Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Nosferatu

Citaat van: Bas Akkerman op juni 12, 2013, 21:00:39


Lichtvoetigheid! Dat is wat ik gisteren misschien wat meer zocht.
Zo, kan ik weer rustig slapen. :bigsmile:
Welterusten, droom zacht van fluweel geluid uit een zwart plaatje.  :D
Ingespeeld element; in mijn ervaring gaat alles 'losser' klinken, 'soepeler'. Dat doet mijn Ortofon en die is nog niet eens helemaal ingespeeld.  ;D
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

En wat ik ook nog even wilde vertellen is het gezellige bezoek aan Rik Stoet voor het kopen van de albums. Rik was er zelf en vertelde vol trots over zijn nieuwste kindje. Hij is ook bezig met een vervolg (Takumi Level 3) en dat vind ik wel een interessante draaitafel om tegen die tijd eens te beluisteren.

Citaat van: Nosferatu op juni 12, 2013, 21:21:15
Welterusten, droom zacht van fluweel geluid uit een zwart plaatje.  :D
Ingespeeld element; in mijn ervaring gaat alles 'losser' klinken, 'soepeler'. Dat doet mijn Ortofon en die is nog niet eens helemaal ingespeeld.  ;D
Citaat van: Jumping Jack op juni 12, 2013, 21:23:28
Idd, het klinkt wat gemakkelijker allemaal eens ingespeeld...
Ik was sowieso nog eens van plan om bij Garmt te luisteren over een tijdje als zijn element echt helemaal is ingespeeld.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Citaat van: Arden op juni 12, 2013, 19:45:11
Punt 3, een correcte hoogte bestaat alleen in theorie. Bij een 90-, 140-, 180-, of 220 grams lp of een hobbelend exemplaar is deze ook steeds onderhevig aan een andere hoek. Stel hem dan betere direct volledig naar je smaak in en leef met deze compensatie.

Lees dit eens... http://www.audiocircle.com/index.php?topic=81472.0

En de diverse andere zaken die Google oplevert bij zoeken op SRA (Stylus Rake Angle). Michael Fremer heeft deze variabele weer in de discussie gebracht met een artikel in Stereophile in 2010. Onderzoek had al eerder in 1981 aangetoond dat niet VTA, maar SRA veelal bepalend is voor een verschil in geluidskwaliteit.

Het komt erop neer dat je arm een millimeter hoger of lager amper een verschil oplevert in SRA. Je moet je arm voor een graad verandering in de SRA wel 4 mm ophoog of omlaag bewegen. De plaatdikte is een insignificante verandering in deze.

Was SRA geen issue met vroegere elliptische naaldtips, met fine line/shibata/Gyger tips is het des te belangrijker dit precies goed te krijgen. De goede SRA is prima met bijvoorbeeld een kooropname in een mooie akoestiek te beoordelen, dus op het gehoor kun je best een eind komen. In mijn geval ben ik eerst gaan luisteren (na gezien te hebben dat de tip een SRA leek te hebben van < 90 graden) en kwam na instellen visueel redelijk op 90 graden uit. Ik moet dit resultaat echter nog checken met een USB microscoop (besteld inmiddels).

garmtz

Citaat van: Bas Akkerman op juni 12, 2013, 19:58:33
Daarbij zoek ik natuurlijk ook naar duiding, wat doet een element/ophanging/arm/etc.?

Wat bedoel je met ophanging? Een element bepaalt veel van de tonale balans waar je naar luistert, maar het element is de slaaf van alles wat 'ervoor' zit, dus een heel duur element op een goedkopere tafel is naar mijn mening niet de weg naar een muzikalere klank, wellicht wel een 'technisch betere' klank. Een arm heeft ook minder invloed dan velen denken. Het is dus allemaal verdraaid moeilijk te duiden, ik zou proberen naar een gelukkige combinatie uit te kijken, in plaats van je teveel druk te maken over wat de individuele elementen doen.

CitaatPotver, nog beter? Dat is het ook wel hoor jongens. Ik ben dusdanig onder de indruk van wat ik gisteren gehoord heb dat ik het moeilijk vind goed onder woorden te brengen waar dat nou precies door komt.

Nee, niet beter wat mij betreft! Vooral ANDERS. Overall heb ik nu meer beleving dan met de Full Circle, maar een Full Circle vs Majik LP12 zou wel een interessant vergelijk zijn...

CitaatWat verwacht je aan veranderingen Garmt wanneer het element helemaal is ingespeeld?

Niet enorm veel hoor, iets meer gemak...

garmtz

Citaat van: Bas Akkerman op juni 12, 2013, 21:30:40
Ik was sowieso nog eens van plan om bij Garmt te luisteren over een tijdje als zijn element echt helemaal is ingespeeld.

Is prima hoor... Gaan we ook vooral even gewoon mooie muziek luisteren, want hoe meer je je analytisch gaat luisteren, hoe minder je 'snapt' wat een LP12 'doet'. De lichtvoetigheid die je hoorde heeft veel met de timing (of 'tunefullness') te maken die een LP12 heeft en die voor mij zo fundamenteel is nu ik dat eenmaal heb ervaren.

Tube-freak

Offtopic.  Nee ik ben geen hip hop fan, maar ik wil even duidelijk zeggen dat ik niets tegen negers heb.
Heb zelfs paar keer een afrikaanse vriendin gehad ook.  Dus ga nou niet denken dat ik een racist ben ofzo.




Citaat van: selmer op juni 12, 2013, 13:40:25
Zeker geen hip hop fan?
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

johnhifi

Citaat van: Tube-freak op juni 13, 2013, 04:06:46
Offtopic.  Nee ik ben geen hip hop fan, maar ik wil even duidelijk zeggen dat ik niets tegen negers heb.
Heb zelfs paar keer een afrikaanse vriendin gehad ook.  Dus ga nou niet denken dat ik een racist ben ofzo.

Volgens mij was werkelijk niemand hier nog mee bezig...  :D
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op juni 12, 2013, 22:49:57
Wat bedoel je met ophanging? Een element bepaalt veel van de tonale balans waar je naar luistert, maar het element is de slaaf van alles wat 'ervoor' zit, dus een heel duur element op een goedkopere tafel is naar mijn mening niet de weg naar een muzikalere klank, wellicht wel een 'technisch betere' klank. Een arm heeft ook minder invloed dan velen denken. Het is dus allemaal verdraaid moeilijk te duiden, ik zou proberen naar een gelukkige combinatie uit te kijken, in plaats van je teveel druk te maken over wat de individuele elementen doen.
Ik bedoelde inderdaad de arm en de manier waarop deze is ingesteld. Dat vind ik toch wel het lastigste Garmt, dat niet kunnen/moeten duiden. Vooral omdat ik toch wel van de synergie ben en het daarom makkelijker vind dat te bereiken door te duiden. Trial and error kan natuurlijk ook, maar is als perfectionist niet mijn eerste weg. ;)

CitaatNee, niet beter wat mij betreft! Vooral ANDERS. Overall heb ik nu meer beleving dan met de Full Circle, maar een Full Circle vs Majik LP12 zou wel een interessant vergelijk zijn...
Ik zei het natuurlijk een beetje gekscherend. Inmiddels weet ik wel dat er naast beter vooral anders is en dat die twee verdomd vaak door elkaar worden gebruikt. Wie weet komt er een Full Circle op mijn pad, ik wil veel draaitafels gaan beluisteren.

CitaatNiet enorm veel hoor, iets meer gemak...
Ok, dat vond ik juist al erg goed gaan, maar zal het over een tijdje wel horen.

Citaat van: garmtz op juni 12, 2013, 22:55:02
Is prima hoor... Gaan we ook vooral even gewoon mooie muziek luisteren, want hoe meer je je analytisch gaat luisteren, hoe minder je 'snapt' wat een LP12 'doet'. De lichtvoetigheid die je hoorde heeft veel met de timing (of 'tunefullness') te maken die een LP12 heeft en die voor mij zo fundamenteel is nu ik dat eenmaal heb ervaren.
Begrijp ik. Vergeet ook niet dat dit mijn eerste echte ervaring met een draaitafel was. Wanneer ik meer draaitafels heb beluisterd, kan ik één en ander makkelijker in perspectief zetten. PRAT en daarmee het langzamer lijken gaan van de muziek herken ik wel, uiterst verslavend! En al ben ik nog zo analytisch in mijn schrijfstijl, ik heb echt genoten. Wat ik al schreef: haast tot aan huilen toe.

Citaat van: Tube-freak op juni 13, 2013, 04:06:46
Offtopic.  Nee ik ben geen hip hop fan, maar ik wil even duidelijk zeggen dat ik niets tegen negers heb.
Heb zelfs paar keer een afrikaanse vriendin gehad ook.  Dus ga nou niet denken dat ik een racist ben ofzo.




Om heel eerlijk te zijn kreeg ik wel het gevoel dat je een dergelijke gedachtegang had door die opmerking. Ik ben er best gevoelig voor moet ik zeggen. Tegelijkertijd besef ik goed dat mijn gedachtegang over jou net zo discriminatief is. ;)

Citaat van: johnhifi op juni 13, 2013, 07:13:13
Volgens mij was werkelijk niemand hier nog mee bezig...  :D
Ik dus wel, maar ik ben in mijn hoofd overal mee bezig. :sleepy: :yawnee:

Citaat van: Dynky op juni 13, 2013, 07:20:03
chill niga   O0
Leg ik meteen de link met Michael Jackson met dat kapsel. Al is MJ misschien niet zo'n heel goed voorbeeld in deze... ;D

Moet ik verder toch even kwijt dat ik echt steeds meer een brondenker ben (geworden). Als ik dan hoor wat een andere bron bij Garmt deed (stage, autoriteit, detail, gemak), vind ik het verbijsterend dat mensen soms zo weinig aandacht aan dat deel van hun set schenken.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Tube-freak

Een neger of een nigger is dus totaal niet hetzelfde. Maar aangezien volgens sommige er niemand zich druk maakt over dit onderwerp ga ik me er ook niet druk over maken.

Een neger is iemand die zwart is van huidskleur en zich verder gewoon normaal probeert te gedragen volgens de normen van de rest van de maatschappij.  Een nigger is zo een nigger die het cool vind om in de ghetto te wonen en zijn huidskleur probeert te exploiteren ongeacht of hij nou een slaaf was 200 jaar geleden of niet en hij probeert er ook alles aan te doen om dit imago om een of andere manier hoog te houden zodat witte mensen zich op en of ander manier schuldig kunnen voelen of om iemand anders een schuldgevoel aan te praten.

Fuck you niggas. Het is niet mijn schuld dat julie honderden jaren geleden hebben ontvoerd en verkracht zijn.
Valt me ook op dat niemand in Africa zich hier duk over maakt maar de hele nigger cultuur is echt een  amerikaans ding.








Citaat van: Dynky op juni 13, 2013, 07:20:03
chill niga   O0
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Martin!!!

Weer mooi om je uitgebreide verslag te lezen Bas  :headbanging:

Ben benieuwd wat de volgende luistersessies jouw gaan brengen

:popcorn:
mainly British stuff

Bas Akkerman

Citaat van: Tube-freak op juni 13, 2013, 15:39:50
Een neger of een nigger is dus totaal niet hetzelfde. Maar aangezien volgens sommige er niemand zich druk maakt over dit onderwerp ga ik me er ook niet druk over maken.

Een neger is iemand die zwart is van huidskleur en zich verder gewoon normaal probeert te gedragen volgens de normen van de rest van de maatschappij.  Een nigger is zo een nigger die het cool vind om in de ghetto te wonen en zijn huidskleur probeert te exploiteren ongeacht of hij nou een slaaf was 200 jaar geleden of niet en hij probeert er ook alles aan te doen om dit imago om een of andere manier hoog te houden zodat witte mensen zich op en of ander manier schuldig kunnen voelen of om iemand anders een schuldgevoel aan te praten.

Fuck you niggas. Het is niet mijn schuld dat julie honderden jaren geleden hebben ontvoerd en verkracht zijn.
Valt me ook op dat niemand in Africa zich hier duk over maakt maar de hele nigger cultuur is echt een  amerikaans ding.
Zand erover. ;)

Citaat van: Martin!!! op juni 13, 2013, 15:45:04
Weer mooi om je uitgebreide verslag te lezen Bas  :headbanging:

Ben benieuwd wat de volgende luistersessies jouw gaan brengen

:popcorn:
Mij ook! Vind het weer erg leuk om deze zoektocht te maken, zeker omdat een draaitafel veel kan brengen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Citaat van: Tube-freak op juni 13, 2013, 15:39:50
Een neger of een nigger is dus totaal niet hetzelfde. Maar aangezien volgens sommige er niemand zich druk maakt over dit onderwerp ga ik me er ook niet druk over maken.

Een neger is iemand die zwart is van huidskleur en zich verder gewoon normaal probeert te gedragen volgens de normen van de rest van de maatschappij.  Een nigger is zo een nigger die het cool vind om in de ghetto te wonen en zijn huidskleur probeert te exploiteren ongeacht of hij nou een slaaf was 200 jaar geleden of niet en hij probeert er ook alles aan te doen om dit imago om een of andere manier hoog te houden zodat witte mensen zich op en of ander manier schuldig kunnen voelen of om iemand anders een schuldgevoel aan te praten.

Fuck you niggas. Het is niet mijn schuld dat julie honderden jaren geleden hebben ontvoerd en verkracht zijn.
Valt me ook op dat niemand in Africa zich hier duk over maakt maar de hele nigger cultuur is echt een  amerikaans ding.

Het is een scheldwoord voor de negroïde medemens.

Bas Akkerman

Citaat van: Onder013 op juni 13, 2013, 15:53:23
Het is een scheldwoord voor de negroïde medemens.
Jongens, als ik een bluesplaat heb dan is dit onderwerp weer ter zake doende. Ok? ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op juni 13, 2013, 15:55:20
Jongens, als ik een bluesplaat heb dan is dit onderwerp weer ter zake doende. Ok? ;)

Ai: Blues singer van Buddy Guy :wub:

Mijn reactie is in jouw finishvlag gevallen. Sorry Bas

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted Member 2


Tube-freak

Ja soms is het een scheldwoord heel vaak is het een "cool" woord.  ik kijk veel tarantino movies kan er geen politiek correct antwoord op geven.  Soms is het fout soms is het cool.


Citaat van: Onder013 op juni 13, 2013, 15:53:23
Het is een scheldwoord voor de negroïde medemens.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

S@m

Citaat van: Tube-freak op juni 13, 2013, 15:39:50
Fuck you niggas. Het is niet mijn schuld dat julie honderden jaren geleden hebben ontvoerd en verkracht zijn.

Nou nou Tube, ik dacht dat je inmiddels wel een gele huid zou hebben en helemaal into Zen... Wat ik nu van je lees siert je niet.


Bas Akkerman

Citaat van: S@m op juni 13, 2013, 17:04:43
Nou nou Tube, ik dacht dat je inmiddels wel een gele huid zou hebben en helemaal into Zen... Wat ik nu van je lees siert je niet.
Ook aan jou S@m, de discussie was gesloten. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

lynch1979


Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs