(High End) Streaming via HTPC of Stream Magic?

Started by rhodes54, April 13, 2013, 20:01:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rhodes54

Beste forummers,

Ik heb jaren het gebruik van streaming media uitgesteld omdat ik met name de bediening een draak vond. Je moest óf heel erg turen naar een heel klein schermpje (Ik heb een zo goed als ongebruikte squeezebox staan) óf je hebt je tv nodig om hem te bedienen. En dat laatste wil je natuurlijk helemaal niet als je zoals ik alleen maar naar muziek wilt luisteren.
De laatste tijd is daar gelukkig verandering in gekomen met de komst van de bediening via de tablet en/of smartphone. Precies zoals ik het wil hebben dus we zijn in dat opzicht op de goede weg.
De andere reden voor uitstel is dat ik vooralsnog een cd loopwerk/dac combi nog steeds beter vind klinken.

Nu kan ik met de tweede reden, de mindere geluidskwaliteit, twee kanten op:
- Ik neem er genoegen mee dat het minder klinkt en investeer in bijvoorbeeld een Cambridge Audio NP30 of Stream Magic en gebruik m'n loopwerk voor als het echt high end moet klinken.
- Ik investeer in een HTPC achtige oplossing en probeer met jriver m'n loopwerk op zijn minst te evenaren.

De grote vraag is nu: Waar gaan we voor kiezen?

Ik heb een aantal dingen op mijn lijstje waarvan ik vind dat de player/software in ieder geval moet voldoen:
- Ik heb mijn hele collectie in .wav geript en wil dit het liefst zo houden maar wel met de mogelijkheid om te taggen. Ik wil namelijk goed kunnen visualiseren met album hoezen om het overzicht te kunnen houden. Ik weet dat dit in jriver mogelijk is.
- De player en/of software moet goed met een grote hoeveelheid (20000+) files om kunnen gaan. Dit is een echt ramp op de squeezebox.
- Ik heb veel albums waarvan de nummers doorlopen dus de player/software moet gapless play ondersteunen.
- Ik heb vooralsnog geen NAS dus de player moet via USB van een externe schijf/stick of kaart kunnen afspelen.
- Ik wil eigenlijk geen TV nodig hebben om de player/software te bedienen.

Onderstaande punten zijn niet belangrijk maar het zou wel mooi zijn als dit mogelijk zou zijn:
- Kan de player/software omgaan met (m3u) playlist? Of kunnen er playlists gemaakt worden? 
- Selecteren op genres

Op dit moment neig ik ernaar om voor de Cambridge Audio NP30 of Stream Magic oplossing te kiezen omdat mijn loopwerk voorlopig nog prima speelt en dit zou een goede en betaalbare oplossing kunnen zijn voor de komende aantal jaar, mits deze voldoet aan bovenstaande eisen.

Concreet zijn mijn vragen:
- Zou de Cambridge Audio NP30 of Stream Magic voldoen aan mijn eisen?
- Zijn er wellicht andere netwerk spelers die aan te raden zijn?
- Als ik kies voor een HTPC achtige oplossing, waar zou ik dan voor moeten kiezen en voldoet bijvoorbeeld jriver aan mijn eisen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ejorne

#1
Als je kiest voor de htpc;
jRiver is volgens mij prima software, waarmee eventueel nog gebruik te maken is van allerlei audiofiele snufjes... Ook zijn er verschillende manieren om te bedienen bijvoorbeeld via iPhone/Android.

Ik gebruik foobar voor muziek. Met de talefoon, tablet en/of laptop neem ik het scherm over zodat ik de tv niet naar het beeld van de htpc hoef te zappen. Voor de bediening van foobar gebruik ik Android software FoobarCon. Foobar draait ofwel een pEQ of DRC om enigszins de nare invloeden van de kamerakoestiek te corrigeren. Volgens mij is een htpc een goede basis voor het bereiken van hoogwaardige kwaliteit.

AbZ

Sommige streamers hebben wat sjieker kleurenschermpje
(Musical Fidelity Mclic, Pioneer N50, Pro-Ject ...) maar het blijft klein.

Dan moet je misschien aan de tablet, als je geen tv/monitor aan wil hebben.
Ik weet niet of dit ook werkt met een losse HDD aan een streamer (zonder PC/NAS).

mijkie

Nas kopen voor squeezeboxserver en remote op telefoon of tablet , hoeft ook je tv niet aan ......
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

WillyP

Ik heb de Pioneer N-50, de Musical Fidelity M1 Clic en de Cyrus Stream X2 kort naast elkaar beluisterd.

Het scherm van de Pioneer werkte op mijn zenuwen, de app was prima. De Pioneer heeft een DAC en ingangen.

De MF had een mooi scherm en een mooie app, maar is meer dan een streamer, het is ook een voorversterker en een DAC.

De Cyrus heeft een app, een eenvoudig scherm op het apparaat en een scherm op de afstandsbediening. De Cyrus is enkel een streamer en heeft geen DAC aan boord. Wel zijn er digitale ingangen.

Afspelen via een USB stick was bij elke streamer goed mogelijk. Met een hard disk vol muziek die via USB is aangesloten zal je veelvuldig  moeten scrollen.

De geluidskwaliteit was bij alle drie goed. De Cyrus (via een van Medevoort DAC) klonk het beste maar was veel duurder dan de Pioneer die een goede DAC aan boord heeft.

Uiteindelijk was het niet wat ik zocht.

Groet,

Willy

dennism

Als je WAV wil taggen zal je bijna zeker Jriver moeten gebruiken, WAV tags zijn namelijk geen onderdeel van de industrie standaard en worden dus maar op zeer weinig platformen/streamers/applicaties ondersteund. Dit betekend dus ook dat als je de getagde muziek (incl Tags) op andere devices wil gebruiken omzetten naar FLAC (met Tags) een betere optie is, daar dit wel algemeen ondersteund wordt en geen kwaliteits verlies geeft. Getagde WAV bestanden zijn n.l. wel af te spelen op andere devices, maar de Tags zullen veelal niet werken, de kans dat hier verandering in gaat komen lijkt me ook klein daar veelal de industrie standaard wordt nageleefd en tevens voor geripte muziek lossless muziek Flac of in sommige gevallen de Apple tegenhanger eigenlijk de standaard geworden zijn.

Voor je verdere eisen zou ik als ik jou was een goed rondkijken op product pagina's en reviews lezen daar zeker grote bibliotheken en Gapless playback nog wel eens een "ondergeschoven kindje" willen zijn.

Tevens zou ik zeker i.c.m. een HTPC of een streamer een NAS aanraden, al was het alleen al om de mogelijk "herrie" van hardeschijven uit te sluiten in je luisterruimte.

StefaanD

Even volgen dit.

@WillyP, voor wat ben je dan uiteindelijk gegaan ? Of gewoon afgestapt van het idee om te streamen ?

WillyP

Stefaan,

De Pioneer is natuurlijk niet duur voor wat je allemaal krijgt, maar erg onder de indruk van de geluidskwaliteit was ik niet. Bovendien was er nog een praktische reden: mijn audiomeubel zit tamelijk vol en een apparaat erbij had niet mijn voorkeur. De andere streamers klonken wel beter, maar zijn ook meer dan duizend Euro duurder.

Er zijn wel kleine streamers, maar de berichten over de Project en de Simple Audio zijn niet hoopvol.

Uiteindelijk heb ik mijn blu-ray speler ingeruild tegen een exemplaar dat ook kan streamen, zij het op een eenvoudige manier. Dat scheelt in ieder geval weer een kast. Een USB stick afspelen gaat goed, ik ben nog op zoek naar een geschikte NAS.

Dat brengt me op een tegenvraag, ik zie dat je zowel een Oppo BDP93 als een Dune hebt. Vind je de streamer mogelijkheden van de Oppo niet voldoende? Ik zou denken dat hij de Dune wegspeelt, misschien niet qua bedieningsgemak, maar toch wel qua beeld- en geluidskwaliteit.

Groet,

Willy


StefaanD

Willy, bedankt helemaal helder

Gebruik de Oppo eigenlijk vooral waarvoor hij initieel bedoeld is, schijfjes vreten dus  :smile:
Me nooit gewaagd aan die andere kant van de Oppo. Wat voor mij belangrijk was is de geluids- en beeldkwaliteit maar ook dat deze volledig regiovrij is. Heb nogal wat US regio-A vergrendelde BD's liggen hier.

Misschien moet 'k maar eens aan de slag met de streaming mogelijkheden van de Oppo, hoewel deze inderdaad eerder beperkt zijn. Voor de Oppo zou in ieder geval de TV reeds aanmoeten, want een media app voor bijvoorbeeld iOS of Android is er nog niet van Oppo. Dat is alvast één groot nadeel.

Eén op één vergelijking tussen de Oppo en de Dune daar heb 'k beide nog niet aan onderworpen.


Wat mij vooral stoort aan alle streamers zeker degene die 'k ooit geprobeerd/in beziet heb gehad, is dat als je een beetje muziek bibliotheek hebt, het gebruik van een media-app op iOS of Android wel bijzonder traag wordt om te navigeren. Daar kan 'k niet tegen, heb daar het geduld niet voor  ;D

-V-

eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

WillyP

Quote from: StefaanD on April 15, 2013, 14:26:59
Willy, bedankt helemaal helder

...

Misschien moet 'k maar eens aan de slag met de streaming mogelijkheden van de Oppo, hoewel deze inderdaad eerder beperkt zijn. Voor de Oppo zou in ieder geval de TV reeds aanmoeten, want een media app voor bijvoorbeeld iOS of Android is er nog niet van Oppo. Dat is alvast één groot nadeel.

...


Volgens mij is er een app voor zowel Android als IOS.

Link: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.oppo.oremote.message&hl=nl

Link: https://itunes.apple.com/nl/app/oppo-remote/id584701552?mt=8

Groet,

Willy

StefaanD

Dat is gewoon de remote app, gaat men niet ver mee komen om door je media te navigeren  ;D

Een Media app van Oppo stond op stapel als 'k me niet vergis, maar wanneer die het daglicht mag zien ... geen idee.

StefaanD

#12
Quote from: -V- on April 15, 2013, 14:29:12
Is een Meridian Sooloos niks voor je ?

Of een Linn Klimax DS  :D

Zolang rhodes54 geen budget vooropstelt is de sky natuurlijk de limit  ;)

-V-

eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

jeepee

Quote from: mijkie on April 13, 2013, 23:10:15
Nas kopen voor squeezeboxserver en remote op telefoon of tablet , hoeft ook je tv niet aan ......

Dat maakt dus een aparte Squeezebox overbodig. Maar hoe is de geluidskwaliteit? Net zo goed als wanneer je het geluid uit een Squeezebox haalt? begrijp dat naturlijk dac erg belangrijk is maar indien beide via zelfde dac zouden gaan?

Witalik

Met een HTPC ben je toch wel erg allround denk ik , ook makkelijk te upgraden als iets oud raakt of niet. je kan alles zelf bepalen zeg maar. Een goede Geluidskaart erin en knallen maar lijkt me ? Zijn aardig wat audiofiele geluidskaarten in omloop bv : ASUS Xonar Essence STX
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

)p(

Het sterkste punt van jriver is de enorm snelle en flexibele database. Samen met de jremote app voor iOS wat mij betreft de ideale combinatie en veel sneller dan de ipeng en squeezeserver combinatie die ik ook nog steeds heb maar eigenlijk nauwelijks nog gebruik. Maar als ik er niet echt voor ga zitten stream ik tegenwoordig meestal via AirPlay met de spotify app op de ipad naar de htpc.

rickw

Quote from: rhodes54 on April 13, 2013, 20:01:06
Concreet zijn mijn vragen:
- Zou de Cambridge Audio NP30 of Stream Magic voldoen aan mijn eisen?
- Zijn er wellicht andere netwerk spelers die aan te raden zijn?
- Als ik kies voor een HTPC achtige oplossing, waar zou ik dan voor moeten kiezen en voldoet bijvoorbeeld jriver aan

De eerste twee punten kan ik niet beantwoorden. Als ik kijk naar je eisen pakket kijk kan ik je wel mee delen dat jriver aan al je eisen voldoet.
-.wav wordt ondersteunt. Taggen daarvan ook.
-+20.000 tracks
-als je je tracks getagd hebt dan speelt jriver opvolgende nummers van eenzelfde cd gapless af.
-library op externe hd
-geen tv nodig -->jremote of gizmo
-ondersteunt m3u
-je kan selecteren op genre

Je pc hoeft niet snel te zijn. Als je geluiskaart wasapi ondrsteunt is dat een pré. Je kan een volledige versie van jriver 30 dagen uitproberen. Als je jriver alleen ga gebruiken voor audio en verder geen hd audio afspeelt dan zou je ook kunnen besluiten om een mac mini aan te schaffen. Is in mijn ogen mooier als een htpc. Ik weet alleen niet of je er 20.000 tracks op kwijt kunt.

Pjotr27

QuoteEr zijn wel kleine streamers, maar de berichten over de Project en de Simple Audio zijn niet hoopvol.

Speel al een klein jaar met de Pro-ject streambox DS Net en ben er heel tevreden over..
Wel belangrijk is de Net versie, de App is eenvoudig en werkt prima.

Ik heb lang getwijfeld tussen een HTPC en een losse streamer ( Pro-Ject of andere) en ben toch blij dat ik een losse streamer heb. Ik heb ook nog een MAC mini die ik dan even vergelijk met een HTPC.
Opstarten is veel sneller via de streamer, voor het mooie moet je op een HTPC een los scherm gebruiken. Er zijn wel app`s via een tablet maar ik kan niet zeggen dat ik zonder scherm kan...
Een mac mini is ongeveer even groot maar een HTPC is weer een stuk groter..
En qua klank vind ik de streamer net wat mooier als mijn Mac Mini...
Ik heb aan de Pro-ject gewoon een losse externe HD zitten en dat werkt prima....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.