Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Robiwan

Citaat van: Onder013 op juli 20, 2014, 11:57:33
Daar zou ik me geen zier van aantrekken. Ik beschouw dit forum primair als een forum voor liefhebbers.
Dat sponsors een overigens zeer bescheiden financiële bijdrage leveren is hun keuze. Dit mag m.i. nooit of te nimmer betekenen dat je inhoudelijke bijdrage als forumlid rekening zou moeten houden met sponsor belangen.

Gr
Henk

^^
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Citaat van: Onder013 op juli 20, 2014, 11:57:33
Daar zou ik me geen zier van aantrekken. Ik beschouw dit forum primair als een forum voor liefhebbers.
Dat sponsors een overigens zeer bescheiden financiële bijdrage leveren is hun keuze. Dit mag m.i. nooit of te nimmer betekenen dat je inhoudelijke bijdrage als forumlid rekening zou moeten houden met sponsor belangen.

Gr
Henk
Klopt. De verantwoordelijkheid voor het "overal" luisteren ligt geheel bij mij. Dus hoe meer tips, hoe beter.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Groovy

Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

garmtz


Citaat van: Groovy op juli 20, 2014, 10:14:53
Dank je.
Aangezien het oude draaitafels zijn loop ik ook niet voor de voeten van  de sponsors alhier :)

Uiteraard niet!

schieper

Ik had een philipsje uit de jaren 80 en wilde wat nieuws. Heb hier en daar wat geluisterd. De meeste sets tot ca 1000,- vond ik geen verbeyering tov mijn oude speler. 

Joris1971

Citaat van: schieper op juli 22, 2014, 09:19:38
Ik had een philipsje uit de jaren 80 en wilde wat nieuws. Heb hier en daar wat geluisterd. De meeste sets tot ca 1000,- vond ik geen verbeyering tov mijn oude speler.

Ja en mijn Aristona cassettedeck speelt ook net zo goed als een cdspeler tot 1.000 euro  :nowink:

Bas Akkerman

Citaat van: schieper op juli 22, 2014, 09:19:38
Ik had een philipsje uit de jaren 80 en wilde wat nieuws. Heb hier en daar wat geluisterd. De meeste sets tot ca 1000,- vond ik geen verbeyering tov mijn oude speler.
Schieper zegt ook dat hij het geen verbetering vond. ;)

En om heel eerlijk te zijn vind ik tot dusver ook die prijsindicatie wel een juiste. Denk dat tussen €1500-€2000 de sweetpoint zit. Maar nogmaals, het gaat om wat je zelf een verbetering vindt en vooral hoeveel waard je die verbetering vindt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

weust

Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

chansig

Citaat van: Joris1971 op juli 23, 2014, 10:07:48
Ja en mijn Aristona cassettedeck speelt ook net zo goed als een cdspeler tot 1.000 euro  :nowink:

Ach mijn Kenwood eindbak van half 80 klinkt  beter dan een versterker uit 2013.

In de audio wereld verbaast mij niets meer...

Op het moment is men erg bezig met de Philips cd 104 om deze aan te pakken. Resultaten schijnen erg goed en verrassend te zijn. Ik heb mensen al zien schrijven dat ze die fijner vinden klinken dan een gemodificeerde Sonos.

Gr Hans

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Peerless Monster

Citaat van: chansig op juli 23, 2014, 15:59:03
Op het moment is men erg bezig met de Philips cd 104 om deze aan te pakken. Resultaten schijnen erg goed en verrassend te zijn. Ik heb mensen al zien schrijven dat ze die fijner vinden klinken dan een gemodificeerde Sonos.

Noem je ook wat op... ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Actionhost

Ach die mod klinkt nog best aardig hoor.  Maar er is uiteraard beter spul te krijgen :-)
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

raindog

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Bas Akkerman

Citaat van: weust op juli 23, 2014, 13:51:37
En hoe duur je smaak is :-)
Dat komt op hetzelfde neer. ;)

Citaat van: chansig op juli 23, 2014, 15:59:03
Ach mijn Kenwood eindbak van half 80 klinkt  beter dan een versterker uit 2013.

In de audio wereld verbaast mij niets meer...

Op het moment is men erg bezig met de Philips cd 104 om deze aan te pakken. Resultaten schijnen erg goed en verrassend te zijn. Ik heb mensen al zien schrijven dat ze die fijner vinden klinken dan een gemodificeerde Sonos.

Gr Hans


Citaat van: Peerless Monster op juli 23, 2014, 16:19:46
Noem je ook wat op... ;)
Citaat van: Actionhost op juli 23, 2014, 17:39:36
Ach die mod klinkt nog best aardig hoor.  Maar er is uiteraard beter spul te krijgen :-)
De vergelijking met draaitafels is wel te maken denk ik. Een goed ontwerp in combinatie met een goede afstelling kan best al wat ouder zijn om heel goed mee te kunnen komen met hedendaagse draaitafels. Maar puur technisch gezien kan ik me haast niet voorstellen dat er tegenwoordig geen vooruitgang is geboekt.

Citaat van: raindog op juli 23, 2014, 20:10:17
+1 Dat denk ik ook!
Grappig dat je dat ook vindt. Ik zie jou toch als heel wat meer ervaren als het gaat om draaitafels.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

schieper

Ik had een Philips AF 829 waar ik later een Nagaoka 110 element op gezet heb. Met die flips heb ik lekker kunnen rommelen aan afstellingen etc. Hij staat nog in de kelder. op een gegeven moment wilde ik dus iets nieuws en ben ik hier en daar gaan luisteren. Uiteindelijk wilde ik eigenlijk een clearaudio speler van 2500,- vooral omdat ik hem erg mooi vond. Er werd mij geadviseerd dat dit een overkill zou zijn voor mijn huidige systeem.

ik vond het lastig om uiteindelijk tot een aankoop te komen omdat het toch wat lastiger is om een luisterafspraak te maken voor een bepaalde set. En dan weet je niet ofie goed afgesteld is etc.

Uiteindelijk heb ik besloten dat ik iets zoek met een goede arm waaraan je een aantal zaken aan kan verstellen (dwarskracht en naaldgewicht plus hoogte en verschillende elementen moeten er in kunnen passen). Ten tweede met een geruisloze motor die los staat van de tafel. Duurdere tafels gingen verder met isoleren van externe vibraties en plinten. Ik dacht dat dat voor mij een stap te ver was. Gezien mijn plaatsing en de rest van mijn set dacht ik dat dat niet essentieel was. Daarmee bleef voor mij een thorens over (die 3 hoekige) maar ik vond hem niet zo mooi. Aldus kwam de tecnodec.

Mijn punt was das voor mijn gevoel, een nieuwe instaptafel van pak hem beet 200-750,- niet echt een verbetering was tov iets wat je voor 100-150 van marktplaats kunt halen en waar je dan een mooi naaldje in zet.

Bas Akkerman

Weer eens wat stof wegblazen. :sadlike:

Het wordt toch weer een stapje naar voren van deze eeuwige twijfelaar. De laatste tijd heb ik weer draaitafels beluisterd in mijn oorspronkelijke budgetklasse. Uiteraard speelden deze beter dan de goedkopere versies. Voor mij is die verbetering in geluidskwaliteit meer waard dan het hebben van een draaitafel op dit moment.
Daarbij komt dat mijn contract is verlengd en dat zorgt dat ik sneller het geld bij elkaar heb gespaard en ik het ook uit "durf" te geven. Binnenkort heb ik een weekje vakantie en dan ga ik wat ritjes maken. Dus nog "even" geduld jongens. ;)

Wat ik tot nu toe heb gemerkt is dat de draaitafels van Acoustic Signature en Acoustic Solid voor mij er het meest uitsprongen. Met name als het ging om dynamiek en flow, het laatste zie ik als het resultaat van een juiste snelheid. Naar mijn idee vinden dynamiek en flow hun oorsprong in het loopwerk en de aansturing daarvan. Dat is voor mij de basis die al de positieve eigenschappen van de rest van de keten kan verpesten. Of juist negatieve eigenschappen van de rest van de keten minder belangrijk maakt. Wat in die basis goed of fout gaat, blijf je horen. Voor anderen ongetwijfeld gesneden koek, maar voor mij (ondanks verschillende akoestische omgevingen en sets) is het een belangrijk inzicht in de speurtocht naar de "mooiste" draaitafel.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Ik denk nog steeds dat je conclusies dubieus zijn, maar als het werkt voor je... ;)

Deleted Member 2

Citaat van: garmtz op september 21, 2014, 11:02:44
Ik denk nog steeds dat je conclusies dubieus zijn, maar als het werkt voor je... ;)

Als ik Bas juist interpreteer, zegt hij dat de stabiliteit van het toerental van een draaitafel terug te horen is in een aantal aspecten van de output van een draaitafel.
Dit komt redelijk overeen met de reacties die ik van jou heb gelezen over de upgrade van motorvoeding en -sturing. Overigens deel ik die mening ook volledig.

Begrijp ik je nu verkeerd als je nu zegt dat de conclusies van Bas over dit onderwerp dubieus zijn?

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op september 21, 2014, 11:02:44
Ik denk nog steeds dat je conclusies dubieus zijn, maar als het werkt voor je... ;)
Ik ben oprecht benieuwd naar deel B...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op april 23, 2014, 10:45:39
Ik zou hier eigenlijk liever niet meer reageren, maar er moeten mij 'openbaar' een aantal dingen van het hart...

1) Het element is een belangrijk onderdeel van de totale klank. Het is dus essentieel om een element te kiezen dat naar je smaak is, want hier zitten de grootste klankverschillen. Echter...
2) Een element gaat een interactie aan met de toonarm, dus die moeten voor een goed resultaat op elkaar zijn afgestemd. Een deel van deze match is te berekenen (mbv. gewicht element, effectief gewicht toonarm, compliantie element), maar een deel is ook 'synergie'.
3) Hoe beter de toonarm, hoe beter deze in staat is het 'sporen' van het element te ondersteunen. Vaak zijn betere toonarmen beter in staat zeer verfijnde (en vaak dure) elementen te ondersteunen. Soms is het beter in een eenvoudigere arm ook niet al te veeleisende elementen te gebruiken. Een mooie MM of HOMC kan dan vaak beter matchen voor een MUZIKALER (niet persé 'technisch' beter) resultaat. Of een element 'tot zijn recht' komt, is dus vooral een functie van zijn werking in een toonarm. Echter... :)
4) Het loopwerk zorgt voor de timing, energie, rust, ruimtelijkheid, tunefulness etc. etc. De meeste aspecten die betrekking hebben tot het kunnen volgen van de muziek en het betrokken worden daarbij, komen voort uit het loopwerk. De arm en element zijn 'slaaf', hoewel ze in zekere mate de intrinsieke kwaliteiten van het loopwerk kunnen ondersteunen of dwarsbomen. Ook hier is een goede match erg belangrijk!
5) ...

Het is dus erg moeilijk uit te leggen hoe het samenspel echt is tussen de diverse elementen... Wees er wel van doordrongen dat het element extreem bepalend is voor het klankkarakter van de gehele tafel. Dat een eenvoudig element in een toptafel heel muzikaal kan zijn en daarmee zijn zwakke punten op de achtergrond kan laten vallen, wil niet zeggen dat een beter element in die situatie niet beter zou zijn. Maar dan moet de rest van de keten dat wel goed kunnen ondersteunen!

Als je dus individuele draaitafels beluistert, is het bijna ondoenlijk om bepaalde aspecten van de weergave te relateren aan element, arm of loopwerk. Je hoort echt een samenspel. De enige manier om te 'leren', is door bijv. het loopwerk constant te houden en OF element OF toonarm te wisselen. In ieder geval door slechts 1 variabele te veranderen.

Hoop hier iets meer te hebben kunnen duiden van wat ik een bijna ondoenlijke taak vindt bij deze luistertesten. Aan de andere kant kun je het jezelf ook heel simpel maken: de best klinkende combinatie gewoon kopen en niet er over inzitten welke van de elementen verantwoordelijk zijn voor dat resultaat... :)
Ik denk dat je op deze eerdere post doelde en dan vooral de een-na-laatste alinea?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robiwan

Bas,

Rega, Pro-ject en Clearaudio al beluisterd?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Citaat van: LPlover op september 21, 2014, 16:45:28
Bas,

Rega, Pro-ject en Clearaudio al beluisterd?
Clearaudio niet. Project en Rega vond ik wel mooi gedefinieerd, maar wat te netjes en niet zo vloeiend.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robiwan

Citaat van: Bas Akkerman op september 21, 2014, 17:13:29
Clearaudio niet. Project en Rega vond ik wel mooi gedefinieerd, maar wat te netjes en niet zo vloeiend.

kan ik een verslag daarvan terugvinden?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

garmtz

Het gevaar is zaken te absoluut te gaan zien... Natuurlijk worden dynamiek en flow deels beïnvloedt door de motor(sturing), maar er is veel meer aan de hand! Lees mijn (veel te korte) 'handleiding' dus niet al te letterlijk, want ook het gewicht van het plateau, de mate van ontkoppeling en het lager doen mee... En dan ook nog de interactie van die onderdelen...! 'De juiste snelheid' is een te simpele conclusie van de gehoorde verschillen. Net zoals je niet direct kunt zeggen dat een versterker met weinig vervorming het mooiste klinkt of dat voor jou een hoge dempingsfactor de bepalende factor is voor jouw luistergenot. Jij probeert platenspelers te doorgronden, maar dat is echt verdomd moeilijk zonder in ieder geval de set en element gelijk te houden. Maar nogmaals: er is niets mis met de draaitafel waar jij een mooie muzikale sessie mee hebt gehad uiteindelijk aan te schaffen.

garmtz


Citaat van: Bas Akkerman op september 21, 2014, 12:46:54
Ik denk dat je op deze eerdere post doelde en dan vooral de een-na-laatste alinea?

Klopt... :)

Actionhost

Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213