Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Citaat van: LPlover op juli 18, 2014, 10:11:58
Is dit met elke draaitafel die je tot nu toe beluisterd hebt gelukt (het raken van de ziel)?
Ik heb hier namelijk platen liggen die je meteen doen besluiten nooit te beginnen met vinyl, gelukkig zijn het er maar een paar :D
Nee, zeker niet met alle draaitafels! Lees mijn verslagen er maar op na. ;)

Citaat van: Alco op juli 18, 2014, 12:22:04
Ik wil persoonlijk niet zo ver gaan als Bas, maar kan me zijn twijfels en langdurige zoektocht wel enigszins voorstellen.

Ik overweeg zelf (weliswaar niet continu, maar met enige regelmaat) ook al geruime tijd een draaitafel aan te schaffen.
Echter, vind ik de keuze voor een draaitafel moeilijker dan elk ander component in een HiFi-set.

Meer dan bij elk ander component ben je afhankelijk van een goede dealer, met name als je liever 2e hands iets koopt.
(alleen draaitafels verkopen/kunnen bestellen is nog niet hetzelfde als verstand hebben er van)
Een CD-speler/streamer, versterker of speakers zijn denk ik ook gemakkelijker om thuis uit te proberen in je eigen set.
Daar hoeft verder niks aan afgesteld te worden, en het is wat het is. (geen vragen over bijvoorbeeld welke arm, welk element, etc)

Daarnaast heb je bij een draaitafel te maken met bijkomende aspecten en kosten als:

Heb ik in de (nabije ?) toekomst voldoende ruimte om een collectie te plaatsen ?
een beetje echt goede platenschoonmaakmachine kost ook al gauw een paar honderd euro.
Zijn er in mijn voorkeursgenre voldoende albums te vinden ?

Dit lijken me toch zaken die (kunnen) meespelen.
Zeker een punt dat meeweegt. Maar nog meer is dat alle onderdelen van een draaitafel op zichzelf invloed hebben op het uiteindelijke geluid en tegelijkertijd die onderdelen elkaar ook beïnvloeden. Wat dat betreft is het net een complete stereoset en dat maakt het uitvogelen van wat een onderdeel "doet" en het daarna uitdokteren wat een goede combinatie is des te lastiger. En leuker... :devil: :D

Citaat van: provia_f op juli 18, 2014, 19:54:25
Ik was er persoonlijk vrij snel uit met mijn draaitafel. Ik wist wat ik mooi vond; iets als een Dual CS5000 of een wat modernere Thorens qua stijl. Dus toen ik een TD 320mkII bij Ronald van Eijk zag staan was die snel verkocht. Nooit spijt van gehad. Tevens een bedrag waarvoor je hem zonder al te veel verlies weer verder kan verkopen, dus veel risico zat er niet aan. Arm leent zich ook prima voor duurdere elementen, dus je kan er even mee vooruit (zit momenteel een Goldring Elite in).
Ik bedoel het zeker niet veroordelend, je bent absoluut niet de enige die er zo over denkt. Maar persoonlijk kan het uiterlijk me echt helemaal niets schelen. Zoals ik wel vaker zeg, moet een muziekapparaat zulke mooie muziek maken dat ik als vanzelf mijn ogen sluit en dus dat prachtige/oerlelijke/bijzonder/saaie/blinkende/onopvallende apparaat niet eens meer zie.

CitaatIk zou als ik Bas was ook niet eeuwig blijven twijfelen (maar dat moet hij natuurlijk lekker zelf weten) nu het niet meer om bedragen van 3500 euro oid gaat. Zie je iets binnen budget wat je mooi vindt en klinkt het goed, gewoon aanschaffen. Kan best zijn dat er ergens een combinatie is die voor dat geld nóg idealer is, maar hoe groot is de kans dat je die gaat vinden? Zorg dat je niet in analysis paralysis terecht komt. Al die tijd had je kunnen genieten van muziek via vinyl!
Dat is zeker een gevaar. Net als tijdens mijn zoektocht merk ik echter dat ik steeds meer begrijp en beter weet waar ik naar toe wil. Dat maakt dat ik niet in cirkeltjes draai en naar mijn idee dichter bij de kern kom. Al met al is dit mijn vierde luisterbezoek en dat is voor mij heeeeeeeeeel weinig. :hehe:

Citaat van: weust op juli 18, 2014, 20:53:33
Bas twijfelt toch ook niet? Hij wil eerst diverse tafels beluisteren alvorens een keuze te maken.

Juistem!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Actionhost

Leuk verslag weer Bas! Ook weer mooi omschreven. Goed om te lezen dat je se schwung van AS kan waarderen :-).
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

provia_f

Er zit nog wel wat prijsverschil tussen wat je beluisterd hebt. Die Acoustic Solid 111 is als ik het goed heb 2x zo duur als een Takumi. Daar hoort dan wel een heel andere afweging bij, zeker als je nu eigenlijk al weet dat je later verder wilt. Dat is dan wel weer de verleiding: iedere keer dat je een klasse duurder gaat luisteren wordt het weer mooier, en voor je het weet zit je weer bij de 3500 euro  ;)
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

Bas Akkerman

Citaat van: provia_f op juli 18, 2014, 23:21:01
Er zit nog wel wat prijsverschil tussen wat je beluisterd hebt. Die Acoustic Solid 111 is als ik het goed heb 2x zo duur als een Takumi. Daar hoort dan wel een heel andere afweging bij, zeker als je nu eigenlijk al weet dat je later verder wilt. Dat is dan wel weer de verleiding: iedere keer dat je een klasse duurder gaat luisteren wordt het weer mooier, en voor je het weet zit je weer bij de 3500 euro  ;)
Helemaal waar! Inclusief element van beide is het verschil de helft meer. Ik probeer nu ook de sweetspot te vinden tussen een niet te hoog bedrag en de winst in geluidskwaliteit. Dat laatste is voor mij dan vooral de kwaliteit in loopwerk en arm. Want gisteren hoorde ik weer (net als bijvoorbeeld bij de verschillende Linn-modellen bij een eerdere show) dat bij een hoger model van eenzelfde merk het karakter (schwung, ritme, dynamiek) hetzelfde bleef en alleen de verfijning van dat karakter (rust, spreiding) toenam. Nu zoek ik dus het juiste karakter.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Xander32

Bas, met alle respect, maar jouw luistersessie inzake de draaitafels is m.i. nietszeggend, omdat iedere tafel speelde op een voor jouw onbekende set in een onbekende ruimte en beide verschilden ook per draaitafel ... Of mis ik nou iets?


Dat doet overigens niets af aan de haast poëtische wijze waarop je jouw ervaren weet te beschrijven.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Alco

CitaatBas, met alle respect, maar jouw luistersessie inzake de draaitafels is m.i. nietszeggend, omdat iedere tafel speelde op een voor jouw onbekende set in een onbekende ruimte en beide verschilden ook per draaitafel ... Of mis ik nou iets?
Ik dacht precies hetzelfde...  :unsure:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Bas Akkerman

Citaat van: Xander32 op juli 19, 2014, 08:55:41
Bas, met alle respect, maar jouw luistersessie inzake de draaitafels is m.i. nietszeggend, omdat iedere tafel speelde op een voor jouw onbekende set in een onbekende ruimte en beide verschilden ook per draaitafel ... Of mis ik nou iets?


Dat doet overigens niets af aan de haast poëtische wijze waarop je jouw ervaren weet te beschrijven.
Dat kan ik me goed voorstellen en misschien overschat ik mezelf. Maar toch heb ik het idee dat ik in grove lijnen wel de verschillen hoor tussen de draaitafels. Want al is het een andere set en akoestiek, wanneer ik wissel van draaitafel hoor ik direct het verschil. Zodoende kan ik dus wel degelijk de klankkarakteristieken duiden. Nu ik wat verder ben, geldt dat ook meer en meer voor de invloed van loopwerk, arm en element.

Niet onbelangrijk, ik begin met een blok marmer. Beetje bij beetje worden daar stukjes, brokjes en kruimels van afgetikt tot ik op het moment kom dat het beeld goed is. Stapje voor stapje dus.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

advr

Maar bedenk dat marmer onvoorspelbaar is, het kan bij elke verdere tik in tweeën liggen[emoji41]
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Bas Akkerman

Citaat van: advr op juli 19, 2014, 21:05:03
Maar bedenk dat marmer onvoorspelbaar is, het kan bij elke verdere tik in tweeën liggen[emoji41]
Je hebt de metafoor mooi gebruikt. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Actionhost

En ondertussen genieten we allemaal van het leukste topic van dit forum :-). Ga zo door Bas!
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Bas Akkerman

Citaat van: Actionhost op juli 19, 2014, 21:15:50
En ondertussen genieten we allemaal van het leukste topic van dit forum :-). Ga zo door Bas!
Dat vind ik wat al te veel eer, maar leuk om te horen dat je dit topic waardeert!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Het aardige van draaitafels is dat je één en dezelfde draaitafel door instellen flink anders kan laten klinken. Met instellen doel ik niet op verkeerd / fout instellen of een ander element, maar weten aan welke "knop" je moet draaien om precies die sound te krijgen die je wilt.

Mijn stelling is dat je dit dit niet "ziet" in het "blok marmer" dat ze je voorschotelen. ;)

Groet en Tikse ;D,
Henk

skyfox

Citaat van: Actionhost op juli 19, 2014, 21:15:50
En ondertussen genieten we allemaal van het leukste topic van dit forum :-). Ga zo door Bas!
+1 😀
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Citaat van: Onder013 op juli 19, 2014, 21:40:01
Het aardige van draaitafels is dat je één en dezelfde draaitafel door instellen flink anders kan laten klinken. Met instellen doel ik niet op verkeerd / fout instellen of een ander element, maar weten aan welke "knop" je moet draaien om precies die sound te krijgen die je wilt.

Mijn stelling is dat je dit dit niet "ziet" in het "blok marmer" dat ze je voorschotelen. ;)

Groet en Tikse ;D,
Henk
Zoals ik al zei, misschien overschat ik mezelf. En kan het afstellen dus ook de basisklanksignatuur zo wezenlijk anders maken.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Citaat van: Bas Akkerman op juli 19, 2014, 20:50:43
Dat kan ik me goed voorstellen en misschien overschat ik mezelf. Maar toch heb ik het idee dat ik in grove lijnen wel de verschillen hoor tussen de draaitafels. Want al is het een andere set en akoestiek, wanneer ik wissel van draaitafel hoor ik direct het verschil. Zodoende kan ik dus wel degelijk de klankkarakteristieken duiden. Nu ik wat verder ben, geldt dat ook meer en meer voor de invloed van loopwerk, arm en element.

Niet onbelangrijk, ik begin met een blok marmer. Beetje bij beetje worden daar stukjes, brokjes en kruimels van afgetikt tot ik op het moment kom dat het beeld goed is. Stapje voor stapje dus.
De vraag is nu welk deel van de verschillende ketens/dan wel welke delen van de ketens verantwoordelijk zijn voor de door jouw ervaren verschillen. Jij dicht deze (deels) de dt's toe, maar daarvan zou ik niet zo zeker zijn. Veel aannemelijker zijn de luidspeakers en/of de akoestiek daar de verantwoordelijken 8).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Citaat van: Xander32 op juli 19, 2014, 22:24:15
De vraag is nu welk deel van de verschillende ketens/dan wel welke delen van de ketens verantwoordelijk zijn voor de door jouw ervaren verschillen. Jij dicht deze (deels) de dt's toe, maar daarvan zou ik niet zo zeker zijn. Veel aannemelijker zijn de luidspeakers en/of de akoestiek daar de verantwoordelijken 8).
Als de rest van de keten hetzelfde blijft op het moment dat je van draaitafel wisselt, is het verschil dat je dan bij die wissel hoort het verschil tussen de draaitafels. Toch?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Citaat van: Bas Akkerman op juli 19, 2014, 22:27:23
Als de rest van de keten hetzelfde blijft op het moment dat je van draaitafel wisselt, is het verschil dat je dan bij die wissel hoort het verschil tussen de draaitafels. Toch?
Klopt. Maar dat heb ik dan niet juist gelezen in jouw verslag. Ik meende dat je een aantal dt's had gehoord op verschillende speakers en sets.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Groovy

Citaat van: Bas Akkerman op juli 19, 2014, 22:27:23
Als de rest van de keten hetzelfde blijft op het moment dat je van draaitafel wisselt, is het verschil dat je dan bij die wissel hoort het verschil tussen de draaitafels. Toch?
En element :)
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Groovy

Kijk Bas ik heb vier draaitafels allen met sme arm vier verschillende elementen die ik kan wisselen.
Je beluisterd ze in dezelfde akoestiek en op dezelfde set dan weet je als je verschil hoort dat het dan in het loopwerk zit.
Hoewel een plinth kan ook verschil maken zij het op nuances.
Ik vermoed dat jij goed kunt luisteren.
Ze staan in een gemiddelde harde huiskamer akoustiek zoals bij de meeste mensen.
Dus als je zin hebt.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Bas Akkerman

Citaat van: Xander32 op juli 19, 2014, 22:35:23
Klopt. Maar dat heb ik dan niet juist gelezen in jouw verslag. Ik meende dat je een aantal dt's had gehoord op verschillende speakers en sets.
In eerste instantie twee verschillende sets, dat klopt. Daarna op dezelfde set.

Citaat van: Groovy op juli 19, 2014, 22:47:28
En element :)
Eens. Dat was het nadeel van de twee Acoustic Solid draaitafels, de verschillende elementen. Maar voor een eerste vergelijk vond ik het voldoende.

Citaat van: Groovy op juli 19, 2014, 22:58:30
Kijk Bas ik heb vier draaitafels allen met sme arm vier verschillende elementen die ik kan wisselen.
Je beluisterd ze in dezelfde akoestiek en op dezelfde set dan weet je als je verschil hoort dat het dan in het loopwerk zit.
Hoewel een plinth kan ook verschil maken zij het op nuances.
Ik vermoed dat jij goed kunt luisteren.
Ze staan in een gemiddelde harde huiskamer akoustiek zoals bij de meeste mensen.
Dus als je zin hebt.
Lijkt me zeker leuk! Voor mijn nieuwsgierigheid, welke draaitafels zijn het? Edit: in je ondertekening staat genoeg. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Groovy

Oudjes misschien niet jouw smaak maar dan ben je toch weer een ervaring rijker.
Garrard 301 Thorens 124  Lenco 88  en een Lenco l75 longbase.
Elementen  Ortofon spu gte.  AT 12s. Benz micro gold. Philips 401.
Overbodige info tja :wub:
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Xander32

Citaat van: Groovy op juli 19, 2014, 22:58:30
Kijk Bas ik heb vier draaitafels allen met sme arm vier verschillende elementen die ik kan wisselen.
Je beluisterd ze in dezelfde akoestiek en op dezelfde set dan weet je als je verschil hoort dat het dan in het loopwerk zit.
Hoewel een plinth kan ook verschil maken zij het op nuances.
Ik vermoed dat jij goed kunt luisteren.
Ze staan in een gemiddelde harde huiskamer akoustiek zoals bij de meeste mensen.
Dus als je zin hebt.
Mooi aanbod :thumbs-up:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Groovy

Dank je.
Aangezien het oude draaitafels zijn loop ik ook niet voor de voeten van  de sponsors alhier :)
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Deleted Member 2

Citaat van: Groovy op juli 20, 2014, 10:14:53
Dank je.
Aangezien het oude draaitafels zijn loop ik ook niet voor de voeten van  de sponsors alhier :)

Daar zou ik me geen zier van aantrekken. Ik beschouw dit forum primair als een forum voor liefhebbers.
Dat sponsors een overigens zeer bescheiden financiële bijdrage leveren is hun keuze. Dit mag m.i. nooit of te nimmer betekenen dat je inhoudelijke bijdrage als forumlid rekening zou moeten houden met sponsor belangen.

Gr
Henk