Arcam rDAC ploppen en tikken

Gestart door Daniel_SJD, oktober 14, 2013, 22:38:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Daniel_SJD

Van de week een tweedehands rdac op de kop getikt. Aangesloten op een windows 8 machine via USB. Twee dingen vielen mij op: het verschil met mijn m-audio 7.1 is marginaal (dat had ik niet verwacht a.d.h.v. de reviews), maar erger nog: bij het wisselen van nummers en het verhogen of verlagen van het volume tikt en plopt hij regelmatig. Bijna alsof er statische schokken afgegeven worden.

Ik heb er wel iets over gevonden op internet. Sommigen raden aan om andere WASAPI drivers te installeren? Maar ik heb (nog) nergens echt een step by step oplossing gevonden. Anderen toevallig eenzelfde ervaring en allicht ook een oplossing gevonden?

Nahpets

Zou maar zo eens een buffer probleem kunnen zijn.

Hoe speel je af binnen W8 -> Welke speler en welke driver?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Daniel_SJD

Speler = foobar2000

Wat bedoel je precies met driver? Ik denk dan de standaard windows driver(s)? De rdac installeert zichzelf als je deze via de USB aan de pc hangt. Buffer is 100msec als ik het goed aflees.

Nahpets

In Foobar moet je een driver kiezen.

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Daniel_SJD

Ja, in dat rijtje staat dus 'arcam rdac' en die selecteer ik dan.

Nahpets

Zou het eens proberen met een grotere buffer.

10230 ms is misschien een beetje veel  :D
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Daniel_SJD

#6
Haha, ja dat is het zeker. Maar hij staat standaard op 1000msec. Zie hier:



Ik ga er wat mee stoeien kijken of het wat oplevert! Je hoort terug :)

Nahpets

#7
Driver staat nu op DS (direct stream). Welke andere keuzemogelijkheden heb je?

Ds zou ik proberen te vermijden.

1000 ms zou genoeg moeten zijn.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Daniel_SJD


Daniel_SJD

#9
Ow, ik had hem net teruggezet naar 120msec ;-)

Nahpets

Dan blijft alleen ASIO over. Het is wel de vraag welk audiodevice die pakt. De rDac of de M audio.

Misschien toch verder kijken naar dat Wasapi verhaal, ben bang dat dit hem niet gaat worden.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik en bloedhekel aan asio heb, krijg het nooit goed ingesteld. Geef mij maar kernel streaming of wasapi.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Daniel_SJD

Ik krijg ASIO ook niet goed... maar duidelijk verhaal, ik ga dat WASAPI 'verhaal' verder uitzoeken dan ;) . Tnx voor het meekijken tot nu toe iig!

Nahpets

Muziek staat lokaal? Geen enorme grote 24 bits bestanden die via wifi gestreamt worden?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

thebest106



"Using The rDAC With OS X 10.6.5 and Windows 7

During the review period I used the rDAC with Windows 7 and OS X 10.6.5 based computers. When using Mac OS X on a MacBook Pro and a Mac Pro I used iTunes in conjunction with Amarra version 2.1. The rDAC was as simple to use as any other DAC connected to a Mac. I selected the rDAC as my output device after connecting the DAC for the first time and that was it for configuration. Using Windows 7 with J River Media Center version 15 took a little trial and error to achieve the best results. I settled on J River's WASAPI - Event Style output mode and 100 milliseconds as the hardware buffer size. The rDAC didn't function correctly with ASIO or Kernel Streaming in my system. I highly recommend USB DAC users try WASAPI - Event Style as it has some great advantages over standard WASAPI."


Dit is wat audiophil.com er over zegt. Dus probeer die wasapi audio engine eens en dan moet het wel goed gaan komen.
Wasapi component van foobar.com downloaden en deze in foobar gebruiken, dan wordt het aantal audio devices uitgebreid, in foobar 'wasapi event arcamrdac' selecteren en luisteren maar

Daniel_SJD

#15
Geen tikken en ploppen meer als je het geluid harder of zachter zet, omdat hij nu 100% uitstuurt en ik het volume nu volledig via de versterker regel. Vooralsnog lijkt hij nu zonder problemen af te spelen: buffer = 120msec en output device WASAPI event: arcam rdac.

-edit- te vroeg gejuicht, als je van nummer wisselt 'verslikt' hij zich wel eens. Dan is het gewoon een kwestie van opnieuw starten, maar toch... tja ik had denk ik verwacht dat het gewoon perfect zou werken maar dat doet het dus niet. Lees dat ook elders op i-net (i.c.m. windows).

-edit2- met een buffer van 50msec blijkt hij er het minste last van te hebben.

Nahpets

Weet eerlijk gezegd niet of dit in W8 nog speelt, maar je moet de toegang tot de rDac beperken (exclusief zetten). Dit doe je in de driver die je kunt benaderen via het Control Panel.

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Nahpets

Citaat van: Nahpets op oktober 14, 2013, 23:30:30
Muziek staat lokaal? Geen enorme grote 24 bits bestanden die via wifi gestreamt worden?

En waar staat de muziek?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Daniel_SJD

#18
Muziek staat lokaal. Ik heb een beetje meer uitleg nodig: waar vind ik die settings (USB - AES)?

Overigens, met lossless gaat ie helemaal over z'n nek. Veel stotteren en knerpen. Er zit geen verschil in WASAPI event, push of DS met de arcam.

De problemen zijn vergelijkbaar met wat ik ervaar als ik de ASIO driver gebruik. Het enige wat geen problemen oplevert is DS over de m-audio revolution 7.1 ...

Nahpets

OK, bottleneck ligt dus niet in het op tijd aan kunnen leveren van de data.

Vergeet USB-AES. Je zoekt in de Control Panel naar de driver van de rDac. En daar kun je in de advanced settings exclusive mode aanpassen (als die bestaat in W8, dat weet ik niet zeker).
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Nahpets

Waardeloos dat het zo veel problemen opleverd.

Heb je een andere PC/laptop die je even zou kunnen proberen?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Daniel_SJD

Gedaan, staat standaard al aan zie ik. Overigens net ook een mail aan Arcam gestuurd met alle stappen die we inmiddels al doorgenomen hebben en met de boodschap dat het nog steeds niet optimaal werkt. Het is steeds alleen bij het begin van het nummer of bij aanpassen van het volume op de PC, als het nummer eenmaal speelt heb ik er geen last van. Maar toch (behalve bij lossless dan gaat het soms halverwege het nummer ook even mis)...

En ja ik heb nog een laptop, die zal ik eens proberen.

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Daniel_SJD

Nee ik weet het ook even niet meer. Internet nageplozen, ik vind slechts 2 leads die uiteindelijk niet tot een oplossing leiden. Ik wacht de reactie van Arcam af.

thebest106

Misschien dit nog ff doornemen: http://www.hifi.nl/artikel_pagina2/2051/Het-Nieuwe-Luisteren-deel-3-Foobar2000-en-XXHighend-Storende-factor.html

Je hebt nu dus ds en wasapi gebruikt?
Misschien eens kernel streaming proberen of heb je dit ook al gedaan, en idd die buffer goed laag houden (100 ms) dit voorkomt storingen volgens bovenstaand artikel.

Als laatste zou je nog eens kunnen proberen of het aan de software ligt, ik ga er niet van uit maar je weet maar nooit.
Mooi alternatief voor foobar2000 is Jriver, hier kun je ook de maximale samplerate (96khz) en kanaalverdeling ingeven zodat het programma afwijkende bestanden omzet.