele kop koffie = toegestaan / koffie zetten voor de hele familie = niet toegestaan
Wasmachine proefdraai = toegestaan / meerdere wasbeurten = niet toegestaan

De bewijslast ligt trouwens bij de verkoper, in deze specifieke situatie zou ik zeggen dat hij het terug dient te nemen.

Voor meer informatie: Loos, M.B.M.: De gebruiksvergoeding bij de ontbonden koop op afstand: het onderscheid tussen "gebruiken" en "uitproberen", Nederlands tijdschrift voor Europees recht 2010 p.27-31
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

erik s.

de wet kopen op afstand is enkel in het leven geroepen om het verschil tussen winkel en webwinkel weg te nemen.
met een koop oo afstand mag je het zelfde doen als in de winkel. daar is een wasje draaien niet bij.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

AbZ

Citaat van: erik s. op februari  3, 2014, 16:50:14daar is een wasje draaien niet bij.
Da's ook wel weer een vergaande tweak voor een kabel.  (Hoewel er ook mensen zijn die hun kabels masseren :wacko: )

divine

Ik persoonlijk vind de winkelier wel heel moeilijk doen.
Vooral de opmerking op de vraag van de TS is geld terug een optie; ik ben geen Wehkamp! slaat totaal nergens op.
Ik zou het helemaal gehad hebben met zo'n iemand.
Dat hij je ook nog eens verplicht af te reizen naar zijn winkel om hem om te ruilen, dan neemt hij hem terug, en één keer raden wat hij met de ingenomen kabel doet. Verkopen voor nieuw als je het mij vraagt.

Hanky Panky

Citaat van: divine op februari  3, 2014, 20:05:27
Ik persoonlijk vind de winkelier wel heel moeilijk doen.
Vooral de opmerking op de vraag van de TS is geld terug een optie; ik ben geen Wehkamp! slaat totaal nergens op.
Ik zou het helemaal gehad hebben met zo'n iemand.
Dat hij je ook nog eens verplicht af te reizen naar zijn winkel om hem om te ruilen, dan neemt hij hem terug, en één keer raden wat hij met de ingenomen kabel doet. Verkopen voor nieuw als je het mij vraagt.

Het zal wel niet de eerste keer zijn dat de verkoper het meemaakt vermoed ik en hij draait elke keer op voor de verzendkosten. Los daarvan kun je geopende verpakkingen waarschijnlijk niet meer als nieuw verkopen en zo zullen er meer argumenten zijn om van te balen. Maar dat is het risico van het vak.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

Jinsu

Citaat van: erik s. op februari  3, 2014, 16:50:14
de wet kopen op afstand is enkel in het leven geroepen om het verschil tussen winkel en webwinkel weg te nemen.
met een koop oo afstand mag je het zelfde doen als in de winkel. daar is een wasje draaien niet bij.

Ik kan jouw stelling wel begrijpen, maar het Europese Hof van Justitie denkt daar anders over.

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

John Wx

Citaat van: Jinsu op februari  5, 2014, 16:42:21
Ik kan jouw stelling wel begrijpen, maar het Europese Hof van Justitie denkt daar anders over.

We wonen in NL
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio MISSION Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO

tijse400

nou kijk ik heb de kabel aangesloten om te kijken of hij dgoed ou voldoen, dat mag, want ik mag hem uitproberen. toen ik hem lang genoeg had uitgeprobeerd om er iets over te kunnen oordelen, beviel hij niet.

dat het uitproberen lang duurde komt doordat de kabel ingespeeld moest worden volgens de verkoper. de verkoper is er zich van bewust dat de kabel niet beoordeeld kan worden zonder inspelen, en dat dit dus ook bij het uitprobeerproces zal horen.
dat je dat als audiofiel ook vindt of juist niet vindt doet niet terzake.

je kunt ook zeggen dat de kabel al lang ingespeeld zou moeten zijn, gezien het een demo is, of dat de verkoper een onvolledig / niet ingespeelde kabel verkoopt is hem ook te verwijten.
laat de verkoper maar aantonen dat de kabel gebruikt is zoals de koper dit normaal ook zou gebruiken.
voorts vindt ik het in het geval van een kabel heel dubieus, niet omdat ik vindt dat er geen slijtage of veroudering ontstaat door gebruik of uitproberen, maar omdat je aan een kabel in mijn beleving niets kunt gebruiken.
in de materiele zin hangt of ligt hij gewoon tussen twee electrische apparaten, die wel of niet ingeschakeld zijn.

als ej de kabel tussen de apparaten laat hangen zonder dat ze aan staan, valt dat dan ook onder gebruik?

je gaat toch niet voor je lol naar een nummer op repeat luisteren als in gebruik, of een cableburner cd opzetten?

komt er dus op neer dat sommige mensen vinden dat je in eenkorte tijd de kabel had moeten kunnen proberen, zoals de verkoper kan dit niet in een korte tijd. dus dat proberen kost meer tijd, en je hebt maar zelfs wettelijk 7 dagen voor.
Dat de koper aangeeft de kabel t ehebben ingespeeld doet niet terzake, en is ook niet erg. het is juist dat de verkoper heeft aangegeven dat voor een goede beoordeling de kabel op de manier moet worden ingespeeld en geprobeerd als dat door de koper is gedaan. er moet dus een specifieke definitie zijn van hoe je een kabel uitprobeert, of de verkoper heeft zelf erkend dat dit allemaal onder uitproberen valt. en ik vindt dat hij zich wel nu wel op een hele rare manier probeert onder de wet uit te komen.

en jajaja .. ik vind is geen wet, maar ik vind dat de verkoper moet voldoen aan de wet, en ik vindt ook dat volgens de wet beteket dat hij nu terug moet nemen en geld terug moet geven. ik vindt dit dus niet letterlijk, letterlijk interpreteer ik de wet op die manier. de rechter doet precies hetzelfde, de wet interpreteren. soms is dat voor een rechter nogal zwart wit, maar .. inspelen van een kabel is wat mij betreft een zeer grijs gebied. ik heb nog nooit een rechterlijke uitspraak gezien waar wettelijk werd vastgested dat inselen wel of niet bestaat. veel succes met dat bewijs,
maar nu de verkoper inspelen niet grijs ziet, maar een als een feit.. doet hij zichzelf de das om...
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jinsu

Citaat van: John Wx op februari  5, 2014, 19:39:19
We wonen in NL

Een leuke constatering, maar dit vormt geen beletsel voor de toepassing van EU-wetgeving en diens interpretatie en toepassing.

johan d

angel1978

Citaat van: tijse400 op februari  5, 2014, 23:22:08
nou kijk ik heb de kabel aangesloten om te kijken of hij dgoed ou voldoen, dat mag, want ik mag hem uitproberen. toen ik hem lang genoeg had uitgeprobeerd om er iets over te kunnen oordelen, beviel hij niet.

dat het uitproberen lang duurde komt doordat de kabel ingespeeld moest worden volgens de verkoper. de verkoper is er zich van bewust dat de kabel niet beoordeeld kan worden zonder inspelen, en dat dit dus ook bij het uitprobeerproces zal horen.
dat je dat als audiofiel ook vindt of juist niet vindt doet niet terzake.

je kunt ook zeggen dat de kabel al lang ingespeeld zou moeten zijn, gezien het een demo is, of dat de verkoper een onvolledig / niet ingespeelde kabel verkoopt is hem ook te verwijten.
laat de verkoper maar aantonen dat de kabel gebruikt is zoals de koper dit normaal ook zou gebruiken.
voorts vindt ik het in het geval van een kabel heel dubieus, niet omdat ik vindt dat er geen slijtage of veroudering ontstaat door gebruik of uitproberen, maar omdat je aan een kabel in mijn beleving niets kunt gebruiken.
in de materiele zin hangt of ligt hij gewoon tussen twee electrische apparaten, die wel of niet ingeschakeld zijn.

als ej de kabel tussen de apparaten laat hangen zonder dat ze aan staan, valt dat dan ook onder gebruik?

je gaat toch niet voor je lol naar een nummer op repeat luisteren als in gebruik, of een cableburner cd opzetten?

komt er dus op neer dat sommige mensen vinden dat je in eenkorte tijd de kabel had moeten kunnen proberen, zoals de verkoper kan dit niet in een korte tijd. dus dat proberen kost meer tijd, en je hebt maar zelfs wettelijk 7 dagen voor.
Dat de koper aangeeft de kabel t ehebben ingespeeld doet niet terzake, en is ook niet erg. het is juist dat de verkoper heeft aangegeven dat voor een goede beoordeling de kabel op de manier moet worden ingespeeld en geprobeerd als dat door de koper is gedaan. er moet dus een specifieke definitie zijn van hoe je een kabel uitprobeert, of de verkoper heeft zelf erkend dat dit allemaal onder uitproberen valt. en ik vindt dat hij zich wel nu wel op een hele rare manier probeert onder de wet uit te komen.

en jajaja .. ik vind is geen wet, maar ik vind dat de verkoper moet voldoen aan de wet, en ik vindt ook dat volgens de wet beteket dat hij nu terug moet nemen en geld terug moet geven. ik vindt dit dus niet letterlijk, letterlijk interpreteer ik de wet op die manier. de rechter doet precies hetzelfde, de wet interpreteren. soms is dat voor een rechter nogal zwart wit, maar .. inspelen van een kabel is wat mij betreft een zeer grijs gebied. ik heb nog nooit een rechterlijke uitspraak gezien waar wettelijk werd vastgested dat inselen wel of niet bestaat. veel succes met dat bewijs,
maar nu de verkoper inspelen niet grijs ziet, maar een als een feit.. doet hij zichzelf de das om...

Suc6 voor de rechter ( want je hebt de verkoper al gedaagd toch )?

Paul1967

Citaat van: johan d op februari  6, 2014, 09:15:02
Man, wat ga ik hier nog allemaal leren :-)

Daar is een forum voor, steek je nog eens wat op  ;)

Bericht terug en winkelier blijft bij zijn eerdere oordeel: de kabel wordt niet ingenomen voor geldteruggave.
Kan hem omruilen in zijn winkel, dus dat wordt eerdaags een totale ritje van 160 km naar het hoge noorden (gelukkig woon ik niet in Limburg).

paaj

Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C3

Paul1967

Citaat van: paaj op februari  6, 2014, 18:39:07
Waarop baseert hij dat?

We hebben geen afspraken gemaakt over teruggave (geld) tijdens de aankoop, hij voelt zich dan ook nu niet verplicht dat wel te doen.
Tevens hebben ze een winkel met een voordeur, ik had daar naar toe kunnen gaan, uitproberen en besluiten tot koop of niet.

quattronl

Citaat van: Paul1967 op februari  6, 2014, 18:42:12
We hebben geen afspraken gemaakt over teruggave (geld) tijdens de aankoop, hij voelt zich dan ook nu niet verplicht dat wel te doen.
Daarover hoef je geen afspraken te maken, die zijn er namelijk al: wkoa, oftewel een wet zijn ook afspraken. Tenzij je afspraken hebt gemaakt over uitzonderingen op deze wet.

CiteerTevens hebben ze een winkel met een voordeur, ik had daar naar toe kunnen gaan, uitproberen en besluiten tot koop of niet.
En tevens hebben ze een telefoon waarmee ze het product hebben verkocht. Op afstand dus. En ze hebben het product naar je opgestuurd. Ze hadden ook alleen in de winkel kunnen verkopen.
Zoals ik het zie komen ze niet onder die wet uit. Maarja, wie heeft nu de langste adem? Naar de rechter zal je niet gaan voor zo'n kabel lijkt me.

Wordt het niet eens tijd de naam van de winkel te noemen?
Dan weten ruim 22-en-een-half-duizend audioten waar ze voorlopig niet naartoe hoeven (zou de verkoper daar gevoelig voor zijn?) ;)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Erik

Citaat van: Paul1967 op februari  6, 2014, 18:42:12
Tevens hebben ze een winkel met een voordeur, ik had daar naar toe kunnen gaan, uitproberen en besluiten tot koop of niet.
Staat me bij dat teruggave van geld niet verplicht is volgens de wet, hoge uitzondering daargelaten. Het is een extra service van de winkel maar helaas geen verplichting. Hij mag dus wettelijk gezien zeggen kies maar een andere kabel uit.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Citaat van: quattronl op februari  6, 2014, 19:47:39
Dan weten ruim 22-en-een-half-duizend audioten waar ze voorlopig niet naartoe hoeven (zou de verkoper daar gevoelig voor zijn?) ;)
1) dat is chantage en verre van netjes
2) naming en shaming is niet toegestaan op het forum.
Behalve als het mediamarkt is valt me op, die mag wel altijd zwart gemaakt worden zonder dat er een mod ingrijpt, waarschijnlijk is een mod daar ooit niet goed geholpen.  :dry:
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Paul1967

Citaat van: quattronl op februari  6, 2014, 19:47:39
Daarover hoef je geen afspraken te maken, die zijn er namelijk al: wkoa, oftewel een wet zijn ook afspraken. Tenzij je afspraken hebt gemaakt over uitzonderingen op deze wet.
En tevens hebben ze een telefoon waarmee ze het product hebben verkocht. Op afstand dus. En ze hebben het product naar je opgestuurd. Ze hadden ook alleen in de winkel kunnen verkopen.
Zoals ik het zie komen ze niet onder die wet uit. Maarja, wie heeft nu de langste adem? Naar de rechter zal je niet gaan voor zo'n kabel lijkt me.

Ga ik niet doen.

paaj

Citaat van: Erik op februari  6, 2014, 19:50:09
Staat me bij dat teruggave van geld niet verplicht is volgens de wet, hoge uitzondering daargelaten. Het is een extra service van de winkel maar helaas geen verplichting. Hij mag dus wettelijk gezien zeggen kies maar een andere kabel uit.

Dat is alleen bij aanschaf in de winkel zo.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C3

Erik

- Winston Churchill

Hanky Panky

Citaat van: Erik op februari  6, 2014, 19:50:09

De Wet Koop op Afstand is daar heel duidelijk over: geld terug indien de koper het artikel teruggeeft:
Koopt u een product via internet, telefoon of een catalogus, dan heeft u 7 werkdagen bedenktijd om de koop ongedaan te maken. U hoeft hiervoor geen reden op te geven.

en verderop:

Als u binnen de bedenktijd een product terugstuurt, moet de verkoper u binnen 30 dagen terugbetalen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/kopen-op-afstand-wat-is-belangrijk-om-te-weten.html

Umberto.

Disturbing the peace sinds 1975

Audiofiel

Het is wel belangrijk om in de gaten te houden dat de wet Koop of Afstand alleen geldt bij kopen van een bedrijf op deze wijze:

CiteerBedrijven adverteren ook op verkoopwebsites. Klikt u vanuit de verkoopwebsite door naar de website van het bedrijf en doet u daar een aankoop? Dan gelden de regels uit de Wet koop of afstand wél.

Heb je het dus direct via Marktplaats van een bedrijf gekocht, dan ben je niet in zijn eigen internetwinkel belandt en dan geldt de wet dus niet. Sommige bedrijven bieden producten juist daarom buiten hun eigen website en webwinkel aan...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Hanky Panky

Citaat van: Audiofiel op februari  7, 2014, 14:28:18
Het is wel belangrijk om in de gaten te houden dat de wet Koop of Afstand alleen geldt bij kopen van een bedrijf op deze wijze:

Heb je het dus direct via Marktplaats van een bedrijf gekocht, dan ben je niet in zijn eigen internetwinkel belandt en dan geldt de wet dus niet. Sommige bedrijven bieden producten juist daarom buiten hun eigen website en webwinkel aan...

Dat maakt niets uit. De wet Koop op Afstand maakt geen onderscheid, het enige criterium is dat je niet in de fysieke winkel zelf iets koopt dan wel geen face-to-face contact met de verkoper hebt. Vandaar dat ik telefoon  had benadrukt. Zo denkt de Consumentenbond er ook over.

Van 'koop op afstand' is sprake als je een product koopt via internet, via een catalogus, via televisie, via de telefoon, een bestelbon of fax. Het gaat dus om situaties waarbij je geen persoonlijk contact hebt met de verkoper, zoals je dat wel hebt bij aankoop van een product in de winkel of aan de deur.

Zal ik deze keer je grote vriend Engelfriet er eens niet bijhalen  >:D