Hifi wiki

Gestart door Raphie, augustus 14, 2013, 09:49:12

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

Ik zit te denken om hier misschien een hfi wiki op te gaan zetten met statements die vaak gemaakt worden en deze te categoriseren d.m.v. standaard classificatie

zoals bijv  impact, kosten, validatie objectief of subjectief

voorbeelden
speaker plaatsing: des te dichter bij de muur des te meer lage tonen:
categorie: akoestiek
impact:  groot
kosten: geen
validatie: objectief, valideerbaar via bijv REW

stekkerblok: veranderd geluid, verschillende blokken klinken verschillend, je moet op zoek naar de juiste "match"
categorie: tweak
impact: klein tot zeer klein
kosten: varierend van matig tot hoog
validatie: subjectief, luisteraar kan het wel of niet waarnemen, niet valideerbaar via de bekende tools

coax of optische digitale signaal overdracht: sommigen claimen verschil voor anderen blijven het nullen en enen van A > B transporteren
impact: hangt af wat je apparatuur ondersteund
kosten: laag (wisselen tussen een optische en koperkabel)
validatie: subjectief, verschil in output is niet meetbaar

etc etc

etc, etc.
Is dat wat?

dan kunnen we gewoon naar de tweakwiki verwijzen voor de meest gestelde vragen ipv iedere keer weer dezeflde discussie op te starten of tegeltjes wijsheid te delen.
JBL PRX Power!

Etiennevh

Lijkt me wel wat, scheelt een hoop onnodige topics
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Former member 78

Ben je nu echt van anti naar pro gegaan, Raphie?

Martijn M

Goed idee Raphie! Op het hififreaks forum zijn ze ook met zo'n WIKI bezig. Wellicht kunnen de krachten gebundeld worden?
Dutch & Dutch

Raphie

Citaat van: ArjanR1 op augustus 14, 2013, 10:26:06
Ben je nu echt van anti naar pro gegaan, Raphie?
nee hoor, maar ik denk dat het goed is om alle tweaks, hearsay en tegeltjeswijshied zo objectief mogelijk op waarde te classificeren volgens een soort van forum consensus
JBL PRX Power!

botsen

Citaat van: Raphie op augustus 14, 2013, 10:33:47
nee hoor, maar ik denk dat het goed is om alle tweaks, hearsay en tegeltjeswijshied zo objectief mogelijk op waarde te classificeren volgens een soort van forum consensus

Forum consensus bestaat hier niet, ook niet een soort van

Former member 78

Citaat van: Raphie op augustus 14, 2013, 10:33:47

Is toch totale onzin?
Je schopte vroeger harder als geen ander!

Nu draai je als een blad aan de boom...

Ik vind het prima, ook prima als je weer gaat schoppen, maar snap het gewoon niet ;)

Raphie

Citaat van: ArjanR1 op augustus 14, 2013, 10:59:49
Is toch totale onzin?
Je schopte vroeger harder als geen ander!

Nu draai je als een blad aan de boom...

Ik vind het prima, ook prima als je weer gaat schoppen, maar snap het gewoon niet ;)
het toverwoord is objectief / subjectief

als bijv alleen Frank2 het hoort is het subjectief, dan respecteren we nog steeds dat hij het hoort, maar het blijft een persoonlijke subjectieve waarneming omdat niet iedereen het hoort en het ook niet meetbaar is.
Als iederheen het hoort en meetbaar is, dan is het objectief en onweerlegbaar.
een hoop tweaks zullen dus in de subjectieve hoek zitten, maar daar is op zich niks mis mee.
JBL PRX Power!

Martijn M

Raphie, als jij een voorzetje geeft en we hebben de zegen van de administrator en moderatoren, dan wil ik er graag aan meewerken.
Dutch & Dutch

VlisChris

Proberen mag altijd toch :)
Of het werkt/lukt is een tweede. Maar daar is maar op 1 manier achter te komen ;)

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Nahpets

Citaat van: keyser op augustus 19, 2013, 09:59:17
we hebben de zegen van de administrator en moderatoren

Huh? De wiki zal toch wel buiten het forum om opgezet worden? Of wordt het een onderdeel van dit forum?

Bij een wiki lijkt mij het juist de bedoeling om commerciele belangen/invloeden/veronderstellingen te kunnen benoemen voor wat ze zijn. Die (mogelijke) belangenverstrengeling met een HTForum-goedkeuring lijkt mij nu juist iets wat voorkomen moet worden bij deze Wiki.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

VlisChris

Niet dat ik me er voor de rest mee bezig ga houden (er zijn mensen met meer kennis van zowel audio als van wiki's), maar een wiki pagina is toch via een extern stukje software of externe website of wat dan ook opgezet? Of dat dan in "een" website geïntegreerd wordt staat daar los van toch?
Dus het opstellen van een wiki staat een ieder uiteraard vrij lijkt mij.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

botsen

Welkom terug Raphie.

Ik wil mn steentje wel bijdragen aan de wiki, als je een aanzet hebt gegeven.

Raphie

Citaat van: botsen op augustus 22, 2013, 17:04:58
Welkom terug Raphie.

Ik wil mn steentje wel bijdragen aan de wiki, als je een aanzet hebt gegeven.
Ja ik ben er weer.

aangaande de wiki, ik noem het zo, maar in de praktijk zal het een topic worden hier op het forum. alle hulp is natuurlijk welkom
voorstellen hoe dit handig in een topic op te zetten ook!
JBL PRX Power!

Martijn M

Wat mij betreft zouden topics geopend kunnen worden waarin wordt gezocht naar een soort consensus (hoe lastig ook), waarna iemand de moeite neemt de verschillende visies en argumenten tegenover elkaar te zetten. Schrijf dit artikel met zo min mogelijk bias en laat de conclusie dus bij de lezer. Plak dat artikel in een nieuw topic, plaats in dat bericht een link naar de originele discussie, sluit het topic en maak het sticky zodat het topic/artikel altijd bovenaan te vinden is.

"Kabels" lijkt mij een geschikt onderwerp om als eerst aan te pakken. Er zijn een aantal utigebreide kabeltopics waaruit je eenvoudig een documentje zou kunnen distilleren.
Dutch & Dutch

Peerless Monster

Heb wel eens een naampje geregistreerd daarvoor.
Heb hetzelfde idee weleens gehad namelijk: wikiaudio.nl (wikihifi was al bezet)...
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Martijn M

Ook een prima idee!
Dutch & Dutch

botsen

Citaat van: keyser op augustus 22, 2013, 17:20:29
"Kabels" lijkt mij een geschikt onderwerp om als eerst aan te pakken. Er zijn een aantal utigebreide kabeltopics waaruit je eenvoudig een documentje zou kunnen distilleren.

Kabels lijkt mij een geschikt onderwerp om als allerLAATSTE aan te pakken. De kans dat het spaak loopt is daar het grootst.

Raphie

Citaat van: botsen op augustus 22, 2013, 18:36:09
Kabels lijkt mij een geschikt onderwerp om als allerLAATSTE aan te pakken. De kans dat het spaak loopt is daar het grootst.
ik denk dat wanneer je je tot de feiten beperkt en de vraag meetbaar? stelt, dan hoef je niet over persoonlijke waarnemingen in discussie deze zijn dan gewoon persoonlijk/subjectief (als in waargenomen door het subject)
JBL PRX Power!