Onkyo AB volume werkt niet meer - nu wel weer!

Gestart door Siddartha, juli 6, 2013, 15:35:20

Vorige topic - Volgende topic

Siddartha

Ik heb een TX-NR807 die nu 3 jaar oud is met de RC-745M afstandsbediening.
Sinds een aantal weken/maanden werkt de volumekop niet meer goed, volume omhoog gaat wel maat omlaag niet meer.
Heb vandaag de AB uit elkaar gehaald en denk het probleem gevonden te hebben op de printplaat zie bijgevoegde foto.
Is dit nof te repareren of wordt het een nieuwe AB? Beden em nu via de remote ap op mijn iPhone maar het is wel zo handig om de ori AB werkend te hebben.

Breuk op de printplaat:

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

jossie

Weet je zeker dat het een breuk is? Dan even beetje krabben en soldeertin erop, zo dun mogelijk, anders maak je misschien continu contact.
Omni !

Siddartha

Nee, zeker weet ik het niet maar wat moet het anders zijn? Ik denk dat het komt door slijtage. Bij 'volume UP' zie je ook een zwart randje...

Siddartha

ben er inmiddels achter dat er met de printplaat niks mis is.. als ik met een ander knopje van het rubber matje op het volume - contactpuntje druk dan gaat het volume wel omlaag.. als ik met het volume - knopje van het matje op het contactpuntje van volume + druk dan gebeurt er ook niets. Het ligt dus aan dat specifieke knopje.

De knopes van het rubber matje zijn van de onderkant zwart, is dat speciaal materiaal? Wat kan ik het beste proberen, schoonmaken met alcohol misschien?

jossie

Dat kun je doen. Niet te lang wrijven. Dat is een geleidend goedje. Ik denk een soort koolstof. Ik heb ze zelf ook wel schoongemaakt met wisselend succes. Als je de knop 'te vaak' gebruikt hebt is de geleidende laag versleten.
Omni !

Siddartha

ok, dat zwarte wat je op de foto ziet was vuil, wellicht afgesleten van het knopje. Dat is er nu vanaf. Zal eens proberen of ik het schoon gemaakt krijg...

Siddartha

Het probleem is inmiddels opgelost!
De koolstoflaag was inderdaad dermate afgesleten dat deze geen contact meer maakte.. Heb een beetje lijm op de knop gedaan en er grafietpoeder over gestrooid. Na dorgen en schonmaken doet ie het weer als vanouds!

jossie

Omni !

Siddartha

Siddartha

werkte toch niet zo goed met die koolstofpoeder.. poeder hechtte onvoldoende aan de lijm.. heb nu een klein stukje aluminiumfolie erop geplakt en dat werkt ook heel goed. Ben benieuwd hoe lang dit blijft zitten!