Ondersteuning RAM Windows XP

Gestart door Robert, december 12, 2001, 10:08:44

Vorige topic - Volgende topic

Robert

Wie weet hoeveel werkgeheugen Windows Xp maximaal ondersteunt? 784MB? 1GB? 1.5 GB?

J.A.F._Doorhof

Volgens mij maximaal 4GB, maar controleer dit met je mainboard, dat is de ECHT beperkende factor.

Voor de techneuten:
Onder windows XP 32 bits versie is de maximale waarde voor PAGED-POOL memory is 470MB.
Voor NON-PAGED memory 256MB.

In de 64bits uitvoering is de maximale waarde voor page-pooled en non-page pooled 128MB.

Windows gebruikt momenteel 32bits adressering voor geheugen. Dit maakt adressering van 4GB mogelijk, welke verdeeld moeten worden onder verschillende virtuele geheugens. De Kernel heeft maximaal 2GB te verdelen, en page-pooled is daardoor beperkt tot 192MB (beperking van 32bits adressering)  

MvrGr.
J.A.F. Doorhof
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Robert

Frank,

Het zit zo. Mijn vader wil een nieuwe computer kopen via PC Prive via het werk. En mijn vader wil de Compaq Presario 5374 EA-XP. Je kunt deze bekijken op www.compaq.nl. Nu staat er bij werkgeheugen: 256 Mb standaard. Uit te breiden tot 1.5 Gb met 512 Mb DIMMS en tot 3 Gb met 1024 Mb DIMMS. En standaard zit Windows Xp Home op deze computer en dus wou ik weten hoeveel werkgeheugen Windows XP maximaal ondersteunt. Als Windows XP 4 GB ondersteunt dan kun je inderdaad uitbreiden tot 3 GB. Maar de 1024 Mb DIMMS die zijn er nog niet, toch?

J.A.F._Doorhof

Niet dat ik weet nee.

PAS alleen op dat je geen 423 chipset in je maag gesplitst krijgt. 478 is op dit moment de beste keuze.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robert

Frank,

Het is en blijf een Compaq computer en dan kom je niet zo makkelijk erachter wat voor chipset erin zit. Maar gezien de geheugenmodules (DIMM) en de processor (P4) lijkt het mij dat er een 845 chipset inzit.  Wat zijn jouw bevindingen?

J.A.F._Doorhof

Tja,

Als je Compaq wilt kopen, dan zit er volgens mij een schroefje bij je los  ;D (niet hatelijk bedoeld). Het zijn best mooie PC's maar van binnen is eigenlijk alles dat telt.

Mijn Mening ?
Een Abit/Supermicro/MSI mainboard met een 478 socket. Het geheugen blijft een hekelpunt. Ikzelf gebruik gewoon de SDRAM's maar ik kan me indenken dat je Dimm wilt gebruiken. Uiteindelijk zijn ze beide al end-of-life. En ik heb iets meer vertrouwen in de leverbaarheid van Sdram dan van Dimm. Maar dat is nergens op gebaseerd.

De 423 socket zou je mij nog niet onder druk kunnen aansmeren, dat is volledig end-of-life, en je ziet nu dat zelfs de CPU's voor die socket al net zo duur of zelfs al duurder worden dan de 478's. Niet doen dus, als je wilt upgraden.

Verder mijn droom machine:
(kijk op onze prijslijst naar de Dream Machine), dat is mijn ontwerp.

In het kort:
ABIT mainboard
Geforce II of III videokaart
512MB (videobewerking) niet boven de 384MB (games).
Windows XP
Maxtor HD 7200rpm (AUB geen Seagate of WD)
DVD - Rom speler (met flash mogelijkheid voor RPC-1 bios)
Goede sterke voeding, 300-400W.
Snelheid CPU 1.7GHZ ( 478 )
En verder gewoon wat assessoires die per persoon verschillen.

Waarom geen A-Merk.
Tja,
Hier wordt vaak gekozen voor on-board video, en onbekende of verouderde chipsets. Niets mis mee als je hem aanbiedt voor goede prijzen, maar niet voor de prijzen die Compaq/HP en consorten rekenen, dat slaat helemaal nergens op.

Vraag gerust door (daar zijn we voor  ;D).

MvrGr.
Frank
Custom installer

Robert

Frank,

Over een paar dingen heb je gelijk. I.p.v on-board videokaart zit in de Compaq een on-board geluidskaart (AC97 Audio), de videokaart is een nVidia NV11 Geforce2 MX400 64 MB; 4x AGP; TV-out. In ben geen voorstander van on-board video -en geluidskaarten. Maar er zijn erg veel onderdelen waarbij geen fabrikantnaam wordt genoemd, zoals bij de harde schijf (60 GB; 7200 rpm), DVD speler (16x), CD-ReWriter (16x). Nu heeft Compaq in Amerika de 8000 serie, dat is een serie computers die je zelf kunt samenstellen maar ook weer zonder de fabrikantnamen dus eigenlijk het zelfde verhaal.
Trouwens waarom heb je bij games niet boven 384 MB aan geheugen staan.

J.A.F._Doorhof

On board sound AC'97 is op zich geen verkeerd ding. Die kaartjes zijn echt heel behoorlijk.

384MB, is voor games een soort magische windows grens. Daarboven zie je een duidelijke afname in onze benchmark software. We testen altijd voor aflevering een PC met deze software (bestaat uit een combinatie van verschillende game types), en het viel ons op dat systemen voor videobewerking (vaak met 512MB) een slechtere score neerzetten dan hun game broertjes (zelfde systeem maar dan met 256MB), na wat speurwerk zie je steeds die 384MB terug komen als de grens.

Eerlijkheid gebied me te zeggen, dat ik zelf in al mijn PC's 512MB heb zitten, en dat gamen alsnog bloedsnel gaat, het is niet echt schokkend, maar er is een duidelijke teruggang.

We hebben dit al eerder gezien met Windows 95 OSR2, die draaide het lekkerste met 128MB, ging je hoger storte je performance in.

Tja,
Microsoft he.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Robert

Frank,

Ik ga nog proberen om mijn vader om te praten om een andere computer te nemen dan een Compaq PC. Ik wil graag zelf bepalen welke onderdelen ik in mijn computer heb en niet door Compaq bepaalt. Maar mijn vader heeft het geld en ik niet dus ik moet mijn vader maar volgen in zijn keuze. Als ik het geld heb dan zet ik zelf mijn eigen PC in elkaar. Dat is geen probleem voor mij (ik doe de ICT opleiding ;)).

J.A.F._Doorhof

Ik weet niet waar je woont,
maar als je bij ons in de buurt zit zou ik een keer langskomen, onze verkopers kunnen je goed en goed onderbouwt de verschillen uitleggen en een systeem op maat bouwen voor niet te veel geld.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Robert

Frank,

Vanuit Groningen is de afstand vrij groot, maar het kan wel. Volgens mij is het 1.30 uur rijden naar Emmeloord. Ik moet maar dichterbij gaan wonen ;D.

J.A.F._Doorhof

Oomphf dat is wel wat ver om een PC te gaan kopen.
Maar via on-site service heb je geen probleem als er iets kapot gaat.

En ach voor het HT, komen er zelfs mensen uit Belgie en Engeland naar ons toe. Maar dan zijn we dan ook uniek in  ;).

Kun je meteen ons HT een keer bekijken  ;D.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Robert

Frank,

Ik kom zeker een keer langs voor het HT. Kan ik de supersub ook horen (en voelen) ;D. Ik heb het nu druk met school maar richtig de lente krijg ik wat meer vrije tijd ;D.