Welke speakers kan mijn receiver 'makkelijk' aan?

Started by pietr, June 10, 2013, 19:33:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pietr

Ik heb de volgende speakers op het oog: Canton Chrono SL 590.2 (of 595.2). De 590 hebben een belastbaar vermogen van 160/320 Watt en de 595 170/340 Watt. Mijn Denon Avr-3313 kan 7 x 125 Watt leveren. De speakers hebben een rendement van 88,3 en 88,5 dB. Zal dit kunnen, technisch gezien?

John Wx

Quote from: pietr on June 10, 2013, 19:33:48
Ik heb de volgende speakers op het oog: Canton Chrono SL 590.2 (of 595.2). De 590 hebben een belastbaar vermogen van 160/320 Watt en de 595 170/340 Watt. Mijn Denon Avr-3313 kan 7 x 125 Watt leveren. De speakers hebben een rendement van 88,3 en 88,5 dB. Zal dit kunnen, technisch gezien?

Makkelijk
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

jvanhambelgium

Quote from: pietr on June 10, 2013, 19:33:48
Ik heb de volgende speakers op het oog: Canton Chrono SL 590.2 (of 595.2). De 590 hebben een belastbaar vermogen van 160/320 Watt en de 595 170/340 Watt. Mijn Denon Avr-3313 kan 7 x 125 Watt leveren. De speakers hebben een rendement van 88,3 en 88,5 dB. Zal dit kunnen, technisch gezien?

Technisch wel, ze zullen wel spelen, maar je Denon is mischien wel wat ondermaats in de voedingssectie om deze Cantons volledig te laten loskomen vrees ik. Ik zie niet direct dat die Denon class-D is en het gewicht van deze receiver is met z'n 11kg niet bij de zwaarste en dus voor niet class-D receiver zegt die wel iets over de voeding...

Dus op normale luisterlevels zal het wel allemaal wel meevallen, maar als je hard begint te spelen met stevige rock of electronisch met veel laag...

Ik heb ook niet zo direct een impedantie-verloop voor die Cantons gevonden, want als er wat dip in zit, gaat dit je Denon alleen nog maar meer doen stressen ;-)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

pietr

Het kan toch niet zo zijn dat deze middenklasse receiver slechte met kleine Klipsch speakers kan spelen?

jvanhambelgium

Quote from: pietr on June 10, 2013, 19:57:47
Het kan toch niet zo zijn dat deze middenklasse receiver slechte met kleine Klipsch speakers kan spelen?

Boah, zo erg zal het ook niet zijn en ik weet ook niet hoe stevig jij speelt hé.
Die denon heeft 125W breedbandig vermogen 20Hz-20kHz met 0.05% THD volgens het boekje (en meer THD wil je niet) en daar kan je al wel iets meer doen.
Hoe is groot is de ruimte waar ze staan, hoeveel meter afstand heb je op de luisterplek tot de speakers?

88dB bij 1W op 1m afstand
91dB bij 2W ...
94dB bij 4W ...
97dB bij 8W ...
100dB bij 16W ...
103dB bij 32W ...
106dB bij 64W ...
109dB bij 128W ...



dus neen, je hoeft niet persé Klipsch te hebben maar het is wel leuk om een setje 100dB/W/m te hebben staan  :D :D
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

John Wx

#5
Wanneer draai je vol open met je versterker in een woonkamer, nooit 

En effe heel simpel maar in bepaalde prijs categorieën ga je niet iets maken wat buiten de boot valt en alleen bij versterkers van 200+ wattage of denk ik nou te commercieel

Canton formuleert ook iets anders dan de meeste speaker aanbieders

Dat zou betekenen dat niemand Canton wil verkopen uit die prijsklasse, echt totale onzin en wat gewicht met voeding heeft te maken heeft te maken ?

Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

John Wx

Quote from: jvanhambelgium on June 10, 2013, 20:10:02
Boah, zo erg zal het ook niet zijn en ik weet ook niet hoe stevig jij speelt hé.
Die denon heeft 125W breedbandig vermogen 20Hz-20kHz met 0.05% THD volgens het boekje (en meer THD wil je niet) en daar kan je al wel iets meer doen.
Hoe is groot is de ruimte waar ze staan, hoeveel meter afstand heb je op de luisterplek tot de speakers?

