Merk receiver / luidsprekers

Gestart door Syphon, februari 28, 2013, 22:00:28

Vorige topic - Volgende topic

Syphon

Vanmiddag ben ik naar de winkel geweest om enkele speakers te luisteren. Dit was nog niet gelukt maar gebeurt zaterdag.
Mijn receiver heb ik alvast thuis staan, een Yamaha. Volgens de winkels passen bepaalde speakers niet bij bepaalde receivers en andersom.

Hoe waar is dit? Is het als je het geluid op een normaal niveau hebt echt hoorbaar welke receiver is aangesloten op welk merk speaker? Klinkt een beetje vaag in mijn ogen.

Is het dan bekend, mits dit waar is wat goede combinatie's zijn? Vind zelf Dali mooi echter past dit niet bij Yamaha.
Een Marantz zou beter zijn in de ogen van de winkel.

Zaterdag ga ik het ervaren maar wat is jullie mening op dit gebied?

paaj

Tuurlijk is Marantz beter, die heb je nog niet ;)

Het ligt er enigszins aan welke types je gaat vergelijken, de duurdere/zwaardere series kunnen meer hebben, maar het grootste geluidsverschil ga je echt uit de speakers halen. Klinken die goed op een Marantz dan zal het op een vergelijkbare Yamaha ook goed zitten, met hier en daar wat nuance-verschillen.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
LG 42C3 || Apple TV

LittleNinja

Het verhaal klopt.. Ieder merk heeft specifieke klankeigenschappen. Dit geldt voor zowel de receiver merken als voor de speakers. Je kunt door onhandige combinaties bijvoorbeeld te maken krijgen met te schel geluid of een hele wollige laagweergave.

Als je toch gaat luisteren kun je dit mooi ondervinden door verschillende combi's te beluisteren.

FeaR1986

Persoonlijk vind ik het verschil tussen receivers te verwaarlozen ten opzichte van het verschil tussen diverse speakers. Maar ik ben dan ook van mening dat een receiver van welk merk dan ook gelijk zou moeten klinken. Een goede receiver doet niets aan het geluid. Men denkt snel verschil te horen, maar in Blinde ABX-testen is het al snel een stuk lastiger. Let wel dat dit gemeten moet zijn in het werkbare gebied waarin beide te vergelijken receivers moeten werken. Dus niet een paartje Grande Utopia aansluiten op een Onkyo TX-SR313 en de andere op een voor- en eindversterking van één of ander exotisch merk. Dan krijg je namelijk te maken met dat de ene receiver het simpelweg niet trekt. Maar met dezelfde prijsklasse receivers en versterker zou het geluid gewoon identiek moeten zijn, is dat niet zo dan is er eigenlijk wat mis met één van de versterkers.

Het wordt soms zo geschetst dat Speaker A op versterker X een heel andere speaker kan worden dan diezelfde Speaker A op versterker Y, maar dat heb ik zelf nog nooit waargenomen op goed afgestelde apparatuur.

Citaat van een ander forum van iemand die mijn mening deelt (en wellicht beter uitlegt):
CiteerDat vind ik een hardnekkige mythe. Als ze onder normale en precies gelijke omstandigheden niet hetzelfde klinken (99,99% hetzelfde dan), dan is het een slechte versterker of is ie stuk. De verschillen in instellingen (denk o.a. aan Audessy / MCACC etc inregeling, toonregeling, etc) en minieme volumeverschillen, aangevuld met placebo van de luisteraar zorgt in verreweg de meeste gevallen voor de hoorbare verschillen. Probleem is dat blind A/B testen onder precies gelijke omstandigheden vrijwel niet mogelijk is. In ieder geval niet in de winkel. Eigenlijk heb je dan een labopstelling nodig.

Uitzondering: ga je echt flink hard blazen en kan je versterker de speakers echt niet meer aansturen. Dan krijg je verschijnselen als clipping etc. Maar over die omstandigheden heb ik het niet omdat het voor verreweg de meeste huis-tuin-en-keuken gebruikers niet van toepassing is.
Focal Sopra N°3 - Sopra Center - Chorus 826W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Dune HD Max 8K | Eversolo DMP-A6 Gen 2 | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Inspiration Hybrid - The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Mainsstream Hybrid | Audioquest 1000 Series banana

Former member 78

Als jij het mooi vindt klinken, past alles bij elkaar.

chansig

Citaat van: LittleNinja op maart  1, 2013, 05:55:58
Het verhaal klopt.. Ieder merk heeft specifieke klankeigenschappen. Dit geldt voor zowel de receiver merken als voor de speakers. Je kunt door onhandige combinaties bijvoorbeeld te maken krijgen met te schel geluid of een hele wollige laagweergave.

Als je toch gaat luisteren kun je dit mooi ondervinden door verschillende combi's te beluisteren.

Voor speakers klopt het, wat betreft versterkers/recievers zijn de meningen verdeeld.

De versterker moet in ieder geval je speakers kunnen aansturen. Een speaker met een normaal rendement (zeg zo rond de 88 dB) en gunstig impedantie verloop (grootste gedeelte van de speakers heeft dit)  kan met heel veel versterkers aangestuurd worden.

De meningen verschillen als het gaat om de invloed van de versterker op de klank. De een zegt van de wel, de ander van niet en weer een ander twijfelt.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

LittleNinja

Beste advies dus: Ga luisteren en concludeer zelf. ;)

RubenV.

Citaat van: LittleNinja op maart  1, 2013, 16:08:51
Beste advies dus: Ga luisteren en concludeer zelf. ;)

+1

Speakers maken het grootste verschil IMHO.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie