Mastered in 4k

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 15, 2013, 23:45:20

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 17, 2013, 16:56:34
1080P is het bron materiaal maar de projector is 4K en daarmee kun je scalen, en net zoals met CRTs is er altijd winst te behalen bij GOEDE upscaling.

THX, ik ken MI4K al vanaf het begin, alleen nu pas net echt uitgetest.
En dat viel dus even tegen, op papier in theorie zou er potentie in zitten :D
dat ontkent niemand frank, maar waar scale je van up? Yep 1080p meer info is er niet de rest is interpolatie van de processor.
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Correct.
Nirmala interpolatie en dat kan zeer goed trouwens, dat bewijst de praktijk. Het verschil is echt behoorlijk.

Bij MI4k (als je de advertentie moet geloven) zou er een speciale downconversie zijn die, mits afgespeeld op een Sony keten, weer voor een groot gedeelte in elkaar gezet kan worden.

Feitelijk is dit mogelijk. Je kan een 4k bron terug brengen naar 1080p en een algoritme gebruiken waarbij je laat zeggen 50% detail weer terug kan brengen, misschien zelfs meer. Maar wat ik nu heb gezien is het gewoon bij deze 2 titels niet de meerprijs waard. Waarbij ik moet aantekenen niet de originele BD te hebben, dus alleen de MI4k versies. Maar met RC uit is het beeld erg matig voor een BD gewoon goed zullen we maar zeggen, met RC geactiveerd is het iets beter maar op verschillende andere BDs zie ik veel meer winst.

Bij battle LA komt er misschien 5-10% meer detail bij, bij angels and demons minder. Als ik dirty Harry pak is de niet RC versie al beter als de RC versie van de MI4k bds. Schakel je dan RC aan val je bijna van je stoel.

Maw het kan zeer zeker.
Val alleen niet in de MI4k val. Koop gewoon goede schone transfers en je hebt denk ik gelijke resultaten (buiten de kleurspace conversie waar ik bij deze 2 titels amper wat van zie, sterker de OPPO zet de kleuren net een fractie briljanter neer dan de ps4)

In de theorie klinkt MI4k fantastisch en het zou ook moeten kunnen. Maar op basis van deze 2 titels zeg ik dat het niet zo bijzonder is als Sony je wil doen geloven.

Echt 4K is ENORM veel beter, een zeer goede BD via een goed ingesteld RC ziet er beter uit dan deze 2 titels (maar ook daar zeker geen 4k maar een stuk beter dan 1080p)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Even als aanvulling trouwens.
Ik weet niet hoe het bij de tv's zit van Sony maar als ik sommige reviews lees van bv spiderman MI4k krijg ik het idee dat ze daar op de standaard versie niet een RC conversie los laten maar de settings op standaard laten staan, ik kan me dan zeer zeker indenken dat ze een flink verschil zien, RC tegen over normaal upscaling is namelijk een ENORM verschil.

Als ik bv Battle LA kijk via RC of of via de MI4k setting zie ik een boost in detail, echter niet "jawdroping" maar het is er we degelijk. Zou je op de tv sets van Sony geen customizable RC circuit hebben (of minder goed dan op de vw500) dan kan ik me indenken dat je onder de indruk bent van het extra detail, want nogmaals het is er wel.

Met de vw500 kan je dit systeem echter ook loslaten op NIET Sony BDs of niet MI4k discs. En daarmee vergelijk ik het.

Maw ik bekijk de bd eerst met alles uit, dus als gewone BD die "dom geupscaled" word, dan schakel ik het RC systeem in, met de MI4k discs is er winst maar niet schrikbarend, bij bepaalde andere files is het soms letterlijk "jawdroping" maar die files zien er zelfs zonder RC aan al een stuk schoner en scherper uit.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Heb je er nog iets tussen zitten als een receiver ?
Als die niet meewerken zal er ook geen xvYCC door heen gaan lopen schat ik zo in.

PS$ direct aan de projector hangen en nog een keer testen.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

J.A.F._Doorhof

Duh ;)
Natuurlijk hangt de ps4 direct aan de projector ;)

Custom installer

jaco

Ik heb nog wel wat van die mastered in 4K dingen als rip, moet je ze even op BD50 discs branden om te testen.
Of kan een PS$ direct een iso afspelen van esata of usb ?
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

THX-UltraII

Citaat van: jaco op december 18, 2013, 15:43:18
Ik heb nog wel wat van die mastered in 4K dingen als rip, moet je ze even op BD50 discs branden om te testen.
Of kan een PS$ direct een iso afspelen van esata of usb ?
de PS4 kan niet direct .iso Blu-Ray afspelen. Even op BD50 bakken idd.

J.A.F._Doorhof

Als je het leuk vind Jaco ben je meer dan welkom.
De upscaling zou gewoon moeten werken via de OPPO alleen de kleurspace niet.
Via de ps4 werkt alleen 4k in mp4.
Custom installer

Raphie

De PS4 is ook gewoon 1080p toch, geen 4k
Dus mooier als 1080pmgaat het niet worden Frank, de blueray is ook 1080p
De impact van op de OPPO de upscaler aanzetten, blijft net zo groot (of klein) als bij iedere andere 1080p bluray
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Je moet het zien denk ik.
Als je een schone 1080p bron hebt en een 4k projector plus een goede scaler dan kun je via goed upscaling een stuk meer detail en scherpte krijgen.

Met de CRTs waren we hier al mee bezig. Een crystalio vs een Bob of Weave algoritme maakte bv dag en nacht verschil. En dat was met dvd en video en ld.

Als je Sony moet geloven hebben ze informatie opgesloten die de upscaling zou moeten helpen, iets wat zou moeten kunnen, maar dat gebeurt dus net niet.

Feit is en blijft dat met goede scaling en interpolatie het beeld een stuk gedetailleerder word.
Schakel op de Sony tv's en projectoren met 4k maar eens de RC uit.

Let wel op een 1080p display met 1080p bronnen heeft het geen zin. Maar bv wel voor 576/480/720 bronnen. Je moet wel extra pixels hebben.
Custom installer

Raphie

Frank, 1080p is 1080p met voorgedefineerde resolutie en kleurdiepte. Méér zit er niet in
Film kan geschoten zijn in 4k, daarna gemasterd in 4k, daarna gedithered als 1080p en dat is die dan vanaf dat moment ook. Er zit niets in "opgesloten" dat is gewoon marketing
Upscaling is gewoon van 1*1 pixel 2*1 pixel te maken met een algo om te kijken naar de aangrenzende pixel. Dat resultaat werkt hetzelfde voor alle 1080p content, mastered voor 4k gaat hier niks aan toevoegen, want wat ooit 4k was is al gereduceert tot 1080p
De scaler gaat er dus op dezelfde manier pixels bij verzinnen als bij iedere andere 1080p film
Er staat niet ergens geheime infornatie die instructies aan de scaler geeft voor een beter resultaat  :clapping:
JBL PRX Power!

Kjelt

Citaat van: Raphie op december 19, 2013, 08:19:49
Frank, 1080p is 1080p met voorgedefineerde resolutie en kleurdiepte. Méér zit er niet in
Film kan geschoten zijn in 4k, daarna gemasterd in 4k, daarna gedithered als 1080p en dat is die dan vanaf dat moment ook. Er zit niets in "opgesloten" dat is gewoon marketing.
Upscaling is gewoon van 1*1 pixel 2*1 pixel te maken met een algo om te kijken naar de aangrenzende pixel. Dat resultaat werkt hetzelfde voor alle 1080p content, mastered voor 4k gaat hier niks aan toevoegen, want wat ooit 4k was is al gereduceert tot 1080p
De scaler gaat er dus op dezelfde manier pixels bij verzinnen als bij iedere andere 1080p film
Er staat niet ergens geheime infornatie die instructies aan de scaler geeft voor een beter resultaat  :clapping:
Je zou gelijk hebben als het als 1080p native op de bluray disc stond maar dat staat het dus niet. Het staat als een gecomprimeerde en geencrypte datacontainer op de disc waarvan de standaard voornamelijk door Sony is bepaald als leider van het bluray consortium. Een van de vage zaken van de specificatie is oa de metadata. Wie zegt dat Sony niet voor hun eigen decoders extra metadata heeft toegevoegd die extra informatie toevoegt voor een nieuwe generatie decoders?

J.A.F._Doorhof

Heb je ooit geëxperimenteerd met scaling en interpolatie Raphie?
Gezien je reactie denk ik dat het antwoord NEE is :D

Ik wel, en kan je vertellen dat zolang je RUIMTE hebt er tussen de weinig tot enorme winsten te behalen zijn.
Zoals al eerder aangegeven heeft de Sony 4K serie een scaler/interplator aanboord genaamd RC.

Als je een 1080P bron voed dan komt er 1920x1080 binnen, dat moet naar de volledige paneel resolutie gezet worden, staat de unit uit dan krijg je inderdaad wat jij aangeeft een "dom" algoritme dat simpelweg de boel upscaled.

Schakel je echter RC aan dan geloof "jij" waarschijnlijk je eigen ogen niet, er komt een enorme bak meer detail bij ALS de bron goed is (en daar zit nu net voor mij de teleurstelling van de MI4k titels die ik nu heb), vooral op achtergronden, gezichten, ogen etc. is dat zeer goed te zien.

Op zich is het ook geen voodoo, in Photoshop zijn dit soort algoritmes al sinds jaar en dag normaal, er zijn verschillende opties voor het upscalen van foto's van wederom een simpele linedoubling/pixeldoubling tot zeer geavanceerde opties die letterlijk data toevoegen.
Nu snap ik wel je beweeg reden, die had ik een dikke 12-14 jaar geleden ook :D, als het er niet is HOE kan het er dan bijkomen, als je dieper in de materie duikt dan kom je er al snel achter dat dit kan, zie het even heel simpel, we hebben een lijn en die ziet er zo uit

0
0

Nu moeten we die upscalen omdat we meer pixels tot onze beschikking hebben.
Dat kan als volgt :

0
0
   0
   0

Of wel een simpele line doubling, maar...... je kan het ook slim doen en dit doen:

0
0
  0
   0

En dit laatste zorgt voor een veel scherpere overgang en een beter zichtbaar detail.
Als je er nu vanuit gaat dat bv wimpers etc. allemaal dit soort details hebben snap je direct waarom upscaling en GOEDE interpolatie zo belangrijk zijn.

Zal er in projectie etc. even een topic over openen.
Custom installer

Raphie

Frank ik heb een bdp 105 en 4k monitor, wat denk je zelf
Kjelt lees wat je schrijft, metadata, de source content blijft gelijk die verdubbeld niet.
Ik voel een mega topic opkomen a'la kabel topics
Jullie klinken nu net als snowmaster due zijn hd ready tv met zekering er beter vond uitzien dan full hd :)

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 19, 2013, 09:15:36
Heb je ooit geëxperimenteerd met scaling en interpolatie Raphie?
Gezien je reactie denk ik dat het antwoord NEE is :D

Ik wel, en kan je vertellen dat zolang je RUIMTE hebt er tussen de weinig tot enorme winsten te behalen zijn.
Zoals al eerder aangegeven heeft de Sony 4K serie een scaler/interplator aanboord genaamd RC.

Als je een 1080P bron voed dan komt er 1920x1080 binnen, dat moet naar de volledige paneel resolutie gezet worden, staat de unit uit dan krijg je inderdaad wat jij aangeeft een "dom" algoritme dat simpelweg de boel upscaled.

Schakel je echter RC aan dan geloof "jij" waarschijnlijk je eigen ogen niet, er komt een enorme bak meer detail bij ALS de bron goed is (en daar zit nu net voor mij de teleurstelling van de MI4k titels die ik nu heb), vooral op achtergronden, gezichten, ogen etc. is dat zeer goed te zien.

Op zich is het ook geen voodoo, in Photoshop zijn dit soort algoritmes al sinds jaar en dag normaal, er zijn verschillende opties voor het upscalen van foto's van wederom een simpele linedoubling/pixeldoubling tot zeer geavanceerde opties die letterlijk data toevoegen.
Nu snap ik wel je beweeg reden, die had ik een dikke 12-14 jaar geleden ook :D, als het er niet is HOE kan het er dan bijkomen, als je dieper in de materie duikt dan kom je er al snel achter dat dit kan, zie het even heel simpel, we hebben een lijn en die ziet er zo uit

0
0

Nu moeten we die upscalen omdat we meer pixels tot onze beschikking hebben.
Dat kan als volgt :

0
0
   0
   0

Of wel een simpele line doubling, maar...... je kan het ook slim doen en dit doen:

0
0
  0
   0

En dit laatste zorgt voor een veel scherpere overgang en een beter zichtbaar detail.
Als je er nu vanuit gaat dat bv wimpers etc. allemaal dit soort details hebben snap je direct waarom upscaling en GOEDE interpolatie zo belangrijk zijn.

Zal er in projectie etc. even een topic over openen.
JBL PRX Power!

alexander2

Kjelt

Citaat van: Raphie op december 19, 2013, 09:26:42
Kjelt lees wat je schrijft, metadata, de source content blijft gelijk die verdubbeld niet.
Ja de primaire source content blijft gelijk dat moet ook wel voor backwards compatibility. Maar de metadata kan ook extra source content of wellicht parameters voor het algoritme bevatten die voor die scene toegepast moeten worden. De metadata wordt door standaard (lees: niet Sony) bluray spelers geskipped want de chipset heeft er niets aan maar een Sony chipset kan die parameters gebruiken voor bv settings of juist extra info toe te voegen. Ik weet niet precies hoe het werkt maar ze gebruiken wel veel meer data op die disk en dat zal niet voor niets zijn.
Dat is het voordeel als je zowel software als hardware owner bent, je kunt binnen de afgesproken specs voor jouw merk additionele zaken toevoegen die voor andere merken niet storend zijn maar ook geen voordeel opleveren. Ik verwacht dat het zoiets is alleen verwacht niet dat je van Sony de specificatie gaat krijgen wat het nu exact is.

THX-UltraII

Probleem is alleen dat de interne upscaler van Sony zelf de mist in gaat. Zowel op de VW500/600/1000 als 1100. Reality Creation zorgt voort aanzienlijk veel ringing. Er zijn op dit moment slecht 2 alternatieven die PERFECT upscalen. Dit is een HTPC met een zeer complex algoritme of een Lumagen. Alle andere upscalers gaan de mist in

THX-UltraII

Frank, volgens mij haal jij 2 zaken door elkaar:
MI4K heeft niets met Reality Creation te maken. Deze zaken staan volledig los van elkaar.

Raphie

Mastered for 4k betekend niks méér dan dat, tot de dithering is alles in 4k gedaan.
Wat een scaler daarmee kan nadat het 1080p is geworden, maakt helemaal geen onderdeel uit van de scope van specificatie de aanduiding. Dat verzinnen jullie er zelf bij.
Niemand zegt dat scalers meer met een "mastered for 4k" br kunnen dan een "gewone" br (beiden zijn gewoon iedentiek namelijk. Het is niet zo dat er zoals bij sacd er een 2e dsd layer is.
Dus a.u.b. Geen claims maken op basis van hoe je "denkt dat het zou kunnen werken" (tis net een kabeltopic :D )

Citaat van: Kjelt op december 19, 2013, 09:49:44
Ja de primaire source content blijft gelijk dat moet ook wel voor backwards compatibility. Maar de metadata kan ook extra source content of wellicht parameters voor het algoritme bevatten die voor die scene toegepast moeten worden. De metadata wordt door standaard (lees: niet Sony) bluray spelers geskipped want de chipset heeft er niets aan maar een Sony chipset kan die parameters gebruiken voor bv settings of juist extra info toe te voegen. Ik weet niet precies hoe het werkt maar ze gebruiken wel veel meer data op die disk en dat zal niet voor niets zijn.
Dat is het voordeel als je zowel software als hardware owner bent, je kunt binnen de afgesproken specs voor jouw merk additionele zaken toevoegen die voor andere merken niet storend zijn maar ook geen voordeel opleveren. Ik verwacht dat het zoiets is alleen verwacht niet dat je van Sony de specificatie gaat krijgen wat het nu exact is.
JBL PRX Power!

THX-UltraII

En ook nog even voor de duidelijkheid: De Reality Creation functie op de Sony 4K projectoren is GEEN upscaler

THX-UltraII

Citaat van: Raphie op december 19, 2013, 09:26:42
Jullie klinken nu net als snowmaster due zijn hd ready tv met zekering er beter vond uitzien dan full hd :)
Of HDMI kabels die verschil in diepte, contrast etc kunnen geven :D

Kjelt

Citaat van: Raphie op december 19, 2013, 10:00:25
Mastered for 4k betekend niks méér dan dat, tot de dithering is alles in 4k gedaan.
Wat een scaler daarmee kan nadat het 1080p is geworden, maakt helemaal geen onderdeel uit van de scope van specificatie de aanduiding. Dat verzinnen jullie er zelf bij.
Nee hoor dat is wat Sony claimed: "A "Mastered in 4K" disc is theoretically optimized to be upscaled for playback on a 4K Ultra HDTV using the 4K TV's mathematical upscaling algorithm."
Dus ze doen wel degelijk iets, dat iets kan ook betekenen dat ze wellicht ergens juist ruis wegfilteren opdate de 4K upscaler betere eindresultaten kan neerzetten (dus duidelijker bv de diagonale lijnen kan herkennen in het videobeeld). Dat soort subtiele zaken kan allemaal en niemand die zeker weet wat er nu echt gebeurt en jij weet dat ook niet dus nu niet de guru hier gaan spelen, de specificaties zijn gewoon niet openbaar, Sony claimed dat deze discs bij de nieuwste generatie 4k scalers een beter eindresultaat opleveren dus ga kijken en vergelijken tussen twee BD's een met MI4k en een zonder en dit met een moderne Sony 4k upscaler device en ga dan roepen.

evilniek

Citaat van: Raphie op december 19, 2013, 10:00:25
Niemand zegt dat scalers meer met een "mastered for 4k" br kunnen dan een "gewone" br (beiden zijn gewoon iedentiek namelijk. Het is niet zo dat er zoals bij sacd er een 2e dsd layer is.
Dus a.u.b. Geen claims maken op basis van hoe je "denkt dat het zou kunnen werken" (tis net een kabeltopic :D )

Kortom, ik ga lekker wachten totdat dit over-gehypte 4K circus tot bedaren is gekomen, wat een geouwehoer zeg. En ik geloof nog steeds niet in upscalen, dom lapmiddel, HHH!
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

evilniek

Citaat van: Kjelt op december 19, 2013, 10:12:33
Nee hoor dat is wat Sony claimed: "A "Mastered in 4K" disc is theoretically optimized to be upscaled for playback on a 4K Ultra HDTV using the 4K TV's mathematical upscaling algorithm."
Dus ze doen wel degelijk iets, dat iets kan ook betekenen dat ze wellicht ergens juist ruis wegfilteren opdate de 4K upscaler betere eindresultaten kan neerzetten (dus duidelijker bv de diagonale lijnen kan herkennen in het videobeeld). Dat soort subtiele zaken kan allemaal en niemand die zeker weet wat er nu echt gebeurt en jij weet dat ook niet dus nu niet de guru hier gaan spelen, de specificaties zijn gewoon niet openbaar, Sony claimed dat deze discs bij de nieuwste generatie 4k scalers een beter eindresultaat opleveren dus ga kijken en vergelijken tussen twee BD's een met MI4k en een zonder en dit met een moderne Sony 4k upscaler device en ga dan roepen.

WHY! laat de techniek nou maar eerst "volwassen" worden, dit is gewoon gerommel in de marge, en bovendien veel te duur om zomaar even uit te proberen (Ok, een goeie dealer biedt misschien uitkomst).
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

THX-UltraII

Ik geef het al meerdere keren aan in dit topic maar de upscale kwaliteit van de Sony projectoren is niet van de beste kwaliteit. Reality Creation probeert dit wat goed te maken door de boel 'af te romen' maar zorgt hiermee voor aardig wat (duidelijk zichtbare) ringing.

veel beter is: Neem een goede upscaler als bron (de 2 beste mogelijkheden op dit moment zijn madVR via een HTPC of een Lumagen) en stuur vervolgens native 4K uit naar de Sony projector. Laat RC uit staan en laat vervolgens je mond opvallen tot ongeveer je knieen  :bigsmile: