65+: geld opzij zetten + vermogensinkomstenbijtelling

Gestart door mikekiwi, september 14, 2013, 08:09:04

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mikekiwi

Ik heb gezien dat er in beide 'erfenistopics' best zinnige adviezen werden gegeven, dus ik doe ook een duit in het zakje, met een iets ander onderwerp weliswaar.

Mijn moeder (65) gaat op korte termijn samenwonen met haar vriend in zijn (huur)huis. Dat houdt in dat zij haar eigen huis wil gaan verkopen. Verwachting is dat ze dan daarna een totaal aan spaargeld overhoudt van ca. 150K.

Nu is de vraag niet hoe we er straks zoveel mogelijk voor mij uit kunnen slepen  :angel:, maar juist hoe we dit geld het beste kunnen parkeren zodat ze er zelf zoveel mogelijk profijt van kan hebben. En dus niet dat het bijv. opgaat aan toekomstige zorgkosten (vermogensinkomstenbijtelling).
Hier staat er wel iets over geschreven, maar wil ook graag jullie mening: http://www.teamnotarissen.nl/leven/actueel/historie/vermogensinkomensbijtelling-zorgkosten-beperken/

Ook is de vraag even wat de verstandigste manier is om 150K 'weg te zetten'. Ik zit zelf te denken aan verschillende deposito's (verschillende banken) met afwijkende looptijden zodat er een redelijke rente is, maar dat er ook in ieder geval een gedeelte op acceptabele termijn beschikbaar komt. Of kan het slimmer?

En is een testament genoeg om te regelen dat het bezit van mijn moeder ook alleen aan haar kinderen toekomt en niet onverhoeds bij de kinderen van haar partner? Of moet daar ook een samenlevingscontract voor worden afgesloten?

Audiofiel

In plaats van deposito's zou je ook vermogensbeheer van bijvoorbeeld Alex (of een andere partij) kunnen gebruiken. Voordeel is dat je altijd bij het geld kunt en het rendement is goed.

Hou er wel rekening mee dat boven de 42278 euro (fiscale partners) er vermogenrendementsheffing moet worden betaald van 1,2%. Bij ouderen boven de 65 is er een extra vrijstelling van 27984 euro.

Ook heeft vermogen effecten op eventuele toeslagen. Daarvoor geldt een extra vrijstelling van 80000 euro (fiscale partners). Dus boven een eigen vermogen van 122.278 euro vervallen alle toeslagen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

En wat betreft de vraag over het testament. In principe moet het voldoende zijn dat daar in te regelen. Maar ze zou het natuurlijk ook nu al kunnen schenken bij leven. Eventueel schenken op papier.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

mikekiwi

#3
Citaat van: Audiofiel op september 14, 2013, 08:50:10Hou er wel rekening mee dat boven de 42278 euro (fiscale partners) er vermogenrendementsheffing moet worden betaald van 1,2%. Bij ouderen boven de 65 is er een extra vrijstelling van 27984 euro.
Goed dat je dit meldt; dit is zeker bekend, idee was van mijn moeder - en dat was ik vergeten te melden - om dit geld bij  de twee kinderen te parkeren (zodat wij onder die vrijstellingsgrens blijven) en we haar dan later geld teruggeven als nodig. Soort schenking zonder eigendomsrecht. Is een beetje krom en semi-belastingontduiking..

Jinsu

Dan zou ik een andere constructie hanteren dan een schenking.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

mikekiwi


alexander2

Les 1 laat je niets wijsmaken door die zogenaamde experts!
Probeer zoveel mogelijk zwart te doen. :D
Schijnt heel normaal te zijn bij een grote groep.

mikekiwi

Begrijp ik uit je eerste les dat ik je tweede advies niet op moet volgen?  :devil: ;)

alexander2

Citaat van: mikekiwi op september 22, 2013, 13:48:27
Begrijp ik uit je eerste les dat ik je tweede advies niet op moet volgen?  :devil: ;)

Ik ben hier redelijk serieus in.
Ik zou never nooit luisteren naar vermogensbeheerders echt niet doen!
Had ik dat gedaan dan had ik geen euro cent meer.
Beleggen moet je met geld doen wat je kan missen vooral in deze tijd.
Ik blijf het herhalen niemand is overleden van de stress van 'dood' geld op de bank zelfs niet als mensen je wijs maken dat het zijn waarde verliest. ;)

Zwart tsja blijft een vreemd verschijnsel iedereen heeft er bijna mee te maken van schilder tot schoonmaker maar erover praten doen we natuurlijk niet want we zijn roomser dan Jeroen René Victor Anton Dijsselbloem.

Ik zie geen enkel kwaad als je moeder 50.000 euro opneemt en dat geld overhandigt in een envelop.
Jullie kunnen daarmee terloops meubelen/Ht etc. mee betalen.
Ik zal wel een storm van kritiek over mij heen krijgen so be it maar elk ander advies is of uitstel van executie ( want betalen zal je in dit land ).

sicob

alle transacties boven de 10000 euro worden gemeld aan de belastingdienst onder de 10000 niet  ;)
The sign of intelligence is that you are constantly wondering. Idiots are always dead sure about every damn thing they are doing in their life

johan d

Laat je moeder misschien gewoon zelf bepalen wat ze ermee doet en hoe.

mikekiwi

Citaat van: johan d op september 27, 2013, 11:14:46
Laat je moeder misschien gewoon zelf bepalen wat ze ermee doet en hoe.
3x raden aan wie ze heeft gevraagd om haar hierbij te helpen...

Citaat van: sicob op september 27, 2013, 11:09:50
alle transacties boven de 10000 euro worden gemeld aan de belastingdienst onder de 10000 niet  ;)
genoteerd!

Citaat van: alexander2 op september 22, 2013, 14:11:50
Ik ben hier redelijk serieus in.
Ik zou never nooit luisteren naar vermogensbeheerders echt niet doen!
Tja, lastig...ik snap je verhaal al weet ik niet of dit het bij moeders gaat halen. maar we nemen het mee als optie...

alexander2

Citaat van: sicob op september 27, 2013, 11:09:50
alle transacties boven de 10000 euro worden gemeld aan de belastingdienst onder de 10000 niet  ;)

Ja en dan?
Dus stel je haalt 25.000 euro op bij de bank en dan?
Kan mij echt niet voorstellen dat je ergens op het matje moet komen om jezelf te verantwoorden met bonnetjes.

Volgens mij is die MOT 15.000 maar dan nog...... er geschieden dagelijks 100.000 den van dit soort op-afboeking en kasopnamen.
Denk je nu echt dat je daarover zorgen moet maken?
De fatsoensrakkers zullen wel in de gordijnen vliegen maar het zijn vaak diezelfde mensen die het huis graag zwart laten schilderen.
Of de bekende opmerking plaatsen.....bonnetje hoeft niet. :D

Kan mij ook niet voorstellen als iemand bij een HT sponsor binnenkomt met 25.000 euro dat er eerst naw gegevens wordt ingevuld. :D
Met andere woorden loop maar een dagje PC Hooftstraat daar worden klokkies verkocht alsof het casio's zijn en allemaal zonder bon.