wat houd progressive scan in

Gestart door shirley, december 30, 2003, 19:58:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

shirley


ik lees nou veel over dat je een betere beeld kwaliteit hebt met progressive scan

waar zit dat presies?
is dat een andere soort aansluiting of zo?

Throwratio

Progressive Scan: A type of display in which all the horizontal lines of an image are displayed at one time in a single frame, unlike an interlaced scan in which a frame consists of two separate fields with the first field consisting of odd horizontal lines and the second field even horizontal lines. Progressive scan is used by projectors, computer monitors, some TVs and HDTV systems, and some digital camcorders.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Bij interlaced worden beelden opgebouwd uit frames, en elk frame bestaat uit 2 fields.
Een frame heeft in PAL de resolutie 720x576 (max) dus je hebt 2 fields van 720x288 één bevat alle oneven lijnen en één bevat alle even lijnen.

Bij progressive scan praten we nog steeds over frames maar niet meer over fields.
Bij interlaced praten we over 25 frames per seconde bestaande uit 50 fields per seconde.
Bij progressive mag je praten over 50 frames per seconde.

Wat er in de meest simpele vorm gebeurt (FILM materiaal op PAL) is dat field 1 en 2 worden samengevoegt en 1x herhaald, je ziet nu dus 2x de volle resolutie van PAL.

Bij videomateriaal werkt dit niet, waarom niet ?
Film materiaal heeft een bron code van 24 fps, als je dat in 2e deelt krijg je 48 fields, dit wordt voor PAL 4% versneld waardoor je 50 fields krijgt (25 frames), dit wordt de 4% PAL speedup genoemd). Nu kun je heel makkelijk dus de originele resolutie terug krijgen en dit 1x herhalen.

Bij videomateriaal wordt interlaced geschoten, dit betekend dat we in tegen stelling tot film, waarbij we per seconde 24 unieke momenten in de tijd, nu beschikken over 50 unieke momenten in de tijd.

Dat is een stuk moeilijker in elkaar te zetten, en zou je de film manier toepassen dan zie je allemaal zwarte lijntjes in het beeld (combing), logisch omdat 2 fields in elkaar worden gezet die allebei andere posities van de scene bevatten (bv een bal die van links naar rechts beweegt).

Hier wordt dus gewerkt met een ander algoritme, sommige spelers gebruiken een simpele linedoubling methode, waarbij bv lijn 1 wordt herhaald, lijn 2 wordt herhaald etc. dit resulteert in een wat soft beeld maar het werkt wel perfect.

Andere wat meer geavanceerdere units interpoleren de beeldinformatie, verzinnen er dus informatie bij.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"