Holo 3D II en KeyDigtal Transcoder test

Started by Rob_Dingen, December 23, 2003, 10:24:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

Hoi Allemaal

Gisteren avond was het dan zover en is op verzoek van Frank Doorhof de transcoder test uitgevoerd van de Holo 3D.
Om de test iets uitgebreider te maken hebben we dankzij Robbo van het forum ook de transcoder van KeyDigital getest.
De test setup was wederom een Barco Cine 9 JVC Dvhs Recorder Holo 3D II en de KeyDigital CTCA2 clear video 2 transcoder.
Vermeld moet worden dat er ondertussen een nieuwe op de markt is namelijk de CTCA3 clear video 3
Bedoeling was dat we gingen kijken als we HDTV 1080i component aansloten dat we er 1080i RGB H/V van maakte en met welke kwaliteit dit gedaan werd de referentie was dan ook telkens de recorder rechtstreek op de Cine 9 versus Holo 3D II en de KeyDigital.
De Holo werd via RGB H/V output aan gesloten op de Cine 9 en de recorder via component op de HD aux DVI input.
De mogelijkheden op de Holo qua afstellingen zijn dan Brightness Contrast en Saturation wat er verder aan digitalisatie en bewerking gebeurt is niet bekent.
De KeyDigital werd aan gesloten op de Cine 9 met een VGA naar BNC kabel en van de Recorder via component op de component ingang van de KeyDigital.
Er zitten behoorlijk wat instellingen op voor sync opties en dergelijke maar hebben dat niet getest want het stond allemaal prima ingesteld.
Alle verdere technische details kun je bekijken op www.keydigital.com.
Het test team bestond deze avond uit dezelfde mensen als de HDTV met DVHS tape's via Holo 3d II test
Krunk Cinepaulis Robbo Rob Dingen en 2 niet forum leden Joost en Bart van Hout beiden zeer technisch onderlegt.
We zijn begonnen via de Holo met de DVE 1080i test tape om alles te controleren waarbij meteen weer het kleurprobleem opviel wat niet te corrigeren was daar gebeurde eigenlijk hetzelfde mee als bij de 1080p test.
Nadat we op het oog de kleur zo goed mogelijk ingesteld hadden zijn we begonnen met beeld te bekijken.
Ik zag geen beweging artifacts zoals bij 1080p maar het beeld werd wel onscherper bij bewegende beelden en er was ook detail verlies wat duidelijk zichtbaar was op achtergrond detail wat allemaal wat minder scherp was.
Ook de kleuren waren weer minder en vergelijkbaar met het 1080p beeld wat gewoon minder van het beeld spatte.
Verder was het beeld een stuk onrustiger ten opzichte van 1080i van de recorder rechtstreeks op de Cine 9 waar het interlaced beeld gewoon rustig is.
Het was zichtbaar in kleine details die staan te trillen op het scherm of zoals Frank het mooi omschrijft line twitter.
De line twitter die je ziet word dus veroorzaakt door de Holo en niet door 1080i en ik begrijp nu ook de voorkeur om via de Holo 1080p te gebruiken in plaats van 1080i het laatste is namelijk veel onrustiger dan 1080p maar ook dan 1080i rechtstreeks op de Cine 9.
Als tweede de KeyDigital ook hier de kleur weer gecontroleerd en niets aan op te merken ook na verschillend beeld materiaal te hebben bekeken konden we eigenlijk niets negatief vinden.
Er was een opmerking dat er in de donkere scenes heel ligt wat ruis toegevoegd werd wat eigenlijk niet iedereen echt opgevallen was.
De conclusie is dan ook dat als je met Dvhs HDTV 60i aan de gang wilt het mogelijk is via de Holo maar wel aan kwaliteit inboet.
Verder is de KeyDigital een mooi apparaatje die zijn werk in dit opzicht een stuk beter doet zonder echt zichtbaar verlies.
Ik hoop dat als ik nog iets over het hoofd heb gezien de mede testers er nog iets aan toevoegen.
Vragen over Euro 1080 heeft geen zin dat hebben we niet getest maar zal zeer binnen kort gebeuren en probeer ik dezelfde mensen weer uit te nodigen.

Rob

Bart_M

Voor dit laatste vergelijk zou ik ook graag langskomen.

Het is inderdaad net als Rob hier beschrijft.
Alle signalen die via de H3D lopen zijn gewoon net wat minder als direct.

Blijft natuurlijk wel over dat elke geteste methode nog steeds een heel mooi beeld opleverd. Elk detail wordt onder de microscoop gelegd, en daaruit wordt de eindconclusie getrokken.
Via de Holo is natuurlijk nog steeds mooi en goed naar te kijken, maar zonder is gewoon nog een streepje beter. En dat is waar we natuurlijk allemaal naar toe willen. :)

Grtn,
Bart

garmtz

...en eens zal een 1080i --> 1080p conversie mogelijk zijn zonder verlies van detail en zonder artifacts. Tot die tijd wacht ik of ga ik voor een pass-through.

Robbo

Ja maar zelfs zonder het progressive maken van 1080i is er zeer goed naar te kijken indien rechtstreeks aangesloten. Via de Holo in 1080i is het iets onrustiger, dus nu snap ik Frank zijn voorkeur voor p wel. Daar is allemaal wel mee te leven, maar wel jammer is dat de kleuren duidelijk aan impact inboeten. Dat is voor mij het grootste gemis.

Bart_M


Rob_Dingen

Hoi

Ik moet nog een belangrijk detail vermelden dat we pas aan het bier begonnen zijn na de test  ;D

Rob

Del member

Rob : Welk model transcoder van Key Digital werd gebruikt ?

J.A.F._Doorhof

QuoteIk moet nog een belangrijk detail vermelden dat we pas aan het bier begonnen zijn na de test
LOL

Hier ga ik iets uit samenvoegen en dat naar Immersive mailen.
Voor hetzelfde geld zit er in de input sektie iets fout, ik ben daar hier ook nog mee aan het rommelen, voor 1080i, heb iets last van een wit balkje aan de bovenkant via de input selectie in videoproc heb ik dat ondertussen al bijna weg gekregen.

Kan Rob zo vriendelijk zijn me even de videoproc settings van 1080i te mailen ?
Input en output.

Als je videoproc opstart zie je dat direct staan als je aangeeft 1080i input en 1080i output (Custom).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LeBaron

Goed, nu Rob het magische woord 'bier'  heeft laten vallen zal ik ook maar eens reageren.  ;D. Anders zie ik de volgende keer alleen nog maar een rol als bijzettafeltje voor mij weggelegd.

Daar ik geen zwaargewicht ben op het gebied van beeld zal ik me hier even tot mijn waarnemingen beperken. Beide keren dat ik bij deze 'Halo or no Halo' test ben geweest waren deze eigenlijk hetzelfde.  

Gezien het feit dat ik voor de eerste test nog nooit hdtv gezien had, en al helemaal niet op kwaliteits gear als dat van Rob, moest ik af en toe moeite doen om me niet te verliezen in de prachtige plaatjes. Die waren in beide situaties meer dan acceptabel :D. Echter verschillen werden ook door mij geconstateerd en wel zo'n beetje dezelfde als al eerder genoemd zijn.

De kleuren waren veel mooier zonder de holo. Ze sprongen er echt uit. Er leek wat meer detail te zijn zonder de holo, vooral bij bewegingen. De rust (gebrek aan trillingen) die de anderen waarnamen heb ik eigenlijk vooral (bijna alleen maar) in de bewegingen kunnen waarnemen. Zaken zoals artifacten zijn mij in beide situaties amper opgevallen. Daar ben ik niet geoefend genoeg voor denk ik.

Het grootste verschil voor mij zat 'm in het gevoel alsof je door een raam kijkt. Dus zonder op details te letten...de totaalindruk zeg maar. Dit viel al na de eerste seconde op. Het beeld zonder holo keek veel prettiger keek.

Voor zover mijn kijkervaringen.

Joost (stiekum toch al een tijd op dit forum alleen meer een lezer dan een poster) :p
I'd rather have a bottle in front of me then a frontal lobotomy.

Spacebass

Eigenlijk verwacht ik dat elk apparaat die een conversie moet plegen op een of andere manier wel doet inboeten op het origineel.

Het maffe is dat de dingen die jullie zien  en opnoemen, ik ook al met een gewone DVD waarneem, dus niet eens met HD materiaal.

Zou het aan mijn niet gecalibreerde en onprofessioneel afgestelde G808s  kunnen liggen dat ik die bewegingswazigheid en schokken bij horizontale pans met DVD weergave al heb Rob/Frank?

Del member

#10
Quote from: garmtz on December 23, 2003, 10:44:20
...en eens zal een 1080i --> 1080p conversie mogelijk zijn zonder verlies van detail en zonder artifacts. Tot die tijd wacht ik of ga ik voor een pass-through.

Volg Garmt hierin, ga voorlopig nog even afwachten met de aankoop van een scaler tot wanneer 1080i -> 1080p vlekkeloos en zonder verlies verloopt. Pionierswerk als wat Immersive doet mag er zeker zijn maar ik ben niet gehaast om me tot de early adopters te willen rekenen.

cinepaulis

Hoi,

Was een zeer nuttige test vindt ik zelf.

Wat mij persoonlijk verbaasd is dat de Holo 3D-II kaart zelf de kleuren veranderd. Hierdoor is de kleur op geen enkele wijze correct af te regelen. Ergens wordt er iets met de 'mengverhouding' veranderd wat niet te corrigeren is.
Dit is erg jammer omdat de kleuren bij HD materiaal vele malen natuurlijker zijn dan met DVD. Alleen bij gebruik van de Holo is op dit moment deze optimale kleurweergave niet mogelijk. Dit fenomeen is zichtbaar op zowel de component output als de RGBHV output. Hierdoor werkt de Holo als HD transcoder niet correct.

Wat ook opvalt is dat het wit enigzins clipt. Hierdoor verdwijnt wat detail in hele lichte vlakken. Bij de discovery HD tape kwam dit aan het licht. Het is geen dramatisch iets en valt wellicht met nieuwere software weg te werken.

Verder was de interlaced output duidelijk onrustiger in vergelijking met de uitgang van de D-VHS recorder rechtstreeks aangesloten. Kleine details worden aanzienlijk rommeliger. Dit zal denk ik de line-twitter(?) zijn die Frank bedoelt.

Als het je gaat om HD materiaal te bekijken, dan is op dit moment de Key Digital een technisch betere oplossing, die bovengenoemde nadelen simpelweg niet heeft.
Desalniettemin heb ik begrepen dat de Holo in principe als DVD scaler kaart is bedoelt. Dat doet ie vrij goed moet ik eerlijk zeggen. Ik denk dat de HD weergave op dit moment gewoon nog wat steken laat vallen, waardoor je de HD mogelijkheid van de Holo beter kunt zien als 'extra bonus' in plaats van een reeds 'volwassen HD capabel product'.

In volgorde van kwaliteit is mijn lijstje als volgt:
1. Rechtreeks 1080i naar de PJ
2. 1080i via de Key Digital naar de PJ
3. 1080p via de Holo 3D-2
3. 1080i via de Holo 3D-2
(min of meer gedeelde 3e plaats: 1080p heeft scaling artifacts, maar 1080i is onrustig)

Rob,
Zoals altijd: bedankt voor de wederom gastvrije ontvangst !

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

Hi,

De HD capaciteiten van de H3DII zijn nog steeds in ontwikkeling, dit soort testen hebben we veel aan omdat hiermee Immersive aan het werk kan.

De kleurfouten worden binnenkort opgelost, dat is een register fout in de RGB kanalen.
In het SD materiaal is dit opgelost door een Blauw intensity optie mee te nemen, voor HD zijn ze ermee bezig, net als de Chroma delay.

Het clippen van wit is ZEER makkelijk op te lossen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Mailtje naar Immersive is onderweg.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

Hmmm... Raar dat het via de Holo meer flikkering zou geven...

De beeldlijnen staan dan kennelijk minder lang dan direct via de Dtheater...

Als ik het goed begrijp is dat een vergelijk tussen de holo en een dtheater via een transcoder? Maar dan nog steeds @60Hz?

Flikkering was dus ook erger met 60Hz via de Holo?

Het enige wat ik me dan kan bedenken is dat de trancoder misschien de boel wat zou verzachten?

Of de Holo kapt het af?

Hmmm, duister hoor...

cinepaulis

@Sir,
De flikkeringen (of 'line twitter' of hoe je het wilt noemen) die genoemd worden waren niet ten gevolge van de refresh rate.
Het is een onrust in de weergave die er via de Holo altijd inzit en bij rechstreekse aansluiting of via de Key Digital transcoder niet. Het valt met name op bij details, maar het is in het hele beeld aanwezig.


@Frank,
Goed om te horen dat men ermee bezig is!
Ik heb wel begrepen dat de kleurfout bij SD materiaal ook aanwezig is en inderdaad m.b.v. de blauw-intensiteit behoorlijk te compenseren is. Echter het zit kennelijk op redelijk low-level niveau ergens in de kaart zelf niet helemaal lekker en de blauw-correctie is meer een work-around dan de oplossing voor het probleem. Maar hier kan ik zelf niks zinnigs over zeggen, Rob zal er ongetwijfeld over kunnen uitwijden.

Hoe is het clippen van het wit op te lossen ?

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe het met 50 Hz materiaal gaat. Jammer dat je nog geen beschikking hebt over een transcoder, anders zou je nu al kunnen testen tussen 1080i rechtstreeks en 1080i via de Holo.
Maar ik had begrepen dat Rob dit in januari ook nog zou gaan testen.


@Spacebass,
Wat voor bron gebruik je trouwens ? Scale je dan ook met de Holo 3D ?

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

jaco

Er heeft ooit het volgende in een release note gestaan:
Quote
There may be some problems with 1920x1080p
modes, some of them may be pushing the Fli2300
past its limits (i.e. flickering)

Maar dat is bij progressive, niet bij interlaced blijkbaar.
Overigens zou het opgelost kunnen zijn in een volgende release als men een oplossing in bepaalde settings gevonden zou hebben.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Spacebass

Quote@Spacebass,
Wat voor bron gebruik je trouwens ? Scale je dan ook met de Holo 3D ?

Ik gebruik mijn Arcam DV27 als bron en ga middels component interlaced naar de Holo.

Ik gebruik voor NTSC 1440X960p (dacht ik)

SiR-ROUND

Quote@Sir,
De flikkeringen (of 'line twitter' of hoe je het wilt noemen) die genoemd worden waren niet ten gevolge van de refresh rate.
Het is een onrust in de weergave die er via de Holo altijd inzit en bij rechstreekse aansluiting of via de Key Digital transcoder niet. Het valt met name op bij details, maar het is in het hele beeld aanwezig.


Hoi Paul,

De flikkeringen zou ik geen line twitter noemen... Flikkeringen zijn over het hele plaatje aanwezig maar line twitter is het bibberen van twee of meer lijnen... Dit zie je ook wel eens met graphics op televisie, dan zijn er te weinig lijnen gebruikt om een dunne lijn weer te geven en zie je dus het klappen van de interlaced velden...
Maar ik dacht al dat het niet aan de refresh zou liggen... Wat betekend dat het ook gebeurd met de holo op 60Hz...