Verschillende muziek genre's en daarbij behorende artiesten.

Gestart door Martinwill, november 2, 2013, 13:14:18

Vorige topic - Volgende topic

Martinwill

Ik zal waarschijnlijk heel veel verschillende reacties krijgen maar wil het toch vragen. Omdat ik, zoals erik de zwart ooit zei, mezelf een hoer in de muziekgenre's vind, is het zo dat ik vele soorten genre's mooi om te beluisteren. Van Hazes tot Eva Cassidy tot the Cardigans, ik vind het allemaal best als ik in de stemming ben. Maar omdat ik in de verschillende genre's niet echt de goede en meestal algemene artiesten ken loop ik een hoop mis. Mijn vraag is: is er voor de volgende muziekgenre's een top 5 of top 10 te maken van artiesten die binnen dit genre als een van de grootsten en meest bekenden gelden? Is er van die artiest een bepaald album wat gewoon heel goed is hoor ik dit uiteraard ook graag  ;D Genre's waarin ik graag zou willen weten is:
- Soul
- Jazz
- Blues
- Klassiek
- Modern Klassiek
- Country

Lightspeed

Há dat had ik ook ooit en inmiddels in alle genres wel wat moois/goeds kunnen vinden.   ;)   :happy:

Maar eh, je kan echt alle kanten op hoor. En "de grootsten en meest bekenden" hebben in deze muziek-soorten gelukkig géén nare bijsmaken (zoals megatop100 pops) maar zijn juist echt het betere in hun soort.   :worship:

Ik zou zeggen probeer eens wat verzamel-albums van diverse labels e.d. dan krijg je een beetje een goed idee van alles.
Soul: 1 woord... Stax!
Jazz: nou, in ieder decenium is er welwat bijgekomen/veranderd qua muziek en dat was voornamelijk (in positieve zin) de schuld van 1 man... Miles davis.
probeer eens de serie Blue Note Trip of iets van Verve.
Blues: tja, ronkende gitaren of iets kleins akoestisch? ehm, nog 2 levende mannen dan... Robert Cray, Buddy Guy.
Klassiek: er is zóóóóóóveel, zelf vind ik werk van Debussy of Mendelssohn wel wat.
Country: mwa, doe mij maar Americana (= meer Rock dan Yihaaa).

Succes!   :lookaround:
-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

Xstream

Nou, dat is natuurlijk best lastig. Om dat duidelijk te krijgen moet je eigenlijk de genres die je noemt weer opdelen in sub-genre's. Want bijv. binnen 't genre soul, Jazz etc heb je ook weer 10+ stromingen. Zo kan ik de ene Jazz enorm waarderen en krijg ik van andere weer de zenuwen. Van traditionele jazz als boogiewoogie tot aan fusion, electro- en acid-jazz.

Om concrete tips te geven zou je misschien zelf ook even wat artiesten te noemen die je goed vind per genre. Dan krijgen we een idee van in welke richting je smaak ligt.

Beste tip die ik kan geven, probeer Spotify of Last.fm eens bijvoorbeeld. Dan kun je bij een artiest die je goed vind gerelateerde artiesten vinden en een hoop moois ontdekken.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

daanvanduif

Vind het opzich wel een leuke gedachte.

Last.FM werkt leuk, en je ontdekt er inderdaad muziek mee. Maar als je een uitwijk wil maken naar een heel ander genre (en misschien een leuk startpunt zoekt) ga je die niet snel vinden met Last.FM.
Corazón

tajo

Citaat van: Martinwill op november  2, 2013, 13:14:18
IMijn vraag is: is er voor de volgende muziekgenre's een top 5 of top 10 te maken van artiesten die binnen dit genre als een van de grootsten en meest bekenden gelden?
....
- Klassiek
- Modern Klassiek

Top 10 van klassiek?
Hihi. Hihihi. ROFL. Kom niet meer bij ;-)

Hier een paart lijstjes off the top of my head, to get you started:

Pianisten: Maurizio Pollini, Glenn Gould, Alfrend Brendel, Mitsuko Uchida, Krystian Zimerman, Martha Argerich, Arcadi Volodos, Evgeny Kissin, Maria João Pires, Ivo Pogorelich

Violisten: Anne-Sophie Mutter, Midori, Pinchas Zuckerman, David Oistrakh, Viktoria Mullova, Gil Shaham, Hillary Hahn, Kyung Wha Chung, Yehudi Menuhin

Zangers: Renée Fleming, Andreas Scholl, Dietrich Fischer Dieskau, Sophie van Otter, Cecilia Bartoli, Barbary Bonney, Bryn Terfel

Dirigenten: Herbert von Karajan, Valery Gergiev, Trevor Pinnock, Frans Brüggen, Seiji Ozawa, Simon Rattle,  Sir Neville Marriner, Sir Colin Davis, Marc Minkowsky, Christopher Hogwood

Moderne componisten: Erik Satie, Aaron Copland, Philip Glass, Steve Reich, Kaija Saariaho, Einojuhani Rautavaara, John Adams, Maxwell Davies

En nog wat bekende werken: Brandenburg Concertos, Peer Gynt, Vioolconcert van Sibelius, Tchaikovsky "1812" symphony, Vivaldi's Vier Seizoenen, Das Wohltempierte Klavier, Carmina Burana, Mozart's Requiem, Elgar's Cello Concerto uitgevoerd door Jacqueline du Pré, Water Music, Beethoven Symphony No. 5, Bizet: Carmen, The Magic Flute, Rachmaninov Piano Concerto No. 3, Madame Butterfly, Der Ring des Nibelungen, Vioolkonzert van Bruch

Martinwill

Citaat van: tajo op november  2, 2013, 22:39:51

Hier een paart lijstjes off the top of my head, to get you started:

Pianisten: Maurizio Pollini, Glenn Gould, Alfrend Brendel, Mitsuko Uchida, Krystian Zimerman, Martha Argerich, Arcadi Volodos, Evgeny Kissin, Maria João Pires, Ivo Pogorelich

Violisten: Anne-Sophie Mutter, Midori, Pinchas Zuckerman, David Oistrakh, Viktoria Mullova, Gil Shaham, Hillary Hahn, Kyung Wha Chung, Yehudi Menuhin

Zangers: Renée Fleming, Andreas Scholl, Dietrich Fischer Dieskau, Sophie van Otter, Cecilia Bartoli, Barbary Bonney, Bryn Terfel

Dirigenten: Herbert von Karajan, Valery Gergiev, Trevor Pinnock, Frans Brüggen, Seiji Ozawa, Simon Rattle,  Sir Neville Marriner, Sir Colin Davis, Marc Minkowsky, Christopher Hogwood

Moderne componisten: Erik Satie, Aaron Copland, Philip Glass, Steve Reich, Kaija Saariaho, Einojuhani Rautavaara, John Adams, Maxwell Davies

En nog wat bekende werken: Brandenburg Concertos, Peer Gynt, Vioolconcert van Sibelius, Tchaikovsky "1812" symphony, Vivaldi's Vier Seizoenen, Das Wohltempierte Klavier, Carmina Burana, Mozart's Requiem, Elgar's Cello Concerto uitgevoerd door Jacqueline du Pré, Water Music, Beethoven Symphony No. 5, Bizet: Carmen, The Magic Flute, Rachmaninov Piano Concerto No. 3, Madame Butterfly, Der Ring des Nibelungen, Vioolkonzert van Bruch

Wtf  :o uit the top of my head  ;D
Zal als ik weer wat tijd heb spotnet eens even aan het werk zetten!

Xstream

Citaat van: daanvanduif op november  2, 2013, 21:38:39
Vind het opzich wel een leuke gedachte.

Last.FM werkt leuk, en je ontdekt er inderdaad muziek mee. Maar als je een uitwijk wil maken naar een heel ander genre (en misschien een leuk startpunt zoekt) ga je die niet snel vinden met Last.FM.
Ja en nee. Het is uiteraard een beginpunt.
Maar de TS zegt:
Citeer"een top 5 of top 10 te maken van artiesten die binnen dit genre als een van de grootsten en meest bekenden gelden"

Dat zijn dus precies de artiesten die je dan vind met zulke diensten.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

AbZ

Citaat van: Martinwill op november  5, 2013, 18:36:38
Wtf  :o uit the top of my head  ;D
Zal als ik weer wat tijd heb spotnet eens even aan het werk zetten!
Het is dan ook een eigenaardig lijstje geworden.
Je zou eens kunnen kijken wat voor genres/periodes/bezettingen je boeiend vindt.