Technics SL-1200 - welk element?

Gestart door kruzer, september 19, 2013, 14:10:31

Vorige topic - Volgende topic

kruzer

Hallo,
Ik heb sinds kort een gave SL-1200 aangekocht.  Momenteel zit er een Stanton 500 ALII - element gemonteerd.  Dit werkt, en is in goede staat, maar ik wil dit toch liever vervangen door een meer hifi-getint exemplaar.  Ik heb jammer genoeg geen ervaring met vinyl.
Mijn budget is niet zo hoog, aangezien ik niet vaak plaatjes draai.  Maximum 100 euro, maar minder mag ook uiteraard.
Ik heb al goeie dingen gelezen over de Ortofon 2M (rood).  Zijn er nog alternatieven?
De Technics staat aangesloten op een Marantz installatie + B&W CM7's.  Muziek op de platenspeler is vooral rock en jazz.
Graag jullie advies?

Paul Demo

grado, shore of ortofoon. Daar kom je terecht met je budget.

kruzer

Ik heb mijn keuze beperkt tot Ortofon MM Red of Shure M97xe.  Beide lijken me prima, maar zijn er opmerkelijke verschillen tussen deze 2, icm de Technics?

Wat betreft mijn keuze voor de SL-1200; ik weet dat deze niet de meest audiofiele draaitafel is, maar hij is heel handig en robuust in gebruik.  Ik heb ook een Thorens TD 160 staan, maar die is moeilijk af te regelen, en minder praktisch in gebruik, dus die laat ik even links...

Deleted Member 2

Citaat van: kruzer op september 23, 2013, 09:25:51
Ik heb mijn keuze beperkt tot Ortofon MM Red of Shure M97xe.  Beide lijken me prima, maar zijn er opmerkelijke verschillen tussen deze 2, icm de Technics?

Wat betreft mijn keuze voor de SL-1200; ik weet dat deze niet de meest audiofiele draaitafel is, maar hij is heel handig en robuust in gebruik.  Ik heb ook een Thorens TD 160 staan, maar die is moeilijk af te regelen, en minder praktisch in gebruik, dus die laat ik even links...

Ik ken de M97xe als een heerlijk klinkend element. Ook de Ortofon 2Mred, MM catridge ken ik van de Takumi draaitafel van Rik Stoet. In deze draaitafel en arm doet dit element het heel erg goed. Ten opzichte van de de shure wat meer open terwijl de shure wat meer warm klinkend is.
Het is dus maar net wat je voorkeur heeft.
Welke van deze twee in de technics het meest passend is kan ik je naast de smaak kwestie niet zeggen.
Op de volgende site http://www.vinylengine.com/tools.shtml kan je informatie vinden over het element en de draaitafel. Er is een tool om te berekenen of het element qua eigenschappen past bij de arm. Het gaat daarbij om zaken als de massa, resonentiefrefuentie, et cetera. Laat je niet afschrikken door dit soort kreten, het is van grote invloed op het klinkend resultaat.

Succes en groet,

Henk

Robiwan

Hallo,

Ik wil je keuze voor eventueel de Ortofon RED niet de grond in boren, maar ik lees in gebruikersreviews veel ergernis m.b.t. sibilance
(scherpte/sissen/slissen).

Gr,

Robin
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

weust

Ortofon geeft zelf de 2M Blue aan als best passende voor de SL-1200.
Maar ja, die is 200 Euro.

Zelf heb ik de 2M Red en bevalt prima. Wat LPLover aangeeft herken ik niet direct, maar kan het ook niet onderbouwen. Heb zelf ook de Stanton gehad, maar dermate lang niet beluisterd tot ik de Ortofon er aan kreeg dt ik niet kan vergelijken.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Nosferatu

De 2M Red en 2M Blue zijn identieke elementen met alleen een andere naald. Dit betekend dat iemand die een 2M Red heeft deze kan 'upgraden' naar een 2M Blue door alleen de losse naald te vervangen. Trucje werkt niet met de 2M Bronze en 2M Black, die zijn intern iets anders maar die kunnen onderling dan weer wel hun naaldjes uitwisselen.

Een 2M Red is dan een goede keuze als je t.z.t. mogelijk iets beters wilt zonder het complete element wederom te moeten vervangen. Of dit element het goed doet in een Technics arm, tja, Onder013's linkje even goed doorspitten of zoeken naar gebruikers ervaringen op het Wereld Wijde Web.
Video corner: Denon X-4000 AVR + Denon DBT-3313UD, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels, LG 50PK350 Full HD plasma TV.

Music corner: Luxman L-509Z versterker, Luxman D-07X SACD speler, Denon DCD-1520 (1989)  CD speler, Philips CD-101 (1984) CD speler, Tellurium Q Black Diamond XLR interlinks, Tellurium Q Ultra Black II RCA interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Black, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon MC-X40, Ortofon Quintet Black-S, Audio Technica  AT33xMLB, Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre-amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Belden 19364 luidsprekerkabels.

HeadFi corner: Sony NW-A306 DAP, Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Sony WH-1000XM3, Bose QC25, ATH-MSR7NC hoofdtelefoons, AudioQuest DragonFly Kobalt USB-DAC/amp.

Deleted Member 2

Citaat van: weust op september 23, 2013, 10:52:18
Ortofon geeft zelf de 2M Blue aan als best passende voor de SL-1200.
Maar ja, die is 200 Euro.

Zelf heb ik de 2M Red en bevalt prima. Wat LPLover aangeeft herken ik niet direct, maar kan het ook niet onderbouwen. Heb zelf ook de Stanton gehad, maar dermate lang niet beluisterd tot ik de Ortofon er aan kreeg dt ik niet kan vergelijken.

Bas speelt toch nu met jouw 1200? Dan zou naast jij ook hij iets kunnen zeggen over hoe dat klinkt.

Van sibilance (harde/scherpe s-geluiden) heb ik van dit element in de Takumi niets gemerkt. Het zou best kunnen met opnames die dit al hebben. Even checken voor aankoop!

Gr
Henk

weust

Citaat van: Onder013 op september 23, 2013, 11:08:11
Bas speelt toch nu met jouw 1200? Dan zou naast jij ook hij iets kunnen zeggen over hoe dat klinkt.

Van sibilance (harde/scherpe s-geluiden) heb ik van dit element in de Takumi niets gemerkt. Het zou best kunnen met opnames die dit al hebben. Even checken voor aankoop!

Gr
Henk

Klopt dat Bas met mijn draaitafel speelt op het moment.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

kruzer

Ik heb inderdaad al her en der gelezen dat de MM Blue het goed zou doen op de 1200's.  Maar zoals Weust aangeeft, boven budget.
Alternatief is dit element tweedehands gaan zoeken, maar ik ken niet genoeg van deze materie om te bepalen of een element al dan niet versleten is, dus dat doe ik dan maar niet.

weust

Ik zit er zelf aan te denken om toch richting een Blue te gaan, of zelfs nog een stap hoger.
Mijn Red is van maart dit jaar en nog niet super veel gebruikt. Als je interesse hebt valt er wel wat te bespreken.

Exxar

Voor 100 euro mag je mijn Denon DL110 high output mc met ongeveer 50 speeluren overnemen. Deze doet het heel goed met de wat zwaardere toonarmen.

garmtz

DL110 is ERG fraai en vooral probleemloos (niet kritisch) en muzikaal.

RonK.

garmtz

Deleted Member 2

chansig

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Deleted Member 2

Citaat van: chansig op september 24, 2013, 18:41:05
en excl douanekosten ed...

Gr Hans

Ik kreeg een tip van de nlpost medewerker, dat je die direct kan terug vorderen. Welke limiet daaraan verbonden is weet ik niet.

Gr
Henk

chansig

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Deleted Member 2

Exxar

De nieuwprijs van zo'n DL110 is tegenwoordig al 250 euro...

kruzer

De DL-110 krijgt inderdaad best wel goeie kritieken.  Wordt vergeleken met Ortofon 2M Blue!
Er zit blijkbaar wel een heel groot verschil op de verkoopprijs in Europa, en de US.  Strange.
Exxar, ik bekijk het nog even, en ik laat je heel spoedig iets weten.  Alvast bedankt voor het aanbod.

Exxar

Citaat van: kruzer op september 24, 2013, 21:00:19
De DL-110 krijgt inderdaad best wel goeie kritieken.  Wordt vergeleken met Ortofon 2M Blue!
Er zit blijkbaar wel een heel groot verschil op de verkoopprijs in Europa, en de US.  Strange.
Exxar, ik bekijk het nog even, en ik laat je heel spoedig iets weten.  Alvast bedankt voor het aanbod.

Geen probleem hoor. De cartridge zit in de originele verpakking en zit dus veilig opgeborgen.
Het prijsverschil US-Europa kan ik ook niet verklaren. De Belgische invoerder (transtel-sabima.be) geeft 249euro aan als officiële prijs.

kruzer

Even m'n eigen topic voorzien van een update.
Ik heb een nieuwe Ortofon 2M Blue op de kop kunnen tikken via MP.    Ikke blij!  :cheesy:
Hieromtrent 2 vragen:

1. Het doosje heeft een andere vorm dan degene die momenteel gangbaar zijn (rechthoekig en plat).  Kan dit een oud exemplaar zijn, of namaak?
Niet deze:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQvUM-NZoyTvadoAJSmNxqOtBwRVRIQp9vqX_R4h6XNyUN7LJl50w
Maar deze (uiteraard blue; is niet mijn foto):
http://i61.photobucket.com/albums/h73/honchie/2MRed002_zps0c593c57.jpg
http://i61.photobucket.com/albums/h73/honchie/2MRed003_zpsb0849ac0.jpg
Schroevendraaiertje en borsteltje + schroefjes zijn er ook bij.  Waarschijnlijk ben ik iets te achterdochtig en heb ik gewoon een oud exemplaar?

2. Belangrijkere vraag.
Aangezien dit nieuw is voor me, heb ik alle info via google edm opgezocht voor het monteren en afstellen van het element.
Ik heb dit als volgt gedaan:
- Gewicht Technics shell (=7,5 gr) + gewicht ortofon (=7,2gr) = totaal 14,7g.  Dus afgesteld op 1,8 gram en anti-skating ook op 1,8 gram.
- Volgens Technics handleiding hoef ik geen extra gewicht of hulp-contragewicht te plaatsen.

Kan iemand met meer ervaring en zelfde platenspeler me adviseren of ik correct ben?

Thanks,
Steven.

garmtz

Lijken mij de juiste instellingen... Zorg ook dat de arm parallel staat met het plateau. Normaal gezien moet je dan ook nog een beetje experimenteren met die armhoogte, de dwarsdrukcompensatie en naalddruk, maar dat is wel een beetje voor 'gevorderden'. Je moet dan goed weten waar je op moet letten.

Let er ook op dat je het element niet te hard aandraait in de head-shell. Heel lichtjes tot de schroevendraaier net weerstand krijgt en dan hoogstens een graad of 60-90 extra.

Ook is het belangrijk de overhang goed in te stellen. Heb je hier de 'overhang gauge' voor gebruikt?