Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

weust

Bas, die CD van Anouar Brahem heb ik wel thuis als je thuis een keer wilt luisteren?
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op juni 25, 2013, 17:32:07
Ik was ook al aan het zoeken geslagen. ;D Als ik luister op YT denk ik dat het om een bendir gaat. Toch snel dat album eens opsnorren en vooral in het Haagse eens een Marokkaanse band met dembir vinden. Dat zou toch moeten lukken zou je zeggen... ;D
Zal het eens aan vriendin met kennis van zaken vragen.

newday

Citaat van: Bas Akkerman op juni 25, 2013, 16:10:16
Dan eindelijk naar de Michell Gyro SE Orbe-upgrade met *** element. De tegenhanger van de versie van de Linn LP12 zoals ik die bij Garmt hoorde? Ja! Exact het tegenovergestelde. Rustig Bas, even uitleggen joh...
Wat blijft is het absolute gemak om als draaitafel de muzikale boodschap weer te geven, de reden waarom een artiest dat nummer heeft gemaakt. We gaan weer verder met Arvo Pärt en ik vrees eigenlijk weer een wat teleurstellende piano, zeker gezien het voor mij gemis aan bas. Echter hoor ik nu wel degelijk een klankkast en het haast dreigend jengelende van de laagste toetsen. Volgens Henk zou dit kunnen komen door de gekozen ondergrond. Bij Garmt aan de muur, bij Henk op een granieten steen. Interessant! De viool is mooi scherp en het aanzetten is nog wat mooier te volgen. Wat "houtweergave" vind ik het nu wat minder en luister ik meer naar de snaren dan naar de klankkast.
Overgaand op 'Violator' wordt de kracht van de Linn LP12 duidelijker. Dat is misschien niet helemaal eerlijk en goed gezegd. De Michell Gyro heeft in deze set en met deze ondergrond als sterke punten de laagweergave en de hoogweergave, de midweergave blijft daartegenover wat achter. De Linn LP12 zoals ik die bij Garmt hoorde heeft juist een heel mooi midweergave ten opzichte van het laag en het hoog. Even heel gechargeerd uiteraard, maar voor mij waardevol als leerpunt en smaakkwestie. Er is nu meer bas te horen en de pingeltjes komen mooi los en haast in 3D de kamer in zweven. 'Wat zou een kruising van Linn LP12 en Michell Gyro doen?', vraag ik me af... Bij 'Flamence Sketches' valt me op dat de contrabas minder overtuigend overkomt, minder druk heeft en de weergave kaler en schoner lijkt. Echt een heel andere weergave. De electrische bas in 'Thriller' en 'Billie Jean' klinkt lekker "tunefull", maar heeft ook wat minder druk. Het vieze hoog in deze opname wordt bepaald niet verbloemd door de Michell Gyro. Dat reken ik hem ook niet aan en ik moet me afvragen of 'Thriller' wel zo'n goede testplaat is. Maar ja, die PrAT hè?

Je zegt dat de draaitafels exact het tegenovergestelde zijn, misschien lees ik er over heen maar ik zie alleen maar dat bij de Michell Gyro het laag en hoog mooier is (of sterker aangezet?) is en bij de LP12 het middengebied.
Kan je hier iets meer over zeggen? Zijn er nog andere verschillen die ze zo tegenovergesteld maakt?
Zit er een hele andere gedachte achter deze twee draaitafels / merken?

AbZ

Denk dat de verschillen nogal aangezet zijn door het verschil in setup (met name de speakers).

Deleted Member 2

Citaat van: AbZ op juni 25, 2013, 17:45:35
Zal het eens aan vriendin met kennis van zaken vragen.

Ab,

Het is toch niet het titelnummer. Het gaat om 'The lover of Beirut' track 01.

AbZ

Citaat van: Onder013 op juni 25, 2013, 18:19:43
Ab,

Het is toch niet het titelnummer. Het gaat om 'The lover of Beirut' track 01.
Ha, da's andere koek!  (Titelnummer bevat namelijk ook meer van die doffe slaps.)
Dit zou best eens die bendir kunnen zijn.  (Heb inmiddels ff wat solo's beluisterd.)
Als Bas het geen snaarinstrument had genoemd zou ik hem bijna gelijk geven :)
om van steeldrums maar te zwijgen...


Deleted Member 2

Citaat van: newday op juni 25, 2013, 17:48:02
Je zegt dat de draaitafels exact het tegenovergestelde zijn, misschien lees ik er over heen maar ik zie alleen maar dat bij de Michell Gyro het laag en hoog mooier is (of sterker aangezet?) is en bij de LP12 het middengebied.
Kan je hier iets meer over zeggen? Zijn er nog andere verschillen die ze zo tegenovergesteld maakt?
Zit er een hele andere gedachte achter deze twee draaitafels / merken?

Ik ken de draaitafel van garmt niet en ook zijn verdere setup niet. ik weet wel waarom ik gekozen heb voor de Michell en niet voor de LP12. Voor het gemak ga ik even voorbij aan de configuraties waarin beide draaitafels hun kunsten kunnen vertonen en die zeker ook een flinke invloed hebben op hoe het klinkt. De LP12 heeft in mijn beleving wat meer de neiging naar wat sloomheid (vaak wordt dit verward met ritmisch), de scherpe randjes gaan er wat af. De Michell Gyro en zeker met het Orbe platter zoals ik hem heb is wat frisser van de lever. Let wel, het gaat om nuances en zie dit zeker niet in zwart-wit. Zoals eerder gezegd maakt het toegepaste element, de arm, de afstelling en de opstelling veel uit.
Een veel belangrijker verschil geeft naar mijn mening een draaitafel met subchassis versus een massaloopwerk.
As donderdag gaan Bas en ik dat testen met de VPI bij Jumping Jack.

Gr,
Henk

Deleted Member 2

Citaat van: AbZ op juni 25, 2013, 18:26:27
Ha, da's andere koek!  (Titelnummer bevat namelijk ook meer van die doffe slaps.)
Dit zou best eens die bendir kunnen zijn.  (Heb inmiddels ff wat solo's beluisterd.) 
Als Bas het geen snaarinstrument had genoemd zou ik hem bijna gelijk geven :)
om van steeldrums maar te zwijgen...

Bas bedoelt de wat metalige ondertoon als hij het over een steeldrum heeft. ;)

AbZ

Citaat van: Onder013 op juni 25, 2013, 18:33:59
Bas bedoelt de wat metalige ondertoon als hij het over een steeldrum heeft. ;)
Zou dat het zijn  ;D
Kan best een bendir wezen maar darbouka klinkt ook wat 'harder' dan een djembe,
ben ik nu achter.  (Check maar wat solo's op YouTube.)  We dwalen een beetje af geloof ik  :blush:

Deleted Member 2

Citaat van: AbZ op juni 25, 2013, 18:37:23
Zou dat het zijn  ;D
Kan best een bendir wezen maar darbouka klinkt ook wat 'harder' dan een djembe,
ben ik nu achter.  (Check maar wat solo's op YouTube.)  We dwalen een beetje af geloof ik  :blush:

Wel nee. het gaat over muziek.

AbZ

Citaat van: Onder013 op juni 25, 2013, 18:45:03
Wel nee. het gaat over muziek.
Ben ik niet gewend van dit forum.

nb Het 2e nummer heeft heel duidelijk een bendir!
Dit hoor je echt goed aan de langere resonantie van het vel.

garmtz

Een oud (oed) klinkt behoorlijk 'houterig', niet echt metalig... Hij heeft wel een aanslag, maar die is doffer dan bij de meeste snaarinstrumenten (en ook doffer dan die van de Luit, die verwant is aan de oed). Het mooie van de oud is hoe de snaren interfereren met de kastklank. Wat minder 'clean', wel met veel karakter... ;)

AbZ

Citaat van: garmtz op juni 25, 2013, 19:03:30
Een oud (oed) klinkt behoorlijk 'houterig', niet echt metalig... Hij heeft wel een aanslag, maar die is doffer dan bij de meeste snaarinstrumenten (en ook doffer dan die van de Luit, die verwant is aan de oed). Het mooie van de oud is hoe de snaren interfereren met de kastklank. Wat minder 'clean', wel met veel karakter... ;)
Ja dat was het probleem niet.  Ging om de percussie in het 1e nummer.
Die komt er op ongeveer 5'20" in.  Ik denk toch dat dit een darbouka is.

garmtz

Citaat van: AbZ op juni 25, 2013, 19:11:08
Ja dat was het probleem niet.  Ging om de percussie in het 1e nummer.
Die komt er op ongeveer 5'20" in.  Ik denk toch dat dit een darbouka is.

Ah! :)  Zal eens luisteren...

Deleted Member 2

hier http://www.youtube.com/watch?v=cRjaxHGPFWc is te zien en te horen welk instrument het is. Het gaat dus om het stukje direct aan het begin. 8)

Enjoy

AbZ

Citaat van: Onder013 op juni 25, 2013, 19:45:43
hier http://www.youtube.com/watch?v=cRjaxHGPFWc is te zien en te horen welk instrument het is. Het gaat dus om het stukje direct aan het begin. 8)

Enjoy
LoL , dat stukje is weer wat anders ;D
Lekker duidelijk die audiofiele beschrijvingen altijd, heb je echt wat aan  ;D

Deleted Member 2

Citaat van: AbZ op juni 25, 2013, 19:51:49
LoL , dat stukje is weer wat anders ;D
Lekker duidelijk die audiofiele beschrijvingen altijd, heb je echt wat aan  ;D

Ja Ab als je nog meer aanwijzingen nodig hebt dan steel en anouar brahem......Jsja 8)

Het is wel een dolksteek in de mystiek en melancholiek die ik voelde in deze track. Vreselijk dat YT

AbZ

Citaat van: Onder013 op juni 25, 2013, 20:04:03
Ja Ab als je nog meer aanwijzingen nodig hebt dan steel en anouar brahem......Jsja 8)
De beschrijving ging over een percussie-instrument,
dus dan heb ik niet de geringste aanleiding om speciaal op de strings te letten, of wel?
Voorts was er nog deze aanwijzing van jou:  "Ik vermoed dat het dit is:  Een Darbouka"
Ik kan net zo goed met een kleurenblinde over van Gogh gaan lullen  :-X

Bas Akkerman

Citaat van: Onder013 op juni 25, 2013, 19:45:43
hier http://www.youtube.com/watch?v=cRjaxHGPFWc is te zien en te horen welk instrument het is. Het gaat dus om het stukje direct aan het begin. 8)

Enjoy
Haha, een ordinaire electrische gitaar waar de bespeler op klapt. Gezien hij zijn voet op een "vervormer" (sorry, weet even de juiste benaming niet) zet, zal dat het effect geven dat ik bedoelde. Het was in ieder geval lang niet zo rijk van klank via de PS Audio.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op juni 25, 2013, 20:10:52
De beschrijving ging over een percussie-instrument,
dus dan heb ik niet de geringste aanleiding om speciaal op de strings te letten, of wel?
Voorts was er nog deze aanwijzing van jou:  "Ik vermoed dat het dit is:  Een Darbouka"
Ik kan net zo goed met een kleurenblinde over van Gogh gaan lullen  :-X
Mijn beschrijving was wel degelijk van een snaarinstrument. Al is dat in deze hetzelfde als zeggen dat Renoir en Van Gogh allebei schilders zijn, je hebt er nog wei.ig aan.
Citaat van: Bas Akkerman op juni 25, 2013, 17:16:25
Ik was wat onvolledig in de beschrijving zie ik nu. Het ging namelijk om een snaarinstrument met daarachter, als soort van klankkast, een soort van steeldrum-achtig geluid. Wat denk jij dat het is Henk?

Nou Brahem beviel me wel, dus kom maar op!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op juni 25, 2013, 20:15:08
Haha, een ordinaire electrische gitaar waar de bespeler op klapt.

Dus wel degelijk een percussieinstrument.

En dan nog weet Ab niet dat het om een electrische gitaar gaat ;D

Ik zal de cd mee nemen naar Nick voor het onwaarschijnlijke geval hij deze niet heeft.

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op juni 25, 2013, 20:21:33
Mijn beschrijving was wel degelijk van een snaarinstrument. Al is dat in deze hetzelfde als zeggen dat Renoir en Van Gogh allebei schilders zijn, je hebt er nog wei.ig aan.
Eerst was het steeldrum-achtig en toen een bendir: 
Citaat van: Bas Akkerman op juni 25, 2013, 17:32:07Als ik luister op YT denk ik dat het om een bendir gaat.
en die klinken allebei absoluut niet als een snaarinstrument.

Citaat van: Onder013 op juni 25, 2013, 20:24:36
Dus wel degelijk een percussieinstrument.

En dan nog weet Ab niet dat het om een electrische gitaar gaat ;D

Ik zal de cd mee nemen naar Nick voor het onwaarschijnlijke geval hij deze niet heeft.
Het ging eerst over een ander nummer en JIJ noemde het een darbouka, weet je nog?
Als je daarmee snaren met electrische bewerking bedoelt, dan loop je toch enig risico op misverstand  ;D

Citaat van: Bas Akkerman op juni 25, 2013, 20:15:08
Haha, een ordinaire electrische gitaar waar de bespeler op klapt. Gezien hij zijn voet op een "vervormer" (sorry, weet even de juiste benaming niet) zet, zal dat het effect geven dat ik bedoelde. Het was in ieder geval lang niet zo rijk van klank via de PS Audio.
Dat is nu dan idd helder.  Misschien metalen snaren?

Bas Akkerman

Citaat van: weust op juni 25, 2013, 17:39:40
Bas, die CD van Anouar Brahem heb ik wel thuis als je thuis een keer wilt luisteren?
Ah ja, als je wilt! Mijn portemonnee is echt te klein en mijn verlanglijst echt te groot. :(

Citaat van: AbZ op juni 25, 2013, 17:45:35
Zal het eens aan vriendin met kennis van zaken vragen.
Benieuwd of die wist dat het om een vervormde electrische gitaar ging! ;D

Citaat van: newday op juni 25, 2013, 17:48:02
Je zegt dat de draaitafels exact het tegenovergestelde zijn, misschien lees ik er over heen maar ik zie alleen maar dat bij de Michell Gyro het laag en hoog mooier is (of sterker aangezet?) is en bij de LP12 het middengebied.
Kan je hier iets meer over zeggen? Zijn er nog andere verschillen die ze zo tegenovergesteld maakt?
Zit er een hele andere gedachte achter deze twee draaitafels / merken?

Ik chargeer graag. ;)
Wat "aandachtspunten" vind ik ze wel heel verschillend: laag en hoog versus midden. Dat is voor mij even het belangrijkste verschil, maar ik besef me terdege dat de set en akoestiek een flinke duit in het zakje doen. Door verschillende media (cd/streaming/lp) te beluisteren met hetzelfde bronmateriaal probeer ik dat een beetje te ondervangen.

Citaat van: Onder013 op juni 25, 2013, 18:31:56
Ik ken de draaitafel van garmt niet en ook zijn verdere setup niet. ik weet wel waarom ik gekozen heb voor de Michell en niet voor de LP12. Voor het gemak ga ik even voorbij aan de configuraties waarin beide draaitafels hun kunsten kunnen vertonen en die zeker ook een flinke invloed hebben op hoe het klinkt. De LP12 heeft in mijn beleving wat meer de neiging naar wat sloomheid (vaak wordt dit verward met ritmisch), de scherpe randjes gaan er wat af. De Michell Gyro en zeker met het Orbe platter zoals ik hem heb is wat frisser van de lever. Let wel, het gaat om nuances en zie dit zeker niet in zwart-wit. Zoals eerder gezegd maakt het toegepaste element, de arm, de afstelling en de opstelling veel uit.
Een veel belangrijker verschil geeft naar mijn mening een draaitafel met subchassis versus een massaloopwerk.
As donderdag gaan Bas en ik dat testen met de VPI bij Jumping Jack.

Gr,
Henk
Juist!

Citaat van: Onder013 op juni 25, 2013, 18:33:59
Bas bedoelt de wat metalige ondertoon als hij het over een steeldrum heeft. ;)
Nog eens juist!

Citaat van: AbZ op juni 25, 2013, 18:37:23
Zou dat het zijn  ;D
Kan best een bendir wezen maar darbouka klinkt ook wat 'harder' dan een djembe,
ben ik nu achter.  (Check maar wat solo's op YouTube.)  We dwalen een beetje af geloof ik  :blush:
Citaat van: Onder013 op juni 25, 2013, 18:45:03
Wel nee. het gaat over muziek.
Citaat van: AbZ op juni 25, 2013, 18:46:22
Ben ik niet gewend van dit forum. [...]
Ik ook niet. Des te leuker vind ik het! Om een woord uit de oude doos te gebruiken: kicke!

Citaat van: garmtz op juni 25, 2013, 19:03:30
Een oud (oed) klinkt behoorlijk 'houterig', niet echt metalig... Hij heeft wel een aanslag, maar die is doffer dan bij de meeste snaarinstrumenten (en ook doffer dan die van de Luit, die verwant is aan de oed). Het mooie van de oud is hoe de snaren interfereren met de kastklank. Wat minder 'clean', wel met veel karakter... ;)
Mooi is dat hè?

Citaat van: AbZ op juni 25, 2013, 19:51:49
LoL , dat stukje is weer wat anders ;D
Lekker duidelijk die audiofiele beschrijvingen altijd, heb je echt wat aan  ;D

Je hebt er geen flikker aan. Maar het leidt wel tot mooie discussies! :laugh:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Ik heb hem nog niet  ;). De albums die ik heb van Brahem zijn jammergenoeg slechts downloads in mp3 kwaliteit (128kbps dan nog  :o). Het zijn zowat de enige minder legale downloads in mijn bezit... En toch klinken ze nog goed, volgens mij dankzij de toch wel uitmuntende opnames van ECM...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

AbZ

Citaat van: Jumping Jack op juni 25, 2013, 20:44:15
Ik heb hem nog niet  ;). De albums die ik heb van Brahem zijn jammergenoeg slechts downloads in mp3 kwaliteit (128kbps dan nog  :o). Het zijn zowat de enige minder legale downloads in mijn bezit... En toch klinken ze nog goed, volgens mij dankzij de toch wel uitmuntende opnames van ECM...
Kan vast beter maar klinkt al prima op YouTube!  :music: