Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

raindog

Citaat van: Bas Akkerman op april  2, 2014, 19:45:50
Goede tip! Het ging me ook niet om een direct vergelijk tussen de Audionote en de LP12, meer of er verschil in timbre en klankkleur was. Timing, detail, spreiding, en dergelijke zijn ongetwijfeld punten waar de LP12 beter in is.

Rega is in ieder geval een stuk minder warm, het lijkt iets gedetailleerder maar dat komt volgens mij vooral doordat het allemaal wat dunner klinkt. Zelf heb ik een P5 gehad en ik ben daarnaast goed bekend met de RP6. Het zal een kwestie van smaak zijn maar Rega bleek niet mijn ding, ik mis de natuurlijkheid en de betrokkenheid die een LP12 of een VPI biedt. Dat heb ik overigens niet alleen bij Rega maar ook bij merken als Clearaudio of Michell. Telkens heb ik het gevoel dat ik een goede grondtoon mis.

Kun je de Audionote niet een keer lenen van Jan of Garmt? Dat ding staat daar toch al een eeuwigheid stof te happen...  ;)
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

weust

Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Bas Akkerman

Citaat van: clockwork op april  2, 2014, 19:56:56
Jammer dat je budget niet wat rekbaar is....l

Op MP staat een Michell Tecnodec met Techno Arm voor een vraagprijs van €900. Alleen de arm is volgens mij al bijna duurder.....  :crazy:
Maar zonder element zo te lezen. Dat wordt echt te duur en kan ik niet naar mezelf en Linda verantwoorden. :(

Citaat van: Onder013 op april  2, 2014, 19:59:26
En zeer 'muzikaal'  8)
Haha, het blijft een vage term waar ik zo nu en dan nog over mijmer hoe beter te omschrijven.

Citaat van: Lion of Judah op april  2, 2014, 20:25:19
Toerental wat lager afstellen :D
Citaat van: weust op april  2, 2014, 20:35:55
Dacht al dat het aan mij lag...

Haha, zou het echt zo simpel zijn? Ik had meer het idee dat het met timing te maken had en niet zozeer het toerental. Ik vind nog wel een duidelijk verschil tussen een te snelle of te langzame timing (PRAT) en te laag of hoog toerental. Bij de eerste zit je, als je de mute indrukt en weer uitschakelt, te ver of nog niet ver genoeg in het nummer. Bij de laatste klinkt het wat lager of hoger.

Citaat van: raindog op april  2, 2014, 20:27:57
Rega is in ieder geval een stuk minder warm, het lijkt iets gedetailleerder maar dat komt volgens mij vooral doordat het allemaal wat dunner klinkt. Zelf heb ik een P5 gehad en ik ben daarnaast goed bekend met de RP6. Het zal een kwestie van smaak zijn maar Rega bleek niet mijn ding, ik mis de natuurlijkheid en de betrokkenheid die een LP12 of een VPI biedt. Dat heb ik overigens niet alleen bij Rega maar ook bij merken als Clearaudio of Michell. Telkens heb ik het gevoel dat ik een goede grondtoon mis.

Kun je de Audionote niet een keer lenen van Jan of Garmt? Dat ding staat daar toch al een eeuwigheid stof te happen...  ;)

Zeer mooi verwoord! Dat mis ik soms ook. Een LP12 vind ik dan weer net wat te ver doorslaan.

Ik zal mijn licht inderdaad opsteken bij Garmt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

weust

De mute? Dat is volume op 0 of naar wat het was. Meer niet.
Timing op een platenspeler heb ik nog nooit van gehoord.

Schijf draait rondjes op een bepaald toerental.
Is het te langzaam dan klinkt het te langzaam. Klinkt het te snel, dan is het toerental te hoor.
En dat stel je af tot het goed is.

Is dit een nieuwe term, dat PRAT?
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Robiwan

Het toerental is inderdaad iets te snel, kun je niet zomaar aanpassen volgens navraag bij Audio Note!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

AbZ

Citaat van: weust op april  2, 2014, 20:47:12
De mute? Dat is volume op 0 of naar wat het was. Meer niet.
Timing op een platenspeler heb ik nog nooit van gehoord.

Schijf draait rondjes op een bepaald toerental.
Is het te langzaam dan klinkt het te langzaam. Klinkt het te snel, dan is het toerental te hoor.
En dat stel je af tot het goed is.
^^ 

Citaat van: weust op april  2, 2014, 20:47:12Is dit een nieuwe term, dat PRAT?
Dit is een marketing slogan van Naim, net als Linn bazelt over tunefulness.
Dit is er in de UK ingeslopen toen ze niet meer op prijs/prestatie met Japan konden concurreren.

pietjepc

Ik was in de veronderstelling dat een element warm/ analytisch kan klinken. Nu lees ik dat een lp12 als warm wordt bestempeld en rega als minder warm. Ik vroeg mij af hoe dit kan. Zit dit in de interne bekabeling, opbouw  o.i.d. ?

Bas Akkerman

Citaat van: weust op april  2, 2014, 20:47:12
De mute? Dat is volume op 0 of naar wat het was. Meer niet.
Timing op een platenspeler heb ik nog nooit van gehoord.

Schijf draait rondjes op een bepaald toerental.
Is het te langzaam dan klinkt het te langzaam. Klinkt het te snel, dan is het toerental te hoor.
En dat stel je af tot het goed is.

Is dit een nieuwe term, dat PRAT?
Citaat van: AbZ op april  2, 2014, 21:02:46
^^ 
Dit is een marketing slogan van Naim, net als Linn bazelt over tunefulness.
Dit is er in de UK ingeslopen toen ze niet meer op prijs/prestatie met Japan konden concurreren.
Ik word weer lekker serieus genomen. Laat ik het er maar op houden dat ik het zo ervaar, discussies hierover voer ik wel in mijn showcase.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

lynch1979


Deleted Member 2

Citaat van: pietjepc op april  2, 2014, 21:13:31
Ik was in de veronderstelling dat een element warm/ analytisch kan klinken. Nu lees ik dat een lp12 als warm wordt bestempeld en rega als minder warm. Ik vroeg mij af hoe dit kan. Zit dit in de interne bekabeling, opbouw  o.i.d. ?

(bewust aangebrachte) vervorming die door sommigen als aangenaam wordt ervaren.

Deleted Member 2

Citaat van: raindog op april  2, 2014, 20:27:57

Kun je de Audionote niet een keer lenen van Jan of Garmt? Dat ding staat daar toch al een eeuwigheid stof te happen...  ;)

Er is altijd een reden waarom iets een winkeldochter is. ;)

AbZ

Citaat van: lynch1979 op april  2, 2014, 21:23:44
Serieus genomen worden is niks mis mee  :D
Mits goed gedoseerd moet dat idd kunnen.

Citaat van: Bas Akkerman op april  2, 2014, 21:22:48
Ik word weer lekker serieus genomen. Laat ik het er maar op houden dat ik het zo ervaar, discussies hierover voer ik wel in mijn showcase.
Je hebt helemaal gelijk.  Had ik meteen moeten zeggen, dat was wel zo eerlijk en informatief geweest,
dus bij deze gecorrigeerd  :smile:

raindog

Citaat van: pietjepc op april  2, 2014, 21:13:31
Ik was in de veronderstelling dat een element warm/ analytisch kan klinken. Nu lees ik dat een lp12 als warm wordt bestempeld en rega als minder warm. Ik vroeg mij af hoe dit kan. Zit dit in de interne bekabeling, opbouw  o.i.d. ?

Het loopwerk is het meest bepalend voor de klank van een platenspeler, althans zo ervaar ik het. Het ene merk bouwt heel massief, het andere juist heel licht. Daarnaast heb je verschillen in geveerde en ongeveerde loopwerken, ook dat heeft zijn invloed op de klank. Verder is de materiaalkeuze van belang, met name bij de plateau's. Wanneer je het standaard glazen plateau van een Rega vervangt door een acryl of delrin plateau dan hoor je gelijk verschil. Er komt dus best veel bij kijken als je een loopwerk wilt ontwerpen.

De repeterende opmerkingen over bewust aangebrachte vervorming kun maar beter negeren, dat is een lelijke plaat die blijft hangen.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

AbZ

Citaat van: raindog op april  2, 2014, 21:57:40De repeterende opmerkingen over bewust aangebrachte vervorming kun maar beter negeren, dat is een lelijke plaat die blijft hangen.
Je kunt negeren wat je wil, maar wat Onder zegt is dat er bewuste keuzes worden gemaakt, en er zijn mensen die dat soort keuzes waarderen voor de minder neutrale sound die dit kan geven.  Lijkt me een volkomen valide en ook weinig controversiele stelling.  Beetje flauw om te suggereren dat dit gezeur is.

Bas Akkerman

Citaat van: lynch1979 op april  2, 2014, 21:23:44
Serieus genomen worden is niks mis mee  :D
Haha, jij liever dan ik. Ik neem liever serieus. ;D

Citaat van: Onder013 op april  2, 2014, 21:26:21
(bewust aangebrachte) vervorming die door sommigen als aangenaam wordt ervaren.
Smaak inderdaad. En je weerstand tegen de (hausse omtrent) LP12 is genoegzaam bekend Henk. ;D Als je goed leest, zal ik er zelf ook niet snel voor kiezen.

Citaat van: Onder013 op april  2, 2014, 21:28:40
Er is altijd een reden waarom iets een winkeldochter is. ;)
Dat is inderdaad een beetje mijn "zorg", al kan het ook zijn dat onbekend onbemind maakt.

Citaat van: AbZ op april  2, 2014, 21:32:10
Mits goed gedoseerd moet dat idd kunnen.
Je hebt helemaal gelijk.  Had ik meteen moeten zeggen, dat was wel zo eerlijk en informatief geweest,
dus bij deze gecorrigeerd  :smile:
Wil ik weten wat slecht gedoseerd is...? :lookaround:
Mijn teentjes zijn soms ook wel erg lang en komen niet eens tot de grond. Kwestie van wennen denk ik. :sleepy:

Citaat van: raindog op april  2, 2014, 21:57:40
Het loopwerk is het meest bepalend voor de klank van een platenspeler, althans zo ervaar ik het. Het ene merk bouwt heel massief, het andere juist heel licht. Daarnaast heb je verschillen in geveerde en ongeveerde loopwerken, ook dat heeft zijn invloed op de klank. Verder is de materiaalkeuze van belang, met name bij de plateau's. Wanneer je het standaard glazen plateau van een Rega vervangt door een acryl of delrin plateau dan hoor je gelijk verschil. Er komt dus best veel bij kijken als je een loopwerk wilt ontwerpen.

De repeterende opmerkingen over bewust aangebrachte vervorming kun maar beter negeren, dat is een lelijke plaat die blijft hangen.

Ik weet nog steeds niet wat nu de grootste invloed heeft op de weergave, maar misschien heb je wel gelijk. Ik zal dus in de toekomst lekker veel blijven luisteren.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robiwan

Citaat van: AbZ op april  2, 2014, 22:03:09
Je kunt negeren wat je wil, maar wat Onder zegt is dat er bewuste keuzes worden gemaakt, en er zijn mensen die dat soort keuzes waarderen voor de minder neutrale sound die dit kan geven.  Lijkt me een volkomen valide en ook weinig controversiele stelling.  Beetje flauw om te suggereren dat dit gezeur is.

een tafel waarvan de sound te netjes/schoon is, daarvan kun je ook zeggen dat er dan iets niet klopt!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

weust

Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

weust

Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

raindog

Citaat van: AbZ op april  2, 2014, 22:03:09
Je kunt negeren wat je wil, maar wat Onder zegt is dat er bewuste keuzes worden gemaakt, en er zijn mensen die dat soort keuzes waarderen voor de minder neutrale sound die dit kan geven.  Lijkt me een volkomen valide en ook weinig controversiele stelling.  Beetje flauw om te suggereren dat dit gezeur is.

Het is niet dat ik moeite heb met een andere mening. Ik vind het echter wel irritant worden dat na elke post op dit forum, waarin een LP12 genoemd wordt, de heer Onder13 zich kennelijk geroepen voelt om zijn standaard 'vervormings'-plasje er over te doen. Dat wordt vermoeiend.

Daarnaast is het maar de vraag wanneer iets neutraal is. Een concert in het Bimhuis of het Concertgebouw klinkt altijd warmer dan bij mij thuis. En toch zal de gemiddelde audiofiel mijn set eerder als warm klinkend beschrijven dan als neutraal klinkend. Mij zegt de beschrijving neutraal dus helemaal niets.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Deleted Member 2

Citaat van: raindog op april  2, 2014, 21:57:40
Het loopwerk is het meest bepalend voor de klank van een platenspeler, althans zo ervaar ik het. Het ene merk bouwt heel massief, het andere juist heel licht. Daarnaast heb je verschillen in geveerde en ongeveerde loopwerken, ook dat heeft zijn invloed op de klank. Verder is de materiaalkeuze van belang, met name bij de plateau's. Wanneer je het standaard glazen plateau van een Rega vervangt door een acryl of delrin plateau dan hoor je gelijk verschil. Er komt dus best veel bij kijken als je een loopwerk wilt ontwerpen.

De repeterende opmerkingen over bewust aangebrachte vervorming kun maar beter negeren, dat is een lelijke plaat die blijft hangen.
Dit topic heeft als titel: Aankoopadviezen draaitafel. Niet het Linn liefhebbers topic dus.

De opmerkingen over de door liefhebbers ervaren kwaliteiten van een LP12 zijn op z'n minst zo repeterend.

AbZ

Citaat van: LPlover op april  2, 2014, 22:17:30
"Neutraal" al net zulke onzin als "Muzikaal"
Denk dat je van een apparaat redelijkerwijs eerder neutraliteit (of vervorming) mag verwachten dan muzikaliteit...

tenzij je van mening bent dat een machine ook kunstzinnig bezig kan zijn.
Dan verschillen we daarover fundamenteel van begrip.

Of je doet imho iets verkeerd in het Algemeen Bruikbaar Nederlands.

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op april  2, 2014, 22:10:46

Smaak inderdaad. En je weerstand tegen de (hausse omtrent) LP12 is genoegzaam bekend Henk. ;D Als je goed leest, zal ik er zelf ook niet snel voor kiezen.


Er zijn zo veel fraaie draaitafels en zeker ook voor je bijgestelde budget. Daar gaat het hier toch over?

AbZ

Citaat van: Onder013 op april  2, 2014, 22:21:22De opmerkingen over de door liefhebbers ervaren kwaliteiten van een LP12 zijn op z'n minst zo repeterend.
Dat zeggen ze pas 40 jaar  ;D