Gebogen achterwand zoals b&w Nautilus

Started by Swanny, April 13, 2004, 19:03:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Swanny

Met het mooie weer en de topic "scanspeak fronts" van Jaqo heb ik wel zin gekregen om mijn bijna 3 jaar oude Scanspeak Reference Plus in een nieuw en beter(?) jasje te stoppen.
Deze keer zal naast de functionaliteit de WAF ook een belangrijke rol spelen. Graag had ik een gebogen achterkant gemaakt. Een beetje zoals de b&w Nautilus 804.

Ik denk dit te doen met een sandwichconstructie van buigmdf en zand.

Hieronder heb ik een schets van hoe ik van plan ben te werken.



Met deze contructie kom ik ongeveer aan een wanddikte van 46mm.

Zou dit volgens jullie een goede wand zijn ?

Mvgr,
Swanny  ;)



SARK

#1
Ik ben ooit eens deze link tegen gekomen Projekt 'Nautlantis', maar de toegepaste methode ziet er nogal "bewerkelijk" uit.
Ik denk dat jouw idee wel OK is, ik denk wel dat je afstand blokjes moet plaatsen om de zand-ruimte gelijk te houden.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Jean Pierre

Als het goed is werkt dat dmv van ene kant water erop andere kant verhitten dan trekt ie vanzelf krom

SARK

NEEEEEEEEEE!!!!!!! Nooit knoeien met water en MDF, het MDF zet behoorlijk uit als je water gebruikt.
Ik denk dat je het beste met het frame kunt beginnen (heb je meteen de juiste en mooie vorm) en daarop met buig-MDF gaan plakken.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

R

#4
Ik zou werken met meerdere dunnen lagen in een mal en onderling goed verlijmen. Staat als een huis. Werkt met diverse soorten hout. Dus de hele vlakken en alle lagen onderling verlijmen. Oersterk.

Swanny

Nee met water zal ik zeker niet werken. Ik weet uit ervaring dat mdf en water geen goede vrienden zijn.

De eenvoudigste manier vind ik nog altijd met buigmdf rond een frame.

SARK

#6
Quote from: Ruben on April 13, 2004, 19:40:41
Ik zou werken met meerdere dunnen lagen in een mal en onderling goed verlijmen. Staat als een huis. Werkt met diverse soorten hout. Dus de hele vlakken en alle lagen onderling verlijmen. Oersterk.
Blijft een bewerkelijke methode, de mal moet ook nog gemaakt worden. Als je de mal gebruikt als basis (frame) ben je al behoorlijk op weg qua vorm.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Jean Pierre

ik heb nog een compleet off topic vraagje maaromdat het wel dhz is en met hout buigen is stel ik hem maar ff tussen door :D hoe maken ze van die boven (pijl en boog:P) die vorm erin en zonder dat ut knapt als je hem aanspant ??

mvg yash

Doerak

Quote from: yash on April 13, 2004, 19:26:19
Als het goed is werkt dat dmv van ene kant water erop andere kant verhitten dan trekt ie vanzelf krom

Dat deden ze vroegen in de scheepsbouw idd om de ronding van een romp te maken.
Maar idd, water en MDF gaat niet samen.
Gewoon een boomstam nemen en uitraspen, vijlen, hakken tot je de juiste vorm hebt  ;D
Net zoals boomkano's gemaakt worden.
Is fysiek ook goed voor je  ;)

SARK

Quote from: yash on April 13, 2004, 19:58:20
ik heb nog een compleet off topic vraagje maaromdat het wel dhz is en met hout buigen is stel ik hem maar ff tussen door :D hoe maken ze van die boven (pijl en boog:P) die vorm erin en zonder dat ut knapt als je hem aanspant ??

mvg yash

Heeft hoofdzakelijk met de gebruikte houtsoort te maken.
Linkje gevonden.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

R

Quote from: SARK on April 13, 2004, 19:57:07

Blijft een bewerkelijke methode, de mal moet ook nog gemaakt worden. Als je de mal gebruikt als basis (frame) ben je al behoorlijk op weg qua vorm.

Is idd veel werk, maar het zal wel goed werken. Btw één mal is een stuk op weg en de tweede mal dan?

Erik van Voorst (in memoriam)

wat is buig MDF... ???

Is dat flexibeler dan gewoon MDF.

Want aan de hand van je tekening (buigstraal) gaat dat niet lukken met "gewoon" MDF van 9 mm

Groetjes

Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

SARK

@Erik
Buig MDF is in feite een plaat "normaal" MDF waar heel veel sleuven ingezaagd zijn waardoor je het kunt buigen (even googelen op "buig MDF").

You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

SARK

#13
Quote from: Ruben on April 13, 2004, 20:29:32


Is idd veel werk, maar het zal wel goed werken. Btw één mal is een stuk op weg en de tweede mal dan?
Een tweede mal is dan toch niet meer nodig?
1- Frame
2- Buig MDF (meestal worden twee stukken met de "groeven" tegen elkaar geplakt)
3- Afstand blokjes
4- Buig MDF
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Erik van Voorst (in memoriam)

Sark,

Zo dat is dan gaaf materiaal!!!!!
Is dat gewoon te koop bij een Gamma  oid.

Als dat lukt heb je ook een behoorlijk stevige wand gecreeerd
en dan nog eens met zand (of een mix ;D) gaat dat een serieus achterwandje worden.... 8) 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

kuiperik

Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Swanny

Erik, bij de gamma of de Brico (hier in Belgïe) ben ik het nog niet tegengekomen.
Maar ik kan het bestellen bij de plaatselijke houthandelaar


blue-eyes

#17
Bij "Eigen huis en Tuin" en aanverwante programma's gebruiken ze altijd triplex. Wel een aangepaste soort. Erg buigzaam. Let wel op de nerf richting!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

SARK

#18
@Erik
Een linkje met wat voorbeelden, even klikken op "Portfolio" en daarna de voorbeelden "Computerdesk" en "Keuken".
Ik weet niet zeker of de Gamma het verkoopt, maar ik denk je wel bij een houthandel terecht kan.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Erik van Voorst (in memoriam)

thanks

mischien ooit iets voor de rear der rears.... ;) ;D >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Swanny

kuiperik, ik ben ook van plan zoals de originele scanspeak ref+ met een schuine helling te werken.  :D
Dit had ik even niet vermeld. Ik wilde eigenlijk gewoon weten of de wand doormiddel van die buigmdf/zand combinatie stevig genoeg zou worden.

R

Quote from: SARK on April 13, 2004, 20:48:10

Een tweede mal is dan toch niet meer nodig?
1- Frame
2- Buig MDF (meestal worden twee stukken met de "groeven" tegen elkaar geplakt)
3- Afstand blokjes
4- Buig MDF

Nee das waar, zat even dom te denken :D. Is wel mooi spul dat MDF. Met meerder lagen ander (dunner)hout zal het ook wel werken.

SARK

Quote from: Ruben on April 13, 2004, 21:06:36


Nee das waar, zat even dom te denken :D. Is wel mooi spul dat MDF. Met meerder lagen ander (dunner)hout zal het ook wel werken.

Het zal zeker werken met andere houtsoorten, buig MDF is niet "heilig" of zo.
Het heeft wel alle eigenschappen van MDF, makkelijk te bewerken, geen nerf, geen splinters.
Misschien de binnen wanden opbouwen van Triplex en de laatste (zichtbare) laag van buig MDF.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

SARK

@Swanny
Welke wil je nu gaan bouwen?
Doe anders een linkje plaatsen, zit ie hier tussen?
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Sullivan

Hi,

Ik ben ook bezig met wat verschillende ontwerpen. Daarbij kwam ik ook op de gedachten om de speaker op te bouwen in lagen. Misschien is dit voor jou ook een optie i.v.m. de gebogen achterwand.

mvg,
Frank