Is dit een Scam?

Gestart door edgnoj, december 24, 2013, 18:21:52

Vorige topic - Volgende topic

edgnoj

Heb ik weer...

Gisteravond laat werd de vraagprijs geboden voor een item wat alweer een tijdje op Marktplaats te koop staat.

Keurig een reactie gezonden aan de bieder dat ik accoord ga met het bod en gevraagd om een bevestiging van de koop en tevens of het artikel verzonden moet worden of dat ze hem willen komen halen.

Enkele minuten later een kort antwoord in vreemd Nederlands dat de koper in Maastricht zit en dat er dus verzonden moet worden. Tevens vroeg ze om mijn bankrekeningnummer, emailadres en de hoogte van de verzendkosten.

Keurig deze gegevens aan haar doorgegeven.

Ze gaf aan dat ze accoord ging en dat ze morgenochtend (vandaag dus) het geld zou overmaken.

Vanmiddag stuurde ze deze mail:

Hallo,

Ik hoop dat je de bevestiging van de betaling dat de voldoening als zijn gemaakt en bovendien uw geld afgetrokken van mijn rekening hebben ontvangen ... dus nu wil ik dat je naar het postkantoor van TNT / TPG Priority Mail 6-10/TPG Registreer Mail 6 -10 dagen na levering aan het item verzonden ... dus weer terug naar mij zodra het item is verscheept ... en ik zal graag willen dat u mail me terug het tracking nummer zodat ik meer zeker van kan zijn dat het item is verzonden ...

Name     : xx
Address : xx
City          : xx
State       : Cairo
Zipcode : xx
Country : Egypt

dus ik zal graag willen dat u het schip uit het artikel uit als u een bevestiging van Account dankzij gezien en ik wil het item dat u wilt verzenden met TNT / TPG Post van het Register
mevrouw Helena

Duidelijk een computervertaling van een tekst dus.

Tevens ontving ik een mail van de HSBC Bank met de mededeling dat er een bedrag van 150 Euro voor me was overgeboekt ivm een Online Bank Transfer Payment. (50 euro voor verzendkosten naar Egypte) Geld zou afkomstig zijn van de Barclay Bank in Engeland, met als accounthoudster dezelfde persoon van de bieding. Transfercode, Accountnummer, IBAN en BIC code van de koper staan duidelijk op het formulier vermeld.

Wat moet ik hier nu mee? De koper gaf dus pas na de koopbevestiging aan dat het pakket naar Egypte verzonden moet worden en betaalt via een Britse bank.

Moet ik gewoon wachten of het geld inderdaad op mijn rekening wordt bijgeschreven en kan ik dan veilig het pakje versturen zonder in de problemen te komen?
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

MTouch

Dat geld wordt gestorneerd/teruggevorderd zodra jij het pakket hebt opgestuurd. Als het geld uberhaupt al aankomt... Ben je het pakket kwijt, en je geld. Niets doen en melden bij marktplaats zou ik zeggen.

edgnoj

Kan het dan ook gestorneerd worden als het daadwerkelijk is bijgeschreven op mijn bankaccount? Dat doen Nederlandse banken toch niet?
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

SpeedyAndré

Ah net iets te laat, dat werkt idd met bijv. een ongedekte check zodat later het eventueel gestorte bedrag weer van je rekening verdwijnt.
Het is jammer dat ze terug jennen je geld kost, zoals een defecte koelkast opsturen  :devil:

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

bmateijsen

chansig

Ik twijfel.....kerstgedachte.. :D

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

MTouch

Ik zou er wel wat voor over hebben om een doos verpakkingsschuimpjes of rotte vis ofzo die kant op te sturen, spelletje meespelen. Dan zul je zien dat als het verstuurd is, je geld weer verdwijnt.

edgnoj

Hmm, dan is er in de afgelopen tijd toch wat veranderd zeker. In het verleden ging het dacht ik met name om Nigerianen die in de duurdere prijsklassen actief waren. Dit gaat dus om 150 euro totaal en een Egyptenaar blijkbaar. Grappig is wel dat ze haar mails ondertekent met de puur Hollandse achternaam Aarts.

Wat nu als het geld wordt bijgeschreven op mijn rekening? Gewoon laten staan tot ze het weer terugboeken?
Moet ik nog in conclaaf met "mevrouw Aarts" om mijn standpunt uit te leggen? Ik bedoel: Stel dat ze wel van goede wil is en ik laat niets van me horen, dan ben ik de fraudeur toch?

bmateijsen

AbZ

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

alexander2

Mij is geleerd bij twijfel.........

edgnoj

Citaat van: alexander2 op december 24, 2013, 19:47:24
Mij is geleerd bij twijfel.........

Normaal gesproken zou ik ook niet hebben toegehapt, maar ik begon te twijfelen toen ik dat bankafschrift kreeg. Iemand kan per ongeluk toch ook goede bedoelingen hebben? Of ben ik zo naïef?

En trouwens Hans, volgens mij doen ze niet zoveel aan kerst in Egypte, dus die kerstgedachte ??? Ik weet het niet

AbZ

Citaat van: edgnoj op december 24, 2013, 19:52:35Normaal gesproken zou ik ook niet hebben toegehapt, maar ik begon te twijfelen toen ik dat bankafschrift kreeg. Iemand kan per ongeluk toch ook goede bedoelingen hebben? Of ben ik zo naïef?
Denk dat ik een ban krijg als ik zeg hoe slim ik het vind dat je de reacties niet goed leest.
Misschien maar gewoon opsturen, daar leer je meer van.

Erik

Scam kan maar het is wel ap[arte spam, jhe zou eens bij je bank kunnen vragen of er iets geks is met dat gestorte bedrag en storneren gaat alleen bij ongedekte checks dat zal met ene paar dagen duidelijk zijn. je zou kunnen zeggen dat je minstens 2 of 3 weken wilt wachten om te zien of jouw bank het geld terugboekt naar verzender. Na 2 weken kan het niet opeens verdwijnen van je rekening. 
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Nu ik de tekst nog eens goed lees de persoon wil wel erg graag dat je de spullen alvast verstuurt. Iemand van goede wil en op zo'n afstand zou nog wel begrip kunnen opbrengen dat je eerst de kat uit de boom kijkt. Dat lijkt hier dus niet aan de hand.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

edgnoj

Citaat van: AbZ op december 24, 2013, 20:06:44
Denk dat ik een ban krijg als ik zeg hoe slim ik het vind dat je de reacties niet goed leest.

Ik vroeg me eigenlijk alleen even af hoe een buitenlander iets aan zou kunnen schaffen zonder direkt als scammer aangemerkt te worden.  Als ik echt zo naief zou zijn had ik het pakketje wel verzonden lijkt me.

AbZ

Ok, suc6.

mjveenma

100% scam. Zonde van de tijd.

Flavio

Inderdaad, ik heb op Marktplaats nog nooit wat voor de vraagprijs verkocht.  :D

Dit soort scammers reageren vaak op wat duurdere artikelen. Ik had het laatst ook weer, de koper zat zogenaamd aan boord van een schip en kon het niet ophalen en of ik het dan niet wilde opsturen naar Egypte...

Gewoon vergeten en niet verder op reageren, dan zoeken ze een nieuw slachtoffer.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | 2x Crown DriveCore XLS2502 | Crown DriveCore XSLS2002
2x Def Tech BP 2000 | 2x T+A TLS 20 | Def Tech CLR-2000 | 2x T+A TAL 90 | 2x Def Tech BP2X | 2x T+A TLS 20
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Harrr

alexander2

Citaat van: AbZ op december 24, 2013, 20:06:44

Pas op het is bijna Kerstmis.  :D

AbZ

Citaat van: alexander2 op december 24, 2013, 22:40:52
Pas op het is bijna Kerstmis.  :D
Kan ik vandaag nog alles zeggen?  >:D

hifiman

Alleen al het feit dat er over item gesproken wordt. Als jij iets koopt wat je graag wilt hebben dan noem je het toch bij naam en praat je niet over "het item"  :hmmm:
Los daarvan, er niks in dit geval dat er op wijst dat het GEEN scam zou zijn :P

chansig

Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.