88dB bij 1W op 1m afstand
91dB bij 2W ...
94dB bij 4W ...
97dB bij 8W ...
100dB bij 16W ...
103dB bij 32W ...
106dB bij 64W ...
109dB bij 128W ...



dus neen, je hoeft niet persé Klipsch te hebben maar het is wel leuk om een setje 100dB/W/m te hebben staan  :D :D

altijd weer lekker deze lijst en beentjes op de vloer  ;D
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

jvanhambelgium

Quote from: John Wx on June 10, 2013, 20:13:45
Wanneer draai je vol open met je versterker in een woonkamer, nooit 

En effe heel simpel maar in bepaalde prijs categorieën ga je niet iets maken wat buiten de boot valt en alleen bij versterkers van 200+ wattage of denk ik nou te commercieel

Canton formuleert ook iets anders dan de meeste speaker aanbieders

Dat zou betekenen dat niemand Canton wil verkopen uit die prijsklasse, echt totale onzin en wat gewicht met voeding heeft te maken heeft te maken ?

Voor een conventionele versterker kijk ik toch ook even naar het gewicht. Voor Class-D amps met schakelende voedingen is het gewicht inderdaad geen correct indicator meer ;-)
Waarom denk je dat mijn receiver 25kg weegt ? Er zit geen blok lood in hoor ;-)
Heb ik gezegd dat het een slecht idee is ? Helemaal niet. Dat gaat prima werken, maar als je de kraan serieus begint open te draaien bij complexe muziek en je bent een kritisch luisteraar zal je snel horen wat ik bedoel.





HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

pietr

Quote from: John Wx on June 10, 2013, 20:13:45
En effe heel simpel maar in bepaalde prijs categorieën ga je niet iets maken wat buiten de boot valt en alleen bij versterkers van 200+ wattage of denk ik nou te commercieel
Ho John, je gaat te snel voor deze 'noob'. Wat betekent dit in Jip en Janneke-taal?

Quote from: John Wx on June 10, 2013, 20:13:45
Canton formuleert ook iets anders dan de meeste speaker aanbieders
Formuleert Canton creatief, dus in eigen voordeel? Is een rendement van 88,3 dB in werkelijkheid dan lager? Of geeft Canton een hoger continuvermogen op dan in werkelijkheid?

jvanhambelgium

Quote from: John Wx on June 10, 2013, 20:15:07
altijd weer lekker deze lijst en beentjes op de vloer  ;D


En denk eraan 6dB vermindering bij verdubbeling van afstand, dus als je die in een (erg) grote ruimte heb staan en je zit op 9m afstand...do the math. Het zal een flink stuk minder zijn.

Dus van die 109dB/W/m op +-9m afstand zal je nog maar iets van een 109-6-6-6=91dB overhouden.
Je heb natuurlijk wel 2 speakers staan, dus voor beide speakers samen : 91dB+91dB=+-94dB

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

pietr

Het geluid staat nooit erg hard.

Afstand tussen frontspeakers is ongeveer 2,7 tot 3 m.
Afstand tot belangrijkste luisterplek is ongeveer 2,5 tot 3 m.

Former member 78


jvanhambelgium

Quote from: pietr on June 10, 2013, 20:38:44
Het geluid staat nooit erg hard.

Afstand tussen frontspeakers is ongeveer 2,7 tot 3 m.
Afstand tot belangrijkste luisterplek is ongeveer 2,5 tot 3 m.

Dat valt dus wel goed mee. Zoals je aangeeft luister je niet overdreven hard, dus maak je dan geen zorgen en dat gaat prima klinken.
Ik heb nog niets gezien qua impedantie-verloop van de Cantons, maw of er "dippen" zitten die ervoor kunnen zorgen dat je Denon een stuk meer stroom mag leveren ;-) Als die dip vb op 160Hz zit en je muziekkeuze bevat veel energie in die regio zal je Denon extra stroom mogen leveren ;-)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

pietr

#13
Speakers worden meestal gebruikt als de tv aan staat. Overdag speelt de radio vaak op een prettig volume (rustig aan dus). Als ik zin heb om muziek te luisteren, is het vaak singer-songwriter, akoestisch, lichte jazz, mainstream blues en alles wat ook op radio 2 te horen is.

Dat moet dus geen probleem zijn. Geldt dit voor de Canton Chrono SL 590.2 en 595.2? In de 590.2 zitten twee woofers van 180 mm en in de 595.2 zitten er twee van 200 mm.

John Wx

Quote from: pietr on June 10, 2013, 20:23:58
Ho John, je gaat te snel voor deze 'noob'. Wat betekent dit in Jip en Janneke-taal?
Formuleert Canton creatief, dus in eigen voordeel? Is een rendement van 88,3 dB in werkelijkheid dan lager? Of geeft Canton een hoger continumvermogen op dan in werkelijkheid?

Ze gaan geen speaker set in de markt zetten die met weinig versterkers overweg zouden kunnen gaan oftewel dan zou het een flop worden in dit prijssegment


Neem maar die hoge wattage van Canton is het uiterste


Als ik je zo inschat zal je geen muziek voor zien voor 3 huizen verderop
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

John Wx

Quote from: pietr on June 10, 2013, 20:58:31
Speakers worden meestal gebruikt als de tv aan staat. Overdag speelt de radio vaak op een prettig volume (rustig aan dus). Als ik zin heb om muziek te luisteren, is het vaak singer-songwriter, akoestisch, lichte jazz, mainstream blues en alles wat ook op radio 2 te horen is.

Dat moet dus geen probleem zijn. Geldt dit voor de Canton Chrono SL 590.2 en 595.2? In de 590.2 zitten twee woofers van 180 mm en in de 595.2 zitten er twee van 200 mm.

Daar kan jij jaren van genieten en die woofers van Canton zijn zo gemaakt dat ze licht zijn dus makkelijk heen en weer gaan dus de weerstand zal wel heel erg meevallen
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

pietr

#16
Vandaag wezen luisteren bij HCHifi (Tannoy Precision 6.4) en bij Schluderbacher (Canton Chrono SL 590.2 / 595.2, Vento 880.2 en Chrono SLS 590.2). Mijn voorkeur gaat uit naar Canton Chrono SL 595.2. De Tannoy klonk niet verkeerd, maar ik heb net Tannoy speakers gehad en ik wil iets anders qua geluid. Ik kreeg wel (weer) een mooi aanbod (en prima informatie) van Marcel. De Tannoy speakers waren overigens ook iets boven mijn budget.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Het antwoord is "ja" zie ik. Proficiat met de aankoop!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

pietr

Thx. Als het goed is, morgen ophalen: Canton Chrono SL 590.2 met bijpassende center. Model 595 zou te veel van het goede zijn vermoed ik.

pietr

#20
Ze zijn binnen. Uiteindelijk bij Stassen gehaald voor een mooie prijs. Mailt vanmorgen nog een Duits bedrijf dat daar weer dik 100 euro onderdoor gaat. Ik had mijn woord al gegeven aan Stassen (ook voor een mooie prijs), dus ik heb mijn 'verlies' genomen en de speakers opgehaald in het luisterkasteel. Dat is wel erg mooi zeg. Ik kreeg een rondleiding van iemand met veel kennis van speakers en ook de man met wie ik zaken heb gedaan kwam erbij. In een ontspannen sfeer de koop afgewerkt: zij serieus, ik relativerend en dus ook wel gelachen samen. Aardige lui daar.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

pietr

Ze zijn terug naar de winkel. Het hoog was mooi, de middentonen waren prachtig, het laag bleef achter. Niet zozeer dat het te weinig was, maar het integreerde niet met de andere klanken. Vier dagen volop geluisterd en daarna teruggebracht. Mijn Tannoys klonken echt mooier en homogener. Een aantal jaren en sets geleden had ik een Canton surroundset op een modale Onkyo receiver en in mijn beleving was die set veel sprankelender. Vooral Drive van REM was voor mij een soort van referentie. Ik ga weer op zoek.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

quattronl

Dus je speakers zijn na 4 dagen spelen al volledig ingespeeld?
Weet niet wat er voor staat maar m.i. kan dat inspelen even duren en kan het daarna heel anders klinken.
Maargoed, omruil- of terugbrenggarantie is meestal korter dus ik snap je opzich wel.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW