Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

skyfox

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op juli 16, 2014, 20:18:12
Zo, overmorgen ga ik Alkmaar een bezoekje brengen om weer eens te luisteren bij Studio Alkmaar. Dan voor of na het toernooi in Praag begin augustus nog een afspraak proberen te plannen in Sneek.

Niet onbelangrijk, mijn contract is met een jaar verlengd! :thumbs-up:

mooie plannen en bovenal gefeliciteerd  :thumbs-up:

Gr
Henk

Xander32

Citaat van: Bas Akkerman op juli 16, 2014, 20:18:12
Zo, overmorgen ga ik Alkmaar een bezoekje brengen om weer eens te luisteren bij Studio Alkmaar. Dan voor of na het toernooi in Praag begin augustus nog een afspraak proberen te plannen in Sneek.

Niet onbelangrijk, mijn contract is met een jaar verlengd! :thumbs-up:
Gefeliciteerd met het contract Bas :thumbs-up:.

Maarre, met al die felicitaties d8 ik er is hier een wonder geschiedde, Bas heeft binnen de twee jaar een draaitafel in huis ... Maar niets blijkt minder waar, daar gaat een eerste visite aan een vakzaak plaatsvinden ... ene van velen, waarna er maanden lang de pro's en contra's op schroefjes niveau tegen elkander zal worden afgewogen, waarvan uitgebreide verslagen alhier, welke zullen gaan leiden tot dito discussie welke de ts. in grote vertwijfeling achterlaten, waarna hij weer consequent bij het begin zijn zoektocht zal hervatten ... Ik hoop dat je maar snel mag gaan vinden  ::).


;)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Joris1971

Gefeliciteerd Bas met je verlenging

Topic loopt vanaf maart vorig jaar, Bas maak jij jezelf (en de dealers) niet gek door maar te blijven gaan luisteren dan weer bij die winkel, dan weer bij die. Op een bepaald moment zie je door de bomen het bos niet meer (lijkt mij)..
Hoeveel platenspelers wil jij beluisterd hebben voordat je eindelijk eens de knoop door hakt?

lynch1979

Gefeliciteerd Bas  :thumbs-up:

En succes met het vervolg van de zoektocht.

skyfox

Citaat van: Joris1971 op juli 17, 2014, 07:45:02
Gefeliciteerd Bas met je verlenging

Topic loopt vanaf maart vorig jaar, Bas maak jij jezelf (en de dealers) niet gek door maar te blijven gaan luisteren dan weer bij die winkel, dan weer bij die. Op een bepaald moment zie je door de bomen het bos niet meer (lijkt mij)..
Hoeveel platenspelers wil jij beluisterd hebben voordat je eindelijk eens de knoop door hakt?
Heeft het topic niet een aantal maanden stil gelegen ivm andere prioriteiten? Dus van de 16 maanden zoeken blijven er effectief misschien 6 over. En dat is voor Bas nog best aan de korte kant. ;)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

eddy135

Citaat van: Joris1971 op juli 17, 2014, 07:45:02

Topic loopt vanaf maart vorig jaar, Bas maak jij jezelf (en de dealers) niet gek door maar te blijven gaan luisteren dan weer bij die winkel, dan weer bij die. Op een bepaald moment zie je door de bomen het bos niet meer (lijkt mij)..
Hoeveel platenspelers wil jij beluisterd hebben voordat je eindelijk eens de knoop door hakt?

Zegt wie??
Bas gaat tenminste luisteren tot ie de juiste heeft... ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Nahpets

Verlenging

Citaat van: Bas Akkerman op juli 16, 2014, 20:18:12
begin augustus nog een afspraak proberen te plannen in Sneek.

Henk is een beetje een acquired taste, maar als de klik er is tussen jullie (en zijn vrouw Leida, die er ook vaak is) dan ga je een hele leuke/interessante/leerzame afspraak tegemoet. Over onderwerpen hoef je je geen zorgen te maken, Henk kletst drie kwartier in een half uur. Hij voldoet zeker niet aan het stereotype beeld van een stugge Fries.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Robiwan

Citaat van: Nahpets op juli 17, 2014, 10:49:39
Verlenging

Henk is een beetje een acquired taste, maar als de klik er is tussen jullie (en zijn vrouw Leida, die er ook vaak is) dan ga je een hele leuke/interessante/leerzame afspraak tegemoet. Over onderwerpen hoef je je geen zorgen te maken, Henk kletst drie kwartier in een half uur. Hij voldoet zeker niet aan het stereotype beeld van een stugge Fries.

als je denkt om 16 uur weer naar huis te kunnen heb je het volledig mis, meerdere malen meegemaakt daar in Sneek ;D
Henk komt uit Drenthe ;)
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Nahpets

Citaat van: LPlover op juli 17, 2014, 11:13:09
als je denkt om 16 uur weer naar huis te kunnen heb je het volledig mis, meerdere malen meegemaakt daar in Sneek ;D
Henk komt uit Drenthe ;)

Oeps.

Woonplaats is wel in Friesland........ :angel:
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Actionhost

Gefeliciteerd ook van mijn kant. Blijf het topic volgen hoe lang deze ook duurt ;-)
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Bas Akkerman

Ik neem de tijd voor mijn zoektocht ja. ;D Zoals ik al eens eerder zei, op alle andere vlakken ben ik heel bewust bezig met keuzes maken. In deze hifi-hobby gun ik het mezelf "de eeuwige twijfelkont" te zijn. :angel:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robiwan

Citaat van: Bas Akkerman op juli 18, 2014, 08:34:36
Ik neem de tijd voor mijn zoektocht ja. ;D Zoals ik al eens eerder zei, op alle andere vlakken ben ik heel bewust bezig met keuzes maken. In deze hifi-hobby gun ik het mezelf "de eeuwige twijfelkont" te zijn. :angel:

waarom wil je nu eigenlijk een platenspeler?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Citaat van: LPlover op juli 18, 2014, 09:23:42
waarom wil je nu eigenlijk een platenspeler?
Het moment dat de naald de groef raakt, kom ik dichter bij de ziel van de muziek dan bij welk ander medium dan ook.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robiwan

Citaat van: Bas Akkerman op juli 18, 2014, 09:56:42
Het moment dat de naald de groef raakt, kom ik dichter bij de ziel van de muziek dan bij welk ander medium dan ook.

Is dit met elke draaitafel die je tot nu toe beluisterd hebt gelukt (het raken van de ziel)?
Ik heb hier namelijk platen liggen die je meteen doen besluiten nooit te beginnen met vinyl, gelukkig zijn het er maar een paar :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

lynch1979

Citaat van: LPlover op juli 18, 2014, 10:11:58

Ik heb hier namelijk platen liggen die je meteen doen besluiten nooit te beginnen met vinyl, gelukkig zijn het er maar een paar :D

Dat ligt niet aan de plaat, maar aan je muziek keuze  :D

clockwork

Laat je niet gek maken Bas. Lekker je eigen gang gaan.
:closedeyes:
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Robiwan

Citaat van: lynch1979 op juli 18, 2014, 10:19:55
Dat ligt niet aan de plaat, maar aan je muziek keuze  :D

:D

Bas heeft een enorm geduld en ben zeer benieuwd wat z'n keuze gaat worden ergens in de toekomst :)
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Alco

Ik wil persoonlijk niet zo ver gaan als Bas, maar kan me zijn twijfels en langdurige zoektocht wel enigszins voorstellen.

Ik overweeg zelf (weliswaar niet continu, maar met enige regelmaat) ook al geruime tijd een draaitafel aan te schaffen.
Echter, vind ik de keuze voor een draaitafel moeilijker dan elk ander component in een HiFi-set.

Meer dan bij elk ander component ben je afhankelijk van een goede dealer, met name als je liever 2e hands iets koopt.
(alleen draaitafels verkopen/kunnen bestellen is nog niet hetzelfde als verstand hebben er van)
Een CD-speler/streamer, versterker of speakers zijn denk ik ook gemakkelijker om thuis uit te proberen in je eigen set.
Daar hoeft verder niks aan afgesteld te worden, en het is wat het is. (geen vragen over bijvoorbeeld welke arm, welk element, etc)

Daarnaast heb je bij een draaitafel te maken met bijkomende aspecten en kosten als:

Heb ik in de (nabije ?) toekomst voldoende ruimte om een collectie te plaatsen ?
een beetje echt goede platenschoonmaakmachine kost ook al gauw een paar honderd euro.
Zijn er in mijn voorkeursgenre voldoende albums te vinden ?

Dit lijken me toch zaken die (kunnen) meespelen.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Bama

Citaat van: Alco op juli 18, 2014, 12:22:04
Ik wil persoonlijk niet zo ver gaan als Bas, maar kan me zijn twijfels en langdurige zoektocht wel enigszins voorstellen.

Ik overweeg zelf (weliswaar niet continu, maar met enige regelmaat) ook al geruime tijd een draaitafel aan te schaffen.
Echter, vind ik de keuze voor een draaitafel moeilijker dan elk ander component in een HiFi-set.

Meer dan bij elk ander component ben je afhankelijk van een goede dealer, met name als je liever 2e hands iets koopt.
(alleen draaitafels verkopen/kunnen bestellen is nog niet hetzelfde als verstand hebben er van)
Een CD-speler/streamer, versterker of speakers zijn denk ik ook gemakkelijker om thuis uit te proberen in je eigen set.
Daar hoeft verder niks aan afgesteld te worden, en het is wat het is. (geen vragen over bijvoorbeeld welke arm, welk element, etc)

Daarnaast heb je bij een draaitafel te maken met bijkomende aspecten en kosten als:

Heb ik in de (nabije ?) toekomst voldoende ruimte om een collectie te plaatsen ?
een beetje echt goede platenschoonmaakmachine kost ook al gauw een paar honderd euro.
Zijn er in mijn voorkeursgenre voldoende albums te vinden ?

Dit lijken me toch zaken die (kunnen) meespelen.

Ik heb nog een lp12 over, leuke starter  ;D

Alco

CitaatIk heb nog een lp12 over, leuke starter ;D
De LP12 vind ik een mooie, tijdloze draaitafel, maar niet echt een starter draaitafel.
(althans, de LP12 heeft niet de 'plug-and-play' reputatie als bijvoorbeeld een Rega, en een LP12 af- en opstellen lijkt soms ook een ware kunst te zijn die slechts een happy few dealers beheeersen)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Bama

Citaat van: Alco op juli 18, 2014, 14:57:04
De LP12 vind ik een mooie, tijdloze draaitafel, maar niet echt een starter draaitafel.
(althans, de LP12 heeft niet de 'plug-and-play' reputatie als bijvoorbeeld een Rega, en een LP12 af- en opstellen lijkt soms ook een ware kunst te zijn die slechts een happy few dealers beheeersen)

Hij is afgelopen week afgesteld door de dealer en voorzien van een nwe snaar dus plaatje er op en muziek.

provia_f

Ik was er persoonlijk vrij snel uit met mijn draaitafel. Ik wist wat ik mooi vond; iets als een Dual CS5000 of een wat modernere Thorens qua stijl. Dus toen ik een TD 320mkII bij Ronald van Eijk zag staan was die snel verkocht. Nooit spijt van gehad. Tevens een bedrag waarvoor je hem zonder al te veel verlies weer verder kan verkopen, dus veel risico zat er niet aan. Arm leent zich ook prima voor duurdere elementen, dus je kan er even mee vooruit (zit momenteel een Goldring Elite in).

Ik zou als ik Bas was ook niet eeuwig blijven twijfelen (maar dat moet hij natuurlijk lekker zelf weten) nu het niet meer om bedragen van 3500 euro oid gaat. Zie je iets binnen budget wat je mooi vindt en klinkt het goed, gewoon aanschaffen. Kan best zijn dat er ergens een combinatie is die voor dat geld nóg idealer is, maar hoe groot is de kans dat je die gaat vinden? Zorg dat je niet in analysis paralysis terecht komt. Al die tijd had je kunnen genieten van muziek via vinyl!
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

weust

Bas twijfelt toch ook niet? Hij wil eerst diverse tafels beluisteren alvorens een keuze te maken.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Bas Akkerman

Zo, een kort verslagje van vandaag, maar ook van wat bevindingen van de Linn Basik die ik al even thuis heb staan.

De Linn Basik (element zal ik zo even bekijken) geeft een vrij dynamisch beeld, mist wat aan detail, maar luistert heerlijk weg. Het wordt nergens heel spannend of uitgesproken, maar weet ook na een dag en een avond genoeg te boeien. Verschillende muziekstijlen wijken niet zo heel erg veel van elkaar af, in die zin vind ik de Linn Basik minder volgzaam. Laten we wel wezen, alle waar voor je geld! Vandaag heb ik immers geluisterd naar draaitafels die twee keer zo duur waren. Dat even om de Linn te duiden.

Dan; heerlijk om zelfstandig met de auto te gaan! Laat ik dat allereerst zeggen.

Aangekomen in Oterleek hebben we eerst de Acoustic Solid 111 WOOD met WTB100 arm en Grado MM element beluisterd. Snaaraangedreven en met de voeding apart. Versterking, bekabeling en luidsprekers ben ik eerlijk gezegd vergeten, maar is op dit moment iets minder van belang.
Ik begin met Miles Davis' Kind of Blue. Loom, mooi dynamisch en een tikkeltje minder detail dan ik bij de Takumi van Rik Stoet hoorde. Maar wel pakkender en minder beschouwend, meeslepender. Michael Jackson met Thriller, eerst de remaster en dan de originele. Weg is het slome en mijn been gaat op en neer. Met de bovenbeen lukt dat wel, het voetje wil niet mee. Dat komt allerminst door de muziek, geheel door mijn eigen afleveringshistorie. ;) Talk Talk klinkt lekker jaren 80-achtig en weer die opvallend lekkere schwung. Voor mijn gevoel is het een familielid van Acoustic Signature (wat na een beetje google ook bleek. Wat me wel bevreemd is soms de verandering in toon, bijvoorbeeld met de pianoaanslagen bij Miles Davis. Ik weet niet precies waardoor het komt, maar het zou te maken kunnen hebben met de stroomvoorziening die sinds een nieuwe energiecentrale in de buurt nogal wil fluctueren.
Het beeld is eerder wat dieper dan breed, maar al met al niet zo groot. En nergens een uitschieter in het laag, midden of hoog. Dat laatste mag misschien nog net wat pittiger, zoals het hele geluidsbeeld misschien wat duidelijker, minder ingetogen mag zijn. Ik denk dat dat te wijten is aan het MM-element.

Dan naar de andere set met onder andere Wilson Audio en een duurdere phonoversterker. Daar mag de Kuzma Stogi draaitafel met Stogi arm en Benz Micro Ace Low zijn kunstjes vertonen, omdat deze gebalanceerd aangesloten moet worden. Even later zal ik er ook de Acoustic Solid 111 weer beluisteren om niet al te veel af te wijken in set.
Naast de bouw en de uitstraling valt me meteen het meer audiofiele geluid op. Voor mij is dat meer beschouwend en minder schwung, "netter". Verder vind ik de Benz wat levendiger en gedetailleerder, maar ook strakker wat ook weer negatief bijdraagt aan hoe deze draaitafel me bij de muziek weet te betrekken. Ik hoor meer details, spreiding van instrumenten en het geluidsbeeld is veel groter. Maar ik hoor tegelijkertijd minder muziek en ook lijkt deze draaitafel zich te verslikken in timing. Dezelfde platen als eerst worden op de draaitafel gelegd. Een voor een natuurlijk, anders wordt het wel een janboel. En nee heren, dat is zelfs voor mij niet iets wat ik met mijn onhandigheid zal doen. :P

Als een-na-laatste een klein uitstapje naar de Acoustic Solid Small met WTB300 arm en hetzelfde element. In vergelijking met de Kuzma is de schwung weer terug en wordt de openheid zo goed als behouden. Zo goed als, want het gebalanceerd aansluiten van de Kuzma deed dat een stapje beter. Boven mijn budget, maar het geeft aan wat de volgende stap in draaitafel zou kunnen zijn. Terug naar de Solid Wood 111 is er minder rust in het klankbeeld, maar is er meer rust door terug gaan naar het MM-element. Een mooi element dat het melodieuze gemak van een MM combineert met het uitgesproken detail van een MC combineert, zal, nee moet zeker een onderdeel van mijn verdere zoektocht worden.

Samenvattend zou ik mijn voorkeuren zo willen beschrijven:
- Loopwerk en arm vormen wat mij betreft de muzikale basis van een draaitafel, de verfijning daarna kan ik vinden in een element. De basis moet dus allereerst in de smaak vallen
- De schwung van Acoustic Solid en Acoustic Signature kan ik erg waarderen en vind ik heel belangrijk
- De details en de stelligheid van de Takumi zijn wel een zeer duidelijke pre, maar moeten niet ten koste gaan van de schwung
- Een combinatie van MC- en MM-element wordt nog een mooie uitdaging

Voor de toekomst (ja, je leest het goed :laugh: :yawnee:) wil ik toch nog graag een Nottingham Analogue horen. Verder denk ik niet dat er heel veel anders over blijft, maar als jullie willen dat ik nog lang zoek, geef me dan vooral nog tips van te beluisteren merken!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten