Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op juni  6, 2013, 10:14:30
Misschien ook eens langs bij Sense of Music in Leiden. Heeft veel draaitafel kennis en veelal het tegenovergestelde staan van LP12. A10Audio in Amsterdam is ook een winkel met assortiment en kennis.
Dat ga ik ook zeker doen, ben er destijds al langs geweest en vond dat toen erg prettig. Juist veel verschillende merken horen, vind ik noodzaak om een goeie beslissing te nemen. En het is natuurlijk ook leuk zo'n zoektocht. A10Audio is ook een mogelijkheid die ik in gedachten zal houden.

Gaandeweg zal het ook uitkristalliseren wat ik mooi en belangrijk vind in de weergave van draaitafels, meer precies de invloed daarop van: armen, elementen, aandrijvingen, et cetera.

Citaat van: S@m op juni  6, 2013, 10:15:31
Gaat niet om de winst, vaak mag er niet onder de adviesprijs verkocht worden  ;)
.
Ah zo. Ja, lastig blijft dat. Service versus kwantiteit lijkt het soms wel.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Vergelijken zal niet makkelijk zijn Bas: loopwerk, arm, element, bekabeling, phonoversterker, ... Allemaal factoren die een grote impact hebben op het eindresultaat...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

frank2

Precies, dat vind ik ook het moeilijke en lastige aan draaitafels, het element/arm is zeker zo belangrijk en kan een goede speler maken of breken.... verder weet ik ondertussen wel dat een goede platenspeler+element zeker zo duur zijn als een goede cd speler. En dat je kunt blijven tweaken net als bij buizenversterkers....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Bas Akkerman

Citaat van: Jumping Jack op juni  6, 2013, 10:32:49
Vergelijken zal niet makkelijk zijn Bas: loopwerk, arm, element, bekabeling, phonoversterker, ... Allemaal factoren die een grote impact hebben op het eindresultaat...
Daar ben ik ook een beetje bang voor. Ik hoop evengoed verschillen tussen merken en soorten draaitafels te horen, typische kenmerken een bepaald merk of de keuze tussen MM en MC. Dus ondanks de vele variabelen toch van algemene kenmerken naar steeds specifieker gaan.

Ik zie een draaitafel eigenlijk als een hele set op zichzelf. Bij de set ben ik begonnen bij de luidsprekers, omdat die de grootste invloed hebben. Vervolgens: versterker, bron, luidsprekerbekabeling. Zo zou ik het liefst ook de draaitafel uitzoeken. Of je bij een draaitafel ook daadwerkelijk een onderverdeling kan maken in mate van invloed weet ik niet.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op juni  6, 2013, 11:38:46
Daar ben ik ook een beetje bang voor. Ik hoop evengoed verschillen tussen merken en soorten draaitafels te horen, typische kenmerken een bepaald merk of de keuze tussen MM en MC. Dus ondanks de vele variabelen toch van algemene kenmerken naar steeds specifieker gaan.

Ik zie een draaitafel eigenlijk als een hele set op zichzelf. Bij de set ben ik begonnen bij de luidsprekers, omdat die de grootste invloed hebben. Vervolgens: versterker, bron, luidsprekerbekabeling. Zo zou ik het liefst ook de draaitafel uitzoeken. Of je bij een draaitafel ook daadwerkelijk een onderverdeling kan maken in mate van invloed weet ik niet.

Bas, ik heb gemerkt dat de ondergrond waar je de draaitafel op plaatst invloed heeft op de klank (en niet subtiel). De Michell Gyro had ik op het blad van een Ikea Lack tafel. Zo'n blad is extreem licht. Klonk goed en strak.
Vervolgens heb ik de draaitafel nu op leisteen van 2,5 centimeter dik en 25 kilogram zwaar staan. Een totaal ander geluid dat veel meer 'analoog' is.
Met die leisteen ben ik nog niet klaar. Waar de Lack dood klinkt, heeft de leisteen een eigen geluid. Misschien is dat positief en misschien ook niet. De volgende test is het dempen van de leisteen en testen hoe dat is.

De moraal van het verhaal en om het geheel nog wat ingewikkelder te maken:
- ga voor je zoektoch na wat thuis je voorkeuren en mogelijkheden voor plaatsing zijn;
- laat je informeren of de draaitafel waar je naar luistert de geëigende ondergrond heeft.


Groet,

Henk

chansig

Je zou ook Arden van dit forum kunnen benaderen. Ook veel kennis op DT gebied.

Arden is oa importeur van de Blumenhofer speakers...

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

S@m

Citaat van: chansig op juni  6, 2013, 12:04:32
Je zou ook Arden van dit forum kunnen benaderen. Ook veel kennis op DT gebied.

Arden is oa importeur van de Blumenhofer speakers...

Gr Hans

En, meer in de lijn van het topic, Acoustic Signature draaitafels...

garmtz

Ik kan me voorstellen dat je onrustig zou kunnen worden van alle combinaties die je kunt maken, maar bij de meeste draaitafels zijn bepaalde matches die het meest 'logisch' zijn en dus bijna 'vanzelfsprekend'. Zo monteer je het liefst een VPI arm op een VPI draaitafel, een Linn op een Linn, een Rega op een Rega etc. etc. Zelfs de keuze voor het element hoeft niet heel moeilijk te zijn, als je als winkel bereid bent te kijken naar de muziekkeuze van de klant en de compatibiliteit tussen element, arm en phonotrap.

Verder wil ik benadrukken dat niet de arm en het element perse het belangrijkst zijn in de rangorde van geluidskwaliteit/muzikaliteit (vooral dat laatste). Linn geeft aan in de rangorde van belangrijk naar minder belangrijk:

- Lager (Cirkus kit)
- Motor (AC of DC)
- Motorsturing (Lingo/Majik/Valhalla of Radikal)
- Subchassis (Keel of standaard)
- Arm
- Element

Bij andere merken is dit misschien anders hoor, maar ik ken best wel wat mensen die draaien met de allerduurste configuratie LP12 met 'maar' een Linn Adikt MM element. Die kan moeiteloos alle verbeteringen weergeven.

weust

Ik weet niet of het al zo benoemd is, maar wellicht is het ook een idee om een basis model te kopen (welke merk/model dan ook) en van daar uit te upgraden.
Dan kun je ook zelf bepalen wat je wanneer vervangt op basis van de grootste invloed per upgrade.

Scheelt dan dat je niet in een keer een grote smak geld uit geeft.
De basis is dan natuurlijk wel de platenspeler van het merk/model dat je wilt hebben.

Het is een beetje aansluitend op wat Garmt verteld over wat Linn als rangorde aanhoud.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Bas Akkerman

Citaat van: Onder013 op juni  6, 2013, 12:01:48
Bas, ik heb gemerkt dat de ondergrond waar je de draaitafel op plaatst invloed heeft op de klank (en niet subtiel). De Michell Gyro had ik op het blad van een Ikea Lack tafel. Zo'n blad is extreem licht. Klonk goed en strak.
Vervolgens heb ik de draaitafel nu op leisteen van 2,5 centimeter dik en 25 kilogram zwaar staan. Een totaal ander geluid dat veel meer 'analoog' is.
Met die leisteen ben ik nog niet klaar. Waar de Lack dood klinkt, heeft de leisteen een eigen geluid. Misschien is dat positief en misschien ook niet. De volgende test is het dempen van de leisteen en testen hoe dat is.

De moraal van het verhaal en om het geheel nog wat ingewikkelder te maken:
- ga voor je zoektoch na wat thuis je voorkeuren en mogelijkheden voor plaatsing zijn;
- laat je informeren of de draaitafel waar je naar luistert de geëigende ondergrond heeft.


Groet,

Henk
Joehoe! Nog een variabele erbij! Nou vind ik het wel leuk om daar mee bezig te zijn, dus dat is eigenlijk helemaal niet erg.

Henk, ik weet niet of je je mijn situatie nog kunt herinneren. De set staat in de hoek van de kamer tegen een zelfgemaakte wand van hout aan en de zijkant tegen een muur van pakweg 60 centimeter breed. Uiteindelijk zou ik de hele set (dus inclusief draaitafel) op planken aan de zelfgemaakte wand zetten.

Dit is de huidige situatie (imageshack doet irritant):



En dit is het idee (andere kleur en afmetingen uiteraard):


Citaat van: chansig op juni  6, 2013, 12:04:32
Je zou ook Arden van dit forum kunnen benaderen. Ook veel kennis op DT gebied.

Arden is oa importeur van de Blumenhofer speakers...

Gr Hans
Citaat van: S@m op juni  6, 2013, 12:31:27
En, meer in de lijn van het topic, Acoustic Signature draaitafels...
Mooi jongens, hoe meer zielen...

Citaat van: garmtz op juni  6, 2013, 12:40:34
Ik kan me voorstellen dat je onrustig zou kunnen worden van alle combinaties die je kunt maken, maar bij de meeste draaitafels zijn bepaalde matches die het meest 'logisch' zijn en dus bijna 'vanzelfsprekend'. Zo monteer je het liefst een VPI arm op een VPI draaitafel, een Linn op een Linn, een Rega op een Rega etc. etc. Zelfs de keuze voor het element hoeft niet heel moeilijk te zijn, als je als winkel bereid bent te kijken naar de muziekkeuze van de klant en de compatibiliteit tussen element, arm en phonotrap.

Verder wil ik benadrukken dat niet de arm en het element perse het belangrijkst zijn in de rangorde van geluidskwaliteit/muzikaliteit (vooral dat laatste). Linn geeft aan in de rangorde van belangrijk naar minder belangrijk:

- Lager (Cirkus kit)
- Motor (AC of DC)
- Motorsturing (Lingo/Majik/Valhalla of Radikal)
- Subchassis (Keel of standaard)
- Arm
- Element

Bij andere merken is dit misschien anders hoor, maar ik ken best wel wat mensen die draaien met de allerduurste configuratie LP12 met 'maar' een Linn Adikt MM element. Die kan moeiteloos alle verbeteringen weergeven.
Vanuit die logische principes wil ik ook graag werken. Uit het één vloeit vanzelfsprekend het andere, maar het begin is even lastig vind ik.
Dat Linn zo werkt is wel prettig, hoe zien andere mensen dat bij andere merken?

Citaat van: weust op juni  6, 2013, 13:14:47
Ik weet niet of het al zo benoemd is, maar wellicht is het ook een idee om een basis model te kopen (welke merk/model dan ook) en van daar uit te upgraden.
Dan kun je ook zelf bepalen wat je wanneer vervangt op basis van de grootste invloed per upgrade.

Scheelt dan dat je niet in een keer een grote smak geld uit geeft.
De basis is dan natuurlijk wel de platenspeler van het merk/model dat je wilt hebben.

Het is een beetje aansluitend op wat Garmt verteld over wat Linn als rangorde aanhoud.

Dat is ook zeker iets dat ik in het achterhoofd houd. Langzaam kunnen uitbreiden door te sparen lijkt me heel aantrekkelijk, overigens zie ik mijn budget als start (erg ik weet het... :blush:). Nu zal de ene draaitafel beter geschikt zijn om zich uit te laten breiden dan de andere.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Bij VPI heb je ook wel wat mogelijkheden als je bv start met een basis scout: SDS speedcontroller, HRX feet, deluxe clamp, HRX clamp, periphery clamp, alu platter...  ;D. En het is een massaloopwerk zonder ophanging dus niet zo kritisch naar opstelling toe...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Martijn M

Citaat van: S@m op juni  6, 2013, 10:15:31
Gaat niet om de winst, vaak mag er niet onder de adviesprijs verkocht worden  ;)

Prijsbinding is bij wetgeving verboden.
Dutch & Dutch

Deleted Member 2

#262
Citaat van: Bas Akkerman op juni  6, 2013, 13:23:53
Joehoe! Nog een variabele erbij! Nou vind ik het wel leuk om daar mee bezig te zijn, dus dat is eigenlijk helemaal niet erg.

Henk, ik weet niet of je je mijn situatie nog kunt herinneren. De set staat in de hoek van de kamer tegen een zelfgemaakte wand van hout aan en de zijkant tegen een muur van pakweg 60 centimeter breed. Uiteindelijk zou ik de hele set (dus inclusief draaitafel) op planken aan de zelfgemaakte wand zetten.


Omdat ik me de opstelling van je set herinner, gaaf ik mijn ervaring met de opstelling.

Of een plank aan de muur geschikt is....... :-X
Wel een muurbeugel als dat ook door de welstandscommissie komt :)

De Michell Gyro leent zich om te upgraden vanaf het basismodel:
- Orbe clamp
- ander plateau en klem: Orbe plateau
- motorsturing: NC voeding
- armboard aanpassen: Pedersen
- de ophanging aanpassen: Pedersen
- Gyrodec basis
- etc

Bas Akkerman

#263
Citaat van: Jumping Jack op juni  6, 2013, 13:28:26
Bij VPI heb je ook wel wat mogelijkheden als je bv start met een basis scout: SDS speedcontroller, HRX feet, deluxe clamp, HRX clamp, periphery clamp, alu platter...  ;D. En het is een massaloopwerk zonder ophanging dus niet zo kritisch naar opstelling toe...
Dat is ook zeker een merk dat ik nog wil beluisteren, mooi om dat te weten.

Citaat van: Onder013 op juni  6, 2013, 13:36:30
Omdat ik me de opstelling van je set herinner, gaaf ik mijn ervaring met de opstelling.

Of een plank aan de muur geschikt is....... :-X
Wel een muurbeugel als dat ook door de welstandscommissie komt :)
De welstandscommissie, de werkgroep interieur én huishouddirectie vinden een draaitafel haast nog leuker dan ik, dus dat komt wel goed. ;)
En dat dan aan de houten of de stenen wand?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

lynch1979

#264
Deze muurbeugel hangt er bij mij...en ook bij Garmt zag ik laatst.

Sorry voor de kleine foto

Bas Akkerman

Citaat van: lynch1979 op juni  6, 2013, 13:40:20
Deze muurbeugel hangt er bij mij...en ook bij Garmt zag ik laatst.

Sorry voor de kleine foto
Mooi! Voordeel is dat ik die op de geschikte hoogte kan zetten. Alleen... quanta costa?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Hou er wel rekening mee dat een massaloopwerk niet zo graag gedempt wordt en behoorlijk wat gewicht op de schaal zet (het alu plateau van mijn Scout II alleen al weegt 10kg)...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

lynch1979

Citaat van: Bas Akkerman op juni  6, 2013, 13:43:35
Mooi! Voordeel is dat ik die op de geschikte hoogte kan zetten. Alleen... quanta costa?

Heb hem uit Engeland voor €149,- alleen had ik van Garmt begrepen dat hij er alleen nog maar ik het zwart is.

Dit is de site  http://www.analogueseduction.net/custom-design/custom-design-wall-mounted-turntable-support.html



Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op juni  6, 2013, 13:39:32
Dat is ook zeker een merk dat ik nog wil beluisteren, mooi om dat te weten.
De welstandscommissie, de werkgroep interieur én huishouddirectie vinden een draaitafel haast nog leuker dan ik, dus dat komt wel goed. ;)
En dat dan aan de houten of de stenen wand?

De michell + het leistenen blad brengt 65 kilo op de schaal. Toch hoeft dat geen bezwaar te zijn  om met je juiste middelen aan de wand te bevestigen.

Bas Akkerman

#269
Citaat van: Jumping Jack op juni  6, 2013, 13:44:45
Hou er wel rekening mee dat een massaloopwerk niet zo graag gedempt wordt en behoorlijk wat gewicht op de schaal zet (het alu plateau van mijn Scout II alleen al weegt 10kg)...
Citaat van: Onder013 op juni  6, 2013, 13:51:36
De michell + het leistenen blad brengt 65 kilo op de schaal. Toch hoeft dat geen bezwaar te zijn  om met je juiste middelen aan de wand te bevestigen.
Zo, dat zijn flinke gewichten! Een wandsteun moet kunnen denk ik, maar eventueel zou het zoals nu op een kast of iets dergelijks natuurlijk ook een optie blijven. Ook nu geldt dat kwaliteit voor gaat, dus als een kast beter is dan wandophanging doe ik dat.

Citaat van: lynch1979 op juni  6, 2013, 13:46:57
Heb hem uit Engeland voor €149,- alleen had ik van Garmt begrepen dat hij er alleen nog maar ik het zwart is.

Dit is de site  http://www.analogueseduction.net/custom-design/custom-design-wall-mounted-turntable-support.html
Ohhh, dat is niet veel.

Dit past ook wel in ons interieur:
http://www.analogueseduction.net/apollo-hi-fi/apollo-wt-1-dedicated-turntable-wall-support.html

Haha, nou ja. Dat is voor latere zorg.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

lynch1979

Dat is ook een hele mooie optie, staat de speler ook gelijk opgesloten.

garmtz

In jouw geval is wandmontage niet verstandig... De wand moet namelijk zeer stevig zijn en zelf absoluut niet trillen (liefst dragend zijn ook). Je kunt een Linn LP12 bij een betonnen vloer het beste op een licht meubel zetten (IKEA Lack tafel is een klassieker).

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op juni  6, 2013, 15:27:27
In jouw geval is wandmontage niet verstandig... De wand moet namelijk zeer stevig zijn en zelf absoluut niet trillen (liefst dragend zijn ook). Je kunt een Linn LP12 bij een betonnen vloer het beste op een licht meubel zetten (IKEA Lack tafel is een klassieker).
Tegen de zijkant zou het dan moeten lukken, toch? Een IKEA Lack-tafel is ook prima hoor. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Citaat van: garmtz op juni  6, 2013, 15:27:27
In jouw geval is wandmontage niet verstandig... De wand moet namelijk zeer stevig zijn en zelf absoluut niet trillen (liefst dragend zijn ook). Je kunt een Linn LP12 bij een betonnen vloer het beste op een licht meubel zetten (IKEA Lack tafel is een klassieker).

Dat was ook mijn gedachte achter het plaatsen van de Michell op het Lack blad. Wellicht dat het omgekeerde principe van suspension hier een rol speelt: Linn hangt en Michell staat in de veren. 

garmtz

Het idee achter een lichte tafel, is dat de veren wel wat hogere frequenties kunnen dempen, maar niet heel lage frequenties. Hoe zwaarder het meubel, hoe lager deze resoneert en die resonanties kunnen de veren 'passeren' en in het subchassis terechtkomen. Dat geldt in principe voor elke draaitafel met een subchassis.

Ik heb gemerkt dat een Michell het liefst met zijn cones op iets HARDS staat. Het materiaal daaronder maakt dan weer iets minder uit. Dus muntjes onder de cones was misschien al genoeg geweest in jouw geval met de Lack plank. Zelf vind ik een zware plaat onder een suspended tafel altijd wat 'doods' en analytisch klinken. Maar ik ben wel van mening dat een LP12 iets gevoeliger is voor de ondergrond dan een Michell.