Akoestiek der Akoestieken

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), januari 24, 2004, 09:01:28

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Staan ze dan niet (te) laag ivm de tweeterhoogte van de fronts  ???
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jaco

Ja gedeeltelijk wel voor de mains, maar voor de center niet.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Erik van Voorst (in memoriam)

Spannend !!!

Je zegt het "lijkt" ik kan bevestigen dat het niet alleen lijkt. ;)

Het viel mij al op tijdens de metingen (vandaar de bestelling ;D)
maar ik heb ze gister overal geplaatst en de 2 dunne Traps tussen
(stereo) speakers zorgt voor een zeer stabiel midden.

Rotst-vaste stemmen...echt een flinke verbetering  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Rob_Dingen

Hoi

Wat is reflektie naar binnen ze staan binnen dus dat kan alle kanten in zijn ;D
Naar de speakers ramen of luiteraar.

Rob

Erik van Voorst (in memoriam)

Je hebt nog een optie Rob.. ;D.....en dat is ze reflecteren naar elkaar toe.
De reflectieve zijde van Tube 1 staat dus tegen de reflectieve zijde
van Tube 2.

Dus ze dififfuseren rondom, gevolg een waanzinnige kanaalscheiding !!! 8).

Groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Citaat van: Erik van Voorst op april 19, 2004, 13:51:51
Je hebt nog een optie Rob.. ;D.....en dat is ze reflecteren naar elkaar toe.
De reflectieve zijde van Tube 1 staat dus tegen de reflectieve zijde
van Tube 2.
Dus ze dififfuseren rondom, gevolg een waanzinnige kanaalscheiding !!! 8).
Groetjes

Als ik hieraan iets mag corrigeren Erik......  ;)
Ze staan inderdaad, zoals je zegt, met de reflectieve zijdes naar elkaar gericht -- dus met de absorberende zijdes naar voor en achter de kamer in kijkend.
Ook de "mechanische kanaalscheiding" zoals jij die beschrijft is een feit: dat is de "truc" achter een beter 3D ruimtebeeld voor 170 euro.
Mijn correctie is dat juist de absorptie rondom ervoor zorgt dat minder directe geluidsinfo van links zich mengt met de directe geluidsinfo van rechts, aangezien de diffusieve zijdes onzichtbaar zijn voor het directe geluid als ze elkaar aankijken.

Greetz.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik verwar diffussie en absorptie vaker....ga ik op letten, want dat praat een stuk makkelijker... ;)

Is diffusie dan gelijk aan reflectie ...bij een TubeTrap... ???

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Citaat van: Erik van Voorst op april 19, 2004, 16:24:31
Ik verwar diffussie en absorptie vaker....ga ik op letten, want dat praat een stuk makkelijker... ;)
Is diffusie dan gelijk aan reflectie ...bij een TubeTrap... ???

Bij een tube wel inderdaad wel, omdat de grondvorm cylindrisch is.
Bij een vlakke wand is reflectie uiteraard niet hetzelfde als diffusie.
Uit de aard der zaak verstrooit een cylindrische vorm immers van zichzelf het geluid al, althans, wanneer deze akoestisch voldoende "hard" of reflecterend is. Vandaar dat 1 helft akoestisch "zacht" is en de andere helft juist "hard". Voor laagabsorptie maakt het helemaal niet uit naar welke kant de reflectiezijde gericht wordt, maar voor het midden en hoog wel, zodat je lokaal het reflectiepatroon kunt uitrichten met die zijde, of juist voor absorptie kunt kiezen (bijvoorbeeld om asymmetrie te neutraliseren als je bijv. links van de lsp wel en rechts geen wand hebt).
In jouw geval zou je de asymmetrie misschien gunstig kunnen beïnvloeden als je de linkse tube (42cm) met de absorptiezijde de kamer in laat kijken, maar de rechtse juist 180 graden draait -- dus laat reflecteren. Het is maar een idee om te proberen....

Men kan, als het enkel om diffusie gaat, bijvoorbeeld ook forse pvc-buizen gebruiken om een diffusief oppervlak te maken, of zoiets als "de bitumen golfplaatdiffuser" zoals een andere klant die maakte: http://home.wanadoo.nl/laetitiakonijn/hulp.htm#7.4

Joep

Ik heb nu alle pagina's gelezen en ik moet jullie zeggen dat ik het super-interessant vind wat Erik met zijn plafond gedaan heeft. Al lang loop ik rond met akoestiek in mijn hoofd, dus dit topic is erg leuk om te lezen (ook door de schrijvers). Ik heb al eerder het plafondsneeuw mogen zien: de vernieuwde west-tunnel van het Centraal Station van Amsterdam heeft dit spul ook op het plafond. In het begin was het spierwit maar, helaas zijn de buitenste puntjes wat zwart geworden door alle viezigheid die daar heerst. Overigens, de akoestiek is daar ook erg prettig.

Ga zo door met dit onderwerp. Ik zal u zeggen (and mark my words 8)) dat akoestiek nog vele plaatsen zal stijgen op de prioriteitenlijst van audiofielen. Zeker als het zó kan!

Erik van Voorst (in memoriam)

#334
Proprius, welkom!!

Het plafond heeft een 2 nadelen.

Nadeel 1.
Je kunt het niet reinigen.
Als er niet gerookt wordt dan garanderen ze dat het een jaar of 10  "wit" blijft.
Daarna zijn er weer 2 opties.

A. Dun Latexen met ingecalculeerd een verlies aan capaciteit.
B. Af (laten) steken en opnieuw laten opspuiten.

Die laatste keuze zou ik kiezen. Bij ons werd/wordt niet gerookt dus ik kan voorlopig 10 jaar GENIETEN.   8)

Nadeel 2.
Het plafond is druk en toont lager...terwijl er maar 15 mm opgebracht is. :'(

Ik ben er al aan gewend en vindt het eigenlijk ook wel "knusser" geworden in mijn strakke interieur.. ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jaqo

Citaat van: Proprius op april 20, 2004, 10:56:16
Al lang loop ik rond met akoestiek in mijn hoofd

Tja, dan is het wel erg leeg van binnen ;)

Jaqo

P.S. Sorry kon het niet laten  ;D
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Joep

Citaat van: Jaqo op april 20, 2004, 13:27:18


Tja, dan is het wel erg leeg van binnen ;)

Ja, en als ik nou dat sneeuwspul van Erik via mijn neus erin kan spuiten, hoor ik die stemmen daar ook niet meer ;D ;D

Nee, alle gekheid in een betonnen bunker, ik vind het een zeer interessant onderwerp en ik merk dat het al meer en meer uit het verdomhoekje komt.

Wij (gezin) zijn net verhuisd en hebben nu een tweemaal zo grote huiskamer gekregen dat we te weinig spullen hebben om het goed te vullen waardoor de akoestiek nog erger is dan in de badkamer (door de afmeting, +70m2).  Nog erger is dat mijn ouders het niet erg schijnen te vinden en er niets aan doen! Maar goed, alles op zijn tijd hoop ik maar.

En Erik, raak je al een beetje gewend aan het nieuwe plafond?

Erik van Voorst (in memoriam)

#337
DEJA VU...... ???

Ga terug naar:.....

De laatste zin van mijn laatste post.....de laatste zin van jouw laatste post...... >:D

Geef niet... ;D ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Joep

Citaat van: Erik van Voorst op april 20, 2004, 22:12:14
DEJA VU...... ???

Ga terug naar:.....

De laatste zin van mijn laatste post.....de laatste zin van jouw laatste post...... >:D

Geef niet... ;D ;)

Oeps!! Ja, sorry. Kan ik mij verschuilen achter "een beginnersfoutje" ?? ::)


GreenGras

Allemachtig wat een topic, ik heb het post voor post door zitten lezen en heb een aantal van de gegeven links ook bekeken. Resultaat: een hele avond achter de pc  :P

Klein vraagje over de te gebruiken materialen, in http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=16291.0 dit topic wordt gesproken over zgn "buig" MDF. Deze MDF platen hebben groeven aan een zijde waardoor buigen gemakkelijk is. Ik had er echter meteen andere gedachten bij: is dit spul, met de groeven de kamer in gericht, niet te gebruiken als diffuser paneel? En nog een stapje verder: indien ik zo'n plaat voorzie van gaatjes, is het dan bruikbaar als multi-functionele voorkant van een bass-trap? Een plaatje van het MDF kun je op deze pagina vinden: http://www.ret.com/domino/ret/products.nsf/0/189B7667DAF4D54B412567B00077580B?opendocument

Ik ben benieuwd naar jullie ideeen hierover, zou wel eens een nuttige en goedkope DIY optie kunnen zijn denk ik?
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

jaco

Dit zou alleen diffusie zijn voor tamelijk hoge frequenties lijkt me.  Het gaat er denk ik om dat een golflengte in de groef past qua diepte of zo. Dat is misschien 6 mm bij een 9 mm buigmdf plaat. Hoe je precies de frequentie uitrekend is me niet geheeld uidelijk.

verder is het een herhalend patroon, dus je hebt alleed diffusie voor een beperkte frequentie denk ik. Andere diffusors hebben verschillende dieptes om een groter frequentiebereik te leveren.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Niet actief

#341
Citaat van: GreenGras op april 23, 2004, 09:13:30
zgn "buig" MDF
Deze MDF platen hebben groeven aan een zijde waardoor buigen gemakkelijk is. Ik had er echter meteen andere gedachten bij: is dit spul, met de groeven de kamer in gericht, niet te gebruiken als diffuser paneel? En nog een stapje verder: indien ik zo'n plaat voorzie van gaatjes, is het dan bruikbaar als multi-functionele voorkant van een bass-trap?
Ik ben benieuwd naar jullie ideeen hierover, zou wel eens een nuttige en goedkope DIY optie kunnen zijn denk ik?

Het groevenpatroon zal inderdaad een verstrooiende uitwerking hebben op het tophoog: vanaf 23000 Hz zou het patroon theoretisch iets moeten gaan doen, maar daar heb je in de praktijk natuurlijk niks aan. Diffusie van het top-hoog (boven 10k) vereist segmenten met een maxdiepte van 2cm en een breedte van ongeveer 8mm. Je moet je realiseren dat de succesvolle werking van een diffuser niet louter bepaald wordt door het feit OF er iets wordt verstrooid, maar ook HOE dit gebeurt. Je wil natuurlijk een zo volmaakt mogelijk diffusiepatroon creëren als je dan toch besluit om iets met diffusers te gaan doen, en het bovengenoemde buig-mdf voldoet niet aan die vereisten.
Een diffuser die een welbepaald werkgebied moet omvatten heeft dus segmenten van een berekende diepte en een berekende breedte. De diepte bepaalt de onderste grensfrequentie; de breedte de bovenste. En verder is er in dergelijke diffusers sprake van een terugkerend patroon -- een periode genoemd. Zo'n periode bestaat bij de diffusers van RPG bijvoorbeeld uit 7 segmenten, vandaar de naam QRD-7 (QRD is de afkorting voor dit type diffusers). Die hebben nog altijd geen voorbeeldig diffusiepatroon. Als je diffusers kunt bouwen waarvan 1 periode uit bijv. 11, 17 of 19 segmenten bestaat ontstaat een duidelijk homogener patroon van diffusie, maar da's commercieel niet meer aantrekkelijk voor een echte fabrikant.....

Je tweede suggestie lijkt me daarentegen weer veel beter, maar ik vermoed dat je je verkijkt op het aantal te boren gaatjes. Alleen al het aftekenen van een vierkante meter vergt een halve week vakantie volgens mij. Voor een Helmholz constructie (gaatjeswand dus) ontstaat maximaal rendement bij een perforatiepercentage van ongeveer 20-25%. In de praktijk betekent dat bij een gatdiameter van 6mm dat je per vierkante meter 7500 gaatjes symmetrisch moet aftekenen en boren. Als je kleinere gaten wilt -- neem 3mm -- heb je 30.000 gaatjes nodig om op hetzelfde perforatiepercentage uit te komen. Zou je 10mm gaten willen, dan hoef je nog maar 2750 gaten per vierkante meter te boren.....  ;D

Elke cylindrische vorm is feitelijk een diffuser die op zich zeker geen volmaakt diffusiepatroon kan teweegbrengen. Een combinatie van meerdere diameters kan een goede manier zijn om een budget diffuser te maken. Het is echter goedkoper om met pvc buismateriaal te werken dan met buig-mdf.

Waar ik dat buig-mdf persoonlijk WEL zie zitten is op voorzetwanden, omdat je hiermee gemakkelijk een verlopend of zelfs golvend wandoppervlak kan creëren, waardoor de wand zelf tegelijkertijd zowel de diffuser kan zijn als de laagabsorber. Dit laatste vanwege de variabele holle ruimte erachter, aangezien het om een voorzetwand gaat. De diffusie komt echter nauwelijks door het groevenpatroon, maar door de over een relatief groot oppervlak verlopende wandconstructie.

ThingMan.

GreenGras

HAHAHAHA, lompe gedachte dus van me, ach, fantaseren mag toch?  O0 Ik zie mezelf al 3000 gaatjes boren - NOT!
Tja jammer, maar de te kleine groeven zullen geen werking in het hoorbare gebied hebbe nals ik het goed begrijp dus laat het idee maar zitten, in ieder geval meteen weer wat nuttigs bijgeleerd  ;) Hartstikke bedankt voor de professionele feedback!
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

Niet actief

Citaat van: GreenGras op april 23, 2004, 23:56:12
HAHAHAHA, lompe gedachte dus van me, ach, fantaseren mag toch?  O0 Ik zie mezelf al 3000 gaatjes boren - NOT!
Tja jammer, maar de te kleine groeven zullen geen werking in het hoorbare gebied hebbe nals ik het goed begrijp dus laat het idee maar zitten, in ieder geval meteen weer wat nuttigs bijgeleerd  ;) Hartstikke bedankt voor de professionele feedback!

De term "lompe gedachte" kwam niet in me op, GreenGras (moet dat niet met 2 s-sen?)....  >:D
Ik heb zelf eerst ook wat moeten rekenen om na te gaan of je idee zinvol zou zijn; ik wist het ook niet gelijk zeker.
Maar nogmaals, het spul leent zich wel prima om een golvend wandoppervlak te maken -- iets dat akoestisch gezien ten voordele kan worden toegepast en visueel bovendien ook heel aantrekkelijk kan worden uitgewerkt.
Jij hebt mij op een idee gebracht hiermee, en dat is niet bepaald "lomp" te noemen. Thanx!

Erik van Voorst (in memoriam)

Toine

Ik ga straks op visite bij mijn HiFi Goeroe (al 20 jaar lang  8)  ) en wil ff die 2 smalle tubetraps meenemen in de auto.

Mijn vraag:....hij heeft 2 electrostaten plm. 4 mtr uitelkaar.
Waar zou ik ze het beste even kunnen zetten om te laten horen aan hem wat het kan doen.

MAW  heeft het net zoveel effect om ze tussen in te zetten als bij een dynamisch systeem 

Hij heeft voor de rest nog niet zijn akoestiek aangepast en heeft galm.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Citaat van: Erik van Voorst op april 24, 2004, 19:05:22
Toine
Ik ga straks op visite bij mijn HiFi Goeroe (al 20 jaar lang  8)  ) en wil ff die 2 smalle tubetraps meenemen in de auto.
Mijn vraag:....hij heeft 2 electrostaten plm. 4 mtr uitelkaar.
Waar zou ik ze het beste even kunnen zetten om te laten horen aan hem wat het kan doen.
MAW  heeft het net zoveel effect om ze tussen in te zetten als bij een dynamisch systeem 
Hij heeft voor de rest nog niet zijn akoestiek aangepast en heeft galm.

Mijn eerste keus: afhankelijk van de afstand tot de achterwand ongeveer halverwege de achterkant van de lsp's en het eerste reflectiepunt op de wand zelf (zo werpt de dunne trap een relatief grote akoestische schaduw). Ik zou echter even doorexperimenteren met het vinden van de beste afstand tussen de lsp en de tube: te dichtbij en de "staat" kan niet meer ademen; te ver weg en het effect van de relatief dunne tube van 22cm gaat teveel verloren.

Tweede keus: recht achter elk luidspreker, eveneens op een afstand die je experimenteel vaststelt -- ik schat maximaal 70cm achter de elektrostaat (als ie ingedraaid is moet je dat meenemen in de plaatsing van je tube recht achter).

Ik zou ze zeker ook een keer tussen de twee luidsprekers in zetten, zoals bij jou. Het werkt in mijn geval ook voordelig uit en ik heb soortgelijke luidsprekers.

Als je ze achter de luidsprekers gebruikt moet je de reflectiezijde op het membraan richten. Ik verwacht niet dat het goed uitpakt als de absorptiezijde zo zou richten, maar opnieuw zou ik dan zeggen dat je dat experimenteel moet vaststellen. Het onverwachte gebeurt net zo vaak als het verwachte.....

Veel plezier enne, een feedbackje straks?

Erik van Voorst (in memoriam)

Bedankt.

Ik laat ze eerst even in de auto...want hij heeft net nieuwe audio-spullen ...dus ik tast even af of het goed uitkomt....

Mischien wil hij eerst een tijdje (gewoon) luisteren.

Als ik ze de woonkamer indraag zet ik het zeker op het forum.  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Aan het eind van de avond ze even neergezet waarna mijn vriend op de sweetspot
ging zitten. (blijf ik een nadeel vinden  :'()

1. TUSSEN DE ELECTROSTATEN:... geen hoorbare veranderingen
zowel diffuus als absorptief gericht.

2. NAAST DE ELECTROSTATEN:....door de a-symetrische kamer heb ik met 2 dunne Traps
een virtuele gespiegelde muur (tje) gebouwd dit was hoorbaar beter...maar kreeg het idee dat hij het niet schokkend vond.

3. ACHTER DE ELECTROSTATEN:....dit zorgde voor de grootste verandering.
a. Absorptief...direct erachter (50 cm) zorgde voor een iets breder geluidsbeeld.
b. Diffusief......direct erachter (50 cm) zorgde voor een geluidbeeld wat meer naar voren kwam.

Conclusie: Ik kreeg het idee dat de dunne Traps bij mij voor meer " val van je stoel" effect zorgde...nogmaals de luistersessie was kort en volgens mij moet hij nog wel even aan zijn eigen nieuwe geluid wennen i.v.m. goed observeren.  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Scarp

Erik, misschien dat ik iets gemist heb ik, maar ik zie alleen maar twee ronde tubetraps. Hoe kan je die verschillend absorptief en diffusief neerzetten dan? Of is 1 kant anders dan de andere?

jaco

#349
Ja de helft is diffusie en de andere helft is absorbtie. De gehele tube demopt vervolgens ook nog laag.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm