Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

AbZ

Citaat van: Arden op juli 21, 2013, 21:54:50
5 cm. Die foto heeft wat gezichtsbedrog, die zwarte lijn is de snaar, niet een weerspiegeling in de pianofinish!
Ah nu snap ik 'm, had ik idd verkeerd gezien.

Citaat van: Arden op juli 21, 2013, 21:54:50Ik denk niet dat je hem op je tenen wil laten vallen...
Ik heb een Avid voor dat doel.

Deleted Member 2

#851
Citaat van: Arden op juli 21, 2013, 21:54:50
5 cm. Die foto heeft wat gezichtsbedrog, die zwarte lijn is de snaar, niet een weerspiegeling in de pianofinish!

Ik denk niet dat je hem op je tenen wil laten vallen...

Laten vallen is zonde. Niet doen! ;D

Volgens de specs:

http://www.acoustic-signature.com/products/turntables/triple-x/index.html
Antrieb    1 Synchronmotor, elektronisch geregelt, netzentkoppelt, einstellbar, Beta DIG Motorelektronik
Lager    Hochpräzises rolliertes TIDORFOLON Lager in Einzelanfertigung
Chassis    Sandwich Massechassis mit 3 höhenverstellbaren Füßen. Sandwich aus Stahl, MDF und Dämpfungsmaterial.
Teller    Hochpräzisionsteller aus Aluminium, 5 cm stark, Silencer optional
Drehzahlbereich    33 1/3 UPM, 45 UPM mit Regelelektronik.
Stromversorgung    96-260V AC
Maße:    ca. 49-51 kg je nach Ausstattung

De vraag is wanneer je een draaitafel een massa-loopwerk kan noemen? Telt slechts het plateau, of moet je de sokkel er bij nemen of zelfs ook het onderstel zoals sommige leveranciers dat doen omdat het onderdeel uit maakt van het totale systeem.

Lekker belangrijk zal je zeggen, als het maar klinkt. Echter, in dit topic gaat het ook om interessante
constructieve details uit te spitten.

Gr
Henk

AbZ

Citaat van: Onder013 op juli 21, 2013, 22:03:44De vraag is wanneer je een draaitafel een massa-loopwerk kan noemen? Telt slechts het plateau, of moet je de sokkel er bij nemen of zelfs ook het onderstel zoals sommige leveranciers dat doen omdat het onderdeel uit maakt van het totale systeem.
Gezien de term zou ik zeggen dat het bij een massaloopwerk om een loopwerk gaat. 

Voor sokkel en/of onderstel zou het er iig om gaan of het uit 1 stuk bestaat (in eenparige beweging).

Anders kan je een gammele draaitafel afgeveerd subchassis op een zak cement ook wel een massaloopwerk noemen.

Deleted Member 2

Dit bedoel ik met een systeem:



en dit is naar mijn idee een massa-loopwerk:


deze ook:


deze niet?

AbZ

Die 1e is waarschijnlijk een verlenging van eh, iets anders  ;D

De 2e en 3e zijn idd zwaar...  maar waar leg je de grens?
Ik denk dat het meer in het principe zit dan in het aantal kilo's.

Deleted Member 2

Citaat van: AbZ op juli 21, 2013, 22:32:50
Die 1e is waarschijnlijk een verlenging van eh, iets anders  ;D

De 2e en 3e zijn idd zwaar...  maar waar leg je de grens?
Ik denk dat het meer in het principe zit dan in het aantal kilo's.

Eens

Actionhost

Citaat van: Arden op juli 15, 2013, 17:15:04
Als aanvulling op de tafels boven: Een snaar aangedreven Acoustic Signature WOW tafel met Rega RB 202 arm van in totaal 1250 euries(!!) met een vdH MC One element en Einstein phonotrap.

Bas heeft de WOW dus beluisterd met een VDH MC one element. Dat is natuurlijk een heel fraai element die de prijs van de speler min of meer verdubbeld. Om een eerlijk beeld van iedere platenspeler te hebben zou je toch iedere speler met het zelfde element moeten beluisteren?

(en dezelfde phonotrap, luidsprekers, akoestiek (en interlink en luidsprekerkabels) )

Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

AbZ

Citaat van: Actionhost op juli 22, 2013, 19:14:25Om een eerlijk beeld van iedere platenspeler te hebben zou je toch iedere speler met het zelfde element moeten beluisteren?

(en dezelfde phonotrap, luidsprekers, akoestiek (en interlink en luidsprekerkabels) )
Je veronderstelt dat het een weloverwogen keuzeproces is  :laugh:

Deleted Member 2

Citaat van: Actionhost op juli 22, 2013, 19:14:25
Bas heeft de WOW dus beluisterd met een VDH MC one element. Dat is natuurlijk een heel fraai element die de prijs van de speler min of meer verdubbeld. Om een eerlijk beeld van iedere platenspeler te hebben zou je toch iedere speler met het zelfde element moeten beluisteren?

(en dezelfde phonotrap, luidsprekers, akoestiek (en interlink en luidsprekerkabels) )

niet helemaal mee eens: de combinatie van de phonotrap en element is van belang voor de uiteindelijke sound van de set. Vraag LPLover maar hoe hij aan het experimenteren is geweest met phonotrappen.

AbZ

Citaat van: Onder013 op juli 22, 2013, 20:19:47
niet helemaal mee eens: de combinatie van de phonotrap en element is van belang voor de uiteindelijke sound van de set. Vraag LPLover maar hoe hij aan het experimenteren is geweest met phonotrappen.
Ahost bedoelt dat je ook factoren constant moet houden voor een zinnige vergelijking.
In de theorie klopt dat als een bus.  In de praktijk...  wordt het toch een LP12 denk ik.

Deleted Member 2

Citaat van: AbZ op juli 22, 2013, 20:29:24
Ahost bedoelt dat je ook factoren constant moet houden voor een zinnige vergelijking.
In de theorie klopt dat als een bus.  In de praktijk...  wordt het toch een LP12 denk ik.

hahaha.

Dus al die moeite is bevestiging vinden?!

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Citaat van: Onder013 op juli 22, 2013, 20:37:59Dus al die moeite is bevestiging vinden?!
Weet ik niet.  Het is niet wat ik schreef.

Deleted Member 2

#863
Citaat van: AbZ op juli 22, 2013, 20:29:24
In de praktijk...  wordt het toch een LP12 denk ik.

Een slechte grap moet je niet uit leggen....

Over het om gaan met slechte grappen heb ik net een tip van iemand gekregen  ;D

Bas Akkerman

Citaat van: Onder013 op juli 22, 2013, 21:05:00
Een slechte grap moet je niet uit leggen....

Over het om gaan met slechte grappen heb ik net een tip van iemand gekregen  ;D
Van een ervaringsdeskundige zeg maar. ;) Hmmm, wel een beetje "wij van wc-eend...". Komkommerberichtjes. :yawnee:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Citaat van: Onder013 op juli 22, 2013, 21:05:00Over het om gaan met slechte grappen heb ik net een tip van iemand gekregen  ;D
Bestaat een apart board voor, Sfeer in 2010.

Actionhost

Citaat van: Onder013 op juli 22, 2013, 20:19:47
niet helemaal mee eens: de combinatie van de phonotrap en element is van belang voor de uiteindelijke sound van de set. Vraag LPLover maar hoe hij aan het experimenteren is geweest met phonotrappen.

Is toch een bevestiging van mijn stelling?

Aangezien phonotrap en element zo'n grote invloed hebben moet je deze variabele juist zo gelijk mogelijk houden om het beeld van de draaitafel zo zuiver mogelijk te houden.......
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Deleted Member 2

Citaat van: Actionhost op juli 22, 2013, 21:18:39
Is toch een bevestiging van mijn stelling?

Aangezien phonotrap en element zo'n grote invloed hebben moet je deze variabele juist zo gelijk mogelijk houden om het beeld van de draaitafel zo zuiver mogelijk te houden.......

Er zijn bij het beluisteren van draaitafels te veel variabelen om een verdedigbare test uit te voeren. Als ik al gemerkt heb van welke invloed de ondergrond is op de sound van een draaitafel-arm-element-phonotrap-interlink-versterker-luidspreker-akoestiek keten, hoe wil je dat dan doen als je draaitafels in heel verschillende omstandigheden test. Dat is een zeer lange zin geworden. Het is te warm om de tekst beter leesbaar te maken ;D

garmtz


Bas Akkerman

Citaat van: Onder013 op juli 22, 2013, 21:31:57
Er zijn bij het beluisteren van draaitafels te veel variabelen om een verdedigbare test uit te voeren. Als ik al gemerkt heb van welke invloed de ondergrond is op de sound van een draaitafel-arm-element-phonotrap-interlink-versterker-luidspreker-akoestiek keten, hoe wil je dat dan doen als je draaitafels in heel verschillende omstandigheden test. Dat is een zeer lange zin geworden. Het is te warm om de tekst beter leesbaar te maken ;D
Haha, heb hetzelfde. Mijn posts van vandaag lijken wel door een gek geschreven te zijn. :lookaround:

Helemaal gelijk kun je een draaitafel nooit te krijgen. Toch kan je wel proberen om de verschillen zo klein mogelijk te maken. Van daaruit kun je dan beoordelen welke verandering wat doet.
Om het aan het begin enigszins werkbaar te houden, probeer ik een grove inschatting te maken van de weergave van een draaitafel. Arbitrair, beslist, maar het is voor mij de minst slechte optie en enige garantie dat ik voor mijn 90e een draaitafel heb aangeschaft.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Actionhost

#870
Citaat van: Onder013 op juli 22, 2013, 21:31:57
Er zijn bij het beluisteren van draaitafels te veel variabelen om een verdedigbare test uit te voeren. Als ik al gemerkt heb van welke invloed de ondergrond is op de sound van een draaitafel-arm-element-phonotrap-interlink-versterker-luidspreker-akoestiek keten, hoe wil je dat dan doen als je draaitafels in heel verschillende omstandigheden test. Dat is een zeer lange zin geworden. Het is te warm om de tekst beter leesbaar te maken ;D

Eens natuurlijk. Mijn onderliggende punt is natuurlijk ook dat een 100% gelijke test (zeker in verschillende luisterruimtes) eigenlijk niet mogelijk is. Maakt het niet minder leuk hoor! En een voldoende beeld geeft het volgens mij wel.

En voor je 90ste moet zeker lukken Bas! Maar des te langer jij uitstelt des te langer kunnen wij meegenieten van jouw reviews!   ;)
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

raindog

Citaat van: Actionhost op juli 22, 2013, 21:18:39
Aangezien phonotrap en element zo'n grote invloed hebben moet je deze variabele juist zo gelijk mogelijk houden om het beeld van de draaitafel zo zuiver mogelijk te houden.......

De invloeden van phonotrap en element is mogelijk minder groot is dan je denkt. De verschillen zijn echt een stuk kleiner dan de verschillen tussen loopwerken. Althans, volgens mijn (geringe) ervaring. 
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Deleted member

Volgens mij was de insteek toch juist om eerst een globale indruk te hebben van de verschillende sounds en mogelijkheden van draaitafels?

Eerst bepalen welk type draaitafel je het meeste aanspreekt, en vervolgens de details gaan invullen als element, ondergrond, phonotrap, enz... toch???
Stereo-fan for life!

Actionhost

#873
Citaat van: raindog op juli 23, 2013, 00:18:14
De invloeden van phonotrap en element is mogelijk minder groot is dan je denkt. De verschillen zijn echt een stuk kleiner dan de verschillen tussen loopwerken. Althans, volgens mijn (geringe) ervaring.

Ik denk ook dat er grote verschillen zijn tussen loopwerken. Wou alleen zeggen dat voor een echt zuivere vergelijking alle variabelen gelijk moeten zijn. That's it. Wat in de praktijk natuurlijk niet te doen is......

En mijn citaat die je aanhaalt was meer een reactie op postje van Onder013, waarmee hij eigenlijk mijn oorspronkelijke stelling bevestigde.

Citaat van: technative op juli 23, 2013, 08:56:03
Volgens mij was de insteek toch juist om eerst een globale indruk te hebben van de verschillende sounds en mogelijkheden van draaitafels?

Eerst bepalen welk type draaitafel je het meeste aanspreekt, en vervolgens de details gaan invullen als element, ondergrond, phonotrap, enz... toch???

Klopt, zo moet het ook!

Maar goed.....terug naar de zoektocht van Bas!  8)


Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Bas Akkerman

Citaat van: technative op juli 23, 2013, 08:56:03
Volgens mij was de insteek toch juist om eerst een globale indruk te hebben van de verschillende sounds en mogelijkheden van draaitafels?

Eerst bepalen welk type draaitafel je het meeste aanspreekt, en vervolgens de details gaan invullen als element, ondergrond, phonotrap, enz... toch???
Precies!

Citaat van: Actionhost op juli 23, 2013, 09:21:54
Ik denk ook dat er grote verschillen zijn tussen loopwerken. Wou alleen zeggen dat voor een echt zuivere vergelijking alle variabelen gelijk moeten zijn. That's it. Wat in de praktijk natuurlijk niet te doen is......

En mijn citaat die je aanhaalt was meer een reactie op postje van Onder013, waarmee hij eigenlijk mijn oorspronkelijke stelling bevestigde.

Klopt, zo moet het ook!

Maar goed.....terug naar de zoektocht van Bas!  8)



In eerste instantie, bij de triage, niet nee. Dat zal steeds meer uitgekristalliseerd worden en minder variabelen kennen. Ik probeer ook binnen en tussen luistersessies zo veel mogelijk met (bijvoorbeeld) een zelfde element te spelen. Bijvoorbeeld bij de Linn-dag en bij de luistersessie bij Henk en Nick.

Algemene indrukken dus met als doel steeds concreter te krijgen wat wat doet en wat ik daar zelf aan waardeer. Eenzelfde lijn dus als bij de zoektocht van mijn stereoset waarbij perfectie niet bestaat, maar waar een uitgewogen keuzeproces voor mij uiteindelijk een bevredigend resultaat heeft opgeleverd.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten