madVR - HCFR - kleur correctie - cms

Gestart door s.t., maart 2, 2013, 22:02:09

Vorige topic - Volgende topic

s.t.

Ik wil hiermee kleur correctie delen van een JVC RS45 (X30) met madVR en graag input op de resultaten. Ook ben ik nieuwsgierig naar de resultaten van anderen die madVR en 3dlut gebruiken voor correctie.

Voor de metingen gebruik ik de volgende guide met een Eye-one:

http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457

De meet resultaten voer ik in bij madVR menu en madVR berekent dan automatisch een 3dlut. De 3dlut wordt dan door madVR gebruikt voor de correctie. Ik stel dus niks af op de projector zelf.

Voor de correctie heb ik volgende resultaten:

Luminance:

Gamma:

RGB:

Kleur temp:

CIE:

Nadat ik de meetwaardes van bovenstaande grafieken heb ingevoerd van de primaries en 20%,40%,60%,80% en 100% grijswaarden heeft madVR een 3dlut berekend. Als ik die 3dlut laat gebruiken voor correctie door madVR krijg ik volgende resultaat:

Luminance:

Gamma:

RGB:

Kleur temp:

CIE:

Conclusie
Met een snelle meting en weinig grijs waarden is er al een duidelijke verbetering mogelijk. Met deze 3dlut correctie is een kleur/grijs correctie op de projector misschien overbodig.

Verbeteringen
1. De groen primary staat nog niet helemaal goed. In de voor meting is er al te weinig groen. Wat er niet is kan niet bijgemaakt worden. Ik wil daarom nog een keer proberen de kleur instelling op de projectoren naar wide te veranderen. Met de wide instellingen vergroot je de CIE die je daarna kan corrigeren met de 3dlut. Of is er een betere methode om de groen nog goed te krijgen?
2. De 3dlut die door madVR wordt berekend wordt berekend naar een bepaalde standaard. Ik weet niet wat de door madVR gebruikte standaard is. De metingen heb ik gedaan naar de rec709. Ik wil daarom nog eens zelf de 3dlut laten bereken naar de rec709 standaard om zeker te zijn van de correctie. Dit kan door ycms (die bij madVR zit) met een config file te laten draaien. Wie weet welke standaard wordt gebruikt door madVR voor de 3dlut berekening?
3. Voor de berekening van de 3dlut heb ik alleen de primary en klein aantal grijswaarden. Ik kan de secondary nog mee laten nemen en meer grijswaarden. Dit kan nog een betere correctie opleveren

simsalabim

Dat is een leuk projectje, begrijp ik het goed dat dit een soort cms systeem is?
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

s.t.

madVR gebruik je op een pc om video af te spelen. Als onderdeel binnen madVR is er een soort cms die je kan gebruiken voor correctie. Het enige wat je doet is invoeren van de meetwaarde en dan maakt madVR een conversie tabel om de video te corrigeren naar bijvoorbeeld rec709.

simsalabim

ik gebruik madvr ook, ist alleen niet dat ereen cms inzit.
zelf heb ik een jvc hd350, daar zit ook geen cms op, enig idee of de functie binnen madvr overeenkomtmet het cms systeem van de hogere jvc modellen?

s.t.

Ik vind het resultaat van madvr zeer goed. Hiervoor had ik ook een hd350 en bij deze projector was een grote verbetering te halen.  Ik heb nog nooit een vergelijk gehad tussen madvr cms en een cms van een projector. Maar ik zou niet weten waarom een cms op een projector beter zou zijn. En zeker niet een paar duizend euro zoals bij JVC.

simsalabim

is dat nu lastig zelf te doen?
wat heb je nodig?

s.t.

De eerste keer een meeting doen neemt tijd. Maar als je het een keer gedaan hebt gaat het erg makkelijk en snel. Je hebt een sensor nodig en een tripot om de sensor te plaatsen. Ik heb een tripot bij dealextreme gekocht van 12 euro. Wat handig is als je een laptop hebt om de meter op aantesluiten.

Lees de guide maar eens die ik bij mijn eerste post heb vermeld. Als je het wilt proberen laat dan weten dan heb ik wel test bestanden voor je

simsalabim

Zeker interessant!
ik ga eens kijken waar ik zo een eyeone kan kopen.
Nog tips qua type?

THX-UltraII

En dat is nog maar een van de vele aspecten van madVR. Dat de maker (is overigens een Nederlander) nog steeds geen geld vraagt voor zijn renderer is voor mij onbegrijpelijk. madVR veegt een Oppo zo van tafel namelijk......

simsalabim

Zowiezo is de htpc met svs en madvr gewoon de beste ht aankoop die ik ooit gedaan heb, kijk nu weer zeer regelmatig films.
Nu het ook nog eens mogelijk is om cms aan mijn hd350 toe te voegen is het eigenlijk alleen nog maar weer beter..
Nu nog eens de tijd vinden om me hier weer in te gaan verdiepen..

s.t.

Citaat van: simsatit op maart  4, 2013, 09:14:44
Zeker interessant!
ik ga eens kijken waar ik zo een eyeone kan kopen.
Nog tips qua type?

niet echt. Ik heb die van mij al een tijdje weet niet of er een nieuw type uit is. Volgens de guide is de eyeone wel de betere van de budget varianten. Als de oude nog bestaat kan je gaan voor goedkoopste variant. De duurdere heeft alleen wat meer tools die niet interessant zijn voor deze kalibratie.

THX-UltraII

Citaat van: simsatit op maart  4, 2013, 10:38:31
Zowiezo is de htpc met svs en madvr gewoon de beste ht aankoop die ik ooit gedaan heb, kijk nu weer zeer regelmatig films.
Nu het ook nog eens mogelijk is om cms aan mijn hd350 toe te voegen is het eigenlijk alleen nog maar weer beter..
Nu nog eens de tijd vinden om me hier weer in te gaan verdiepen..
Beste upgrade voor mijn HT ruimte was toch echt mijn D-Box Motion Code systeem :). Maar aan Madshi heeft een HTPC-er veel te danken. Ik heb inmiddels een GTX690 gekocht een draai op Jinc 8taps chroma upscaling. Wat een plaatje.

s.t.

Helemaal mee eens, vooral als je ook de kalibratie gebruikt. Nu nog xmbc inrichten en je hebt een super vervanger van iedere stand alone speler of media spelers.