Mastered in 4k

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 15, 2013, 23:45:20

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

@THX,
Voor iemand die claimt er veel van te weten laat je toch wel gaten vallen.

Onderdeel van de RC engine is wel degelijk de scaling, hoe wil je anders het paneel vullen.
De RC valt in een paar delen uit een, de upscaler, de interpolator, noise reductie, verscherping.
Zet je de RC uit dan volgt er feitelijk een zeer simpele upscaling, met RC geactiveerd werkt de interpolator en verscherper in balans zoals de calibrateur/user dit instelt, met de juiste patronen is dit goed in te stellen en kun je een gedetailleerder beeld krijgen zonder ringing. Vergelijk het met de Darbee maar dan beter, hoge standen zijn "bagger" lagere standen geven net dat stukje meer, aangezien we nu ook naar 4K gaan betekend dit dat we ook meer pixel ruimte om te spelen hebben.

Dat de RC enorm veel ringing toevoegt klopt als je hem te hoog zet, dit moet je dus niet doen, je moet dit zeer zorgvuldig afstellen, op de VW1000 zit trouwens een ander systeem als op de VW500, de VW500 is hier duidelijk beter in (kun je ook online lezen trouwens als je mij niet geloofd) het eind resultaat is een stuk schoner en heeft minder last van hoog contrast ringing.

@Raphie,
Qua scaling kan ik kort zijn, blijkbaar doe je het niet goed, of zie je het niet op je monitor, vraag me ook af wat voor monitor je hebt aangezien alleen Sharp op dit moment een 4K paneel heeft en die is volgens mij nog niet leverbaar of net leverbaar, TV's zijn er natuurlijk wel in 4K.

Ik ben hier al enorm lang mee bezig en ken die materie redelijk goed, de eerste indruk is altijd "het kan niet".
Ga je er verder mee en ga je ook serieus testen dan zul je zien dat scaling maar vooral interpolatie ENORME verschillen kunnen opwekken.

@EvilNiek,
Je kan altijd wachten tot het volwassen word, tuurlijk.
Binnen nu en 2 jaar hebben we 4K spelers en 4K materiaal, maar het is juist ook erg leuk om nu al te genieten en te spelen met de techniek.
Ik ben van een VW95 naar de VW500 gegaan en kan je garanderen dat die sprong ENORM is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Niet iedereen wil een HTPC THX.
Ik heb er jaren mee gewerkt, sterker stond aan de wieg van de hele HTPC beweging in Nederland maar op dit moment raad ik het iedereen af.
De kwaliteit van een goede OPPO speler is gewoonweg beter als elke standaard HTPC.

Je kan met filtering veel doen met een HTPC maar de "tweak" factor blijft gewoon voor 90% van de mensen te hoog.
Bij nagenoeg alle calibraties die ik doe waar HTPC's in de keten zitten ondervind ik problemen met niet werkende software, slechte besturing etc.
Mijn eigen HTPC draaide altijd perfect maar had niet de enorme smoothness die een OPPO wel heeft, tevens heb ik nooit geluid uit een HTPC gekregen die ik top vond, zelfs niet met externe Terratec kaarten van enkele honderden euros. Nu met HDMI is dat stukken beter maar geef mij maar gewoon een goede stand alone speler, veel makkelijker en beeld kwaliteit is top.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

Ik heb een Dell 32" 4k monitor sinds begin deze maand gewoon leverbaar
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Aangezien je vaak moeite hebt om mijn woorden te geloven jammer genoeg heb ik even een andere review gezocht, maar ook op de Sony site zelf kun je dit vast wel vinden aangezien bij nagenoeg elke dealer meeting (waar we jou nooit gezien hebben) de scaling uitermate uitvoerig word uitgelegd, even een quote van een andere reviewer die ook weet waar hij over praat :

CiteerIn practice, the VPL-VW1000ES allows for one of two scaling algorithms to be used in resizing 1920×1080 video to 3096×2140. (The projector resizes to "Ultra HD" resolution rather than to the full 4K to preserve the aspect ratio). Leaving [Reality Creation] off results in something close to the most basic scaling possible. In fact, before we tested it thoroughly, we thought that the projector was simply repeating each input pixel of the 1080p source twice, without any attempt at spatial interpolation at all. We found out later that that isn't actually the case, although it certainly looked like it, with visible pixellation being visible up close (although the effect becomes invisible from just a few feet away due to the resolving limitations of the eye, so isn't really a problem in practice – unless you have a truly gigantic screen and sit close to it).

The other option is to enable [Reality Creation], which combines an excellent edge-adaptive scaling process with some other video processing (which attempts to enhance detail, apparently by blending high-res textures with the existing video content, a Sony proprietary technique). The fact that turning on Reality Creation enables edge-adaptive scaling means that the VPL-VW1000ES projector allows the viewer to watch using a very basic scaling algorithm as well as an advanced one. Is that an intentional decision to make the Reality Creation processing look better by comparison?
Custom installer

THX-UltraII

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 19, 2013, 10:43:11
@THX,
Voor iemand die claimt er veel van te weten laat je toch wel gaten vallen.

Onderdeel van de RC engine is wel degelijk de scaling, hoe wil je anders het paneel vullen.
De RC valt in een paar delen uit een, de upscaler, de interpolator, noise reductie, verscherping.
Zet je de RC uit dan volgt er feitelijk een zeer simpele upscaling, met RC geactiveerd werkt de interpolator en verscherper in balans zoals de calibrateur/user dit instelt, met de juiste patronen is dit goed in te stellen en kun je een gedetailleerder beeld krijgen zonder ringing. Vergelijk het met de Darbee maar dan beter, hoge standen zijn "bagger" lagere standen geven net dat stukje meer, aangezien we nu ook naar 4K gaan betekend dit dat we ook meer pixel ruimte om te spelen hebben.

Dat de RC enorm veel ringing toevoegt klopt als je hem te hoog zet, dit moet je dus niet doen, je moet dit zeer zorgvuldig afstellen, op de VW1000 zit trouwens een ander systeem als op de VW500, de VW500 is hier duidelijk beter in (kun je ook online lezen trouwens als je mij niet geloofd) het eind resultaat is een stuk schoner en heeft minder last van hoog contrast ringing.
RC is GEEN onderdeel van de scaling Frank. Het is enkel een filter die de boel af probeert te romen. De scaler op de VW500/600/1000/1100 werkt ALTIJD als je hem voedt met 1080p. Dit is logisch aangezien het paneel een 4K resolutie heeft. Zowel op de VW500 als 1000 zorgt RC voor aanzienlijke ringing. En ja, ook met Reality Creation '2' op de VW500.

Aan de scaler van de 4K projectoren van Sony kan een calibrateur niets verbeteren of slechter maken, totale onzin.

RC zorgt bij waarde 1 al direct voor ringing, zowel op de 500/1100 als 1000.

En waar haal jij vandaan/lees jij dat ik claim er veel van te weten?? Ik claim dit nergens.

Raphie

Ja en bij beide wordt er niet gerept over MF4K. Die causaliteit verzin je er voor het gemak even zelf bij en dat stoort mij....

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 19, 2013, 10:50:34
Aangezien je vaak moeite hebt om mijn woorden te geloven jammer genoeg heb ik even een andere review gezocht, maar ook op de Sony site zelf kun je dit vast wel vinden aangezien bij nagenoeg elke dealer meeting (waar we jou nooit gezien hebben) de scaling uitermate uitvoerig word uitgelegd, even een quote van een andere reviewer die ook weet waar hij over praat :
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Dell maakt mooie monitoren (heb zelf 2x 27" staan) dus je zou verwachten dat je dan toch echt verschil moet kunnen zien.
Wel moet ik je zeggen dat de upscaling van de OPPO naar 4K maar matig is in vergelijk met de RC van de VW500, heb ze hier naast elkaar staan, de OPPO doet het iets beter dan de RC uit van de Sony bij standaard 1080P materiaal maar ik kan er niet super blij van worden.

Zie ook dat er een 28" versie komt net onder de 1000.00 als die Adobe RGB gaat ondersteunen zoals het lijkt word dat eens het bekijken waard.
De focus ligt eigenlijk alleen op de sharp panelen van 4K vandaar dat ik de Dell (en LG zie ik nu) helemaal gemist heb dat ze al uit waren.
Custom installer

THX-UltraII

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 19, 2013, 10:50:34
(waar we jou nooit gezien hebben)
Waarom moet er toch zoiets bij worden genoemd Frank? Mij ontgaat het volledig waarom je zoiets als dit nu moet zeggen. Ik ben ook nooit ergens bij maar misschien ben ik wel bij meetings waar jij niet bij aanwezig bent. Nogmaals, ik vind dit een 'rare' steek onder water geven aan iemand.

J.A.F._Doorhof

@Raphie,
Er lopen nu 2 dingen door elkaar.

MI4k is een systeem waar Sony bij beweert iets anders te doen dan andere BD releases.
En dat is dus (buiten de colorspace) blijkbaar niet waar aangezien ik betere resultaten behaal met andere releases.

En dan draait er het verhaal van de scaling/interpolatie.
Vandaar dat er misschien verwarring bij je onstaat, helemaal als je niet alles door leest :)

@THX,
Je hebt een bepaalde "air" over je posts waarin je doet alsof je even iedereen de les zal lezen over hoe het volgens jou in elkaar zit en dat is gewoon opvallend en ik stoor me daar behoorlijk aan.
Als je in de techniek van de upscaling binnen de Sony duikt dan zie je duidelijk dat er 2 upscalers actief zijn, de standaard upscaler en de RC upscaler, beide TOTAAL andere circuits. Zou ook niet logisch zijn om dat anders te doen.

Dit is trouwens ook niet nieuw, bij de Crystalio scalers konden we bv al kiezen tussen 2 verschillende scaling algoritmes, de ene werkte perfect voor DVD en LD de andere was iets beter met wat minder materiaal.
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Heel simpel THX omdat je claimt de technieken van de projectoren te kennen, volgens mij heb je daar geen VW500/1000/1100 naast elkaar staan dus weet je ook niet wat ze allemaal doen.
Bij Sony (vooral de laatste meetings) was er veel aandacht voor de techniek achter de units en daar kwam dus oa naar voren (in een persoonlijk gesprek) dat er 2 scalers actief waren, 1 simpele upscaler die bv de lag onderdrukt voor bv games en de scaler/interpolator bij de RC.

Daarnaast is het absolute BS dat op stand 1 bij de RC al ringing optreedt, bij stand 1 zie je letterlijk nagenoeg helemaal niets veranderen. Ook hier zit een behoorlijk verschil tussen de VW1000 en VW500.
Custom installer

THX-UltraII

Citeer@THX,
Je hebt een bepaalde "air" over je posts waarin je doet alsof je even iedereen de les zal lezen over hoe het volgens jou in elkaar zit en dat is gewoon opvallend en ik stoor me daar behoorlijk aan.
Bedankt voor deze input Frank. Ik probeer uit dit soort tips altijd iets te leren.

CiteerAls je in de techniek van de upscaling binnen de Sony duikt dan zie je duidelijk dat er 2 upscalers actief zijn, de standaard upscaler en de RC upscaler, beide TOTAAL andere circuits.
Helaas niet waar Frank. De standaard upscaler bestaat idd (is is enkel actief wanneer je bron een lagere res. heeft) maar zoiets als de 'RC upscaler' bestaat niet. Reality Creation is niets meer dan een filter wat ervoor zorgt dat de upscaling er wat beter uit zou moeten komen te zien. Dat doet het ook wel degelijk, maar zorgt wel voor ringing. Wanneer je native 4K materiaal aanbiedt aan de Sony werkt RC ook gewoon. Dat zorgt het filter enkel voor lichte scherpte toevoeging.

alexander2

Heren. :D

Steeds vaker komt het voor dat mensen elkaar in de haren vliegen om posts die als je ze goed doorleest vaak helemaal geen reden kunnen zijn voor de oproer die ze veroorzaken.
Probleem is dat het geschreven woord natuurlijk op verschillende manieren kan worden uitgelegd en geïnterpreteerd.
In veel van de gevallen blijkt ook achteraf dat er niets aan de hand is, behalve dan dat de replier te snel een verkeerde conclusie heeft getrokken.
De menselijke aart is natuurlijk dit niet toe te geven en door te gaan en de boel dus feitelijk erger te maken, hier reageren weer andere mensen op die nog meer olie op het vuur gooien.

Mijn/ons verzoek aan jullie forum bezoekers is heel simpel.
Lees een post aub minimaal 2x door en scan hem niet even snel.
Denk erbij hoe de post uitgelegd zou kunnen worden en denk dan aub niet meteen het meest negatieve, maar probeer het positieve ervan te zien.

Op deze manier kun je een hoop frustratie voorkomen bij je zelf, degene waarop je reageert en de andere lezers.

Maak het HT forum tot een betere ervaring ?
Begin bij jezelf.

THX-UltraII

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 19, 2013, 11:00:52
Heel simpel THX omdat je claimt de technieken van de projectoren te kennen, volgens mij heb je daar geen VW500/1000/1100 naast elkaar staan dus weet je ook niet wat ze allemaal doen.
Bij Sony (vooral de laatste meetings) was er veel aandacht voor de techniek achter de units en daar kwam dus oa naar voren (in een persoonlijk gesprek) dat er 2 scalers actief waren, 1 simpele upscaler die bv de lag onderdrukt voor bv games en de scaler/interpolator bij de RC.

Daarnaast is het absolute BS dat op stand 1 bij de RC al ringing optreedt, bij stand 1 zie je letterlijk nagenoeg helemaal niets veranderen. Ook hier zit een behoorlijk verschil tussen de VW1000 en VW500.
Ik heb geen VW500/1000/1100 maar er zijn meer dealers dan jij Frank. Maar we gaan hiermee volgens mij flink off-topic wat nooit de bedoeling kan zijn van jouw topic.

Je bent op die laatste meeting dan toch echt op het verkeerde been gezet ben ik bang. RC is GEEN scaler, vraag dit bijvoorbeeld eens na bij Tak Nakane, het zou zonde zijn wanneer je onjuiste informatie hebt ontvangen.

J.A.F._Doorhof

@thx
Ik kap ermee. Ik blijf er niet mee bezig.

@raphie
In de review staat wel dat hij het niet op een 4k display heeft gezien.
In theorie (en blijkbaar praktijk) heb je gelijk trouwens. Sony claimt echter wat anders waar ik meteen bij moet zeggen dat het zeer zeker kan bij een volledige Sony keten. Alleen haal ik het er niet uit.

Ik blijf dus net als vele reviewers achter met de nasmaak van superbit BDs niets meer. Mooi natuurlijk begrijp me niet verkeerd maar niet wat Sony je wilt laten geloven met speciaal opgeslagen info die informatie terug zou moeten halen ;)

In theorie kan wat Sony wil. Sterker ik denk dat we zelfs wel volledig 4k uit een bd speler zouden kunnen krijgen als je de gehele keten van hetzelfde merk houdt. Maar de MI4k had beter superbit 2 kunnen heten of gewoon in de uitingen de winst in resolutie eruit halen bij upscaling.

Aan de andere kant. Sony heeft ook gelijk. Bij gebruik op een Sony speler en Sony display met RC word het beeld beter. Echter niet beter dan een andere zeer goede transfer en Sony wekt met hun marketing een suggestie dat de MI4k bds een stuk meer eruit persen dan de andere.
Custom installer

Job

Dat hele Mi4K klinkt mij als marketing blabla, bedoeld om 4K-projectoren te verkopen zonder dat er voldoende 4K-content is. Tegen de tijd dat die content er in ruime mate is, zijn de huidige projectoren vast al weer vervangen.

De Reality Creation die ik op de HW50 zag, vond ik behoorlijk zuigen. Gewoon een matig sharpeningfilter dat de resolutie in feite vooral verlaagt. Zelfs in de laagste stand leverde het flink wat artefacts op, op die HW50. Wellicht dat op de VW500/1000/1100 een andere techniek wordt gebruikt?

THX-UltraII

Raphie

Citaat van: Job op december 19, 2013, 11:19:24
Dat hele Mi4K klinkt mij als marketing blabla, bedoeld om 4K-projectoren te verkopen zonder dat er voldoende 4K-content is. Tegen de tijd dat die content er in ruime mate is, zijn de huidige projectoren vast al weer vervangen.
meer is het i.i.d. ook niet, er zijn geen japanse elfjes die geheime metadata bij maanlicht coderen :D
JBL PRX Power!

alexander2

THX-UltraII

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 19, 2013, 11:18:19
@thx
Ik kap ermee. Ik blijf er niet mee bezig.
Dit begrijp ik niet. Ik probeer enkel iets aan je uit te leggen dat je volgens mij verkeerde informatie hebt gehad van Sony mbt. de exacte functie van RC. Wellicht had je deze input van mij gewaardeerd zodat je eea. kan navragen. Het is toch zo dat we allemaal van elkaar kunnen leren? Ik wel van jou en anderen in ieder geval.

J.A.F._Doorhof

Custom installer

THX-UltraII

Citaat van: Raphie op december 19, 2013, 11:21:44
meer is het i.i.d. ook niet, er zijn geen japanse elfjes die geheime metadata bij maanlicht coderen :D
Nou! Wie weet :D:D:D

Kjelt

Citaat van: THX-ultraII op december 19, 2013, 10:33:45
Ik geef het al meerdere keren aan in dit topic
Hi THX dat kan zo zijn maar daar gaat volgens mij het hele topic niet over, het gaat over Mastered in 4k blu ray discs.

Raphie

Citaat van: Kjelt op december 19, 2013, 11:27:53
Hi THX dat kan zo zijn maar daar gaat volgens mij het hele topic niet over, het gaat over Mastered in 4k blu ray discs.
Nou vooral de ongefundeerde claims die jij en Frank daarbij maken :D
JBL PRX Power!

THX-UltraII

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 19, 2013, 11:26:47
Echt laatste dan :
http://pro.sony-asia.com/Prof-BC-Proj-Projector/feature/Technology/510947#digital

Ook Sony zelf weet het dus blijkbaar niet?
dat is om het voor consumenten makkelijk te maken. Anders moet Sony daar gaan beschrijven dat de projector een interne scaler heeft (die geen marketingnaam heeft) en dat RC een extra ingebouwd filter is. Dan snapt de consument er niets meer van. Logisch dat Sony dit op die manier aangeeft.