Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Citaat van: addesmo op maart 27, 2015, 14:47:30
Erg knap hoor dat je twee zo verschillende draaitafels met andere armen en elementen en dan ook nog in twee accoustisch verschillende ruimtes kan beoordele. Ook versterkers en speakers niet hetzelfde neem ik aan!
Zelf wil ik alleen maar apparatuur die ik bij mij thuis kan beoordelen op mijn apparatuur. ;)
Vindt trouwens dat je erg de nadruk op de speler legt. Zelf kies ik voor nadruk op element keuze.
Een element bepaalt zeker voor een deel de uiteindelijke klank. Maar met het element kun je maar ten dele beïnvloeden wat de draaitafel en arm voor invloed hebben. Die vind ik dan ook belangrijker. Een element heeft naar mijn idee vooral invloed op klankkleur. Definitie en vooral timing en dynamiek worden veel meer bepaald door de tafel en arm.

Thuis luisteren is het meest ideaal maar niet altijd mogelijk.

Citaat van: addesmo op maart 27, 2015, 17:34:59
Zo, dat was even de knuppel in het hoenderhok  ;D ;D
Haha, mag gerust hoor. ;D
Smaak is natuurlijk ook erg bepalend. Best kans dat iemand een goed samengestelde goedkopere draaitafel beter vind klinken dan een goed samengestelde duurdere draaitafel. Het is een beetje een dooddoener, ik weet het.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

onderschat niet de synergie van:
1. arm met het element
2. opstelling (ondergrond) met de draaitafel

Naar mijn ervaring zijn deze duo's meer bepalend dan draaitafel - arm.

addesmo

Bas
Toch denk ik dat je de invloed van het element behoorlijk onderschat. Natuurlijk moeten tafel en arm het element wel een kans geven. In elementen zit echter erg veel verschil. Tenslotte doet een draaitafel/arm combi niets anders dan kansen bieden. Element rules.......

Bas Akkerman

Het is ook een beetje welke "richting" je op denkt. Van ondergrond naar tafel naar arm naar element of andersom. Ik denk dat de eerste belangrijker is.
Natuurlijk heeft een element heel veel effect. Zelf denk ik alleen dat wat er mis gaat in het traject voor het element niet goedgemaakt kan worden door het element, alleen verhuld. Op de echt muzikale aspecten als timing en dynamiek vind ik de draaitafel en arm een grotere rol hebben. Dat zijn de ondergrond in de muziek, het element de toplaag.
Sorry, ik ben nu wat te moe en overprikkeld om het goed uit te leggen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

addesmo

Goed uitgelegd, en ik volg je redenering. Alleen denk ik,eigenwijs als ik ben, dat er aan de bottem veel te verdienen is. Dat hoor ik denk ik niet terug. Een lyra in een Rega laat 90 % horen denk ik. De rest kost echt veel geld hoor om dat eruit te krijgen. Hou trouwens zelf wel van een levendige sound zeg maar. Maar dat kon je al zien aan mijn opzet. :pompom:

Bas Akkerman

En ik weer van een vloeiend, wat warm, makkelijk en dynamiekrijk geluid. Zo zijn we allebei blij. ;D

Wel vaker heb ik tegendraadse voorkeuren hoor. Zo vond ik de stap van Linn Akurate naar Klimax een geluidsmatige geluidswinst geven dan die van Majik naar Akurate, anderen juist dat laatste. Nou ben ik sowieso wel een aanhanger van source first.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

eddy135

Citaat van: Bas Akkerman op maart 27, 2015, 18:47:25
Het is ook een beetje welke "richting" je op denkt. Van ondergrond naar tafel naar arm naar element of andersom. Ik denk dat de eerste belangrijker is.
Natuurlijk heeft een element heel veel effect. Zelf denk ik alleen dat wat er mis gaat in het traject voor het element niet goedgemaakt kan worden door het element, alleen verhuld...
Ik denk ook dat je redenering niet juist is..
Er zit niets 'voor' het element; alles zit erachter!
Wat daarmee niet uit de groef gepeurd wordt, kan geen arm, loopwerk of ondergrond nog goedmaken... ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Deleted Member 2

Citaat van: eddy135 op maart 27, 2015, 20:10:38
Ik denk ook dat je redenering niet juist is..
Er zit niets 'voor' het element; alles zit erachter!
Wat daarmee niet uit de groef gepeurd wordt, kan geen arm, loopwerk of ondergrond nog goedmaken... ;)

^^
vandaar duo element - arm

Bas Akkerman

We draaien een beetje in rondjes, maar ik zie het andersom. Als de lp niet precies juist draait door de draaitafel en de arm het element niet goed onder controle heeft, geeft het element (hoe goed ook) de verkeerde informatie door. Om dan maar een metafoor te geven. Een sportauto kan nog zo een fantastisch motor hebben, als de ondergrond enorm hobbelig is en de schokdempers en het onderstel niet goed zijn, zal de auto alle kanten op gaan behalve de goede.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

raindog

Alle theorien zijn leuk en aardig, uiteindelijk is het je persoonlijke ervaring die leert wat voor jou belangrijker is. Op een Rega P5 heb ik ooit verschillende elementen uitgeprobeerd, zowel MM als MC van €200,- tot €700,-, omdat ik dacht dat het element de grootste klankbepaler zou zijn. De verschillen waren goed te horen, maar bleken toch niet zo groot als verwacht. Uiteindelijk heb ik een Dynavector element gekozen die ik nu in verschillende loopwerk-armcombinaties heb gehoord. En echt, het verschil kan dag en nacht zijn met hetzelfde element. De Dyna in een Rega klinkt totaal anders dan in een LP12. En in een VPI is het weer anders. Daarmee heb ik geleerd om de invloed van het element op het totaalplaatje niet te overschatten.

Ook bij de verschillende LP12 demo's viel mij altijd op hoe ver je kunt gaan met een relatief eenvoudig/goedkoop element als een Linn Adikt. Aanpassingen aan loopwerk/motor vind ik vaak meer toevoegen dan een hoogwaardiger element.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op maart 27, 2015, 20:40:04
We draaien een beetje in rondjes, maar ik zie het andersom. Als de lp niet precies juist draait door de draaitafel en de arm het element niet goed onder controle heeft, geeft het element (hoe goed ook) de verkeerde informatie door. Om dan maar een metafoor te geven. Een sportauto kan nog zo een fantastisch motor hebben, als de ondergrond enorm hobbelig is en de schokdempers en het onderstel niet goed zijn, zal de auto alle kanten op gaan behalve de goede.

:thumbs-up:

roeleken

oftewel, alles hangt aan elkaar samen. In sommige gevallen is het element van groter invloed, in andere gevallen de plinten, motoren, armen etc.
Toch is nog altijd het element het eerste component dat uit de groef van de lp de informatie verder verstrekt naar de rest van de keten....
no doubt about that  ;)
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Bas Akkerman

Als de plaat niet draait, zal je toch niet veel gaan horen. ;) Lekker kip en het ei hè? ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

roeleken

haha, maar ja waar gaat het eigenlijk over.
Je kiest de beste draaitafel en op den duur het beste element wat daar bij hoort  :)
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

eddy135

Citaat van: Bas Akkerman op maart 27, 2015, 23:44:59
Als de plaat niet draait, zal je toch niet veel gaan horen. ;)
Je vergeet alleen het feit dat iedere behoorlijke DT dat prima onder controle heeft, en de invloed daarvan een stuk minder is op het totaal....
Als het lager in orde is, en de motor draait mooi stabiel, dan ben je er eigenlijk al.. ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Robiwan

een arm/loopwerk mag nog zo goed zijn, een element met een 8 dB kanaalongelijkheid wil je echt niet hebben hoor :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Citaat van: roeleken op maart 27, 2015, 23:47:04
haha, maar ja waar gaat het eigenlijk over.
Je kiest de beste draaitafel en op den duur het beste element wat daar bij hoort  :)
Dat is wel mijn idee ja. Hoewel, ik denk dat ik altijd een upgrade van element én arm zou doen.

Citaat van: eddy135 op maart 28, 2015, 00:48:16
Je vergeet alleen het feit dat iedere behoorlijke DT dat prima onder controle heeft, en de invloed daarvan een stuk minder is op het totaal....
Oef mijn oortjes hebben de afgelopen tijd iets compleet anders ervaren.

CitaatAls het lager in orde is, en de motor draait mooi stabiel, dan ben je er eigenlijk al.. ;)
In essentie wel. Maar ten eerste is dat mooi stabiel draaien nog niet zo gemakkelijk. Ten tweede is wat er draait (licht of zwaar loopwerk, lichte of zware motor) van essentiële invloed op het geluid.

Citaat van: LPlover op maart 28, 2015, 08:28:33
een arm/loopwerk mag nog zo goed zijn, een element met een 8 dB kanaalongelijkheid wil je echt niet hebben hoor :D
Natuurlijk moet je geen slecht element hebben, maar een element dat niets geks doet en nergens uit de bocht vliegt, is voor mij op dit moment afdoende. Voor mij begint de echte manier van magie bij een loopwerk.

Het is ook echt smaak. Een element is relatief goedkoop en heeft op het eerste gehoor de grootste invloed. Ik kan me dus goed voorstellen dat iemand ervoor kiest dat als eerste te upgraden of dat als uitgangspunt te nemen. Het loopwerk bepaalt voor mij echter het karakter van de tafel en de arm de verdieping van dat karakter.
Leve de metaforen. Het loopwerk is voor mij het karakter van een vrouw, de arm haar hobby's en interesses, het element haar uiterlijk.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

scrutinizer

Citaat van: Bas Akkerman op maart 26, 2015, 20:40:45
Ik waardeer jullie adviezen en tips! Het nadeel van mijn "werkwijze" is dat ik meer tafels vergelijk dan anderen en toch advies aan jullie vraag. Ik zoek dan soms net wat meer uitleg misschien waarom sommige tips gegeven worden.
Daarbij ben ik natuurlijk ook nog eens de eeuwige twijfelkont. Gisteren hoopte ik stiekem dat de beluisterde draaitafels minder klonken dan de Garrard. De Well Tempered klonk echter ook erg muzikaal. Het liefst zou ik beide naast elkaar horen in de meest ideale situatie, maar zo werkt het nu eenmaal niet. Keuze voor één van de twee voelt dus een beetje als een sprong in het diepe. De keuze valt nu op de Garrard omdat die naar mijn idee de meeste potentie heeft.
Ik bedoelde het niet als kritiek hoor! Was gewoon nieuwsgierig waarom je met die draaitafel kwam.
Hoe waardeer je adviezen als je zegt: "Het nadeel van mijn "werkwijze" is dat ik meer tafels vergelijk dan anderen en toch advies aan jullie vraag."
....als een mug, zoemend aan je oor, in de nacht? ;)

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Bas Akkerman

Citaat van: scrutinizer op maart 28, 2015, 10:20:41
Hoe waardeer je adviezen als je zegt: "Het nadeel van mijn "werkwijze" is dat ik meer tafels vergelijk dan anderen en toch advies aan jullie vraag."
....als een mug, zoemend aan je oor, in de nacht? ;)
Nee, als teamgenoten die je soms complimenten geven voor je spel en er soms kritiek op hebben.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

scrutinizer

Citaat van: Bas Akkerman op maart 28, 2015, 10:36:53
Nee, als teamgenoten die je soms complimenten geven voor je spel en er soms kritiek op hebben.
Ah, okay!! Het spel ..Daar had ik nog niet over nagedacht....De info .....noise and distortion?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

roeleken

Hahaha, dit forum duurt zo lang dat iedereen filosofisch wordt hier  :turn:
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

eddy135

Citaat van: scrutinizer op maart 28, 2015, 10:20:41
Hoe waardeer je adviezen als je zegt: "Het nadeel van mijn "werkwijze" is dat ik meer tafels vergelijk dan anderen en toch advies aan jullie vraag."
....
Dat ene woord doet 't hem, he... :devil:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Bas Akkerman

Citaat van: scrutinizer op maart 28, 2015, 10:45:57
Ah, okay!! Het spel ..Daar had ik nog niet over nagedacht....De info .....noise and distortion?
Soms wel, soms niet. Het is voor mij zelden kraakhelder, dus noise and distortion zijn noodzakelijke kwaden.

Citaat van: eddy135 op maart 28, 2015, 12:21:36
Dat ene woord doet 't hem, he... :devil:
Toch is een heerlijk woord voor een perfectionist! Net als misschien of maar. ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

scrutinizer

Perfectionisme is een eigenschap .... waarin hetgeen je omschrijft weinig ruimte kent.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....