Monitor Audio GR60 versterkings vraag

Gestart door sparky666, juni 6, 2013, 00:24:14

Vorige topic - Volgende topic

sparky666

Hoi, sinds enkele weken ben ik in het bezit van een paar prachtige Monitor Audio GR60 speakers. Ik stuur ze nu aan middels mijn Arcam AVR300 waarbij ik het laag biamp middels de surroundback kanalen. Ik heb dus in principe 2x100watt per speaker ter beschikking. Daar ik geen surroundopstelling meer heb denk ik na over een  stereoversterker bv een Cambridge Audio 840A of 840e+W combi die 200watt leveren. Is een biamp opstelling van 2x100watt per speaker gelijkwaardig aan 1x200watt of mag ik dit zo niet vergelijken? Even afgezien van de klankmatige verschillen tussen de versterkers ben ik dus ook benieuwd naar dat technische aspect. Ik hoop dat iemand hier wat meer over kan vertellen.

sparky666

FeaR1986

Lastig dit. Sowieso kan je niet zeggen dat 2 x 100 Watt gelijk is aan 1 x 200 Watt. Sowieso gebruik je die 200 Watt van je leven niet, maar dat is weer een ander verhaal. Wat sowieso altijd een discussiepunt is is of het Bi-Ampen met één en dezelfde versterker wel echt Bi-Amp is en of het wat toevoegt. Persoonlijk vind ik Bi-Amp overrated op die manier en genoeg mensen met mij, maar... ook genoeg mensen die het helemaal het einde vinden om op die manier Bi-Amp te spelen. Maar dan kom je weer dieper in het hele B-Amp met passief en horizontaal of verticaal.
Focal Sopra N°3 - Sopra Center - Chorus 826W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Dune HD Max 8K | Eversolo DMP-A6 Gen 2 | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Inspiration Hybrid - The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Mainsstream Hybrid | Audioquest 1000 Series banana

erik s.

idd niet alleen naar vermogen kijken. een beetje stereo versterker zal zo wie zo beter klinken dan je surround versterker.
wel thuis uitproberen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

jossie

Bij biampen mag je de vermogens niet optellen. Het blijft een 'versterker' van 100 Watt. Je kunt dat makkelijker inzien door aan de maximale uitgangsspanning te denken die de versterker kan leveren. Die blijft hetzelfde. Bij een 200 Watt versterker is die ongeveer wortel 2 hoger (1,41).
Bij biampen hoeven beide versterkers minder stroom te leveren dan in de standaard situatie. Daardoor hebben ze het wel wat gemakkelijker. Of je dat kan horen is wat anders, dat ligt aan het ontwerp. Nou hebben surround versterkers meestal per kanaal maar twee eindtransistoren, die kunnen er wel baat bij hebben dat ze per stuk minder stroom hoeven te leveren.

Een stereo 200 Watt versterker zal zeker meer dan twee transistoren per kanaal hebben waardoor die situatie er standaard al is. Classe D versterkers even buiten beschouwing gelaten.
Omni !

sparky666

Bedankt voor het meedenken. Als conclusie kan ik dus zeggen dat het waarschijnlijk de moeite is om een test te gaan doen met een wat zwaardere stereoversterker..

John Wx

Citaat van: erik s. op juni 15, 2013, 08:59:11
idd niet alleen naar vermogen kijken. een beetje stereo versterker zal zo wie zo beter klinken dan je surround versterker.
wel thuis uitproberen.

:withstupid:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO Dali Oehlbach ARGON

jossie

Dat ligt er aan wat je wilt bereiken (?)
Omni !

sparky666

Citaat van: jossie op juni 17, 2013, 00:02:27
Dat ligt er aan wat je wilt bereiken (?)

Het beste geluid uit mijn speakers... :headbanging:

jossie

Als je wat meer geluidsdruk wilt hebben kun je voor de 200 Watt optie gaan.

Als het nu hard genoeg gaat kun je beter naar een mooie 100 Watter kijken.

Ik maak me wel wat zorgen om het woord 'beste'. Daar gaan ook grote bedrijven aan failliet.
Omni !

John Wx

Citaat van: jossie op juni 20, 2013, 22:02:19
Als je wat meer geluidsdruk wilt hebben kun je voor de 200 Watt optie gaan.

Als het nu hard genoeg gaat kun je beter naar een mooie 100 Watter kijken.

Ik maak me wel wat zorgen om het woord 'beste'. Daar gaan ook grote bedrijven aan failliet.

heb je een winst van 3db  ;) maar meer geluidsdruk ? die blijft het zelfde om zelfde volume te halen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

jossie

Of jij of ik begrijpt iets niet.

Met 'n 200 Watt versterker zal hij inderdaad ongeveer 3 dB meer geluidsdruk kunnen produceren dan nu.

De rest begrijp ik niet.
Omni !

John Wx

Citaat van: jossie op juni 21, 2013, 12:29:39
Of jij of ik begrijpt iets niet.

Met 'n 200 Watt versterker zal hij inderdaad ongeveer 3 dB meer geluidsdruk kunnen produceren dan nu.

De rest begrijp ik niet.

Om een bepaald volume te halen met 100watt versterker in een normale woonkamer zal hij circa 60% van het vermogen gebruiken van doe 100 watt

Bij een 200watt hooguit 40% gebruiken wat heb je aan al die reserve ? als je ooit speakers met een dip tot 1/2 ohm koopt ?

jossie

Misschien de tweede regel van post 10 nog 's herkauwen ?
Omni !

sparky666

Hmm jullie raken mij nu kwijt hoor..mijn kennis(en blijkbaar woordkeuze) van deze materie is blijkbaar nog niet toereikend. Willen jullie nu zeggen dat een 200watt versterker geen verschil gaat brengen als ik niet op "X" volume ga spelen? En dan dus net zo goed een 2x100watt kan hebben?

jossie

Dat is wel ongeveer waar het op neer komt ja. Maar jij schreef dat je het 'beste geluid' uit je luidsprekers wilt.

Dat is natuurlijk afhankelijk van wat jij als 'beste' beschouwd. Als je bedoelde wat meer pit en een hogere maximale geluidsdruk ga je voor 200 Watt, als je bedoelt een zo fraai mogelijk geluidsbeeld op gewone tot redelijke luister nivo's (zeg maar tot zo'n 95 dBa) kun je wellicht beter voor een 100 Watter gaan, waarbij het extra geld in de kwaliteit gaat en niet in het gewicht van de trafo en het grotere koelblok.

Ik heb zelf in de huiskamer een simpele 100 watt die ik eigenlijk nooit maximaal gebruik.
Omni !

tompj

Er bestaat in het algemeen geen relatie tussen wattage en kwaliteit. Sommige luidsprekers gedijen goed bij veel vermogen of zijn zo inefficient dat het gewoon nodig is. Volgens mij vallen de Monitor audio's niet in die categorie. Let dus niet op wattage maar ga luisteren en koop wat goed klinkt.

Ik heb ooit met een 12 watt buizenversterker op monitor Audio studio 2SE gespeeld en dat was een geweldige combinatie. Is natuurlijk geen GS60, maar ook die zou best eens verrassend goed kunnen klinken met veel kwaliteit erop en een lager wattage.
Speakers: Devore Orangutan 0/Baby
Versterking: Leben CS600X of Enleum AMP-23r
CD-speler: Accuphase DP-55V.
Streamer: Naim ND5 XS2.
Analoog: Thorens TD-160, SME 3009, Denon DL-103, Project Tube Box DS

sparky666

Met beste geluid bedoel ik inderdaad een zo fraai mogelijk geluidsbeeld, maar ik zal dus bij mezelf te raden moeten gaan tot welk geluidsnivo ik hiermee wil gaan ivm bepaling budget/versterkerkeuze. Het moeilijkst vind ik dan nog te bepalen of de GR60(niet GS60) hier zelf nog een grote rol in spelen ivm bv de genoemde efficiency.

Bedankt weer voor alle verhelderende reacties. Dit maakt de zoektocht(of keuze hiervoor  ;D ) wat makkelijker

sparky666

Topic schoot me na 10 jaar terug  te binnen.ik speel nu al flink wat jaren met de cambridge audio 840e en 840w combi, veel luister plezier al van gehad en nog steeds ;D