Advies: Dune of Oppo om te streamen?

Gestart door sandervg, februari 26, 2013, 23:59:02

Vorige topic - Volgende topic

gsuk

Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

sandervg

Thanks!

Ben nu aan het proberen te snappen wat  Cinavia inhoudt en hoe dat m'n keuze zou moeten beinvloeden  :wacko:. Het is bizar hoe ingewikkeld het allemaal is geworden... Ik begrijp dat de Oppo dit 'in zich heeft' en sommige Dunes ook, maar ik snap nog niet hoe 'erg' dit is.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Syphon

Bizar hoe ingewikkeld? Dat maak je er zelf van. Je koopt een Dune en je kan alles streamen. Wat is daar ingewikkeld aan?

quattronl

Citaat van: sandervg op maart  2, 2013, 19:36:35
Thanks!

Ben nu aan het proberen te snappen wat  Cinavia inhoudt en hoe dat m'n keuze zou moeten beinvloeden  :wacko:. Het is bizar hoe ingewikkeld het allemaal is geworden... Ik begrijp dat de Oppo dit 'in zich heeft' en sommige Dunes ook, maar ik snap nog niet hoe 'erg' dit is.
Zie mijn antwoord op deze vragen van je in het 'beste mediaspeler topic'
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

sandervg

Citaat van: Syphon op maart  2, 2013, 20:16:39
Bizar hoe ingewikkeld? Dat maak je er zelf van. Je koopt een Dune en je kan alles streamen. Wat is daar ingewikkeld aan?
Dune streamt niet alles: de Dune Base 3D kan door het gebrek aan Cinavia geen bluray rips afspelen met HD geluid. Da's toch een beperking.

Verder kunnen de oudere Dunes geen MPV bestanden met 29.97 fps afspelen zonder te schokken om maar iets te noemen (maar dat is voor mij dan zo van belang).

gsuk

Citaat van: sandervg op maart  3, 2013, 00:35:52
Dune streamt niet alles: de Dune Base 3D kan door het gebrek aan Cinavia geen bluray rips afspelen met HD geluid. Da's toch een beperking.

Verder kunnen de oudere Dunes geen MPV bestanden met 29.97 fps afspelen zonder te schokken om maar iets te noemen (maar dat is voor mij dan zo van belang).

@Sandervg ik zou wachten op de bevindingen van Riwi wachten,die heeft het meestal bij het juiste eind met media players

my 2 cents

groetjes Emile
Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

Syphon

Dit is gewoon niet waar, heb ik vorige week nog gedaan en heb gelezen dat meerdere mensen dit kunnen.

sandervg

@Syphon: Eerste is idd waarschijnlijk niet waar, tweede punt is wel waar. Ik wacht op de bevindingen van Riwi! Dan weten we het zeker.

riwi

Als ik op alle slakken zout moet leggen ;) :
Met de Dune stream je niet echt maar doe je file sharing dmv NFS of SMB. Hij kan wel DLNA streamen maar dat is niet geweldig (navigatie is beroerd)
De Oppo (oudere generatie 83, 93, 95) kan alleen DLNA en geen SMB/NFS filesharing. De 103 kan wel SMB file sharing en heeft een leuke feature waarbij hij automatisch plaatjes van de media ophaalt via internet.

"Het gebrek aan cinavia" : Dat is wel erg fout...
Cinavia is een copy protectie die in de audiotrack van media kan worden gezet door de makers van Bluray en DVD schijven.
Om Cinavia te triggeren moet dat er hardwarematig 'iets' aanwezig zijn en moet dat software matig ingeschakelt zijn.
Te samen zorgt dit ervoor dat je die beveiligde media niet kan afspelen, tenminste niet een kopie ervan.
Als de speler geen cinavia heeft en de media wel dan speelt het gewoon prima af.

De BDA bluray disk association (philips, sony, panasonic, jvc etc.) verleent aan speler fabrikanten een bluray licentie als ze (betalen en) bluray spelers willen maken. Nu is gesteld dat ALLE spelers na feb 2012 verplicht zijn om Cinavia te hebben geimplementeerd. Doen ze dat niet dan krijgen ze geen Bluray licentie cq. verliezen ze hem.
Als je geen bluray licentie hebt mag/kan je geen bluray menu's weergeven.
Sigma (de makers van de Chip waarop de meeste media spelers zijn gebaseerd) hebben hun bluray licentie verloren, dus ALLE nieuwe sigma based spelers (Dune, PCH) mogen geen bluray menu's meer weergeven.

Wat je dus eigenlijk zou willen (maar wat niet bestaat) is een speler ZONDER cinavia en MET bluray licentie (zodat je gekopieerde "cinavia-geinfecteerde" media MET menu kan spelen).

In vloeiendheid zie ik tussen de Oppo en de Dunes geen verschil. Gewoon 23.976 of 24.000 fps al naar gelang de bron.
De door jou gebruikte zwaar ge-compress'te files halen naast de in beeld JPEG achtige compressie hun datareductie winst uit het comprimeren van navolgende frames... Dus juist de vloeiendheid en scherpte bij beweging gooi je daarmee het raam uit.

Mijn advies (wat ik in de praktijk toepas) : koop een Oppo en een Dune ;)

Dennis75

+1 :clapping:

Zo doe ik het ook.

Er staan trouwens een aantal Oppo's op marktplaats.
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

James T. Kirk©

Ik wil graag even een draai aan de discussie geven, sorry, als het al ergens is behandeld!! Ik sta open voor verwijzingen naar zulk een discussie!  :unsure:
Sinds ik mijn Oppo BDP83 heb, heb ik ontdekt, dat ik voor ruim 90% de mediaspeler mogelijkheden benut. Dus series en film mkv's opnemen naar een USB stick of kleine HD en vervolgens die op TV afspelen 720P of 1080P. Ik heb een aantal blue ray's die ik af en toe af speel, maar ik heb gemerkt, hooguit 1x per maand!! Wèl gebruik ik zowat elke dag de mediaspeler mogelijkheid. DVD's (vooral op rw gebrand) speel ik ook af en toe. Het mooiste aan de Oppo vind ik, dat hij volledig regiovrij is, BD's èn DVD's. Zo heb ik ook wat DVD's uit regio 1 meegenomen uit de USA. Ik stream met Twonky niet veel vanaf mijn Hackintosh naar de Oppo, omdat als er in de film geen ondertiteling is ingebouwd, een losse srt niet wordt meegenomen door de Oppo.

Mijn vragen:
Ga ik de Oppo missen voor Blu Ray en/of DVD weergave?
Wordt Dolby HD en DTS true en hoe die formaten allemaal heten, goed weergegeven via 5.1/7.1 kabels naar een nog niet Audio HD geschikte versterker? (zoals nu bij mijn Oppo)
Kan een moderne Dune regiovrij worden gemaakt, voor weinig?
Kan een Dune eigenlijk ook SACD's, DVD-Audio en AVCHD schijven weergeven?
Vooral mis ik het bij de Oppo, dat deze geen VIDEO_TS mappen afspeelt als DVD, laat staan ISO's en IMG's, kan dat wel met een Dune?
Kan ik via Twonky of op een andere wijze, films vanaf mijn Hackintosh of daaraan aangesloten HD's afspelen?
Ik ben vast iets vergeten, maar voorlopig ben ik al blij met antwoord op deze vragen.  ;)
take care,
____________________________Jim©

riwi

Citaat van: James T. Kirk© op maart 18, 2013, 23:22:53
Mijn vragen:
Ga ik de Oppo missen voor Blu Ray en/of DVD weergave?
Wordt Dolby HD en DTS true en hoe die formaten allemaal heten, goed weergegeven via 5.1/7.1 kabels naar een nog niet Audio HD geschikte versterker? (zoals nu bij mijn Oppo)
Kan een moderne Dune regiovrij worden gemaakt, voor weinig?
Kan een Dune eigenlijk ook SACD's, DVD-Audio en AVCHD schijven weergeven?
Vooral mis ik het bij de Oppo, dat deze geen VIDEO_TS mappen afspeelt als DVD, laat staan ISO's en IMG's, kan dat wel met een Dune?
Kan ik via Twonky of op een andere wijze, films vanaf mijn Hackintosh of daaraan aangesloten HD's afspelen?
Ik ben vast iets vergeten, maar voorlopig ben ik al blij met antwoord op deze vragen.  ;)
Als je een Dune koopt zonder bluray laatje kan je je blurays niet meer spelen. Ik zou je 83 hier dus voor houden.
De Dune gebruikt liefst NFS of SMB om te connecten naar je Macintosh. Dus op je Mac moet een SMB of NFS service draaien. NFS is standaard Unix en kan ook op een Mac geloof ik. Ik doe nooit iets met Macs dus daar weet ik helemaal niets van.
De Dune speelt dan alle bestanden van je Mac harddisk af. Da's iso files bluray en/of dvd. mkv files, ts files, m2ts files etc. Ik kom weinig tot niks tegen dat ie niet speelt. Als je de nieuwste base3D neemt speelt ie ook 3D als je TV dat tenminste aan kan.

Regiovrij moet ik op de base3D nog testen. Er is een gratis dsf file die je kan runnen op de Dune om hem regiovrij te maken. Je moet dan de regio kiezen die je wil, hij selecteert hem niet automatisch (4x mute + digit 1, of 4x mute + digit 2)

De Dune kan geen DVDAudio of SACD, daar heb je ook de Oppo nog voor nodig.

James T. Kirk©

Uiteraard wil ik een Dune mèt blu ray, maar
CiteerDe Dune kan geen DVDAudio of SACD, daar heb je ook de Oppo nog voor nodig.
het moet dan zijn òf Oppo, òf Dune, niet èn/èn...
take care,

riwi

Citaat van: James T. Kirk© op maart 19, 2013, 15:17:44
Uiteraard wil ik een Dune mèt blu ray, maar  het moet dan zijn òf Oppo, òf Dune, niet èn/èn...

Er zijn geen NIEUWE Dunes met laatjes. Vanwege het wegvallen van de bluray license met de Sigma based spelers.

Je kan wel een Dune prime 3.0 kopen of een Dune uit de smart serie. Ik heb mijn prime3.0 net weg gedaan. Die kan geen 3D, maar heeft wel een laatje voor bluray. Loopwerk komt kwalitatief niet in de buurt van wat de Oppo biedt. En SACD en DVDAudio zit er niet in

James T. Kirk©

Ik zal eens kijken wat de nieuwere Oppo's voor mogelijkheden bieden...  :turn:
take care,

sandervg

@James,
Zie ook hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=131362.200 Ik heb daar mijn ervaringen beschreven over de verschillen tussen de Oppo en de Dune.

Ik heb besloten de Dune niet te houden en de Oppo wel. Voornaamste rede: een stuk betere beeldkwaliteit dan de Dune. Ik zou de Oppo daarom ook nooit weg doen en hooguit een (niet te dure) Dune bijkopen (bv. Smart voor onder de 200 euro).

Bij mij pakt de Dune keurig losse .srt ondertitels mee. Geen probleem. Iso bestanden, Video_TS bestanden etc. converteer ik met MakeMKV naar een MKV file. Een film kost ongeveer 4 - 5 minuten op mijn laptop, dus vind ik geen probleem. Bluray iso's zal ik ook uitpakken zodat de Oppo ze kan afspelen (oke, dat gaat een stukje meer tijd kosten voor de laptop :)). Voor de rest ben ik geen bestanden tegengekomen die de Oppo niet afspeelt. Ik zal alleen voorzichtig zijn met upgraden van de firmware omdat mogelijk Oppo in de toekomst zaken gaan inbouwen om het afspelen van Bluray files e.d. te beperken of cinavia implementeert op MKV files.