Voeding Metrum Acoustics Quad NOS DAC

Gestart door Kingpin, november 27, 2013, 10:18:46

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

In navolging op mijn LiPo projectje voor mijn Touch ga ik een voeding bouwen voor mijn Metrum Acoustics Quad NOS DAC.
Op zich stelt het niet veel voor maar na wat uitzoekwerk toch best voor wat vragen komen te staan en met name de filtering.

De voeding is een 9V "AC" voeding wat op zich jammer is want anders had ik deze voor een relatief laag bedrag kunnen voeden met een LiPo (DC).
Om een ontwerp te maken voor een LiPo naar 9V AC zou je een regenerator moeten maken en dat is vrij kostbaar wil je het goed doen.

Dus, het wordt eenzelfde ontwerp zoals Metrum het ook heeft voor de 15VA voeding in hun gamma.
Een 230V<>9V transformator met een netfilter aan de primaire kant.

Aangezien ik niet meer wil etsen met printjes ga ik een EIC inlet toepassen met ingebouwd netfilter die volledig is afgeschermd.
Hier heb je eigenlijk 2 varianten in waar mijn voorkeur uitgaat naar de "medische" variant.

Hier worden de koppelcondensatoren (3) niet toegepast zodat "vervuiling" niet via aarde terugvloeid met het gevolg dat dit je overige apparatuur beinvloed.
Wel vrij prijzige dingen moet ik zeggen, maar bij elkaar opgeteld, EIC inlet, onderdelen, zekeringhouders printplaat, ets etc etc ga ik voor een all-in-one oplossing die qua kosten misschien iets duurder is maar niet veel meer dan de losse onderdelen bijelkaar.

Ik zit alleen nog in dubio met de transformator of ik nu een Amplimo zal nemen of een Sedlbauer, de laatste heeft dezelfde eigenschappen als de Amplimo met temp beveiliging en is op voorraad net als de rest van de onderdelen bij de Conrad.

Iemand ervaring met Sedlbauer tov Amplimo ?

Wordt vervolgt
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

RHF

Wat is jouw ervaring met de "betere" voeding i.c.m. de Touch? Ik gebruik zelf de BOTW maar zelfs met HD muziek 24b/192Khz hoor ik geen duidelijk verschil. Soms lijkt het wat warmer te klinken maar kans is groot dat je hoort wat je wilt horen.

Kingpin

Citaat van: RHF op november 27, 2013, 14:37:45
Wat is jouw ervaring met de "betere" voeding i.c.m. de Touch? Ik gebruik zelf de BOTW maar zelfs met HD muziek 24b/192Khz hoor ik geen duidelijk verschil. Soms lijkt het wat warmer te klinken maar kans is groot dat je hoort wat je wilt horen.
Ik heb geen vergelijk gedaan met de BOTW voeding, ik ken de specs, de LiPo voeding gaat nog een stap verder.
Of je ook daadwerkelijk "verschil" gaat horen tussen de LiPo voeding en de BOTW is maar de vraag.
Wel weet ik dat mijn LiPo voeding in combinatie met de Toolbox upgrade achter mijn Metrum dac in mijn set hetzelfde presteerd als een Linn Klimax DS Renew, wat een beste prestatie is vind ik.
De verschillen zijn goed hoorbaar, het geheel doet "analoger" aan, het scherpe randje is weg en zeker met "drukke" muziek is de scheiding tussen instrumenten beduidend beter is mijn ervaring.

Voor de "finish in touch" wilde ik alleen nog een goede voeding voor mijn dac en dan is de set compleet af zoals ik het wil hebben.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Het begin is er, de voedingskabel voor de 9V aansluiting is klaar.

AbZ

Citaat van: Kingpin op november 27, 2013, 10:18:46De voeding is een 9V "AC" voeding wat op zich jammer is want anders had ik deze voor een relatief laag bedrag kunnen voeden met een LiPo (DC).
Om een ontwerp te maken voor een LiPo naar 9V AC zou je een regenerator moeten maken en dat is vrij kostbaar wil je het goed doen.
Eerste wat in de Metrum gebeurt zal toch gelijkrichting zijn?
Kan je dan geen LiPo na de gelijkrichter aansluiten?

Kingpin

Citaat van: AbZ op december  6, 2013, 00:16:16
Eerste wat in de Metrum gebeurt zal toch gelijkrichting zijn?
Kan je dan geen LiPo na de gelijkrichter aansluiten?
Ja dat kan, maar wil eigenlijk de Metrum origineel houden.
Was trouwens wel mijn eerste gedachte idd.

AbZ

Ok, maar gelijkstroom kan toch ook door de gelijkrichter?

Kingpin

Citaat van: AbZ op december  6, 2013, 00:48:19
Ok, maar gelijkstroom kan toch ook door de gelijkrichter?
Dat kan, maar ik weet niet welke gelijkrichting is gebruikt in de Metrum, heb daar geen schema's van (in het ongunstigste geval bij enkelvoudige gelijkrichting in sper heb je geen uitgangsspanning dan), maar dat kan zondermeer.
Verdorie Ab waarom kom je daar niet eerder mee, heb ik totaal niet aan gedacht (te lang uit de elektronica waarschijnlijk)!

AbZ

Citaat van: Kingpin op december  6, 2013, 01:00:45Verdorie Ab waarom kom je daar niet eerder mee, heb ik totaal niet aan gedacht (te lang uit de elektronica waarschijnlijk)!
Tja ik lees het nu pas  ;D

Kingpin

AbZ

Netjes gemaakt en mooi gekiekt, kan zo de verkoop in.

Kingpin

Citaat van: AbZ op december  7, 2013, 21:09:27
Netjes gemaakt en mooi gekiekt, kan zo de verkoop in.
Bedankt,
Voor meer interesses kan ik wel wat regelen.
Binnenkort eerst maar eens goed beluisteren.

edit: de voeding kan ook gebruikt worden voor de Octave DAC, voor wie interesse heeft.

Kingpin

Zit nu nog steeds heerlijk te luisteren en moet zeggen dat er toch best wat verschil in zit.
Micro-detail en articulatie is over het gehele bereik toegenomen, bass klinkt strakker en geeft meer definitie maar vooral de "rust" tussen de instrumenten is het grote voordeel.
Al met al een leuk "goedkoop" projectje met positieve resultaten.
Me weer happy (wat ik al was :)).

Deleted Member 2

Citaat van: Kingpin op december  8, 2013, 22:13:44
Zit nu nog steeds heerlijk te luisteren en moet zeggen dat er toch best wat verschil in zit.
Micro-detail en articulatie is over het gehele bereik toegenomen, bass klinkt strakker en geeft meer definitie maar vooral de "rust" tussen de instrumenten is het grote voordeel.
Al met al een leuk "goedkoop" projectje met positieve resultaten.
Me weer happy (wat ik al was :)).

Goed gedaan zeg!

Maaruh.........misschien toch nog eens denken over een lipo voeding?

Gr
Henk

Kingpin

Citaat van: Onder013 op december  9, 2013, 16:00:24
Goed gedaan zeg!

Maaruh.........misschien toch nog eens denken over een lipo voeding?

Gr
Henk
Bedankt Henk!
M'n vader had het geheel ook beluisterd en kwam ook al met die opmerking ... grrrrrr ...
Het geheel vond hij nu loepzuiver en vloeiend zonder spoor van hardheid.

Misschien doe ik het nog wel, een LiPo voeding voor de DAC, maar denk niet dat er nog meer uit de set te halen valt dan nu.
De versterker was al onder handen genomen (intern en andere buizen upgrade), de Touch zit nu aan z'n maximum en nu mijn DAC qua voeding ook.
Enigste wat ik nog ga doen is de dac eruit halen tezamen met de voeding en achter de gelijkrichter onder last meten met m'n spectrum analyzer.

Maar klinkt best lekker  ;D