welke phono pre-amp bij een buizen eindversterker

Gestart door hatfylld, oktober 2, 2012, 10:53:39

Vorige topic - Volgende topic

hatfylld

ik heb afgelopen week voor het eerst in m'n leven een buizenversterker in elkaar gezet (dynaco ST-70).
volgens velen een legendarische versterker en ik ben er dan ook reuze blij mee. de buizenversterker doet dienst als eindversterker voor twee platenspelers met daar tussenin een mengpaneel.
het mengpaneel (korg KM -202) verzorgt nu de phono stage en dat kan uiteraard beter ;)
nu wil ik dus twee phono voorversterkers aansluiten op de line ingang van het mengpaneel, maar de vraag is:  wat voor soort pre-amps?

ik heb me door wijze mensen op vinylengine.com laten vertellen dat een buizen pre i.c.m. een buizen eindversterker niet optimaal zou zijn.
nu ben ik verrre van een audio-purist of wat dies meer zij, en ik vind het zelf in elkaar zetten van versterkers eigenlijk een erg leuke nieuwe hobby, dus welke relatief goedkope oplossingen zijn er voor mij?
ik heb uiteraard al de phonodude gezien, maar kon nog geen eenvoudig in elkaar te zetten kit/stappenplan vinden.  let wel, ik ben best wel een beginner in de electronica ;).
dus mocht iemand tips hebben over leuke phono preamps (kits), ga je gang!
Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

chansig

Ik had ooit een phonotrap met buizen (in een kistje) gebruikt en volumeregeling. Hierop kon je dus zowel MM als MC elementen op aansluiten. Zag er grappig uit. Ik heb deze nog steeds..Dus als je zelfbouw leuk vind en niet heel veel geld wilt betalen (80 euro) dan is dit misschien iets.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

hatfylld

Citaat van: chansig op oktober  2, 2012, 12:01:01
Ik had ooit een phonotrap met buizen (in een kistje) gebruikt en volumeregeling. Hierop kon je dus zowel MM als MC elementen op aansluiten. Zag er grappig uit. Ik heb deze nog steeds..Dus als je zelfbouw leuk vind en niet heel veel geld wilt betalen (80 euro) dan is dit misschien iets.

Gr Hans

dat klinkt als iets dat precies in m'n straatje past ;)
heb je daar wat meer info over? en kun je iets vertellen over de moeilijkheidsgraad van het zelf in elkaar zetten?
Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

chansig

Nou...het mooie is dat hij al in elkaar zit.  :D

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

hatfylld

Citaat van: chansig op oktober  2, 2012, 12:08:10
Nou...het mooie is dat hij al in elkaar zit.  :D

Gr Hans

begrijp ik je goed als ik denk dat je de jouwe aanbiedt?  ;) 

chansig

:D

Ja dat was eigenlijk de opzet. Je kan er vervolgens nog een ander doosje omheen knutselen oid.

Gr Hans

Cyreg

Citaat van: hatfylld op oktober  2, 2012, 10:53:39
........dus welke relatief goedkope oplossingen zijn er voor ......
........best wel een beginner in de electronica ;)
........tips hebben over leuke phono preamps (kits), ga je gang!

http://www.gspaudio.co.uk/genera-mm-phono-preamp-diy-kit-project.htm  :clapping: :clapping:

Graham Slee, redelijk bekend en o.a. uitstekend klinkende phonoamps met ook 'n zelfbouwer erbij.
Op de site is nog veel meer te lezen en ook ervaringen vd Genera MM op het forum  ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 2DW Gold > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (8SE)

hatfylld

Citaat van: Cyreg op oktober  2, 2012, 14:28:58
http://www.gspaudio.co.uk/genera-mm-phono-preamp-diy-kit-project.htm  :clapping: :clapping:

Graham Slee, redelijk bekend en o.a. uitstekend klinkende phonoamps met ook 'n zelfbouwer erbij.
Op de site is nog veel meer te lezen en ook ervaringen vd Genera MM op het forum  ;)

een erg goeie tip, precies waar ik naar op zoek was.   bedankt daarvoor!