Vreemde resultaten na Audyssey meting

Gestart door Robinmull112, december 6, 2013, 13:36:05

Vorige topic - Volgende topic

Robinmull112

Hallo iedereen,

Ik heb gisteren een nieuwe meting uitgevoerd met Audyssey, aangezien er nu een nieuwe subwoofer staat.
Ik heb gemeten met mijn Onkyo TX-NR828, welke beschikt over Audyssey Dynamic EQ.
Ik heb op 6 verschillende plekken gemeten, waarbij de microfoon steeds op oorhoogte stond.

Na het meten heb ik eerst de afstanden tot de speakers bekeken en nagemeten en die bleken aardig goed te kloppen, met uitzondering van de nieuwe subwoofer, want die stond verder naar achter volgens Audyssey. Vervolgens heb ik de 'Level Calibration' bekeken en daar viel mij op dat alle speakers erg in de min zijn gezet. De waarden zijn als volgt:

Front left: -4.5dB
Center: -9.5dB
Front right: -6.5dB
Surround left: -3.0dB
Surround right: -3.5dB
Subwoofer: -5.5dB

Deze waardes vond ik apart, maar goed, ik heb ze gelaten zoals ze stonden en vervolgens heb ik als test een film aangezet.
De subwoofer was niet te horen, deze heb ik dus meteen terug gebracht naar de neutrale stand (0.0dB) en ook de center was nauwelijks waar te nemen, waardoor ik deze heb moeten terugdraaien naar -2.5 dB.

Hoe komt het dat alles zo dik in de min staat? Ik weet dat mijn ruimte verreweg van ideaal is, maar zolang ik nog thuis woon is het helaas niet anders.
Komt het vaker voor dat alles zo ver in de min word gezet?

Ik weet dat Audyssey geen wonderen kan verrichten, maar dit lijken mij toch wel vreemde waardes?

Wat vinden jullie ervan?
Bowers & Wilkins 804 D3- HTM1 D3 - DB2D - CCM 663RD | Yamaha CX-A5100 | Rotel RMB-1585 | LG OLED65C8 | Panasonic TX-P50ST60 | Oppo BDP-203 | Audioquest Rocket 88 - Water- King Cobra - Mackenzie - Sub-X  |

Staaled

Er valt geen zinnig woord over te zeggen. :)
ADSY geeft geen -12 .Dat is binnen de range.
Nameten met een dB-meter , dan weet je meer.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Robinmull112

Deze waardes zijn dus niet vreemd?
Ja daar zat ik al over na te denken. Op het forum lees ik dat de Voltcraft SL-100 goed is dus ik denk dat ik deze ga aanschaffen bij Conrad.

Heb jij wellicht een goed topic waar precies staat uitgelegd hoe je moet meten met een dB meter?
Bowers & Wilkins 804 D3- HTM1 D3 - DB2D - CCM 663RD | Yamaha CX-A5100 | Rotel RMB-1585 | LG OLED65C8 | Panasonic TX-P50ST60 | Oppo BDP-203 | Audioquest Rocket 88 - Water- King Cobra - Mackenzie - Sub-X  |

edgnoj

Afstanden moet je laten zoals ze worden gemeten. Zijn van belang voor de vertragingen die door de microfoon worden gemeten. De sub wijkt vaak erg af van de werkelijke afstand, maar gewoon de gemeten afstand laten staan.
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

edgnoj

Citaat van: Robinmull112 op december  6, 2013, 14:07:45
Ja daar zat ik al over na te denken. Op het forum lees ik dat de Voltcraft SL-100 goed is dus ik denk dat ik deze ga aanschaffen bij Conrad.

Heb jij wellicht een goed topic waar precies staat uitgelegd hoe je moet meten met een dB meter?

Schakelaar op C-meting zetten en dan inregelen op 75dB. Subwoofer eventueel wat harder of zachter, al naar gelang jouw smaak.
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

Staaled

Citaat van: Robinmull112 op december  6, 2013, 14:07:45

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105013.0
En anders meldt je het hier tzt.
Als je een meter aanschaft is het beter niet voor een digitale te kiezen.
Dat is nl. lastig aflezen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Robinmull112

@Edgnoj,
Bedankt voor je reactie :)
Ik heb net een Subdude besteld, dus ik zal morgen of overmorgen wel opnieuw de meting laten uitvoeren en dan laat ik de afstanden gewoon staan zoals Audyssey ze noteert.

Ik neem aan dat je de aantal decibels wel naar wens kunt veranderen?

Ik zal aan het eind van de maand even kijken of de bankrekening het nog toelaat om een Voltcraft te kopen  :angel:
Tweedehands worden ze helaas niet erg veel aangeboden.

@Staaled,
Welke meter raad jij dan aan? :)

edgnoj

Audyssey zelf zegt dat je ook de gemeten volumes gewoon moet laten staan. Het gaat niet om het absolute volume, maar om het gemeten resultaat binnen de ruimte, rekening houdend met reflecties van wanden, enz.
Een andere stroming zegt dat je wel moet corrigeren op absolute waardes. Zeg het maar.
Ik zou zeggen, laat de meting zoveel mogelijk in stand en ga pas wijzigen als er hoorbaar dingen fout zijn, al zou ik dan zelf eerst meerdere metingen doen, waarbij ik varieer in de meetopstelling. Ook daarbij kunnen vrij grote verschillen optreden. In ieder geval de eerste meting op voldoende afstand van de achtermuur en niet te dicht op de kussens van de bank ivm reflecties.

Ook zou je kunnen varieren met de hoogte van de microfoon. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat jouw media wordt weergegeven op een wijze waar jij tevreden mee bent. Het meten is daarbij een (belangrijk) hulpmiddel

theshadow

Ik heb begrepen dat je ze gewoon in de min kunt laten staan. Heeft te maken met refentie niveau als je de volume knop op 0 db zet. Dat de center nauwelijks te horen is herken ik ook. Dit is te corrigeren door gebruik te maken dynamic eq. Staat bij mij op light en verricht wonderen. Sub heb ik zelf ook iets omhoog geschroefd. Verder ben ik goed te spreken over audessy.

Robinmull112

Dynamix EQ stond al aan ;) Bij mij heb je maar 2 opties, aan of uit.
Ik schroef dan gewoon de center wat omhoog qua decibels.

GPO

hmmmm, herkenbare problemen.

Audyssey 'vindt' het nodig om alles zo in de min te zetten, omdat je dan op stand '0.0' op je receiver volgens hun op 'reference' niveau speelt (75 dB denk ik). Als je erg gevoelige speakers hebt, dan zit je eerder aan dat niveau (bv bij een mastervolume van -5 dB), dus schroeft Audyssey de individuele speaker volumes terug om daarvoor te compenseren.

Tav die subwoofer; dat heb ik nog nooit begrepen, want bij mij zet ie alles zo ver terug dat er nauwelijks nog subbas te horen is. In het begin net voor de meting gaat ie eerst kijken hoe hard de sub staat en die meting klopt ook voor geen meter, want die is altijd 10 dB harder volgens Audyssey dan met mijn eigen dB-meter gemeten. En na een Audyssey meting kloppen de sub levels dus heel vaak voor geen kant. Volgens mij is dat gewoon een soort -10 dB bug in die Audyssey software.

Mijn plan zou zijn:
Audyssey uitzetten, dB meter kopen, fronts terug op 0 zetten, alles op small, crossover op 80 Hz, ruisgenerator geluid laten produceren, alle speakers en subwoofer op gelijke geluidsniveau zetten als de fronts, film kijken, tevreden zijn... :)

GPO
Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV 4K

Robinmull112

Ben ik dus niet helemaal gek  :tongue2:
Dat plan wat jij mij voorstelt was ook een beetje mijn plan van aanpak. Ben alleen nog aan het kijken naar een goede dB meter, toevallig suggesties?

Alles staat al op small en de crossover op 80 Hz ;) Als ruisgenerator kan ik toch gewoon de level calibration functie van Onkyo zelf gebruiken?

Midstar

Citaat van: GPO op december 11, 2013, 11:14:41

Audyssey 'vindt' het nodig om alles zo in de min te zetten, omdat je dan op stand '0.0' op je receiver volgens hun op 'reference' niveau speelt (75 dB denk ik). Als je erg gevoelige speakers hebt, dan zit je eerder aan dat niveau (bv bij een mastervolume van -5 dB), dus schroeft Audyssey de individuele speaker volumes terug om daarvoor te compenseren.

Tav die subwoofer; dat heb ik nog nooit begrepen, want bij mij zet ie alles zo ver terug dat er nauwelijks nog subbas te horen is. In het begin net voor de meting gaat ie eerst kijken hoe hard de sub staat en die meting klopt ook voor geen meter, want die is altijd 10 dB harder volgens Audyssey dan met mijn eigen dB-meter gemeten. En na een Audyssey meting kloppen de sub levels dus heel vaak voor geen kant. Volgens mij is dat gewoon een soort -10 dB bug in die Audyssey software.

Mijn plan zou zijn:
Audyssey uitzetten, dB meter kopen, fronts terug op 0 zetten, alles op small, crossover op 80 Hz, ruisgenerator geluid laten produceren, alle speakers en subwoofer op gelijke geluidsniveau zetten als de fronts, film kijken, tevreden zijn... :)

GPO

Apart dat iedereen andere ervaringen heeft mbt audyssey.
ook ik heb een denon 4311 met svs,de sb12 nsd dan wel. Maar hier zet hij alles netjes neer ,en hoef er eigenlijk niet meer aan te sleutelen.
de eerste submeting doet hij netjes en klopt ook, net als de andere 5 speakers. Nameten met een db meter levert exacte resultaten op.

ik heb haast het idee dat het toch ergens fout gaat met plaatsen van microfoon,speakers oid.

als je verschillende merken/serie speakers gebruikt zal audyssey xt32 dit proberen gelijk te trekken,door de klank karakteristieken van de fronts zoveel mogelijk door te trekken naar de rest van de speakers. Ook zal audyssey door medewerking van het interne volume de verschillen opheffen van de gevoeligheid van de speakers.
hierdoor kunnen grote verschillen onstaan. Wat in principe niet uit moet maken.

ik heb wel vaker gehoord van defecte audyssey mics die problemen kunnen geven.

het is een complex systeem maar oh zo lekker als het goed werkt.

Robinmull112

Het zal ongetwijfeld ook te maken hebben met heit feit dat elke ruimte anders is en de opstelling ook ander is.
Wellicht dat het per fabrikant ook nog wel verschilt?

Staaled

Citaat van: GPO op december 11, 2013, 11:14:41

Mijn plan zou zijn:

GPO
ADSY meet juist heel scherp, naar mijn ervaring.

Ik moet wel de levels met een dB-meter nalopen , maar dat ligt enkel en alleen aan de combi amps/speakers.
De verhoudingen blijven 100% overeenkomen.

MacgregorSound

Het is niet zo gek dat je met dit systeem rare resultaten krijgt, speakers op elkaar "afstellen" is van zoveel factoren afhankelijk dat je er met een computer gestuurd apparaat geen degelijk resultaat uit krijgt.

Het is ten eerste al raar dat er zoveel verschil tussen L/R zit, dit kan de meetpositie zijn maar ook optelling/uitdoving van reflecties of bekabelingsproblemen.

Voor de mensen die interesse hebben, ik heb er mijn werk van gemaakt om grote geluidssystemen in te regelen met behulp van FFT-analyse. Hiermee is het mogelijk om speakers op zowel elkaar als de ruimte af te stellen en werkt vele malen beter dan een automatisch apparaat wat geen eens rekening houd met tijd.
Professional sound system engineer

GPO

Citaat van: Midstar op december 11, 2013, 12:17:44
...
als je verschillende merken/serie speakers gebruikt zal audyssey xt32 dit proberen gelijk te trekken,door de klank karakteristieken van de fronts zoveel mogelijk door te trekken naar de rest van de speakers.
...

Dat doet Audyssey niet. Hij heeft een reference-curve en probeert iedere speaker naar de reference-curve te zetten. Er wordt niet gekeken naar de klankkarateristieken van de fronts. Ook niet bij Bypass L/R instellingen.

Dit heb ik zelf allemaal proefondervindelijk uitgedokterd en van verschillende bronnen waaronder ook de Audyssey website kun je dit ook halen.

GPO
Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV 4K

Midstar

Citaat van: GPO op december 12, 2013, 13:05:34
Dat doet Audyssey niet. Hij heeft een reference-curve en probeert iedere speaker naar de reference-curve te zetten. Er wordt niet gekeken naar de klankkarateristieken van de fronts. Ook niet bij Bypass L/R instellingen.

Dit heb ik zelf allemaal proefondervindelijk uitgedokterd en van verschillende bronnen waaronder ook de Audyssey website kun je dit ook halen.

GPO
Oke, dan heb ik dat niet goed begrepen tijdens mijn info zoektochten.
Het is dus wel zo dat audyssey iets doet met de gelijkmatige klankkleur van de speakers?

danielo

Citaat van: Midstar op december 12, 2013, 13:35:58
Oke, dan heb ik dat niet goed begrepen tijdens mijn info zoektochten.
Het is dus wel zo dat audyssey iets doet met de gelijkmatige klankkleur van de speakers?

Ja in de gedachte dat die alle speakers (binnen het haalbare) naar een volume en curve probeert te krijgen die ze als referentie zien (met 3 voorkeuren meestal). De negative waardes hoeven dus geen probleem te zijn is zoals aangegeven dat audyssey ze probeert te trekken naar de 0dB reference. Let wel dit is al eerder gezegd het met de hand doen past wel volume aan maar niet de curve en is dus niet vergelijkbaar.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.