Eindelijk

Gestart door Gerrit RSV Mille, november 4, 2012, 12:57:36

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit RSV Mille

Ik heb tot 2000 met een set b&w dm220 en een vrij standaard Denon versterker gespeeld en met heel veel plezier naar muziek geluisterd.

Toen begon huisje boompje beestje en moesten de zwarte en lelijke dm 220 speakers de huiskamer verlaten en kwam er een paar mooie 703 set voor in de plaats.  Tegelijk maar een versterker upgrade Nad c160 en c270, nieuwe kabels etc.

Maar helaas de woofers van de b&w leken het niet te willen doen. Ik heb van alles geprobeerd plaatsing, andere kabels you name it. Mijn achterbuur heeft een kennis in de hifi en ik heb alle kabels gehad die je maar kunt bedenken. Maar de set maakte slechts geluid en geen muziek.

In de auto en met de oude vertrouwde dm220's (inmiddels dus 25+ jaar oud) met een geintegreerde nad met gamma kabels op de kamer van mijn zoon maakte ik muziek.  De set in de woonkamer maakte slechts geluid en stond nog nauwelijks aan. Het wilde niet, ik gaf de accoustiek de schuld, een hele grote subwoofer was er bij geplaatst om nog wat bas te maken. Maar echt lekker wilde het allemaal niet. De subwoofer wilde niet goed integreren met de speakers.

Afgelopen vrijdag zat er een banaanstekker bij de 703 los, dat helpt al helemaal niet. Ik heb eigenlijk altijd moeite om banaan of vork kabels goed op de 703 aan te sluiten. Het gat is te groot voor een banaan en een vork pikt maar net op een puntje aan.

Eigenlijk was ik het zat en was ik op zoek naar nieuwe speakers. Toch nog veel gelezen over de 703 en ik lees dat hij in het laag een hele lage weerstand heeft (minder dan 3 ohm) hetgeen betekend dat je versterker veel meer stroom moet leveren om hetzelfde vermogen af te geven. V = R * I toch? Dus als de aansluiting op de 703 niet goed contact maakt dan kan er ook geen stevige stroom doorheen, de aansluiting wordt dan de bottleneck.  Wat nu?

Op internet staan diverse verhalen dat de 703 pas muziek maakt als je er een dikke versterker aan hangt. Wat de c270 in mijn ogen niet echt is, hij is ok met zijn 2 maal 120 watt bij 8 ohm maar overbemeten is dat niet lijkt me als je bedenkt dat een 703 twee aangedreven woofers heeft en een volumineuze kast heeft en er dus flink wat lucht in beweging moet worden gezet.

Afijn terug naar de aansluitingen van de 703. Mijn bi-wire kabel past heel goed in de c270, met enige kracht sluit je het aan en daarna zit het goed vast, geen probleem hier dus. Maar aan de kant van de kabel bij de 703 wil het niet, de banaan stekkers zitten los en er zit veel bewging in. Eigenlijk niet meer dan een punt contact. De aansluitingen van de 703 zijn gewoon te groot.

Dat kan gewoon geen goede geleiding geven is mijn visie (na 10 jaar experimenteren he). En dus haal ik van zolder een hele oude audiolab kabel (wel 6 mm dik) die ik bare wire aansluit op de set. Ja eerst de uiteinden even opnieuw gestript.

Sceptisch zet ik mijn set aan, via de iPad kies ik een CD van 100 jaar Soulshow of zoiets. Via de iPad naar de Apple TV waar een NOS quad dac de D/A conversie doet. Vervolgens via een Bluejeans interlink naar de c 160 die op zijn beurt via wederom een Bleujeans interlink de C270 eindversterker aanstuurt.

Ik draai het volume op en wacht een seconde tot de Apple TV aanslaat en de verbinding met de NOS dac opzet. Lampjes springen op groen op de dac: Actie!

Ik schrik me kapot. De woofers van mijn 703 knallen keihard de ruimte in. Oeps, mute!

Eerst maar de subwoofer uit en volume terug, mute er weer af. En, ja hoor de woofers van mijn 703 staan te dansen. Geen subwoofer meer nodig. MUZIEK!

De plaatjes uit mijn jeugd, Ferry Maat muziek. Heerlijk het klinkt weer als muziek in de oren.

De Audiolab kabel is dan wel oud maar stroom geleiden doet hij prima. Gewoon een multi stranded koperen kabel, heerlijk. En waanzinnig goedkoop natuurlijk

Al twee dagen zit ik stomverbaasd mijn muziek te spelen. Ik heb 10 X gekeken of de subwoofer wel uit staat, maar de knop staat echt op off. Wow!

Wat een goede kabel aansluiting al kan doen, dat heb ik jarenlang over het hoofd gezien.

Afijn de 703 doet het nu eindelijk na 12 jaar, nu eerst maar eens de woofers inspelen.  ;D

dre73

da`s nog eens goedkoop upgraden! 8)
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Gerrit RSV Mille

En ik heb van mijn achterbuur ook ooit een PS Audio eindversterker geleend. Die was zo groot en zwaar dat je hem met 2 personen moest plaatsen en als je hem aanzette dan ging het licht uit. Die zou mijn woofers wel in beweging zetten. Niet dus, zelfde kabel probleem met de 703 dus. Mmmm nu zou ik dat bakbeest nog wel eens opnieuw willen proberen. . . .

dre73

lijkt me zeker de moeite waard!
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Gerrit RSV Mille

Ik ben nog iedere dag supertevreden. Wat kan de 703 icm Nad lekker muziek maken.

Toch is ook de sub weer aangesloten. Nu echt als sub, dus hij begint pas onder ca 60hz en het volume is teruggedraaid. Bij muziek doet dat niet veel maar bij film! Wow, heerlijk zo. Het integreert perfect met de speakers.

:headbanging: