Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op april 23, 2014, 10:45:39
Ik zou hier eigenlijk liever niet meer reageren, maar er moeten mij 'openbaar' een aantal dingen van het hart...

1) Het element is een belangrijk onderdeel van de totale klank. Het is dus essentieel om een element te kiezen dat naar je smaak is, want hier zitten de grootste klankverschillen. Echter...
2) Een element gaat een interactie aan met de toonarm, dus die moeten voor een goed resultaat op elkaar zijn afgestemd. Een deel van deze match is te berekenen (mbv. gewicht element, effectief gewicht toonarm, compliantie element), maar een deel is ook 'synergie'.
3) Hoe beter de toonarm, hoe beter deze in staat is het 'sporen' van het element te ondersteunen. Vaak zijn betere toonarmen beter in staat zeer verfijnde (en vaak dure) elementen te ondersteunen. Soms is het beter in een eenvoudigere arm ook niet al te veeleisende elementen te gebruiken. Een mooie MM of HOMC kan dan vaak beter matchen voor een MUZIKALER (niet persé 'technisch' beter) resultaat. Of een element 'tot zijn recht' komt, is dus vooral een functie van zijn werking in een toonarm. Echter... :)
4) Het loopwerk zorgt voor de timing, energie, rust, ruimtelijkheid, tunefulness etc. etc. De meeste aspecten die betrekking hebben tot het kunnen volgen van de muziek en het betrokken worden daarbij, komen voort uit het loopwerk. De arm en element zijn 'slaaf', hoewel ze in zekere mate de intrinsieke kwaliteiten van het loopwerk kunnen ondersteunen of dwarsbomen. Ook hier is een goede match erg belangrijk!
5) ...

Het is dus erg moeilijk uit te leggen hoe het samenspel echt is tussen de diverse elementen... Wees er wel van doordrongen dat het element extreem bepalend is voor het klankkarakter van de gehele tafel. Dat een eenvoudig element in een toptafel heel muzikaal kan zijn en daarmee zijn zwakke punten op de achtergrond kan laten vallen, wil niet zeggen dat een beter element in die situatie niet beter zou zijn. Maar dan moet de rest van de keten dat wel goed kunnen ondersteunen!

Als je dus individuele draaitafels beluistert, is het bijna ondoenlijk om bepaalde aspecten van de weergave te relateren aan element, arm of loopwerk. Je hoort echt een samenspel. De enige manier om te 'leren', is door bijv. het loopwerk constant te houden en OF element OF toonarm te wisselen. In ieder geval door slechts 1 variabele te veranderen.

Hoop hier iets meer te hebben kunnen duiden van wat ik een bijna ondoenlijke taak vindt bij deze luistertesten. Aan de andere kant kun je het jezelf ook heel simpel maken: de best klinkende combinatie gewoon kopen en niet er over inzitten welke van de elementen verantwoordelijk zijn voor dat resultaat... :)
Leuk dat je reageert, dat waardeer ik.

Ik begrijp goed dat alles met elkaar te maken heeft en niet één onderdeel het geluid bepaalt. Dat ik zo graag de tafels thuis wil beluisteren, heeft zeker ook te maken met de luistersessie bij Rik. Ik wil gewoon op mijn gemak kunnen horen of dat dichtlopen ook bij mij thuis is. Dus niet met de illusie dat ik eventjes een draaitafel kan doorgronden. Door veel te luisteren probeer ik wel te leren wat ik hoor.

Citaat van: Arden op april 23, 2014, 11:03:53
Wat wel eens kan bewijzen dat geduld niet altijd een schone taak bleek: Gisteren was ik daar op de koffie en kwam dit hoofdstuk even aan de orde, zowel de VPI als de Nottingham zijn al weer verkocht! Dat heb je met spectaculaire aanbiedingen, die lopen nooit zo lang.

Ik zag ook dat de Garrard 401 is blijven steken op 660 euro, bied nog een klein beetje meer en hij is waarschijnlijk van jou. Het is dat ik er al 2 heb, anders had ik deze er zelf nog wel bijgekocht.
Nogmaals, koop dat loopwerk als basis en maak daar een mooi project van. Dat gaat echt niet zo veel kosten als je denkt (met een 12 inch Jelco, een top plint en uiteindelijk een Denon DL103 R of Benz Ace L zit je nog steeds ruim onder je uiteindelijke budget) en je hebt een top-loopwerk voor de rest van je leven...
In die zin is geduld niet schoon nee. Jammer ook dat ik op mijn werk maar moeilijk kan krijgen en dus niet zo makkelijk kan afspreken.

Over de Garrard zal ik snel een beslissing nemen.

Citaat van: weust op april 23, 2014, 11:11:25
Vooral dit laatste gedeelte spreekt mij persoonlijk aan.
Al het vorige wil ik helemaal met je eens zijn, maar is (lijkt mij iig) voor iemand die nieuw instapt een ondoenlijke taak om op die manier een passende platenspeler te vinden. De totale combinatie dus.

Wat Bas nu doet met een aantal combinaties zou ik zelf ook liever doen. Wel in overleg met de verkoper om bijvoorbeeld niet een model hoger te gaan voor een arm of element.
En dan luisteren of het het geld waar is.

(De reden van mijn platenspeler is heel anders geweest destijds, en heeft helemaal niets te maken met de combinatie van componenten zelf bij elkaar gezocht of combinatie van componenten samen gesteld door een verkoper. Voor het geval mensen dit gaan denken)



Zo sta ik.er ook in!

Citaat van: Onder013 op april 23, 2014, 11:53:50
Prima overzicht. De ondergrond waar je die zorgvuldig samengestelde draaitafel op zet kan het geheel echter weer maken of breken. Wat genuanceerder: nog beter maken of echt heel veel slechter.

Een recent voorbeeld is het plaatsen van een rega op een dikke bamboe plank in plaats van op het glas van de muurbeugel. Alle levendigheid was weg.

Nog een voorbeeld met een Michell Gyro. Op een ikea vederlicht tafelblad klinkt deze draaitafel dun, het laag is weg en zo nog wat. Op een zware ondergrond van graniet (geen leisteen) klinkt het super.

Gr
Henk
Goede aanvulling Henk! Eens zien wat ik daarmee hier thuis kan.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Arden

Citaat van: Bas Akkerman op april 23, 2014, 12:21:30

[...]

Over de Garrard zal ik snel een beslissing nemen.

[...]

He he... Eindelijk! Een beetje een fraaie plint er omheen (er zit nu een plint omheen, dus erme draaien kun je snel), maar met een echt mooi gebouwde krijg je zo iets...



... deze plinten zijn zo gemaakt dat er een Dr. Feickert armboardje op past, je kunt het dus kwa arm zo gek niet bedenken, of hij past er op. Zo een dergelijke plint kost je tussen de 500 en de 1000 euro, een 12 ich Jelco doet nieuw 800, die vind je eventueel ook nog wel voor 4-500 2e hands. Het hoeft toch niet morgen klaar lijkt me? Zet er voor nu een SME 3009 op, een leuk passend elementje en je zit nog steeds maar rond die 1000 euro. Wanneer er budget vrijkomt ga je upgraden, iets wat je met een Garrard tot in het oneidige kan blijven doen...

Joris1971


[...]

Over de Garrard zal ik snel een beslissing nemen.

[...]


Sorry Bas maar dit is echt onzin.
Je doet een jaar om een tafel uit te zoeken, en nu omdat iemand die Garrard noemt ga je daar ineens snel over beslissen  :o

Bas Akkerman

Ik.begrijp dat je (niet geheel onterecht) vindt dat ik lang doe over beslissen, maar nu ben je wel spijkers op laag water aan het zoeken Joris. ;)

Ik ben een maand aan het zoeken voor dit budget. De Garrard gaat mee als mogelijke tafel, dus wellicht dat ik de sprong waag. Daar ga ik dus snel over beslissen. Overigens vind ik Marco met zijn know-how en ervaring niet zomaar iemand, net zoals ik andere adviezen ook op waarde schat.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Joris1971

Citaat van: Bas Akkerman op april 23, 2014, 18:14:01
Ik.begrijp dat je (niet geheel onterecht) vindt dat ik lang doe over beslissen, maar nu ben je wel spijkers op laag water aan het zoeken Joris. ;)

Ik ben een maand aan het zoeken voor dit budget. De Garrard gaat mee als mogelijke tafel, dus wellicht dat ik de sprong waag. Daar ga ik dus snel over beslissen. Overigens vind ik Marco met zijn know-how en ervaring niet zomaar iemand, net zoals ik andere adviezen ook op waarde schat.

Wees gewoon eerlijk, je wilt zelf 3 tafels na demo, thuis beluisteren..zoveel zekerheid wil je.
En die Garrard zou je dan blind kopen als eewige twijfelaar....

Kan nu ook wel zeggen er staat op mp een linn lp12 voor 1095 euro, die kun je ook helemaal customizen. (Is trouwens geen grap, staat echt op mp)

marcush

Voor de snelle beslisser: LP12 met Ittok arm en element op hifi.nl voor 950.

Als die niet bevalt, verkoop je deze met gemak weer, zonder een euro verlies...

chansig

Gewoon je tijd nemen Bas...verkleint volgens mij alleen maar de kans dat je een set koopt die je binnen een half jaar weer verkoopt. Iets wat sommige hier regelmatig plegen te doen. Incl mezelf.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bas Akkerman

Citaat van: Joris1971 op april 23, 2014, 18:20:36
Wees gewoon eerlijk, je wilt zelf 3 tafels na demo, thuis beluisteren..zoveel zekerheid wil je.
En die Garrard zou je dan blind kopen als eewige twijfelaar....

Kan nu ook wel zeggen er staat op mp een linn lp12 voor 1095 euro, die kun je ook helemaal customizen. (Is trouwens geen grap, staat echt op mp)
Eens, dat is inderdaad een beetje dubbel. Nou heb ik wel genoeg vertrouwen in Marco wat dat betreft. Het is meer mijn eigen twijfel, ik wil eerst iets horen.

Citaat van: marcush op april 23, 2014, 20:11:58
Voor de snelle beslisser: LP12 met Ittok arm en element op hifi.nl voor 950.

Als die niet bevalt, verkoop je deze met gemak weer, zonder een euro verlies...
Ik zal zoiets gewoon niet zo snel doen. Doorverkopen doe ik alleen als ik echt een upgrade heb ten opzichte iets dat ik al heb staan. Moet zeggen dat ik ook wel een beetje met jaloezie kan kijken naar mensen die makkelijk "handelen".

Citaat van: chansig op april 23, 2014, 20:25:06
Gewoon je tijd nemen Bas...verkleint volgens mij alleen maar de kans dat je een set koopt die je binnen een half jaar weer verkoopt. Iets wat sommige hier regelmatig plegen te doen. Incl mezelf.

Gr Hans
Dat denk ik dus ook. Ik vind het soms gewoon erg lastig om zo kritisch te zijn en niet met zomaar iets tevreden te zijn.
Ik ben erg benieuwd naar de komende draaitafelbeluisteringen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

lynch1979

Citaat van: Bas Akkerman op april 23, 2014, 20:35:43

Dat denk ik dus ook. Ik vind het soms gewoon erg lastig om zo kritisch te zijn en niet met zomaar iets tevreden te zijn.
Ik ben erg benieuwd naar de komende draaitafelbeluisteringen.

Gewoon doen waar jij je het prettigst bij voelt, ook al zijn er vele anderen (waaronder ik zelf) die het anders zouden aanpakken  ;)

brtram

Citaat van: Bas Akkerman op april 23, 2014, 18:14:01
Ik.begrijp dat je (niet geheel onterecht) vindt dat ik lang doe over beslissen, maar nu ben je wel spijkers op laag water aan het zoeken Joris. ;)


Ik ben het met Joris eens wat betreft zijn verbazing dat je opeens haast krijgt met een te koop staand model, terwijl je nog in de keuze fase zit.

Waarom je laten opjagen, blijf je eigen koers varen, iedere week komen er nieuwe mooie aanbiedingen op de markt.

Zelf bepaal ik in stilte het model wat ik wil kopen, wacht dan af tot er een aantrekkelijk aanbod voorbij komt en hap dan.
Geduld heeft mij een mooie set opgeleverd maar ook veel geld bespaard.


Eddye

 
Citaat van: lynch1979 op april 23, 2014, 20:39:23
Gewoon doen waar jij je het prettigst bij voelt, ook al zijn er vele anderen (waaronder ik zelf) die het anders zouden aanpakken  ;)

^^

jij betaalt, jij bepaalt
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

remco320

We willen ook elke avond wat te lezen hebben hoor! Niet ineens gaan beslissen nu, dan is het verhaal voorbij zonder dat we er erg in hebben.. :)

Jumping Jack

Citaat van: Eddye op april 23, 2014, 20:42:10

^^

jij betaald, jij bepaalt

1 maal fout, 1 maal goed. Net geslaagd dus  ;D.

Bas, je neemt volgens mij té veel hooi op je vork. Zeker als je de post van Garmt in overweging neemt... Soms moet je gewoon eens durven springen en een (berekend) risico nemen.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Eddye

Citaat van: Jumping Jack op april 23, 2014, 20:45:32
1 maal fout, 1 maal goed. Net geslaagd dus  ;D.

Bas, je neemt volgens mij té veel hooi op je vork. Zeker als je de post van Garmt in overweging neemt... Soms moet je gewoon eens durven springen en een (berekend) risico nemen.

ik was het al aan het aanpassen...
ik moet gewoon niet multitasken ;)
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Actionhost

Wat ik begrijp uit het verhaal van Bas is dat hij voor nu een goedkopere platenspeler wil hebben om lekker plaatjes te draaien. Als er meer budget is komt de draaitafel die hij echt wilt hebben. Dus gezien het doel nu, een tussenstapdraaitafel, mag er best wel snel op een markplaatsaanbieding ingegaan worden als deze echt aantrekkelijk is.

Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Joris1971

Citaat van: Actionhost op april 23, 2014, 21:00:04
Wat ik begrijp uit het verhaal van Bas is dat hij voor nu een goedkopere platenspeler wil hebben om lekker plaatjes te draaien. Als er meer budget is komt de draaitafel die hij echt wilt hebben. Dus gezien het doel nu, een tussenstapdraaitafel, mag er best wel snel op een markplaatsaanbieding ingegaan worden als deze echt aantrekkelijk is.

Dat kan ik wel begrijpen, maar bas kennende gaat hij zelfs voor een tussenstap speler 3 spelers door dealers thuis laten wegzetten, dat vind ik dan tegenstrijdig.

Actionhost

Dat is ook weer het mooie aan Bas. Mede daarom is dit zo'n leuk topic :-)
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Bas Akkerman

Citaat van: lynch1979 op april 23, 2014, 20:39:23
Gewoon doen waar jij je het prettigst bij voelt, ook al zijn er vele anderen (waaronder ik zelf) die het anders zouden aanpakken  ;)
ik voel me het prettigst bij het rustig vergelijken van apparatuur. Nu heb ik één draaitafel van het huidige budget gehoord. Dat was zeker een stap terug ten opzichte van de eerder beluisterde tafels. Ik moet eerst de andere tafels beluisteren voordat ik enigszins kan zeggen wat ik van draaitafels van deze klasse kan en mag verwachten.

Citaat van: brtram op april 23, 2014, 20:41:52
Ik ben het met Joris eens wat betreft zijn verbazing dat je opeens haast krijgt met een te koop staand model, terwijl je nog in de keuze fase zit.

Waarom je laten opjagen, blijf je eigen koers varen, iedere week komen er nieuwe mooie aanbiedingen op de markt.

Zelf bepaal ik in stilte het model wat ik wil kopen, wacht dan af tot er een aantrekkelijk aanbod voorbij komt en hap dan.
Geduld heeft mij een mooie set opgeleverd maar ook veel geld bespaard.


Begrijpelijk, soms kan ik rare denkstappen maken. Komt ook doordat anderen eerlijk zijn en zich het haar uit het hoofd trekken als ik een fantastische draaitafel "oversla". Punt is dat ik niet weet wat ik een fantastische draaitafel vind. En dan nog gaat mijn voorkeur uit de aanschaf via een dealer te doen..

Om echt goed te kunnen vergelijken zou ik verschillende draaitafels met dezelfde arm en hetzelfde element moeten horen. De beste kiezen en dan verder experimenteren met armen en dan met elementen. Lastige is dat ik niet weet waar ik zo'n vergelijk zou kunnen doen. Daarnaast heb je vast goede matches waardoor een uiteindelijke tafel beter kan klinken dan het beste loopwerk en van daaruit verder opbouwen. Het is gewoon lastig te vergelijken.

Citaat van: remco320 op april 23, 2014, 20:43:19
We willen ook elke avond wat te lezen hebben hoor! Niet ineens gaan beslissen nu, dan is het verhaal voorbij zonder dat we er erg in hebben.. :)
Wees niet bang... ;D

Citaat van: Jumping Jack op april 23, 2014, 20:45:32
1 maal fout, 1 maal goed. Net geslaagd dus  ;D.

Bas, je neemt volgens mij té veel hooi op je vork. Zeker als je de post van Garmt in overweging neemt... Soms moet je gewoon eens durven springen en een (berekend) risico nemen.
Zie mijn reactie hiervoor, hoe kun je het beste vergelijken? Waarom wel voor het één de sprong wagen en voor het andere niet?

Citaat van: Actionhost op april 23, 2014, 21:00:04
Wat ik begrijp uit het verhaal van Bas is dat hij voor nu een goedkopere platenspeler wil hebben om lekker plaatjes te draaien. Als er meer budget is komt de draaitafel die hij echt wilt hebben. Dus gezien het doel nu, een tussenstapdraaitafel, mag er best wel snel op een markplaatsaanbieding ingegaan worden als deze echt aantrekkelijk is.


Dat is nog de andere vraag, kan ik mijn eerdere luisterervaringen van me afgooien en accepteren wat dit budget biedt?

Citaat van: Joris1971 op april 23, 2014, 21:06:09
Dat kan ik wel begrijpen, maar bas kennende gaat hij zelfs voor een tussenstap speler 3 spelers door dealers thuis laten wegzetten, dat vind ik dan tegenstrijdig.
Zoals ik al zei, ik hoor toch graag de verschillen.

Citaat van: Actionhost op april 23, 2014, 21:07:50
Dat is ook weer het mooie aan Bas. Mede daarom is dit zo'n leuk topic :-)
Ik moet gewoon nog wat meer testen... :devil:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Joris1971

Bas, uit alle bovenstaande antw van jou blijkt dat je gewoon vergelijken wilt doen, helemaal prima maar dan moet je de Garrard gewoon laten gaan, want dat is gewoon een gok aankoop.

Bas Akkerman

Citaat van: Joris1971 op april 23, 2014, 21:36:09
Bas, uit alle bovenstaande antw van jou blijkt dat je gewoon vergelijken wilt doen, helemaal prima maar dan moet je de Garrard gewoon laten gaan, want dat is gewoon een gok aankoop.
Dat denk ik ook. En Marco krabt zich ondertussen nog eens aan het hoofd vermoed ik. :blush:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kwabbernoot

Niet lullig bedoeld maar doe je bij elke aankoop meer dan een jaar vooronderzoek? Of slaat bij jou het upgrade virus al toe voordat je überhaupt wat hebt.  ::)

Groeten...

weust

Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Kwabbernoot

Blijkbaar. In het begin heb ik dit topic wel gevolgd maar bij gebrek aan echte voortgang ben ik daar weer mee gestopt. Zo af en toe kijk ik weer eens hoe het ervoor staat. Maar goed, als het voor hem werkt.

Groeten...

Bas Akkerman

Citaat van: Kwabbernoot op april 23, 2014, 22:44:19
Niet lullig bedoeld maar doe je bij elke aankoop meer dan een jaar vooronderzoek? Of slaat bij jou het upgrade virus al toe voordat je überhaupt wat hebt.  ::)

Groeten...
Citaat van: weust op april 23, 2014, 22:52:20
2251 posts en je kent bas nog niet eens? ;)
Citaat van: Kwabbernoot op april 23, 2014, 23:14:38
Blijkbaar. In het begin heb ik dit topic wel gevolgd maar bij gebrek aan echte voortgang ben ik daar weer mee gestopt. Zo af en toe kijk ik weer eens hoe het ervoor staat. Maar goed, als het voor hem werkt.

Groeten...
Haha, nee niet bij elke hoor, een pak melk koop ik doorgaans wel binnen een week. Een draaitafel vind ik echter luxe, dus daar wat langer over doen vind ik ook niet erg. Kost ook wat meer dan een pak melk. Voor mij zit de lol en het leerzame ook in de weg er naar toe. Dan lijkt het soms alsof er weinig vooruitgang is, maar leer ik ondertussen wel veel. Van hoe iets werkt, wat de invloed op elkaar is en hoe dat al dan niet binnen mijn smaak valt. De combinatie van die drie zorgt soms voor een upgrade virus nog tijdens de zoektocht. Dan weeg ik af of ik mijn budget verhoog of niet.

Voordeel van een langere zoektocht vind ik dat, wanneer ik dan het geld bijeen heb, ik beter of goed weet wat ik wil. Als ik zou zoeken op het moment dat ik het geld al heb, zou ik wellicht impulsiever reageren. Dat kan goed uitpakken, maar ook niet. Ik sta het liefst volledig achter dat wat ik heb gekozen in plaats van een aanschaf omdat het kan. Daar vind ik de verschillen tussen wat ik hoor (en dus goed dan wel minder goed vind) te groot voor.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten