Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 19 gasten bekijken dit topic.

scrutinizer

Wat mij opvalt is dat veel mensen IETS te zeggen hebben over een ander of anderen. Pretenderend dat zij het in pacht hebben ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Bas Akkerman

Citaat van: Staaled op december 20, 2016, 09:33:09
Timing zit naar mijn idee in het laag, immers de ritmesectie. ;)
Is dat overdadig of versmeerd verliest muziek vaart/drive/resolutie.
Deels is dat timing. Maar ik bedoel het veel bredere time signature: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Time_signature

Citaat van: scrutinizer op december 20, 2016, 12:07:34
Wat mij opvalt is dat veel mensen IETS te zeggen hebben over een ander of anderen. Pretenderend dat zij het in pacht hebben ;)
Citaat van: doorofnight op december 20, 2016, 12:31:10
Daar sluit ik me bij aan, ik zie dat vaak!

:laugh: :laugh:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

DofN

Citaat van: Bas Akkerman op december 20, 2016, 13:55:40
Deels is dat timing. Maar ik bedoel het veel bredere time signature: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Time_signature
:laugh: :laugh:


Daar heb ik weleens vragen over gesteld aan iemand die werkelijk meent dat een versterker de time-signatuur kan veranderen, maar uitleg bleef uit. Zonder plausibele uitleg ga ik er niet vanuit dat het kan.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Staaled

Citaat van: doorofnight op december 20, 2016, 14:03:50

Daar heb ik weleens vragen over gesteld aan iemand die werkelijk meent dat een versterker de time-signatuur kan veranderen, maar uitleg bleef uit. Zonder plausibele uitleg ga ik er niet vanuit dat het kan.
Is ook klinkklankklare onzin.
Er is verschil in nadruk ,oftewel klankkleur vs neutraliteit, of resolutie tussen apparaten. Dat is het dan ook.
Timen is voor meneer van Heumen. :P

Hoe 'snel' oftewel ritmisch het klinkt is simpel transient response.
Voor een zeer groot gedeelte niet bepaald door apparaat maar akoestiek, laat staan de opname. ;D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

scrutinizer

Citaat van: Staaled op december 20, 2016, 14:26:56
Is ook klinkklankklare onzin.
Er is verschil in nadruk ,oftewel klankkleur vs neutraliteit, of resolutie tussen apparaten. Dat is het dan ook.
Timen is voor meneer van Heumen. :P

Hoe 'snel' oftewel ritmisch het klinkt is simpel transient response.
Voor een zeer groot gedeelte niet bepaald door apparaat maar akoestiek, laat staan de opname. ;D
Waarom is dit in jouw optiek zo dat jij dit als klinkklare onzin bestempeld, Ed?
Ik lees graag je bijdrage maar deze is m.i. zeer kort door de bocht
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Bas Akkerman

Om eerlijk te zijn vind ik inhoudelijke bijdragen erg fijn en kunnen ze helpen te beslissen. Maar ik heb niet zo'n zin in een zoveelste technische discussie. Dus aangeven dat volgens jou een bepaalde geluidseigenschap met iets anders te maken heeft dan ik denk prima, een welles-niets-discussie ontlokken waarin mensen dingen moeten bewijzen, nee dank je.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

scrutinizer

 ::)

Was niet wat ik hiermee voor had, Bas.

Ik vind alleen wel dat een sterk eenzijdige gedachte als waarheid poneren zeker om een uitleg vraagt.

Gezien jou topic en reactie ...I 'll rest my case ;)


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Maro

Even aangenomen dat timing vooral een ding is van het laag icm akoestiek. Hoe kan jij Bas al jaren een goede timing ervaren van jouw set in een niet aangepaste akoestiek, geen DSP en met een oudere 18" sub die nou niet bepaald als razendsnel bekent staat?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Bas Akkerman

Citaat van: scrutinizer op december 20, 2016, 15:30:48
::)

Was niet wat ik hiermee voor had, Bas.

Ik vind alleen wel dat een sterk eenzijdige gedachte als waarheid poneren zeker om een uitleg vraagt.

Gezien jou topic en reactie ...I 'll rest my case ;)
Was ook niet naar jou gericht, maar in het algemeen.

Citaat van: Maro op december 20, 2016, 16:06:31
Even aangenomen dat timing vooral een ding is van het laag icm akoestiek. Hoe kan jij Bas al jaren een goede timing ervaren van jouw set in een niet aangepaste akoestiek, geen DSP en met een oudere 18" sub die nou niet bepaald als razendsnel bekent staat?
Doe ik ook niet, in het laag althans. Er zit wel degelijk DSP in de subwoofer en echt traag is ie niet. Maar daar zit wel verbetering in, vandaar de wens om na de akoestiek te experimenteren met een multi sub opstelling.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Staaled

Citaat van: Bas Akkerman op december 20, 2016, 15:24:12
Om eerlijk te zijn vind ik inhoudelijke bijdragen erg fijn en kunnen ze helpen te beslissen. Maar ik heb niet zo'n zin in een zoveelste technische discussie. Dus aangeven dat volgens jou een bepaalde geluidseigenschap met iets anders te maken heeft dan ik denk prima, een welles-niets-discussie ontlokken waarin mensen dingen moeten bewijzen, nee dank je.

Citaat van: scrutinizer op december 20, 2016, 15:30:48
::)

Was niet wat ik hiermee voor had, Bas.

Ik vind alleen wel dat een sterk eenzijdige gedachte als waarheid poneren zeker om een uitleg vraagt.

Gezien jou topic en reactie ...I 'll rest my case ;)

Ik dus ook niet. :)

Let it be. ;D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Als Bas mij toestaat zou ik gaarne, in het nette  ;) :D, er nog iets over kwijt willen.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Martijn M

Citaat van: Staaled op december 20, 2016, 14:26:56
Is ook klinkklankklare onzin.
Er is verschil in nadruk ,oftewel klankkleur vs neutraliteit, of resolutie tussen apparaten. Dat is het dan ook.
Timen is voor meneer van Heumen. :P

Hoe 'snel' oftewel ritmisch het klinkt is simpel transient response.
Voor een zeer groot gedeelte niet bepaald door apparaat maar akoestiek, laat staan de opname. ;D


Wel een interessant onderwerp, dat geregeld de revue passeert. Er is een hoop onduidelijkheid over en fabrikanten lijken soms hun uiterste best te doen om het mysterie te laten voortbestaan. Zo las ik zojuist dit interview over de nieuwe Wilson Audio WAMM Master Chronosonic van $685000 per paar.

Dave Wilson is juist van mening dat accuraat gedrag in de tijd tot op de microseconde(!) belangrijk is, en juist minder in het laag. Wat hij precies bedoelt met tijd is me trouwens niet helemaal duidelijk, want transiënten zijn volgens hem wél van belang, maar fase niet. Waar hebben we het over?
Dutch & Dutch

DofN

Development by walking around, iets wat managers ook graag doen.

Daryl: "We've walked around in the halls during rehearsals, taken notes, and discovered which seats we liked the most. Then we came home, and developed the drivers we use now."
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Bas Akkerman

Citaat van: Staaled op december 20, 2016, 18:25:38
Als Bas mij toestaat zou ik gaarne, in het nette  ;) :D, er nog iets over kwijt willen.
Natuurlijk!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Staaled

Citaat van: Bas Akkerman op december 21, 2016, 07:51:02
Natuurlijk!

:thumbs-up:

Wat de luisteraar ervaart bij lekker timen kan m.i. liggen aan een aantal aspecten.

1 akoestiek

laag met roommodes die overheersen versmeert en bedekt de rest van het spectrum.
het klinkt te lang na om de rest goed te kunnen waarnemen.
juist een ritmesectie, bas & drums , heeft flinke output in dit bereik.
ook is het van belang hoe het laag zich verhoudt tot de rest. een licht verhoogde balans maakt het beter
waarneembaar en daarmee beter en prettiger te volgen.
( neem Linn dat LS-ers plaatst via zg tune-dem = hoe makkelijk volg je de muziek ? dat is niet meer dan de akoestiek optimaal aanspreken)


2 dynamiek
is een systeem niet in staat om dynamiek goed te hanteren en contrasten weer te geven zal timen daaronder lijden.
het klinkt vlak en levenloos. denk aan compressed audio vs uncompressed.


3 coherent tijdsgedrag
zorgt voor toename in resolutie en betere plaatsing.
de content valt beter te volgen en duiden en is daarmee minder 'belastend' in psychoakoestisch opzicht.
minder rekenwerk in deze betekent natuurlijker en pakkender.


"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martin!!!

Citaat van: chansig op december 21, 2016, 18:56:17
Gewoon een goeie kabel kopen..alles opgelost. :D

Gr. Hans

En die met je andere kabels met plakbandjes en kroonsteentjes aan elkaar knopen  ;D ;D
mainly British stuff

YamahaRXV

Citaat van: lynch1979 op december 19, 2016, 22:40:22
Ben benieuwd Jan, zowel naar je set als het testje.

Tot volgende week.

Ja, is al weer een aardige tijd geleden dat je hier was Frank, en daarna is er weer het nodige veranderd.
Ongetwijfeld anders qua klank als de laatste keer, dus ben benieuwd...
Zie jullie en de ''mystery guest'' wel verschijnen, leuk !  :)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Bas Akkerman

Citaat van: Staaled op december 21, 2016, 17:44:15
:thumbs-up:

Wat de luisteraar ervaart bij lekker timen kan m.i. liggen aan een aantal aspecten.

1 akoestiek

laag met roommodes die overheersen versmeert en bedekt de rest van het spectrum.
het klinkt te lang na om de rest goed te kunnen waarnemen.
juist een ritmesectie, bas & drums , heeft flinke output in dit bereik.
ook is het van belang hoe het laag zich verhoudt tot de rest. een licht verhoogde balans maakt het beter
waarneembaar en daarmee beter en prettiger te volgen.
( neem Linn dat LS-ers plaatst via zg tune-dem = hoe makkelijk volg je de muziek ? dat is niet meer dan de akoestiek optimaal aanspreken)


2 dynamiek
is een systeem niet in staat om dynamiek goed te hanteren en contrasten weer te geven zal timen daaronder lijden.
het klinkt vlak en levenloos. denk aan compressed audio vs uncompressed.


3 coherent tijdsgedrag
zorgt voor toename in resolutie en betere plaatsing.
de content valt beter te volgen en duiden en is daarmee minder 'belastend' in psychoakoestisch opzicht.
minder rekenwerk in deze betekent natuurlijker en pakkender.
Kijk, dat zijn de bijdragen.

2 en 3 zijn naar mijn mening wel degelijk punten die apparatuur goed of minder goed kunnen weergeven.

Citaat van: chansig op december 21, 2016, 18:56:17
Gewoon een goeie kabel kopen..alles opgelost. :D

Gr. Hans
Er is er één in bestelling...!





Not.

Citaat van: Martin!!! op december 21, 2016, 20:23:22
En die met je andere kabels met plakbandjes en kroonsteentjes aan elkaar knopen  ;D ;D
Neeee, dat is de HT. Daar klinkt het ruk.





Not (deel 2)

Citaat van: YamahaRXV op december 21, 2016, 20:30:56
Ja, is al weer een aardige tijd geleden dat je hier was Frank, en daarna is er weer het nodige veranderd.
Ongetwijfeld anders qua klank als de laatste keer, dus ben benieuwd...
Zie jullie en de ''mystery guest'' wel verschijnen, leuk !  :)
Voor mij helaas een drukke tijd met de feestdagen door alle overstappers met de zorgverzekering. Ik werk nu juist meer (avonden, oudejaarsdag). Maar wie weet in de toekomst Jan, lijkt me gezellig, leuk, interessant*.





*Doorhalen wat van toepassing is.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

lynch1979

Citaat van: YamahaRXV op december 21, 2016, 20:30:56
Ja, is al weer een aardige tijd geleden dat je hier was Frank, en daarna is er weer het nodige veranderd.
Ongetwijfeld anders qua klank als de laatste keer, dus ben benieuwd...
Zie jullie en de ''mystery guest'' wel verschijnen, leuk !  :)

Je gehele set is volgens mij veranderd  ;)

Een "mystery guest" zelfs.....

Staaled

Citaat van: Bas Akkerman op december 21, 2016, 21:35:37
Kijk, dat zijn de bijdragen.

2 en 3 zijn naar mijn mening wel degelijk punten die apparatuur goed of minder goed kunnen weergeven.

Weergave is inderdaad afhankelijk van een keten.
Ik zie echter apparatuur daar veel eerder ( lager prijspunt ) toe in staat dan luidsprekers icm met de ruimte.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

YamahaRXV

Citaat van: lynch1979 op december 22, 2016, 08:44:12
Je gehele set is volgens mij veranderd  ;)

Ja, dat klopt wel  ;D

Citaat van: lynch1979 op december 22, 2016, 08:44:12
Een "mystery guest" zelfs.....

Het is niet Bas, maar een persoon die jij en Abel al langer kennen maar ik nog niet eerder i.r.l. heb mogen ontmoeten  :D
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Martijn M

Citaat van: Staaled op december 22, 2016, 08:56:43
Weergave is inderdaad afhankelijk van een keten.
Ik zie echter apparatuur daar veel eerder ( lager prijspunt ) toe in staat dan luidsprekers icm met de ruimte.

:withstupid:
Dutch & Dutch

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten