Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

frank2

Mooi spul om te zien VPI. Heb eens een scout hier thuis gehad. Helaas vond ik destijds de sound te tam. (maar ja de set was toen geheel anders)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Jumping Jack

Ik denk niet dat Bas al in de aankoopfase zit Frank, hem kennende zal hij eerst nog een (heel) aantal tafels willen beluisteren en indrukken opdoen...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

frank2

Wel heel verstandig alleen moet je eigenlijk een draaitafel bij je thuis beluisteren, anders kun je een verkeerde indruk krijgen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Bas Akkerman

Citaat van: Jumping Jack op juni 19, 2013, 11:08:57
Ik denk niet dat Bas al in de aankoopfase zit Frank, hem kennende zal hij eerst nog een (heel) aantal tafels willen beluisteren en indrukken opdoen...
Klopt helemaal! Nick begint me al een beetje te kennen. ;D

Citaat van: frank2 op juni 19, 2013, 12:17:21
Wel heel verstandig alleen moet je eigenlijk een draaitafel bij je thuis beluisteren, anders kun je een verkeerde indruk krijgen.
Ik wil nu eerst grof horen wat de (grote?) verschillen zijn tussen verschillende merken draaitafels. Van daaruit kan ik dan bepalen wat ik nu eigenlijk precies waardeer en dus zoek in een draaitafel. Dan pas ik ga nog gerichter zoeken en tot slot wil ik, waar mogelijk, een paar keuzes (als het er een paar zijn) bij mij thuis beluisteren.

Indrukken opdoen is dus precies de fase waar ik nu in zit.

Vrijdag ga ik dus naar Henk en een bezoek bij Jumping Jack staat ook op stapel. Op deze plaats wil ik jullie dan ook wederom bedanken voor de hulp, tips, adviezen en luisterbezoeken. Al is het weer er niet naar, over één nacht ijs zal ik toch niet snel gaan. Het is fijn te weten dat jullie dat ook mogelijk maken! :thumbs-up:

Edit: dit was mijn 5000e post! :pompom:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kwabbernoot

Citaat van: frank2 op juni 19, 2013, 12:17:21
Wel heel verstandig alleen moet je eigenlijk een draaitafel bij je thuis beluisteren, anders kun je een verkeerde indruk krijgen.

Nee, dat lijkt mij niet nodig voor een eerste schifting. Een warm klinkende draaitafel zal thuis ook warm klinken en een analytisch klinkende tafel zal dat thuis ook zijn.
Vanaf het moment dat er nog twee of drie tafels over zijn kun je ze altijd nog thuis beluisteren.

Groeten...

PS: ik zie dat Bas ongeveer hetzelfde heeft gepost.

Bas Akkerman

Citaat van: Kwabbernoot op juni 19, 2013, 12:28:09
Nee, dat lijkt mij niet nodig voor een eerste schifting. Een warm klinkende draaitafel zal thuis ook warm klinken en een analytisch klinkende tafel zal dat thuis ook zijn.
Vanaf het moment dat er nog twee of drie tafels over zijn kun je ze altijd nog thuis beluisteren.

Groeten...

PS: ik zie dat Bas ongeveer hetzelfde heeft gepost.
Yep! :smile:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Citaat van: Jumping Jack op juni 19, 2013, 15:59:37
Bas, je hebt trouwens een pm'metje  ;).
Daar had ik op geantwoord inderdaad. Maar ik denk dat ik het per ongeluk, omdat ik het vanuit mijn mail deed, alleen naar Henk heb gestuurd in plaats van "allen". Ik heb je inmiddels een nieuwe PM gestuurd. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Zo, weer op weg terug van Henk vandaan. Wederom een enerverende dag waar ik dit weekend een verslagje van zal posten. Genoeg stof tot nadenken schrijven! Henk, bedankt voor de leuke dag.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op juni 21, 2013, 17:01:02
Zo, weer op weg terug van Henk vandaan. Wederom een enerverende dag waar ik dit weekend een verslagje van zal posten. Genoeg stof tot nadenken schrijven! Henk, bedankt voor de leuke dag.

Ook en zeker dank aan jou Bas. Ik heb weer genoten van de uitwisseling van impressies van muziek en hoe jij die interpreteert.

Groet,

Henk

Bas Akkerman

Nogal druk weekend gehad (wanneer niet? :dry:), maar probeer vandaag het verslagje te posten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Wat later dan gepland en misschien niet geheel volledig (gedurende de dag zal ik misschien nog wat toevoegen):

Luisterbezoek Henk Onder013

Plaatjes draaien... Dat doe ik toch wel het liefst als het gaat om "onze" hobby. Natuurlijk, het luisteren naar apparatuur, of beter de manier waarop deze de muziek weergeeft, is leuk. Eveneens het mogen ontmoeten van gelijkgestemde hifi-zielen is niet te versmaden. Nog beter wordt het wanneer er dan muziek naar de oppervlakte drijft die het waard is om nog eens te beluisteren of simpelweg de toevoeging "pareltje" mag krijgen. Maar niets, ik herhaal niets, kan op tegen het plezier, het intense genieten van de wijze waarop een artiest zijn wereld in geluid heeft weten te treffen. Nu al kan ik zeggen dat het oudste opnamemedium het beste slaagt in het weergeven van die kunstvorm, vandaar mijn zoektocht naar een draaitafel.

Twee weken terug was Garmt zo gastvrij om mijn oren te richten naar de Linn LP12, afgelopen vrijdag was Henk genegen zijn Michell Gyro SE Orbe-upgrade met *** element te showen aan mij. Volgens zowel Garmt als Henk precies een tegenovergestelde weergave als de Linn LP12. Mooi! Nu ik het kaf van het koren wil scheiden, is het juist fijn flinke verschillen op te zoeken. Aangekomen in Henks stulpje valt me meteen de rust in zijn woonkamer op, een lage nagalmtijd en dat maakt me wel een beetje jaloers. Niet dat ik in een zwembad woon, maar het is genoegzaam bekend dat er op dat vlak nog wel wat te verbeteren is in huize Akkerman.

Eerst beluister ik de Cayin CDT-17A, een cd-speler van Duitse makelij die versterkt door de Marantz PM-KI-Pearl de Elac 208 4Pi voedt. Zo kan ik de verschillen proberen te horen tussen cd-speler, streamer en ten slotte draaitafel. Zou ik puur en alleen de draaitafel horen dan zou ik niet precies weten wat diens invloed is op de gehele keten. Allereerst valt me het gemis aan bas en midbas op waardoor het in dat gebied wat kaal en iel klinkt. Het drumstel in 'Down, down, down' komt daardoor wat timide over. Niet in het hoog, waar de drumstokken lekker tekeer gaan, maar in het laag mis ik wat "oomph". Het kost me even om dat te verwerken en verder te luisteren, niet te blijven hangen in dat gemis. Gewenning is altijd een "tricky" eigenschap bij het luisteren bij een ander. Voor je het weet heb je een oordeel geveld dat een 20-tal minuten later nog het algemene beeld vertroebelt. Oppassen dus! Verder valt me het kleine geluidsbeeld op, echt tussen de luidsprekers en niet dieper, misschien iets nog daar voor. Het speelt wel los van de luidsprekers, maar het daadwerkelijke geluidsbeeld is heel wat kleiner dan bij mij thuis.

Ten positieve vind ik de mate van detail die verder gaat dan de set waar ik gewend (verwend?) aan ben geraakt. Kleine details als de aanzet van de strijkstok in 'Fratres' of de kwastjes in 'Flamenco Sketches (alternate takes) komen nu veel beter tot hun recht. Het is ook precies wat Henk prettig vindt en wat voor hem van groot belang is in het luisteren naar muziek.
Vooroordeel of niet, ik ontkom nooit aan het idee dat versterking van Marantz wat "brokkelig" is. Alsof je naar laag, midlaag, mid, midhoog en hoog luistert in plaats van naar één geheel. De PM-KI-Pearl vind ik dat het minste van "alle" Marantzen hebben. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de set de muziek presenteert, niet weergeeft. Meer een studioweergave dan een live-ervaring. De warme kant van neutraal in mijn set zal ook zeker invloed hebben en de set van Henk is misschien wat neutraler, waardoor het zakelijker overkomt. Gedurende de dag zal me dat wel duidelijk worden denk ik.

Overstappend op de Squeezebox Touch met BOTW-voeding via de Metrum Octave wordt weer bevestigt wat me zo bevalt aan streaming. De rust. Zonder de Metrum Octave te kennen, denk ik dat de SBT toch wel weer de zwakke schakel is. Het geluidsbeeld is nu wel erg klein, heeft geen diepte meer en nauwelijks hoogte. De streaming-oplossing verliest ook wat op basweergave die me nu wat losser en minder strak overkomt. Wel vloeit de muziek nu wat meer, waar ik de cd-speler wel duidelijker maar ook onrustiger vond. Michael Jackson is één van Henks favorieten dus draai ik maar al te graag voor hem. Ik begrijp dan ook waarom hij links van me zo onrustig op de bank schuifelt en het volgens mij haast uit wil schreeuwen. Ok, Henk is geen liefhebber en vraagt zich verbijsterd af waarom ik nu juist voor deze plaat heb gekozen. Ik vertel hem dat ik graag eenzelfde versie op cd en langspeelplaat wil hebben. Daarnaast heeft 'Thriller' een bepaalde vibe en slam die ik erg kan waarderen. Het is geen luistermuziek, maar belevingsmuziek. Dansen moet je willen en dat gaat redelijk met zowel de cd-speler als streamer. Omdat de set meer blootgeeft, wordt ook pijnlijk duidelijk dat de mastering niet zo geweldig is van de cd. Mindere opnames vallen dus door de mand. 'Waiting For The Night' heeft een mooie flow, maar mist wat puntigheid.

Dan eindelijk naar de Michell Gyro SE Orbe-upgrade met *** element. De tegenhanger van de versie van de Linn LP12 zoals ik die bij Garmt hoorde? Ja! Exact het tegenovergestelde. Rustig Bas, even uitleggen joh...
Wat blijft is het absolute gemak om als draaitafel de muzikale boodschap weer te geven, de reden waarom een artiest dat nummer heeft gemaakt. We gaan weer verder met Arvo Pärt en ik vrees eigenlijk weer een wat teleurstellende piano, zeker gezien het voor mij gemis aan bas. Echter hoor ik nu wel degelijk een klankkast en het haast dreigend jengelende van de laagste toetsen. Volgens Henk zou dit kunnen komen door de gekozen ondergrond. Bij Garmt aan de muur, bij Henk op een granieten steen. Interessant! De viool is mooi scherp en het aanzetten is nog wat mooier te volgen. Wat "houtweergave" vind ik het nu wat minder en luister ik meer naar de snaren dan naar de klankkast.
Overgaand op 'Violator' wordt de kracht van de Linn LP12 duidelijker. Dat is misschien niet helemaal eerlijk en goed gezegd. De Michell Gyro heeft in deze set en met deze ondergrond als sterke punten de laagweergave en de hoogweergave, de midweergave blijft daartegenover wat achter. De Linn LP12 zoals ik die bij Garmt hoorde heeft juist een heel mooi midweergave ten opzichte van het laag en het hoog. Even heel gechargeerd uiteraard, maar voor mij waardevol als leerpunt en smaakkwestie. Er is nu meer bas te horen en de pingeltjes komen mooi los en haast in 3D de kamer in zweven. 'Wat zou een kruising van Linn LP12 en Michell Gyro doen?', vraag ik me af... Bij 'Flamence Sketches' valt me op dat de contrabas minder overtuigend overkomt, minder druk heeft en de weergave kaler en schoner lijkt. Echt een heel andere weergave. De electrische bas in 'Thriller' en 'Billie Jean' klinkt lekker "tunefull", maar heeft ook wat minder druk. Het vieze hoog in deze opname wordt bepaald niet verbloemd door de Michell Gyro. Dat reken ik hem ook niet aan en ik moet me afvragen of 'Thriller' wel zo'n goede testplaat is. Maar ja, die PrAT hè?

Het is zo lekker luisteren via een draaitafel dat we naar nog meer langspeelplaten luisteren. Bonnie "Prince" Billy bijvoorbeeld met 'I See A Darkness'. Een simpel gearrangeerd nummer dat geheel gedragen door de stem van Bonnie "Prince" Billy prachtig klinkt via de draaitafel. Jammer dat de midweergave net niet wat meer gedurfd is! Een nummer dat blijkbaar veel op shows wordt gedraaid, 'Hope' van Hugh Masekela. Ik heb Henk misschien getart met het draaien van Michael Jackson. Dat ik nog nooit van deze Hugh had gehoord is wel heel schandalig natuurlijk. Prachtige dynamiek en de verdrietige woede van de tekst en de zang zijn me bijgebleven. Erg mooi toch.

De tijd dringt en we wilden nog iets testen. Er ligt namelijk al een tijdje een PS Audio DAC te wachten om beluisterd te worden. Omdat Henk blij is met zijn streamingsetup heeft hij geen behoefte gehad om hem te testen. Nu ik er toch ben... Eerst maar even aan de stroom om de al ingespeelde PS Audio alvast wat op te warmen. Bas in tha house, dus de brandgeur komt me bekend voor. Bellend met zijn zoon probeert Henk te achterhalen of dat bij hem ook al was, maar we krijgen hem niet te pakken. Henk besluit hem toch maar aan te sluiten (de DAC) en we zijn benieuwd hoe dat gaat klinken. Ik heb in het verleden al eens de PS Audio NuWave gehoord, dus ik heb wel een vermoeden, maar ik wil Henk zo onbevooroordeeld laten luisteren. We beginnen met het al eerder gedraaide Anouar Brahems 'The Astounding Eyes Of Rita'. Waar deze op de Metrum Octave lekker zwoel was met een mooie klankkleur is het via de PS Audio simpelweg veel te lief. Er is een soort van steeldrum-achtig geluid te horen dat op de PS Audio te mat is en niet metalig klinkt. Daardoor verliest het nieuwsgierig makende instrument zijn zeggingskracht. Het hoog is heel kort en strak, maar te strak. 'Stille Nacht' klonk op de Metrum met een mooie breedte en beperkte hoogte. Ook nu meer vrouwen dan mannen, althans in weergave. De vrouwelijke zangers eisen sowieso de hoofdrol met hun felle uithalen die zo treffend zijn. De PS Audio is ook nu lief en netjes en we missen de uithalen. Het positieve is meer zwart (scheiding) en rust. Maar ik begrijp Henk volkomen wanneer hij na een halve minuut zegt: 'Man, wat is dat ding saai'. Ok, misschien niet letterlijk, maar het komt er dicht in de buurt. Grappig dat we eenzelfde mening hebben over het apparaat, waar ik eerst dacht dat mijn perfectionisme het destijds bij Studio Wilbert het weer eens had overgenomen.

Perfectionisme of niet en de perfecte draaitafel of niet, het is hoog tijd om naar huis te gaan. Niet voordat ik Henk nogmaals de hand heb geschud en hem bedank voor de waardevolle en bovenal gezellige middag. Top!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz


Deleted Member 2

Dank voor je verslag Bas.
Het is precies zoals jij het ervaren hebt. De avond na je vertrek heb ik nog eens de indrukken de revue laten passeren en wat dingetjes aangepast die het laag bevorderen. Dit is overigens een mij bekende eigenschap die al door meerdere personen is geconstateerd.
Met die maatregelen komt er meer laag maar of mij dat bevalt..... Zelfs in de weergave van akoestische bas bevalt me de originele setup beter. Een keuze dus.

Zoals je opmerkte toen je binnenkwam is het een gedempte akoestiek. De wand achter de set functioneert vermoedelijk als een (5 meter * 2,5 meter) laagslurper.
Wellicht dat ik nog eens een experiment doe met een sub. Ik verwacht daar van dat deze de verbinding legt tussen laag en midlaag, meer nog dan dat het laag en allerlaagste laag versterkt moet worden.
Die verbinding in het hoog en midhoog heb ik ervaren door het toevoegen van de 4Pi hogetonen. Deze geeft naast deze verbindingen nog wat wat negatieve effecten: de plaatsing wordt minder duidelijk weergegeven.  :o Toch wil ik hem absoluut niet offeren voor dat ene aspect.

Het was zoals we al indrukken uitwisselend tegen elkaar zeiden: twee totaal verschillende sets waar de twee eigenaren dolgelukkig mee zijn en intens kunnen genieten van muziek (maar dan wel van mijn muziek Bas O0) . Ik wil heel graag de muziek die je mee bracht nog eens op jouw set (met en zonder sub) horen om een goed vergelijk te kunnen maken.

Het element in mijn draaitafel is overigens de AT OC9III en is gemonteerd in een SME309 en gaat via een AstinTrew AT8000 naar de versterker.

Nogmaals dank voor een inspirerende dag en gezelligheid.

Gr
Henk

garmtz

Mooi element in een mooie arm... Maar wel heel anders dan een Adikt in een Akito... Leuk, die compleet recht tegenoverstaande setups (die van jou en die van mij).

Deleted Member 2

Citaat van: garmtz op juni 25, 2013, 16:43:56
Mooi element in een mooie arm... Maar wel heel anders dan een Adikt in een Akito... Leuk, die compleet recht tegenoverstaande setups (die van jou en die van mij).

Zeker. Dat was ook het aardige van de meningen van Bas en van mij die bijna haaks op elkaar staan en ons beide veel plezier geven.

Het effect van de toevoeging van een sub wil ik nog wel eens testen om de reden die ik beschreven heb.

Gr
Henk

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op juni 25, 2013, 16:10:16We beginnen met het al eerder gedraaide Anouar Brahems 'The Astounding Eyes Of Rita'. Waar deze op de Metrum Octave lekker zwoel was met een mooie klankkleur is het via de PS Audio simpelweg veel te lief. Er is een soort van steeldrum-achtig geluid te horen dat op de PS Audio te mat is en niet metalig klinkt. Daardoor verliest het nieuwsgierig makende instrument zijn zeggingskracht.
Volgens mij is dat gewoon een djembé.  Strak vel, echter nul procent metaal.
Denk dat jullie bij JJ ook van Brahem kunnen genieten  :music:

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op juni 25, 2013, 16:38:11
Wat is het toch altijd een genot weer om te lezen! Top! Dank!
Dank je. Bezig Basje als ik ben, moest ik er even de tijd voor nemen. Maar dan stroomt het ook wel uit mijn pen toetsenbord.

Citaat van: Onder013 op juni 25, 2013, 16:42:30
Dank voor je verslag Bas.
Het is precies zoals jij het ervaren hebt. De avond na je vertrek heb ik nog eens de indrukken de revue laten passeren en wat dingetjes aangepast die het laag bevorderen. Dit is overigens een mij bekende eigenschap die al door meerdere personen is geconstateerd.
Met die maatregelen komt er meer laag maar of mij dat bevalt..... Zelfs in de weergave van akoestische bas bevalt me de originele setup beter. Een keuze dus.

Zoals je opmerkte toen je binnenkwam is het een gedempte akoestiek. De wand achter de set functioneert vermoedelijk als een (5 meter * 2,5 meter) laagslurper.
Wellicht dat ik nog eens een experiment doe met een sub. Ik verwacht daar van dat deze de verbinding legt tussen laag en midlaag, meer nog dan dat het laag en allerlaagste laag versterkt moet worden.
Die verbinding in het hoog en midhoog heb ik ervaren door het toevoegen van de 4Pi hogetonen. Deze geeft naast deze verbindingen nog wat wat negatieve effecten: de plaatsing wordt minder duidelijk weergegeven.  :o Toch wil ik hem absoluut niet offeren voor dat ene aspect.

Het was zoals we al indrukken uitwisselend tegen elkaar zeiden: twee totaal verschillende sets waar de twee eigenaren dolgelukkig mee zijn en intens kunnen genieten van muziek (maar dan wel van mijn muziek Bas O0) . Ik wil heel graag de muziek die je mee bracht nog eens op jouw set (met en zonder sub) horen om een goed vergelijk te kunnen maken.

Het element in mijn draaitafel is overigens de AT OC9III en is gemonteerd in een SME309 en gaat via een AstinTrew AT8000 naar de versterker.

Nogmaals dank voor een inspirerende dag en gezelligheid.

Gr
Henk
Meer voor anderen dan voor jou, maar voor de zekerheid nog eens de disclaimer dat het mijn smaak is en geen absoluut oordeel. Ook ik vond het erg boeiend en vooral gezellig.

Het element en phonotrap zal ik nog even toevoegen net als het verhaal van de voorzetwand. Wist dat ik iets vergeten was. ;)

Citaat van: garmtz op juni 25, 2013, 16:43:56
Mooi element in een mooie arm... Maar wel heel anders dan een Adikt in een Akito... Leuk, die compleet recht tegenoverstaande setups (die van jou en die van mij).
Missie geslaagd wat mij betreft! :thumbs-up:

Ben ook blij met jullie tweede Linn LP12-dag. De full blown LP12 is dan nog wel "enkele" stapjes van me verwijderd, ik ben wel benieuwd naar de verschillen.

Citaat van: AbZ op juni 25, 2013, 17:02:41
Volgens mij is dat gewoon een djembé.  Strak vel, echter nul procent metaal.
Denk dat jullie bij JJ ook van Brahem kunnen genieten  :music:
Ik was wat onvolledig in de beschrijving zie ik nu. Het ging namelijk om een snaarinstrument met daarachter, als soort van klankkast, een soort van steeldrum-achtig geluid. Wat denk jij dat het is Henk?

Nou Brahem beviel me wel, dus kom maar op!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2


AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op juni 25, 2013, 17:16:25Ik was wat onvolledig in de beschrijving zie ik nu. Het ging namelijk om een snaarinstrument met daarachter, als soort van klankkast, een soort van steeldrum-achtig geluid. Wat denk jij dat het is Henk?

Nou Brahem beviel me wel, dus kom maar op!
ff opgezocht voor je.
The Astounding Eyes Of Rita - 2009
Anouar Brahem : oud
Klaus Gesing bass : clarinet
Björn Meyer : bass
Khaled Yassine darbouka : bendir
Dan bedoel je de oud (soort luit) en ik de darbouka (geen djembe, my bad)
en dan is er nog een bendir (kruising tussen snare drum en tamboerijn).  Zo leren we nog eens wat  :smile:

AbZ

Citaat van: Onder013 op juni 25, 2013, 17:24:53
Ik vermoed dat het dit is:

Een Darbouka
Je was mij voor  ;D  Die kunnen idd van metaal zijn (maar het is geen snaarinstrument).

Laat ik nu ook maar ff checken of we het over het titelnummer hebben?

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op juni 25, 2013, 17:26:34
ff opgezocht voor je.
The Astounding Eyes Of Rita - 2009
Anouar Brahem : oud
Klaus Gesing bass : clarinet
Björn Meyer : bass
Khaled Yassine darbouka : bendir
Dan bedoel je de oud (soort luit) en ik de darbouka (geen djembe, my bad)
en dan is er nog een bendir (kruising tussen snare drum en tamboerijn).  Zo leren we nog eens wat  :smile:
Ik was ook al aan het zoeken geslagen. ;D Als ik luister op YT denk ik dat het om een bendir gaat. Toch snel dat album eens opsnorren en vooral in het Haagse eens een Marokkaanse band met dembir vinden. Dat zou toch moeten lukken zou je zeggen... ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Het titelnummer en Brahem speelt daar de Oud. Het slaginstrument is de Darbouka (denk ik).


AbZ

Citaat van: Onder013 op juni 25, 2013, 17:33:56
Het titelnummer en Brahem speelt daar de Oud. Het slaginstrument is de Darbouka (denk ik).
Ok.  Denk ik ook.  Ik hoor dat niet zo metalig (zal het voorzichtig brengen)
terwijl ik een koptelefoon heb die Bas waarschijnlijk vreselijk scherp zou vinden.

Verder leuk verslag overigens.