Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 23 gasten bekijken dit topic.

Martin!!!

Ik dacht dat de Herbeths niet meer voldeden Bas.

Kun je misschien beter meteen een versterker aanschaffen die past bij je toekomstige 20k+ weergevers......
mainly British stuff

twani

Citaat van: Martin!!! op januari 25, 2017, 11:49:07
Ik dacht dat de Herbeths niet meer voldeden Bas.

Kun je misschien beter meteen een versterker aanschaffen die past bij je toekomstige 20k+ weergevers......

Zeker weten dat 20k+ luidsprekers Bas helemaal niets gaan brengen.

Als een huilende baby vraagt ie terug om z'n Harbeths ;D

Bas Akkerman

Citaat van: twani op januari 25, 2017, 11:04:47
Ik zou gewoon eens een écht voor de Harbeths geschikte versterker proberen Bas. Er zijn toch best veel versterkers die de magie van Harbeth volledig weten te maskeren.

Marantz en  Devialet zijn daar goede voorbeelden van.

Weliswaar uitstekende versterkers, echter weten zij de authenticiteit van de zo gewaardeerde generieke Harbeth sound goeddeels naar de achtergrond te duwen. Dit zónder slecht te klinken overigens, dat niet....

(Bijv) zo'n Croft weet de laatste stukjes muziek juist wél uit de haarvaten van de Harbeths te destilleren.

Zeg niet dat je dát moet doen maar je moet het op z'n minst een keer hebben beluisterd naar mijn bescheiden mening.

Een lekkere dikke Croft eraan en je bek valt ópen.


Lekker terug naar de basis dus :D
Zeker mee eens Theo. Luxman is dus wel een merk dat in relatie met mijn smaak goed samengaat met Harbeth. En er zijn er vast nog meer. Eerst meer duidelijkheid over de status van de S80.

Citaat van: Martin!!! op januari 25, 2017, 11:49:07
Ik dacht dat de Herbeths niet meer voldeden Bas.

Kun je misschien beter meteen een versterker aanschaffen die past bij je toekomstige 20k+ weergevers......
Dat was ook het plan. Tenminste, om weer een hele, op elkaar afgestemde set samen te stellen. Het mogelijk niet meer kunnen repareren van de S80 gooit wat roet in het eten. Dan nog wordt het wel een versterker met een budget dat binnen de huidige set past.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

addesmo


garmtz

Citaat van: twani op januari 25, 2017, 11:04:47
Ik zou gewoon eens een écht voor de Harbeths geschikte versterker proberen Bas. Er zijn toch best veel versterkers die de magie van Harbeth volledig weten te maskeren.

Marantz en  Devialet zijn daar goede voorbeelden van.

Weliswaar uitstekende versterkers, echter weten zij de authenticiteit van de zo gewaardeerde generieke Harbeth sound goeddeels naar de achtergrond te duwen. Dit zónder slecht te klinken overigens, dat niet....

(Bijv) zo'n Croft weet de laatste stukjes muziek juist wél uit de haarvaten van de Harbeths te destilleren.

Zeg niet dat je dát moet doen maar je moet het op z'n minst een keer hebben beluisterd naar mijn bescheiden mening.

Een lekkere dikke Croft eraan en je bek valt ópen.


Lekker terug naar de basis dus :D

Luxman wordt ook expliciet gezien als een goede combi met Harbeth, zoals ik zelf ook aan den lijve heb mogen ondervinden... Croft zeker ook! Ander smaakje, maar ook lekker...

twani

Citaat van: garmtz op januari 25, 2017, 19:52:38
Luxman wordt ook expliciet gezien als een goede combi met Harbeth, zoals ik zelf ook aan den lijve heb mogen ondervinden... Croft zeker ook! Ander smaakje, maar ook lekker...

Luxman staat in mijn persoonlijke favo rijtje Garmt :)

Audioapparatuur in de klassiekste zin des woords...   Mooi :inlove:

Bas Akkerman

Citaat van: addesmo op januari 25, 2017, 18:39:36
Eh, nog 1 vraag, wat is volgens jou buizen geluid?
Een wat langer doorklinken van instrumenten, alsof er om alles een extra gloed zit (soort van reverb), ook wat hardere aftekening van instrumenten en stemmen, een vol geluid.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

addesmo

Mooi omschreven Bas, maar mij iets te algemeen. Tussen buizen versterkers onderling zitten ook veel verschillen , laat staan als je ook nog met buizen gaat wisselen! Als ik er bij mij een setje Tung Sol inzet klinkt het echt totaal anders dan met de Latout buizen. Voor mij meer verschil dan tussen transistor of buis. En ik heb hier echt al heel wat geprobeerd hoor. Denk dat het met versterkers uiteindelijk toch om de match met je ruimte en apparatuur gaat en minder of het een buis of transistor is. Denk ik tenminste  ;)

Bas Akkerman

Tuurlijk een veel te algemene omschrijving, buizen verschillen onderling enorm. Net als transistors. Maar mijn omschrijving vind ik toch toepasselijk voor buizen en dat bevalt me minder. De Luxman klinkt dan wel wat "buiziger" dan veel andere transistorversterkers, in de zin van rijke klankkleuren en en een groots beeld.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

addesmo

Wil toch nog even een voorbeeld geven: als je achter een gordijntje een Accuphase transistor en mijn Unison buis zet, dus je ziet ze niet, dan denk ik dat 8 van de 10 luisteraars denken dat de Accuphase de buizenversterker is. Waarom denk ik dat. Omdat de Accu erg warm klint, voor mij zelfs saai en de Unison uitblinkt in detail en openheid. Mensen verwarren buizen vaak met warm geluid. Mijn ervaring is dat dat zeker niet altijd opgaat bij moderne versterkers.

chansig

Ik denk dat 8 van de 10 luisteraars überhaupt geen verschil gaat horen. :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Citaat van: chansig op januari 26, 2017, 09:56:35
Ik denk dat 8 van de 10 luisteraars überhaupt geen verschil gaat horen. :D

Gr. Hans

Ik denk dat 8 van de 10 luisteraars niet eens luisteren, Hans.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bas Akkerman

Citaat van: twani op januari 25, 2017, 12:07:12
Zeker weten dat 20k+ luidsprekers Bas helemaal niets gaan brengen.

Als een huilende baby vraagt ie terug om z'n Harbeths ;D
De Harbeths leggen audiofiel gezien niets bloot, het gaat daardoor niet snel verkeerd. Maar er wordt ook minder inzage in de muziek gegeven in vergelijking met andere luidsprekers. Mijn zoektocht bestaat uit die luidspreker te vinden die niets verbloemt, een versterker die tegelijkertijd de bron letterlijk versterkt en grip heeft op de luidsprekers en een bron die inzicht geeft in hoe iets is opgenomen, maar bovenal waarom dat zo is gedaan. Slechts een set was daar echt toe in staat: de CH Precision in combinatie met Wilson Benesch. Ver buiten budget, maar het is wel mijn referentie als het gaat om technisch inzicht en muzikaal plezier. Het zal met mijn budget toch beperkter zijn en dan kies ik altijd eerst voor muzikaal plezier.

Citaat van: addesmo op januari 26, 2017, 09:35:17
Wil toch nog even een voorbeeld geven: als je achter een gordijntje een Accuphase transistor en mijn Unison buis zet, dus je ziet ze niet, dan denk ik dat 8 van de 10 luisteraars denken dat de Accuphase de buizenversterker is. Waarom denk ik dat. Omdat de Accu erg warm klint, voor mij zelfs saai en de Unison uitblinkt in detail en openheid. Mensen verwarren buizen vaak met warm geluid. Mijn ervaring is dat dat zeker niet altijd opgaat bij moderne versterkers.
Oh, maar ik ben niet van mening dat buizen altijd warm klinken en transistorversterkers altijd koud. Het is wat mij betreft ook geen strijd tussen transistorversterkers en buizenversterkers.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

scrutinizer

Citaat van: Staaled op januari 26, 2017, 11:31:46
Jazeker wel , echter 5 seconden. ;)

Ik denk vanaf 12 jaar al niet meer of doen dat ZEER selectief, Ed. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

twani

Citaat van: Bas Akkerman op januari 26, 2017, 11:33:11
De Harbeths leggen audiofiel gezien niets bloot, het gaat daardoor niet snel verkeerd. Maar er wordt ook minder inzage in de muziek gegeven in vergelijking met andere luidsprekers.


Oei, dat vind ik een ingewikkelde stellingname die wat mij betreft heel duidelijk twéé kanten op kan.

Ik vind namelijk dat vooral juist de muziek intact blijft doordat een Harbeth speaker niet alles genadeloos fileert...

Het zal zeker persoonlijk zijn maar tot nog toe waren de sets die veel, of zelfs alles lieten horen voor mij de minste qua luisterplezier, al zeker bij langere luistersessies.

Natuurlijk is er een ondergrens aan de hoeveelheid  detail en inzage in een opname die een set moet kunnen weergeven om audiofiel verantwoord te zijn, maar verder is het mij al gauw tó much.

Ik ga dan vooral zitten luisteren wat er allemaal gebeurt, me erover verbazen en uiteindelijk irriteren omdat ik weggeleid word van de muziek, het eigenlijke luisteren naar het nummer.

Het binnen laten komen van muziek lukt bij mij het best als er in de weergave technisch gezien niets opvalt.

Ik realiseer me, dit is puur persoonlijk. 

Klankkleur daarentegen, onafhankelijk van de geboden hoeveelheid detail dus!, is voor mij wél heel belangrijk.  Die moet mij aanstaan anders vind ik het sowieso niks.

Vandaar Harbeth, Beolab Penta enz...


scrutinizer

Je hebt de Penta's ook op meer dan specs laten brengen Theo.
Dat er veel aan recording engineers te wijten valt....geen discussie.
Maar de sound zoals door jou geadoreerd is dominant en niet aan het geheel volgend aan de bron.

Een ieder zijn meug ol' chap.....

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Robiwan

Citaat van: twani op januari 26, 2017, 12:11:49

Oei, dat vind ik een ingewikkelde stellingname die wat mij betreft heel duidelijk twéé kanten op kan.

Ik vind namelijk dat vooral juist de muziek intact blijft doordat een Harbeth speaker niet alles genadeloos fileert...

Het zal zeker persoonlijk zijn maar tot nog toe waren de sets die veel, of zelfs alles lieten horen voor mij de minste qua luisterplezier, al zeker bij langere luistersessies.

Natuurlijk is er een ondergrens aan de hoeveelheid  detail en inzage in een opname die een set moet kunnen weergeven om audiofiel verantwoord te zijn, maar verder is het mij al gauw tó much.

Ik ga dan vooral zitten luisteren wat er allemaal gebeurt, me erover verbazen en uiteindelijk irriteren omdat ik weggeleid word van de muziek, het eigenlijke luisteren naar het nummer.

Het binnen laten komen van muziek lukt bij mij het best als er in de weergave technisch gezien niets opvalt.

Ik realiseer me, dit is puur persoonlijk. 

Klankkleur daarentegen, onafhankelijk van de geboden hoeveelheid detail dus!, is voor mij wél heel belangrijk.  Die moet mij aanstaan anders vind ik het sowieso niks.

Vandaar Harbeth, Beolab Penta enz...

10x  ^^
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

chansig

Citaat van: twani op januari 26, 2017, 12:11:49

Oei, dat vind ik een ingewikkelde stellingname die wat mij betreft heel duidelijk twéé kanten op kan.

Ik vind namelijk dat vooral juist de muziek intact blijft doordat een Harbeth speaker niet alles genadeloos fileert...

Het zal zeker persoonlijk zijn maar tot nog toe waren de sets die veel, of zelfs alles lieten horen voor mij de minste qua luisterplezier, al zeker bij langere luistersessies.

Natuurlijk is er een ondergrens aan de hoeveelheid  detail en inzage in een opname die een set moet kunnen weergeven om audiofiel verantwoord te zijn, maar verder is het mij al gauw tó much.

Ik ga dan vooral zitten luisteren wat er allemaal gebeurt, me erover verbazen en uiteindelijk irriteren omdat ik weggeleid word van de muziek, het eigenlijke luisteren naar het nummer.

Het binnen laten komen van muziek lukt bij mij het best als er in de weergave technisch gezien niets opvalt.

Ik realiseer me, dit is puur persoonlijk. 

Klankkleur daarentegen, onafhankelijk van de geboden hoeveelheid detail dus!, is voor mij wél heel belangrijk.  Die moet mij aanstaan anders vind ik het sowieso niks.

Vandaar Harbeth, Beolab Penta enz...

Ieder zijn ding uiteraard...maar er bestaat toch niet iets als teveel detail ? Ik vind dit een steeds lastiger te begrijpen uitspraak (niet specifiek van Twani overigens)

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Citaat van: chansig op januari 26, 2017, 12:53:12
Ieder zijn ding uiteraard...maar er bestaat toch niet iets als teveel detail ? Ik vind dit een steeds lastiger te begrijpen uitspraak (niet specifiek van Twani overigens)

Gr. Hans

Nope!!

Wel zijn er luidsprekers ontwikkelt die filtertechnisch duidelijk in een jasje getrokken zijn.
Niets mis mee overigens....... Maar daardoor wel een dominante eigenschap vertonen die zich als rode draad door elke recording weergegeven laat horen.
 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Dan zoek je een speaker die neutraal is toch ? Of bedoelt Twani dan dat hij een speaker prefereert die de details verdoezelt oid ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Citaat van: chansig op januari 26, 2017, 13:55:31
Dan zoek je een speaker die neutraal is toch ? Of bedoelt Twani dan dat hij een speaker prefereert die de details verdoezelt oid ?

Gr. Hans

Neutraal is een breed begrip, Hans.
Gezien de aard van een luidspreker en zijn omgeving waarin hij gebruikt word niet 'geheel' mogelijk om aan te voldoen. ;)

Hij kiest wel heel duidelijk voor systemen met een sterke roll off......




Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Als de speaker al neutraal is dan heb je mijn inziens al een boel gewonnen. De omgeving en zijn invloed is een lastiger verhaal.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Er bestaan gewoon specifieke beperkingen in beide........

De huidige luidsprekertechniek is niet vrij van vervormingen en een perfecte akoestiek .... ::)



Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Klopt maar je kan wel je best doen als speakerbouwer/ontwerper om er erg dichtbij in de buurt te komen. Als gebruiker kan je weer van alles doen om die nare akoestiek aan te passen.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.