Wat moet een DVD kosten om niet meer te kopieeren?

Gestart door J.A.F._Doorhof, januari 9, 2004, 09:58:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wat mag een DVD kosten om kopieeren tegen te gaan.

€ 5,00
136 (21.5%)
€ 10,00
241 (38%)
€ 12,50
89 (14%)
€ 15,00
69 (10.9%)
€ 17,50
9 (1.4%)
€ 20,00
6 (0.9%)
Ik ben tegen kopieeren
39 (6.2%)
Ik zal altijd kopieeren.
45 (7.1%)

Totaal aantal stemmen: 589

Harry HT

#100
Hallo,
Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 19, 2004, 20:05:18
Weet je dat zeker ?
Hebben we hier advocaten ??
Ik weet het niet zeker, ik zal een mailtje sturen naar Buma Stemra en de links van pipoplus meesturen. :)

Gegroet,

Harry

Edit: Buma is volgens mij alleen voor muziek, ik zoek het verder uit.
http://www.bumastemra.nl/InterXtranet/bsinterxtranet/home

Op de site van Stichting Brein staat bij de FAQ het volgende:
Mag ik voor iemand anders kopieën maken van cd's, MP3-bestanden of van andere muziek en films?
Nee. Beeld en geluid mag u uitsluitend voor uzelf 'thuiskopiëren'. Volgens de Auteurswet van 1912 mag iedereen, zonder voorafgaande toestemming van de auteur "voor eigen oefening, studie of gebruik" zelf een kopie maken van bv. een cd of een MP3-muziekfile. Daar betaalt u ook een kleine heffing voor wanneer u een blanco drager koopt. Meerdere kopieën maken, uitlenen, verhuren of verkopen is niet toegestaan zonder toestemming van de rechthebbenden. Deze uitzondering geldt niet voor computersoftware, waaronder ook computerspellen. Die mogen dus helemaal niet gekopiëerd worden.

Zie de site van Stichting Brein: http://www.anti-piracy.nl/ Op deze site staan ook nieuwsbrieven van Stichting Brein in pdf.
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

patrick_vdb

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 19, 2004, 20:05:18
Er is wel jurispendentie genaamd het betamax besluit wat behelst dat het toegestaan is om iets van TV op te nemen en later terug te kijken, daar was namelijk een ENORME strijd over in het begin van de video.

En het betamax-besluit viert dit jaar officieel z'n 20 jarige bestaan ;D

Maar zoals het allemaal omschreven staat op auteursrecht.nl lijkt het er idd op dat men voor puur eigen gebruik een enkele kopie mag maken, de auteursrechten zijn dus beperkt door dit naburig recht.

Goed, geen diefstal meer dus maar wel broodroof ;D ;)

Mvrg

Patrick

zuidwester

CitaatDat zou dus betekenen dat je volgens de wet gewoon een DVD mag gaan huren en deze kopieëren
Dat mag dus inderdaad.. (begint wel een grensgeval te worden vanwege de beveiliging)
kort door de bocht:
Als  branche organisaties al aangeven dat het toegestaan is (terwijl ze er juist geen belang bij hebben) dan zal het waarschijnlijk wel kloppen.

Let wel de 'thuiskopie' is juist een uitzondering bedoeld om de kleine particuliere gebruiker niet te criminaliseren
Mijn vriendin (Drs.Mr.) kon ook niet precies aangeven waar de grens ligt.

Ben benieuwd of iemand nog wat kennis kan toevoegen!

Peter

ontferm U over ons

Harry HT

Hallo,
Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 19, 2004, 20:05:18
Dat zou dus betekenen dat je volgens de wet gewoon een DVD mag gaan huren en deze kopieëren ?
Ook hierop zit een heffing, de leenrechtvergoeding per DVD gaat 0,2543 euro naar de rechthebbenden zoals auteurs en uitgevers.

Daarnaast betaal je voor iedere blanco DVD ook een heffing.

Gegroet,

Harry

Link:
http://www.cedar.nl/leenrecht/info-gebruikers.html
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Erik

Tja ben benieuwd hoe de kopieerders hier straks meer omgaan. Anoloog kopieren via de videouitgang?
---------------------------
Ook Sony zal zich gaan bemoeien met het kopiëren van dvd's, of liever gezegd: met het beveiligen van dvd's tegen dit kopiëren. Op Heise Online lezen we dat Sony komt met een ARccOS-kopieerbeveiliging, die de dvd-films zou moeten beschermen tegen rippen en verdubbelen. Met deze nieuwe technologie is het mogelijk om video-dvd's per stuk te versleutelen. Het is nog onduidelijk of en hoe alle huidige dvd-spelers met de versleuteling kunnen omgaan; Sony heeft hier nog geen uitspraken over gedaan.

In Duitsland alleen al wordt vijftien procent van de lege dvd's gebruikt om illegaal gekopieerde films te branden. Snelle dvd-kopieerprogramma's zoals DVD2one en CloneDVD worden mede verantwoordelijk gehouden voor de populariteit van gekopieerde dvd-films. Het ligt dus in de lijn van verwachting dat de kopieerbeveiliging van Sony iets doet dat aangrijpt op de engine van deze programma's.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

jurjen


Je kan ook voorzieningen maken (Digital Rights Management) die onmogelijk maakt dat je kopieen kan maken en/of kopieen kan afspelen.  Dit zou ingebouwd moeten worden in alle hardware-componenten (zoals CD/DVD branders), in Operating Systems en in software.

Noodzakelijke bijkomstigheid is dan ook een wetswijziging, die het mogelijk maakt dat alle hardware, OS en software die de DRM niet respecteert, verboden wordt en dat handel en bezit ervan strafbaar wordt.

In Amerika is zo'n wetsvoorstel makkelijk zat, maar de landen buiten regio 1 kunnen een probleem zijn... Wel, men kan in Amerika alle import verbieden maar dat leidt tot een rare economische situatie.

Dus de bedrijven (die de enige belanghebbenden zijn) proberen nu ook in Europa te lobbyen voor dit wetsvoorstel. En ik vrees dat ze succes kunnen hebben. Overigens, niet alleen de DRM, maar ook de patentwet en nog wat wetten die best succesvol zijn hiero, proberen ze te veranderen.

Als bij-effect wordt Linux onmogelijk. DRM kan geen Open Source zijn. Miscrosoft krijgt een natte broek van de voorpret.

Ik kopieer zelf niks, maar toch vind ik dit gevoelsmatig geen prettige situatie.


Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

Erik

#106
Ja dat een europa brengt niet alleen leuke dingen. Vooral op strafrecht wordt het leuk (not).
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Vincent P

Hallo,

Ik weet niet of iemand dit antwoord al heeft gegeven maar een zelf gebrande cd of dvd heeft niet het eeuwige leven, laat ze maar een paar uur in de zon liggen, dan kun je ze weggooien.
Daarom koop ik cd of dvd`s die ik wil houden nog steeds orgineel.
Lever je ook geen kwaliteit in.

Groetjes Vincent P
Denon, B&W, Philips, Ixos

peterrr

Blijft een hele moeilijke discussie.
Maar graag zou ik van jullie willen weten,het volgende voorbeeld van mijzelf en oordeel maar over mij...

Bij uitkomen van de cd IN BLUE van de corrs kocht ik hem gelijk.
de kwaliteit van het geluid was nou niet zo.
4 weken later komen ze met een betere (bij mijn vriend geluisterd)en een bonus disc met mooie acoustische versies voor bij mekaar minder geld!
dus ook gekocht...
Een kennis heeft de dvd-audio versie met een dts spoor... ook geluisterd( ehh nog mooiere beleving het hoog fluweliger en betere ambiance).
geript....

ja ik copieer wel eens wat ik zelf niet zo 1 2 3 zou kopen .
v.b eerst sting sacred love gecopieert geluisterd en toen de sacd versie gekocht.
v.b eerst era gedownload en toen blij dat ik niet de sacd besteld had.

dus trow the stones!
oja +/- 3000 legale cd`s 200 legale dvd`s

mvgr peterrr

Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

nostradamus99

Citaat van: Vincent P op mei 31, 2004, 13:28:30
Hallo,

Ik weet niet of iemand dit antwoord al heeft gegeven maar een zelf gebrande cd of dvd heeft niet het eeuwige leven, laat ze maar een paar uur in de zon liggen, dan kun je ze weggooien.
Daarom koop ik cd of dvd`s die ik wil houden nog steeds orgineel.
Lever je ook geen kwaliteit in.

Groetjes Vincent P

Dat je ze origineel koopt, wil nog niets zeggen over de kwaliteit van de DVD.
Ik heb een originele dvd van Remember the Titans gekocht in the States, gloedje nieuw en na 1 keer kijken deed deze het niet meer. (geen krasje of vlekje te bekennen op de heel de dvd en geloof me maar dat ik HEEL zuinig ben op m'n dvd's).

Heb ik nog nooit eerder gehad maar goed, voor alles is een eerste keer....


Gijs82

Ik huur de films of kijk ze in de bios. Als ik een film dan echt heel mooi vind koop ik hem wel.
De dvd's mogen van mij rond de 15 euro in de winkel liggen.

Muziek dvd's die koop ik wel gewoon. Deze vind ik als ze net uit zijn wel echt te duur  >:(
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

Erik

Ik heb nog nooit een dvd gecopieerd, geen behoefte en ik heb (nog) een baan. Sinds kort een nieuwe pc en meteen maar een dvd brander kon ik tenminste alle data wegbranden die ik in de loop der jaren verzameld had.

Gezien de prijzen van boven de €20 tegenwoordig, begin ik me nu wel steeds meer af te vragen waarom ik niet gewoon de film dload en wegbrand voor €2. Ik begreep dat de kwaliteit tegenwoordig ook (bijna) altijd goed is na een eventuele shrink behandeling.

Toevallig gisteren Basic gezien, maar dat is echt zo'n film die ik hierna nooit meer zal zien. Ik weet al wie de dader, en het mist gewoon de replay value die sommige films wel hebben. Die had ik dus beter kunnen branden.

Nadeel is dat ik wel het struinen zou gaan missen door diverse zaken op zoek naar een leuke aandbieding.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

zonewarrior

ik heb het bovenstaande met veel interrese gevolgd.
nu moet ik toegeven dat ik inderdaad ook download en vervolgens op dvd brand.
echter EN hier wil ik dus niet als heilig boontje overkomen !!
de films die ik download zijn vhs rips van titels die ik zeker niet op dvd kan krijgen!!!!!!
en dan praat ik over films zoals bv night of the creeps ,tarantula uit 1955 .
OP het moment dat ik verneem dat ze een release krijgen haal ik de film alsnog origineel in huis.
ik geniet er dan des te meer van omdat ik vaak ook nog eens extra,s erbij krijg een mooi hoesje etc.
wat ik hiermee aangeef is dat ook ik kopieren niet goed vind maar als ik een film kan krijgen waarvan ik weet dat er geen dvd van is of gepland staat wie benadeel ik hier op dat moment mee?
ik koop zeker geen vhs meer en heb genoeg pettities ondertekent om te weten dat ze helpen BV return of the living dead is dankzij zo een online pettite alsnog door mgm uitgegeven :)
vergelijkt het maar met het opnemen van een film op tv om vervolgens de dvd te kopen als die uit komt

neemt niet weg dat als je kopieert terwijl je weet dat om de hoek of via internet wat je net gebrand hebt te koop is dan ben je fout bezig

keroner

Zou de optie "huren" er misschien niet tussen moeten, ik huur nml altijd films.
Alleen muziek dvd's koop ik en m'n favo's natuurlijk.
Kopieren doe ik niet ondanks ik wel een dvd-brander heb, ik vind de kwaliteit gewoon te min.
€12,50 vind ik een mooie prijs.

Groeten .K.

WrineX

iedereen trapt er wel in met de best Buy dvd's .

een DVDR dvd is niks slechter dan een best buy aangezien best buy meestal ook single layerd dvd's gebruiken dus maaar een opslag capaciteit hebben van 4,7 GB , en daaar moeten ze dan al die trailers en verschillende audio streams etc op proppen.


kun dus zelf beter Geripte dvd van een degelijk Release team downloaden inplaats de zogenaamde goede kwaliteit van de bestbuy dvd's.

verder 10 euro  tot max 15 vind ik wel een redelijke prijs

Jeroen.

Ik weet niet of ze meelezen bij de frs,
maar er zijn nu al ruim 1200 dvd's te koop voor 14.99 en drie voor 33.
Waaronder ook aardige zoals T3,Pirates of the caribbean, ice age gangs of new york.

Goede ontwikkeling.

MvGr,

Jeroen

Johnny_Bravo

Een filmpje kopieren kost maximaal een euro, dat scheelt te veel met een origineel als je "even" de film wilt zien. Als je een film echt zou willen hebben, koop je hem toch wel (origineel)

Maar.....
Als de beeld en geluidskwaliteit van de films evenredig zou zijn aan de prijs, werd er minder gecomprimeerd gekopieerd en valt de grote bulk al af (een dual layer schijfje kost toch al gauw zo'n 15 euro). Nu is de kwaliteit toch al vaak slecht en maakt het weinig meer uit of het nog een keer gecomprimeerd wordt.

Profisound

#117
...

Freak

Ik kopieer alleen films die ik wel een keer wil zien, maar die ik niet de moeite waard acht om te kopen.
Echte toppers koop ik origineel, denk aan Shrek, LOTR, StarWars e.d.

christian19

ik geef meestal zo'n 10 a 15 euro uit aan een dvd.
voor een box, zoals indiana jones, back 2 the future,
E.T enz. geef ik natuurlijk wel wat meer uit .
behalve de starwars triologie, die naar mijn mening
wel wat mooier verpakt had mogen worden,hebben ze
een mooie doos zitten er 4 gewone dvd doosjes in :(

ook erger ik mij aan het fijt dat waneer je een film
koopt, je eerst een gewone dvd hebt, naar een maand
staat er ineens een special edd, en weer een maand
later een zo speciale doos dat je spielberg er gratis
bij krijgt.
dat laatste is wat overdreven maar ik denk dat je wel
begrijpt wat ik bedoel.

en dan hoe het personeel omgaat met de dvd's.
met hun vettige vingers op je dvd, uit dat hoesje
wat wel schuurpapier lijkt en dan het leukste,
       .HET DOOSJE OPEN KRIJGEN.
gelukkig is dit bij een gewone dvd vrij eenvoudig ::)
maar PAS OP! de boxen of specials.
ik heb al eens meegemaakt dat de verkoopster een
standymes aan het zoeken was  :o :o :o :o
dan zou je toch..... >:D >:D >:D

ondanks alles koop ik al mijn dvd's orgineel.

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: christian19 op december 15, 2004, 12:35:15
ondanks alles koop ik al mijn dvd's orgineel.

Als je het zo leest lijkt het wel alsof je het een straf vind om DVD's origineel te kopen ;D

Het klinkt echter bekend in de oren (vettige vingers, schuurpapier hoesjes etc) en dat is dan ook een van de redenen waarom ik mijn DVD's gewoon online bestel. Altijd gewoon netjes in de seal en dus nieuw, want die uitgeleende DVD's van de gemiddelde DVD-boer op elke hoek van de straat zouden ze eigenlijk niet meer eens als nieuw mogen verkopen :-X

Al die special editions....tsja dat is met de CD nooit anders geweest. Gewoon even wachten met kopen ;)

mvrg

Patrick

Mark C00len

Als de dvd's net uitkomen vind ik ze nog te duur, 20 / 25 euro voor een 2-disc.
Maar meestal zijn ze na een paar maanden rond de 15 euro te koop.

Erik

pcdumpdag hadden grote partrijen dvds voor 5 euro en dat waren best recente titels (tijd charlie angels 2). Daar kun je niet tegenop kopieren, kom ik gisteren in blokker zie ik dezelfde titles voor 17 / 25 euro ???
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

asdf

Ik heb nog nooit een DVD gekocht, denk ook niet dat ik dat ooit zal doen. Alles word gedownload (uiterraard ga ik wel voor goede kwaliteit, anders gaat die er meteen weer uit) dit omdat ik een film nooit meer dan 2x zal bekijken, meeste gevallen 1x en nooit meer.

blue-eyes

Citaat van: asdf op december 16, 2004, 23:08:30
Ik heb nog nooit een DVD gekocht, denk ook niet dat ik dat ooit zal doen. Alles word gedownload (uiterraard ga ik wel voor goede kwaliteit, anders gaat die er meteen weer uit) dit omdat ik een film nooit meer dan 2x zal bekijken, meeste gevallen 1x en nooit meer.

Laat maar...............
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey