Nu PS Audio NWD? Of straks PS Audio PWD II...??? Nee hoor: Marantz NA11S1!

Gestart door Deleted member, mei 22, 2013, 13:27:04

Vorige topic - Volgende topic

Deleted member

Hi allen,

Ik zit ontzettend in tweestrijd. Ik heb een PS Audio NuWave DAC op visite welke ik aan het vergelijken ben met mijn eigen DAC, een Musical Fidelity M1. Ik heb beide DACs vergeleken in mijn eigen setup (zie signature). Veel verschillende muzieksoorten vergeleken, maar met name electronische muziek omdat daar voor mij het zwaartepunt ligt.

Om kort te gaan: de NWD klinkt aanzienlijk lekkerder dan de M1. Nadeel is wel, dat ik de attenuator op de Susano aan moet zetten, omdat de NWD een aanzienlijk hogere uitgangsspanning heeft dan dat mijn versterker aankan. Lastig te vergelijken, maar ik heb het idee dat de Susano net wat minder "actief en energiek" klinkt met de attenuator aan, of 'ie minder energie heeft dan met de attenuator uit. Lastig te vergelijken, omdat harder meestal beter klinkt, dus een direct vergelijk is niet echt mogelijk. De DAC lijkt dus meer te kunnen dan de Susano aan kan. Hij kan nog beter klionken met een andere versterker, maar dat is een kant die ik -op dit moment althans- nog niet op wil. Maar goed, de NWD klinkt meer "live" en meer "alive" dan de M1. Ook is de soundstage veel ruimer dan van de M1; geluid beweegt zich om de luidsprekers heen (dus ook achter de luidsprekers), terwijl de M1 voor mijn gevoel een soundstage voor en naast de luidsprekers neerzet.

Op zich leuk, maar wat is dan de overweging???

Er komen zo hier en daar wat `betaalbare` PerfectWave II dacs beschikbaar. Hier op het forum staat er een, en op de site van een concurrent staat ook nog een mooi zwart exemplaar te koop. De NWD is al twee keer zo duur als de M1, maar ik kan deze voor een schappelijke prijs inruilen. De PWD kost gebruikt iets tussen de 3000 tot 3500 euro, dus is in vergelijking ontzettend veel duurder, maar dan kan ik wel de M1 en de Touch verkopen. De coax interlink zou ik dan houden om m'n CD-speler op de DAC aan te sluiten.

Dus waar doe ik nou goed aan? Klinkt de PWD nog veel beter dan de NWD? Qua centjes is het een zeer groot verschil, en de NWD klinkt ook al zeer goed. Het is al een hele sprong voorwaarts als ik dat vergelijk met de M1.

Wat is jullie take op dit verhaal? Ik ben benieuwd...  :D
Stereo-fan for life!

Nahpets

Hoe heb je de NWD aangesloten? Volledig RCA?

Er zijn ook losse attenuators te koop, ik meen van Rothwell. Wellicht dat die de nadelen vd attenuator in De Susano (gedeeltelijk) opvangen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Deleted member

Citaat van: Nahpets op mei 22, 2013, 13:42:23

Er zijn ook losse attenuators te koop, ik meen van Rothwell. Wellicht dat die de nadelen vd attenuator in De Susano (gedeeltelijk) opvangen.

Yep, AudioQuest Colorado RCA interlinks van de NWD naar de Susano (SACD input). Dus om het plaatje compleet te maken:

Squeezebox Touch -> WireWorld Starlight 5 Gold coax interlink -> NWD -> AudioQuest Colorado -> Susano -> Vicol LS Kabel -> Elac FS247SE ->  O0 (ik dus...  :D).

Een losse attenuator is weer een extra schakel in de keten, en dat probeer ik altijd te vermijden. Ben al geen fan van de attenuator die in de Susano zit. Als ik het volume op de Touch terugbreng naar 80% dan kan de attenuator op de Susano uit, maar ook daar ben ik geen fan van (heb alle geluidsbewerking op de Touch uitgeschakeld en volume vast op 100%). Maar ook dat is dus een optie...
Stereo-fan for life!

Nahpets

Gezien je bevinding van het te 'heet'  uitsturen had ik het vermoeden dat je vanaf XLR ging. En dat zou overstuurd uit kunnen vallen op een RCA ingang. Vreemd dat deze combinatie (RCA uit vanaf de NWD naar RCA in op de Susano) een overstuurd signaal geeft.

Aangezien er geen mogelijkheid zit op de NWD om het signaal te temperen zijn er eigenlijk maar 3 mogelijkheden:
1 signaal voor de NWD aanpassen -> digitale volumeregeling op de Touch inschakelen
2 signaal na de NWD aanpassen -> attenuator in Susano aanzetten
3 signaal na de NWD aanpassen -> attenuator tussenvoegen
Alledrie niet ideaal.

Zou voor mij betekenen om voor een andere optie te kiezen -> geen NWD opnemen in de set en doorzoeken naar een DAC met dezelfde geluidskarakterestiek maar een lager uitgangsniveau.
I love everybody!
some I love to avoid,

Deleted Member 2

Citaat van: Nahpets op mei 22, 2013, 13:42:23

Er zijn ook BNC kabels met attenuators van diverse waardes. Deze klinken zeer goed zoals de WW dat ook doet. Met die BNC kabel  (=coax met BNC-plug) bereik je de ideale demping.

Ik adviseer je om de mensen van Aspera in België eens te contacteren: zeer behulpzaam en kundig.
Ook een forumlid (Kyrill) weet veel van deze materie.

Al eens aan een Metrum dac gedacht? ;D

Gr
Henk

Deleted member

Citaat van: Nahpets op mei 22, 2013, 14:07:17
Gezien je bevinding van het te 'heet'  uitsturen had ik het vermoeden dat je vanaf XLR ging. En dat zou overstuurd uit kunnen vallen op een RCA ingang. Vreemd dat deze combinatie (RCA uit vanaf de NWD naar RCA in op de Susano) een overstuurd signaal geeft.

Aangezien er geen mogelijkheid zit op de NWD om het signaal te temperen zijn er eigenlijk maar 3 mogelijkheden:
1 signaal voor de NWD aanpassen -> digitale volumeregeling op de Touch inschakelen
2 signaal na de NWD aanpassen -> attenuator in Susano aanzetten
3 signaal na de NWD aanpassen -> attenuator tussenvoegen
Alledrie niet ideaal.

Zou voor mij betekenen om voor een andere optie te kiezen -> geen NWD opnemen in de set en doorzoeken naar een DAC met dezelfde geluidskarakterestiek maar een lager uitgangsniveau.

Alles is prima aangesloten, daar ligt het niet aan. En wat bewerkings-opties betreft: inderdaad allen niet ideaal. Als ik dit pad van redenering volg, dan kom ik erop uit dat ik verder moet zoeken...  :eh:
Stereo-fan for life!

Deleted member

Citaat van: Onder013 op mei 22, 2013, 14:08:30

Al eens aan een Metrum dac gedacht? ;D

Hahaha... Kon niet uitblijven... Maar de Metrum heb ik gehoord, zoals je weet. Klit absoluut fantastisch maar het is niet wat ik zoek. De PS Audio NWD sluit beter aan bij mijn geluidsvoorkeur en doet precies dat wat ik graag hoor. Heel detailrijk, een mooi vol en strak laag en een sprankelend hoog. Deze sound pakt me direct en met de nieuwe front-luidsprekers klinkt het een heel stuk beter dan de M1.

Als ik dit pad van redenering volg dan kom ik erop uit dat ik de NWD moet nemen en gewoon happy moet zijn...  :eh:
Stereo-fan for life!

chansig

Je kan het natuurlijk ook intern laten aanpassen...kwestie van een weerstandje.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Nahpets

I love everybody!
some I love to avoid,

chansig

Tsja....keuzes, keuzes, keuzes...Dingen gaan toch altijd kapot na de garantie periode. :D

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Deleted Member 2

Quote: Je kan het natuurlijk ook intern laten aanpassen...kwestie van een weerstandje.

Gr Hans

Vandaar dat ik adviseer om contact op te nemen met Aspera (importeur).

Gr
Henk

Deleted Member 2

Citaat van: technative op mei 22, 2013, 14:15:59
Hahaha... Kon niet uitblijven... Maar de Metrum heb ik gehoord, zoals je weet. Klit absoluut fantastisch maar het is niet wat ik zoek. De PS Audio NWD sluit beter aan bij mijn geluidsvoorkeur en doet precies dat wat ik graag hoor. Heel detailrijk, een mooi vol en strak laag en een sprankelend hoog. Deze sound pakt me direct en met de nieuwe front-luidsprekers klinkt het een heel stuk beter dan de M1.

Als ik dit pad van redenering volg dan kom ik erop uit dat ik de NWD moet nemen en gewoon happy moet zijn...  :eh:

Je kijkt er niet happy bij.....

WickedGame

Heb zelf ervaring met de Ps Audio PWD

Zie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=56418.msg2314382#msg2314382

Ondertussen is de PWD omgebouwd naar een MKII

Ik ken zelf de NWD niet maar die zal niet veel afwijken qua klank karakteristiek. Dat je een hoog ingangssignaal binnenkrijgt bevreemd mij. Heb zelf de DAC op een SR7500 aangesloten gehad en die mekkerde er niet over. Kan dus ook verschillen met de PWD natuurlijk.

Deleted member

Is het uitgangsniveau regelbaar op de PWD? Als dat kan heb ik daar dus ook een oplossing voor als het de PWD zou worden...
Stereo-fan for life!

Deleted member

Stereo-fan for life!

Nahpets

De PWD is ook inzetbaar als voorversterker, dus volumeregeling.
I love everybody!
some I love to avoid,

WickedGame

Citaat van: Nahpets op mei 22, 2013, 15:00:11
De PWD is ook inzetbaar als voorversterker, dus volumeregeling.

Klopt helemaal! Gebruik je hem als DAC met een bron met eigen volume regeling dan moet je het volume vol openzetten. (blijf dat altijd zo apart vinden :P ) Maar het is inderdaad inzetbaar als Pre.

Deleted member

Dat gaat dan weer niet met de Susano. Die heeft wel een pre-out, maar geen pre-in. Ik kan dus geen externe voorversterker direct naar de eindtrap laten gaan. Helaas...
Stereo-fan for life!

Nahpets

Dat gaat prima op die SACD ingang die je nu ook gebruikt.
I love everybody!
some I love to avoid,

Deleted member

Maar dan heeft 'ie alleen een lijn-ingang. Dan gebruikt 'ie dus nog steeds de voorversterker van de Susano. De Susano heeft geen pre-in zodat het (lijn-) signaal direct van de PWD naar de eindtrap van de Susano zou gaan.
Stereo-fan for life!

WickedGame

Maar even meedenken, heeft de Pioneer net als bijv. Marantz een Pure Direct functie?

En sta je nu direct op de SA-CD in te draaien of op de Multi-Ch In (verkapte Pre-In)

Nahpets

Klopt.

Je zet de PWD op een vast volume (liefst 100% maar indien nodig iets lager) en regelt de rest met Susan.
I love everybody!
some I love to avoid,

Deleted member

Citaat van: WickedGame op mei 22, 2013, 16:03:27
Maar even meedenken, heeft de Pioneer net als bijv. Marantz een Pure Direct functie?

En sta je nu direct op de SA-CD in te draaien of op de Multi-Ch In (verkapte Pre-In)

De Susano heeft een Pure Direct functie inderdaad. Hiermee schakel je alle geluidsbewerking en room-correction uit. De NWD hangt via RCA aan de line-in (SACD). Er is een Multi-Channel in beschikbaar, maar ik weet niet of die wel direct naar de eindtrap gaat...
Stereo-fan for life!

Deleted member

Citaat van: Nahpets op mei 22, 2013, 16:04:22
Klopt.

Je zet de PWD op een vast volume (liefst 100% maar indien nodig iets lager) en regelt de rest met Susan.

Maar dan gebruik je de PWD dus niet als voorversterker, toch?
Stereo-fan for life!

Nahpets

Citaat van: technative op mei 22, 2013, 16:30:33
Maar dan gebruik je de PWD dus niet als voorversterker, toch?

Klopt helemaal. Je stuurt een fixed signaal naar de Susanne.
I love everybody!
some I love to avoid,