Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

Vorige topic - Volgende topic

Maikel_audionerd

Citaat van: Bas Akkerman op december 17, 2016, 23:50:17
En vandaag deel twee van luidsprekers die in mijn woonkamer passen. Deze keer de eer aan de Vivid Audio Giya G4. Zijn grote broer, de Giya G2, die ik eerder hoorde in combinatie met een Linn Klimax setup in Hilversum. Die combinatie vond ik toen erg fraai, omdat het enthousiasme van de Vivid mooi samenging met de subtiele gelaagdheid van de Linn. In Veldhoven hoorde ik dan weer de Giya G4 met Mola Mola en samen met het enthousiasme van de importeur Ewald Verkerk was dat ook een mooie combinatie. CH Precision stal een tijd daarvoor al mijn hart toen een volledige setup met Wilson Benesch in Hilversum speelde; een zeer mooi huwelijk dat leidde tot technisch inzicht én muzikale meeslependheid.

De G4 stond vandaag te spelen met CH Precision, de C1 en A1 welteverstaan. In het eerste deel speelde een Wadia-cd-speler nog mee als loopwerk. Mijn verwachtingen na bovenstaande waren dus vanzelfsprekend hoog. Ook nu was Ewout er en zijn passie over muziek was er niet minder om. Klassiek, singer songwriter, fado in een kasteel, drie Waalse jongens over een mooi, blond meisje. Diverser kan haast niet.
Vanaf de eerste klanken werd duidelijk dat dit verregaand neutraal was, met voor mij als hoogtepunt een blaasensemble waarvan het koper heel natuurlijk klonk. Duidelijk dat hier een heel volwassen set stond. Wel kwam de G4 me wat te pittig in het midhoog over, iets dat ik al erg snel heb.
Dynamiek was ook erg goed en in combinatie met die pittigheid kregen blaasinstrumenten daardoor juist die scherpte die je in het echt ook hoort. Ook kleine blaasgeluidjes of smakken waren erg duidelijk.
En zoals in mijn eerdere ervaringen was het onmogelijk om de luidsprekers aan te wijzen, met een eerder breed en diep dan hoog beeld. Steeds terugkijkend naar de fysieke afmetingen van de luidsprekers is het haast onmogelijk je voor te stellen dat er zo'n wolk van geluid uitkomt.
Idem voor de basweergave die vaak strak en subtiel, maar ook groots kon zijn en bij tijd en wijle iets teveel voor de ruimte was.
Het beste vond ik wederom de timing die zorgde voor een compleet vanzelfsprekende presentatie en daardoor/ook voor rust zorgde. Het moeilijkst uit te leggen ook.

Verregaand neutraal dus, soms zelfs leek het wat kleurloos. Ik vind het lastig te bepalen, maar soms wenste ik wat meer kleur. Letterlijk kleur bekennen misschien wel, want de set betrok me niet zo als de Wilson Audio van vorige week. Die veel gekleurder speelde en op veel belangrijke punten (autoriteit, timing, beeld) toch echt de mindere was. Maar me ook meer boeide. Gewenning ook denk ik, want in een wereld vol met volle kleuren, is het lastig het echte plaatje te kennen.

Een wat korter verslag dan vorige keer. Voor een groot deel, omdat het al wat later is. Ook omdat ik niet zo goed weet wat ik moet doen met wat ik vandaag hoorde. De set deed zoveel goed, maar ook belangrijke aspecten minder. 1+1= soms 3 als de combinatie klikt en de set meer is dan de som der delen. Soms ook 2 als een set doet wat je ervan verwacht. En soms ook 1 als er een mismatch is. Laat ik vandaag een 2 invullen. Het is misschien wel logisch dat de uitkomst zo zou zijn. Een 3 was een vader van de gedachte en daardoor is gevoelsmatig als ik niet oppas een 1 ook wel van toepassing.
Ik ben echter de maker van de som en het zou zo maar kunnen dat het resultaat van vandaag as good as it gets is. Wellicht dat ik de ervaring met Wilson Benesch wat te groot maak. En misschien, heel misschien is een match made in heaven wel gewoon meer werk dan zomaar wat topapparatuur aan elkaar knopen. Dat laatste hoop ik stiekem, want dan kan ik nog lang op zoek.
Inderdaad, erg mooi verslag.
Ik geloof persoonlijk heilig in jouw laatste (vetgedrukte) zin.
Dat is ook precies de reden dat ik m'n set nooit gewijzigd heb. De enige upgrade was een betere akoestiek na de verhuizing.
Als de som meer wordt dan de gezamenlijke delen, dan heb je die match gevonden, en die is helemaal niet makkelijk te vinden.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Bas Akkerman

Citaat van: felix01 op december 18, 2016, 01:50:13
mooi verslag! :colgate:
Dank je. :blush: Uit de losse pols en er valt nog veel meer te vertellen, maar dit raakt wel de kern van mijn ervaring gisteren. Niet dat het belangrijk is, het is mijn ervaring, maar ik ben benieuwd wat jij erin herkent Felix van je eigen G4. Of was je er gisteren ook?

Citaat van: Maikel_audionerd op december 18, 2016, 08:01:02
Inderdaad, erg mooi verslag.
Ik geloof persoonlijk heilig in jouw laatste (vetgedrukte) zin.
Dat is ook precies de reden dat ik m'n set nooit gewijzigd heb. De enige upgrade was een betere akoestiek na de verhuizing.
Als de som meer wordt dan de gezamenlijke delen, dan heb je die match gevonden, en die is helemaal niet makkelijk te vinden.
Dank je. Stiekem vind ik die zoektocht ook leuk. Mijn ervaringen van mijn eerste zoektocht bij stereo, en in mindere mate bij HT, lopen eigenlijk synchroon. Het is veel uitproberen, proberen te onthouden wat je hoort en van daaruit samen stellen. Ik moet dus nog veel gaan luisteren (en lieve kijkertjes, dus veel schrijven). :pompom:

Wel ben ik nu in tweestrijd. Ook al zijn de luidsprekers verregaand bepalend voor de indruk, ik ben en blijf een brondenker, daar komt naar mijn idee de bron van muziek vandaan. De tweestrijd bestaat er nu uit dat ik een keuze moet maken tussen een neutrale bron of een neutrale luidspreker.
Laat ik gewoon maar verder gaan luisteren en er vanzelf achter komen. In de tussentijd geniet ik lekker van mijn huidige, uitgewogen set en ga ik met de akoestiek aan de slag. Lijkt me veel belangrijker dan de rat race van het upgradevirus.

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

DofN

Ik vind het altijd leuk om te lezen, zulke verslagen. Je hebt inmiddels heel wat beluisterd! Ik mis nog altijd jouw verslag van je luistermiddag bij mij en vermoed dat het teleurstellend voor je was, en dat je uit beleefdheid niets opschrijft :) Dat mag hoor, de een vindt het fantastisch, de ander vindt het niets of zelfs heel slecht. Hier begin ik overigens een patroon in te zien.

Bas, ik heb één vraag (a) en één stelling verpakt in een vraag (b) aan je:

a. welke luidsprekers zou je mij aanraden (met mijn luisterdriehoek- en kamer in gedachten)
b. in hoeverre neem je jezelf als actor (behept met een beperkt auditief geheugen, je humeur en verwachtingen en fysieke gesteldheid) en de invloed van de luisterruimte mee in het vormen van een mening over hetgeen je hoort?

:)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindersteker: Bryston 3B³ SST³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Sailor Jan

Weer een mooi verslag!

Ik had gisteren de luistersessie met potlood in de agenda gezet maar het was toch weer druk met werk zodat ik niet kon komen. Ik woonde voorheen in de buurt van Chattelin Audio en ik ben er tot nu toe nog nooit geweest.
Wees lief voor jezelf

eddy135

Mooi verslag inderdaad. :thumbs-up:

Opnieuw lees ik weer heel veel wat een aanschaf van deze set niet rechtvaardigt...
Ik vraag me af wat je mist in je eigen set, is die zo belabberd? Vast niet... ;)

Misschien kun je in een verslag eens een vergelijk met de eigen set proberen te maken.
Weten wij misschien ook een beetje meer waarom je dit doet. ;D
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Mr.M

Mooie verslag bas.  Dat ongekleurde herken ik zeker terug , in je verslag. Dat is ook de sterke punt van deze luidsprekers. Je kan ze behoorlijk  invloed geven met je apparatuur.

Dat minder gekleurde en boeiende is waarschijnlijk de keuze geweest van de DEMO gevende partij.
Hang een dikke BUIZEN aan de vivids en je kleurt je kamer ROSE ipv wit , bij wijzen van....

Voor mij is vivid een hele mooie speaker als je componenten op wilt revieuwen.

Ik ben zelf ook iemand die meer van een kleurtje hou en een boeiend presentatie ipv een zeer neutraal en wat droger geluid.

Uiteindelijk draait het om persoonlijk voorkeur en je geluk om de juiste speakers bij de juiste onderdelen te krijgen en dan nog hopen dat het naar je persoonlijke smaak speelt.

Kortom ,proberen ,proberen  en matchen en hopen op een zegen! Lol.

Leuk verslag ieder geval. Ik zal je tzt als ik verhuisd ben een uitnodiging geven , kan je ook eens bij Maz een kopje koffie doen.

Ondertussen heb ik besloten om me luister kamer op de begane gromd te houde  bij de woonkeuken om zo mijn vriendin en de buren die op de 2de en 3de verdieping slapen niet lastig te vallen.
In de woonkamer op de eerste verdieping komt dan de "grote" set en beneden in de hobby room de dedicated set.
Daar kan je in ieder geval met je "wheels" makkelijk doorheen navigeren.

Gr maz

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Speakertje hier , platenspelertje daar  paar kabeltjes en wat versterkers. Niets bijzonders.  ; )

Bas Akkerman

Citaat van: doorofnight op december 18, 2016, 09:30:36
Ik vind het altijd leuk om te lezen, zulke verslagen. Je hebt inmiddels heel wat beluisterd! Ik mis nog altijd jouw verslag van je luistermiddag bij mij en vermoed dat het teleurstellend voor je was, en dat je uit beleefdheid niets opschrijft :) Dat mag hoor, de een vindt het fantastisch, de ander vindt het niets of zelfs heel slecht. Hier begin ik overigens een patroon in te zien.
Het heeft helemaal niets met jouw set, jou of mijn smaak te maken. Het was meer een gevoel dat er te halsreikend naar mijn verslagen werd gekeken. Niet dat ik de illusie heb dat mijn wil wet is natuurlijk. Maar ik voelde een soort verplichting om het goed te doen en tegelijkertijd eerlijk te zijn waarbij er altijd wel iets aan te merken is. Ook bemerkte ik een soort van metaalmoeheid, writers block om een wat zwaardere betekenis te geven. Al snel verviel ik tot audiofiel geneuzel en herkende ik weinig meer bezieling in mijn verslagen.
Er zit nog best wat in mijn hoofd over mijn bezoek aan jou, dus ik zal er zeker nog wat over schrijven. Zowel positief als negatief.

CiteerBas, ik heb één vraag (a) en één stelling verpakt in een vraag (b) aan je:

a. welke luidsprekers zou je mij aanraden (met mijn luisterdriehoek- en kamer in gedachten)
Dat vind ik altijd heel lastig, ben een slechte adviseur. Jouw smaak neigt volgens mij naar inzage in de techniek van de opname. Gezien die voorkeur en je ruimte zou ik eerder neigen naar een monitor, actief misschien ook wel. Bijvoorbeeld die van D&D of iets dergelijks. In ieder geval een luidspreker die weinig kleuring geeft. Ik heb lang niet alles gehoord, dus vind dit echt lastig.

Citeerb. in hoeverre neem je jezelf als actor (behept met een beperkt auditief geheugen, je humeur en verwachtingen en fysieke gesteldheid) en de invloed van de luisterruimte mee in het vormen van een mening over hetgeen je hoort?

:)
Voor een volle 100%! Waarbij ik steeds meer de akoestiek probeer mee te nemen. In mijn verslagen heb ik een tijd vermeld dat het mijn mening was, dus gekleurd door mijn voorkeur, mijn gemoed, mijn oren. Overbodig wat mij betreft, maar blijkbaar toch best vaak nodig. Ik schrijf misschien iets heel stellig op, maar je mag er dus overal "ik vind" voor zetten. Dat geldt natuurlijk ook voor de lezer van mijn verslagen, beauty is in the eye of the beholder.

Daarom beslis ik ook niet snel na een keer. Iets moet ik vaker horen in verschillende omstandigheden en gemoedstoestanden. Juist om variabele zaken als gemoedstoestand en wisselende akoestiek een minder groot aandeel te laten spelen. Wel moet ik zeggen dat ik sneller beslis in wat ik niet zo mooi vind. Die dingen zal ik wat minder vaak een kans geven. De dingen die ik bij de eerste indruk wel positief vind, wil ik dan vaker vaker horen. Niet uitgesloten van verwachtingen, maar toch blijkt ook iets bijzonders stand te houden in verschillende omstandigheden. Ik geloof dat dat altijd wel boven komt drijven. Het is dan de kunst om een dergelijk ding de ruimte te geven en op zoek te gaan naar een manier om de rest van de keten zoveel mogelijk in dienst te laten zijn van dat unieke. Uiteindelijk moet je toch een keuze maken, niets is perfect, en op deze manier probeer ik een schifting te maken en tot een definitief besluit te komen.. Subjectief? Absoluut!

Citaat van: Sailor Jan op december 18, 2016, 09:56:28
Weer een mooi verslag!

Ik had gisteren de luistersessie met potlood in de agenda gezet maar het was toch weer druk met werk zodat ik niet kon komen. Ik woonde voorheen in de buurt van Chattelin Audio en ik ben er tot nu toe nog nooit geweest.
Gek is dat toch. Net waren we ergens gaan ontbijten en we spraken mensen die niet zo vaak in Den Haag kwamen. Ze vonden de zee zo mooi. Ik woon er tien minuten vanaf, maar kom er zelden. Vreemd hoe dat werkt, iets met verlangen denk ik.

Citaat van: eddy135 op december 18, 2016, 10:56:20
Mooi verslag inderdaad. :thumbs-up:

Opnieuw lees ik weer heel veel wat een aanschaf van deze set niet rechtvaardigt...
Ik vraag me af wat je mist in je eigen set, is die zo belabberd? Vast niet... ;)

Misschien kun je in een verslag eens een vergelijk met de eigen set proberen te maken.
Weten wij misschien ook een beetje meer waarom je dit doet. ;D
Goed idee, dat ga ik van nu af aan doen! Heel in het kort mis ik eigenlijk weinig aan beleving, maar wel aan detail. Ik mis gewoon bepaalde informatie in de muziek die echt wel een verdieping zijn. Duidelijk dat ik eerder voor beleving dan voor informatie ga, maar het ultieme doel is die in evenwicht te hebben. Technisch inzicht én betrokkenheid, urgentie in de muziek. Het pad naar dat doel vind ik gewoon leuk, vandaar deze "zoektocht", niet vanuit onvrede of zo.

Citaat van: maz op december 18, 2016, 13:28:30
Mooie verslag bas.  Dat ongekleurde herken ik zeker terug , in je verslag. Dat is ook de sterke punt van deze luidsprekers. Je kan ze behoorlijk  invloed geven met je apparatuur.

Dat minder gekleurde en boeiende is waarschijnlijk de keuze geweest van de DEMO gevende partij.
Hang een dikke BUIZEN aan de vivids en je kleurt je kamer ROSE ipv wit , bij wijzen van....

Voor mij is vivid een hele mooie speaker als je componenten op wilt revieuwen.

Ik ben zelf ook iemand die meer van een kleurtje hou en een boeiend presentatie ipv een zeer neutraal en wat droger geluid.

Uiteindelijk draait het om persoonlijk voorkeur en je geluk om de juiste speakers bij de juiste onderdelen te krijgen en dan nog hopen dat het naar je persoonlijke smaak speelt.

Kortom ,proberen ,proberen  en matchen en hopen op een zegen! Lol.

Leuk verslag ieder geval. Ik zal je tzt als ik verhuisd ben een uitnodiging geven , kan je ook eens bij Maz een kopje koffie doen.

Ondertussen heb ik besloten om me luister kamer op de begane gromd te houde  bij de woonkeuken om zo mijn vriendin en de buren die op de 2de en 3de verdieping slapen niet lastig te vallen.
In de woonkamer op de eerste verdieping komt dan de "grote" set en beneden in de hobby room de dedicated set.
Daar kan je in ieder geval met je "wheels" makkelijk doorheen navigeren.

Gr maz

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Al zet je je set op het dak, ik kom er wel! En kom je zeker bezoeken dus. Dat was gisteren ook zeker weer een andere meerwaarde, een diversiteit aan liefhebbers tegenkomen en geanimeerd over dit soort dingen babbelen.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

felix01

Citaat van: Bas Akkerman op december 18, 2016, 08:52:06
Dank je. :blush: Uit de losse pols en er valt nog veel meer te vertellen, maar dit raakt wel de kern van mijn ervaring gisteren. Niet dat het belangrijk is, het is mijn ervaring, maar ik ben benieuwd wat jij erin herkent Felix van je eigen G4. Of was je er gisteren ook?
Dank je. Stiekem vind ik die zoektocht ook leuk. Mijn ervaringen van mijn eerste zoektocht bij stereo, en in mindere mate bij HT, lopen eigenlijk synchroon. Het is veel uitproberen, proberen te onthouden wat je hoort en van daaruit samen stellen. Ik moet dus nog veel gaan luisteren (en lieve kijkertjes, dus veel schrijven). :pompom:

Wel ben ik nu in tweestrijd. Ook al zijn de luidsprekers verregaand bepalend voor de indruk, ik ben en blijf een brondenker, daar komt naar mijn idee de bron van muziek vandaan. De tweestrijd bestaat er nu uit dat ik een keuze moet maken tussen een neutrale bron of een neutrale luidspreker.
Laat ik gewoon maar verder gaan luisteren en er vanzelf achter komen. In de tussentijd geniet ik lekker van mijn huidige, uitgewogen set en ga ik met de akoestiek aan de slag. Lijkt me veel belangrijker dan de rat race van het upgradevirus.
Dag Bas,

Gisteren was ik er niet;wou wel komen ,maar woon in Belgie en gezien de afstand lukt dit niet altijd.
Jouw verslag is vooral eerlijk;nl. juist geschreven en ook wat je er ook niet goed aan vond.Zoek maar eens negatieve punten in een muziektijdschrift de dag van vandaag.Of zeg maar eens tegen de zaakvoerder dat je de luidsprekers juist beter vind klinken met een merk wat ie nou juist niet heeft....
Kan mij hier zeker een stuk in terug vinden;nl dat de combinatie heel belangrijk is,wat je zelf ook schrijft.
Een paar maand geleden(met de vorige set:avalon transcendent,arc ref5se,ref150,dCS puccini speler-clock)had ik een zaakvoerder van een audio winkel uit Belgie over de vloer;hij vond mijn set het einde,een van de beste die hij gehoord had.Zelf had ik het gevoel iets te missen,technisch was het allemaal perfect ;enorm groots podium qua breedte,diepte,je kon tussen de muzikanten wandelen.Maar door het altijd maar te streven naar het perfecte was ik mss wel wat muzikaliteit ,betrokkenheid kwijt geraakt.
Kortom ik besloot de ganse set om te gooien,1 ste stap was de dCS combo vervangen door de chord DAVE dac-VV.
Dat was een geslaagde upgrade en up-to-date.
Dan kwamen de vivid s giya2,korten& bondig:de grootste upgrade die ik ooit maakte,bij het aansluiten en aanzetten hoorde ik reeds:wauw,wat een verschil ,gewoon op alle vlakken,dynamiek,plaatsing,etc...
Het is nu ook niet dat de transcendent een slechte luidspreker is,zeker niet;ik kon er gerust nog verder mee leven.
De vivid is alleen zoveel meer beter.
Natuurlijk zal die wel een minpuntje hebben,maar daar is nog wel veel aan te doen met bekabeling of een buis in de voor of eind versterking denk ik.
Persoonlijk denk ik dat de stap naar luidsprekers meer zal bijbrengen dan veranderen van bron,maar ja,dat is dan weer mijn mening...

Ik zie ook in jouw topic dat je bezig bent met akoestiek aanpassingen,heel slimme zet vind ik.Daar is bij de meesten onder ons nog veel progressie te maken denk ik.
Ook ik probeer daar in de toekomst nog iets aan te doen,alleen moeilijk omdat dit bij velen de woonruimte is ,daar woon je niet alleen...

grtz
VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,

Bas Akkerman

Citaat van: felix01 op december 18, 2016, 16:29:22
Dag Bas,

Gisteren was ik er niet;wou wel komen ,maar woon in Belgie en gezien de afstand lukt dit niet altijd.
Jouw verslag is vooral eerlijk;nl. juist geschreven en ook wat je er ook niet goed aan vond.Zoek maar eens negatieve punten in een muziektijdschrift de dag van vandaag.Of zeg maar eens tegen de zaakvoerder dat je de luidsprekers juist beter vind klinken met een merk wat ie nou juist niet heeft....
Kan mij hier zeker een stuk in terug vinden;nl dat de combinatie heel belangrijk is,wat je zelf ook schrijft.
Een paar maand geleden(met de vorige set:avalon transcendent,arc ref5se,ref150,dCS puccini speler-clock)had ik een zaakvoerder van een audio winkel uit Belgie over de vloer;hij vond mijn set het einde,een van de beste die hij gehoord had.Zelf had ik het gevoel iets te missen,technisch was het allemaal perfect ;enorm groots podium qua breedte,diepte,je kon tussen de muzikanten wandelen.Maar door het altijd maar te streven naar het perfecte was ik mss wel wat muzikaliteit ,betrokkenheid kwijt geraakt.
Kortom ik besloot de ganse set om te gooien,1 ste stap was de dCS combo vervangen door de chord DAVE dac-VV.
Dat was een geslaagde upgrade en up-to-date.
Dan kwamen de vivid s giya2,korten& bondig:de grootste upgrade die ik ooit maakte,bij het aansluiten en aanzetten hoorde ik reeds:wauw,wat een verschil ,gewoon op alle vlakken,dynamiek,plaatsing,etc...
Het is nu ook niet dat de transcendent een slechte luidspreker is,zeker niet;ik kon er gerust nog verder mee leven.
De vivid is alleen zoveel meer beter.
Natuurlijk zal die wel een minpuntje hebben,maar daar is nog wel veel aan te doen met bekabeling of een buis in de voor of eind versterking denk ik.
Persoonlijk denk ik dat de stap naar luidsprekers meer zal bijbrengen dan veranderen van bron,maar ja,dat is dan weer mijn mening...

Ik zie ook in jouw topic dat je bezig bent met akoestiek aanpassingen,heel slimme zet vind ik.Daar is bij de meesten onder ons nog veel progressie te maken denk ik.
Ook ik probeer daar in de toekomst nog iets aan te doen,alleen moeilijk omdat dit bij velen de woonruimte is ,daar woon je niet alleen...

grtz
Mooi, eerlijk verhaal van jouw kant. Het is inderdaad wel even een rit dan voor je. En daarbij komt de zeer beperkte mogelijkheid om in de buurt te parkeren.

Alles heeft inderdaad zijn mindere punten, maar ik denk dat je die tot op bepaalde punten nog wel kan verhelpen. Zolang de kwaal niet erger is dan het middel. Maar als je heel veel moet verbeteren, vraag ik me wel af of je dan de juiste keuze hebt gemaakt. Liever zie ik dan alles in balans, misschien dan nergens heel erg goed, maar ook nergens heel erg fout. Want contrasten kunnen ook versterken, hoe beter het een is, hoe meer het ander tegen kan vallen.

Mijn zoektocht zal niet alleen of de bron of de versterker of de luidspreker inhouden, het gaat echt om een heel systeem dat als geheel op elkaar afgestemd is. De combinatie van bron, versterker en luidspreker zal ik veelal los van elkaar horen. De bron blijft dan het belangrijkste, omdat die naar mijn idee voor het grootste deel de betrokkenheid bepaalt. Een prachtige luidspreker zal laten horen wat de bron doet. Een minder goede luidspreker verdoezelt de kwaliteiten van de bron. Ik leef liever een tijdje met een goede bron op een mindere luidspreker dan met een goede luidspreker die goed de tekortkomingen van een bron laat horen.

Akoestiek is, zoals ik al eens eerder schreef, echt een tweesnijdend zwaard. Want niet alleen wat goed is, wordt duidelijker, ook wat niet goed is. Bij mensen die de akoestiek aan hebben gepakt, werd het nog vaker duidelijk dat de bron het ondergeschoven kindje was. Dan was het op macrodetailniveau wel goed, maar op microdetail minder. Als het ware een scherp omlijnd kader met een diffuse inkleuring. Ik denk dat akoestiek ook meer in relatie staat met de invloed van de luidsprekers op het totaalresultaat dan bijvoorbeeld een bron of versterker. Je haalt dus "meer" luidspreker in huis door de akoestiek aan te pakken. Dat en de leefbaarheid zijn voor mij de belangrijkste redenen om daarmee te beginnen. Omdat het om de woonkamer en keuken gaat, moet dat ook een beetje mooi zijn. En daarom gaan we eerst in huis de komende maanden eens goed opruimen. Dan kunnen we met een schone lei beginnen en de inrichting en akoestiek als een geheel zien.

Maro

Over wat voor termijn praten we nu dan Bas? Wat is het budget? Als ik zo tussen de regels door lees is dat aanzienlijk. Dan zou ik ook eens naar Meridian kijken. De DSP7200mkII bij BB&G met een MS600 als Roon streamer en je hebt een zeer afgewogen set staan waarbij middels DSP ook nog enigszins eea is bij te regelen zonder de hele kamer te verbouwen. Denk dat Garmt daar meer over kan vertellen.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Bas Akkerman

Citaat van: Maro op december 18, 2016, 17:43:54
Over wat voor termijn praten we nu dan Bas? Wat is het budget? Als ik zo tussen de regels door lees is dat aanzienlijk.
Heel erg afhankelijk van het tempo van sparen, maar ik denk pas over 4 jaar op zijn vroegst. Ik heb er ook geen enkele haast mee. Het moet trouwens niet zo duur te zijn hè? Van wat ik heb gehoord is het budget rond €20.000 (pfoeh, een hoop geld) echter wel het omslagpunt waar de grootste kwalitatieve verbetering ophoudt. Daarna wordt het voornamelijk alleen nog maar meer. Dan heb ik het over luidsprekers, met de bron is de sky the limit. Zeker zolang het ultieme doel (echt realisme voor wat betreft klankkleur, snelheid en timing) nog niet bereikt is.

CiteerDan zou ik ook eens naar Meridian kijken. De DSP7200mkII bij BB&G met een MS600 als Roon streamer en je hebt een zeer afgewogen set staan waarbij middels DSP ook nog enigszins eea is bij te regelen zonder de hele kamer te verbouwen. Denk dat Garmt daar meer over kan vertellen.
Hoewel ik de habitat van Meridian erg goed vindt, is het in vergelijking met andere concurrenten voor mij wat te gekleurd. Daar slaat de balans door naar te warm en te traag. Het is wel erg prettig luisteren, maar ik mis net dat spannende en wat openheid.

Maro

Ik persoonlijk herken dat warme en trage niet. Denk erg dat dat met de afstelling en akoestiek te maken heeft. Het was maar een tipje natuurlijk. Ga zelf wel die kant op en mijn smaak is zeker niet traag te noemen alhoewel ik me nog even moet verdiepen in de audiofiele betekenis van een trage sound.  :D

4 jaar, oké dan kunnen we nog even vooruit. Ik doe zoiets in een namiddag.  :D Succes met de zoektocht.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Bas Akkerman

Citaat van: Maro op december 18, 2016, 18:30:04
Ik persoonlijk herken dat warme en trage niet. Denk erg dat dat met de afstelling en akoestiek te maken heeft. Het was maar een tipje natuurlijk. Ga zelf wel die kant op en mijn smaak is zeker niet traag te noemen alhoewel ik me nog even moet verdiepen in de audiofiele betekenis van een trage sound.  :D

4 jaar, oké dan kunnen we nog even vooruit. Ik doe zoiets in een namiddag.  :D Succes met de zoektocht.
Ik heb het een paar keer bij BB&G gehoord. Met snelheid bedoel ik timing, de opeenvolging van geluid en dat gaat hand in hand met dynamiek. Hoe beter die twee hoe spannender en tegelijkertijd rustiger de muziek op me overkomt, hoe juister. Als de snelheid niet goed is klinkt het te traag of te snel. Te traag is op de lange termijn wat saai (in het begin kun je lang luisteren, maar op een gegeven moment mis je spanning) en te snel is onrustig (in het begin klinkt het spannend, maar op een gegeven moment word je er moe van). Ik vergelijk het maar met het effect van een metronoom.

Uiteraard is dit alles smaak, laten we wel wezen.

YamahaRXV

Citaat van: Bas Akkerman op december 18, 2016, 16:49:43
De bron blijft dan het belangrijkste, omdat die naar mijn idee voor het grootste deel de betrokkenheid bepaalt. Een prachtige luidspreker zal laten horen wat de bron doet. Een minder goede luidspreker verdoezelt de kwaliteiten van de bron. Ik leef liever een tijdje met een goede bron op een mindere luidspreker dan met een goede luidspreker die goed de tekortkomingen van een bron laat horen.

Zeker mee eens  ;)
De invloed van de bron wordt maar al te vaak onderschat.

Bas, in welke vorm zie jij een toekomstige upgrade van je bron; wordt dit een hoogwaardig loopwerk, of een audio streamer/renderer in de vorm van een ''kant en klaar'' concept zoals Linn, Aurender, etc., of toch een computer audio gebaseerde oplossing zoals een aangepaste Mac Mini of een geoptimaliseerde renderer welke op bijv. Windows software draait ?
Ik ben hier best wel nieuwsgierig naar en zou ook wel willen weten welke van deze opties je mogelijk al hebt beluisterd of vergeleken ?
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Bas Akkerman

Citaat van: YamahaRXV op december 18, 2016, 21:03:01
Zeker mee eens  ;)
De invloed van de bron wordt maar al te vaak onderschat.

Bas, in welke vorm zie jij een toekomstige upgrade van je bron; wordt dit een hoogwaardig loopwerk, of een audio streamer/renderer in de vorm van een ''kant en klaar'' concept zoals Linn, Aurender, etc., of toch een computer audio gebaseerde oplossing zoals een aangepaste Mac Mini of een geoptimaliseerde renderer welke op bijv. Windows software draait ?
Ik ben hier best wel nieuwsgierig naar en zou ook wel willen weten welke van deze opties je mogelijk al hebt beluisterd of vergeleken ?
Goede vraag. Veel, zo niet alles zal uiteindelijk van de gekozen DAC afhangen. Wel heb ik gemerkt dat een DAC waarbij de voorversterker ingebouwd zit (of andersom, het is maar hoe je het bekijkt) Het evenwichtige klinken. De combinatie van voeding en DAC is erg belangrijk, het beste dus daarbij een voorversterker. Klankmatig ontlast je daarmee een DAC, misschien dat dat te maken heeft met een korte signaalverwerking? Maar als ik een überDAC vind zonder voorversterker zal ik er alles aan doen die klinkend te krijgen in een set.

DofN

Bas, dank je wel voor je advies. Ik denk idd ook dat de D&D-s de meest geschikte kandidaten zijn - maar ik ben nog niet zover. Vind het allemaal nogal prijzig en het klinkt nu ook goed.

Heb je thuis al eens kunnen wisselen tussen verschillende DAC's om de verschillen te horen? En hoe heb je dat aangepakt?

Ik heb zelf thuis een weekje gewisseld tussen vier DACs (een Cambridge, een NAD M50 en CD-speler en de DAC van de SQBT, en behalve veel op het eerste oor prettige kleuring bij de Cambridge hoorde ik geen verschillen: ik dacht het wel steeds maar als ik dan weer veranderde van DAC hoorde ik gemeende verschillen toch weer exact hetzelfde. Oren en brein zijn bedrieglijke verleiders :)

Bij de DAC van de SQBT had ik overigens wel het idee dat hij het slechtst klonk en kreeg meteen allerlei audiofiele termen in mijn hoofd. Bij een blinde test (een vriend van me vertelde niet welke DAC hij aansloot en er lag een laken over de set zodat ik ook geen kabels kon zien) viel ik toch weer door de mand.

DAC-s maken bij mij het verschil niet. Dat geeft mij veel rust in mijn zoektocht naar een fijn geluid.

Nu voor mezelf nog de verschillen tussen netwerkspelers ontzenuwen. Heerlijke hobby.

Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindersteker: Bryston 3B³ SST³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

YamahaRXV

Citaat van: doorofnight op december 19, 2016, 11:37:55
Heb je thuis al eens kunnen wisselen tussen verschillende DAC's om de verschillen te horen? En hoe heb je dat aangepakt?

Ik heb zelf thuis een weekje gewisseld tussen vier DACs (een Cambridge, een NAD M50 en CD-speler en de DAC van de SQBT, en behalve veel op het eerste oor prettige kleuring bij de Cambridge hoorde ik geen verschillen: ik dacht het wel steeds maar als ik dan weer veranderde van DAC hoorde ik gemeende verschillen toch weer exact hetzelfde. Oren en brein zijn bedrieglijke verleiders :)

Bij de DAC van de SQBT had ik overigens wel het idee dat hij het slechtst klonk en kreeg meteen allerlei audiofiele termen in mijn hoofd. Bij een blinde test (een vriend van me vertelde niet welke DAC hij aansloot en er lag een laken over de set zodat ik ook geen kabels kon zien) viel ik toch weer door de mand. 
DAC-s maken bij mij het verschil niet. Dat geeft mij veel rust in mijn zoektocht naar een fijn geluid.

Interessant om bovenstaande te lezen temeer omdat ik thuis tijdens toch wel vrij uitgebreide vergelijking sessies met verschillende dac,s verschillen naar voren hoorde komen die niet altijd even subtiel waren. Als voorbeeld noem ik bijv. even het vergelijk tussen een Burson Conductor en een North Star Design Essensio Plus waarbij de verschillen i.m.o. erg makkelijk hoorbaar naar voren kwamen.
Vooral de toegepaste soort DAC chip in kwestie (Burr-Brown,Sabre,Wolfson,Cirrus Logic, etc.) laat toch zeker wel de nodige specifieke verschillen horen op het vlak van klanksignatuur, timing, e.d.

Nu voor mezelf nog de verschillen tussen netwerkspelers ontzenuwen. Heerlijke hobby.

Als jij en Frank volgende week hier zijn heb ik nog een leuk en interessant vergelijkingstestje wat ik uit wil voeren; hierbij wil ik graag jullie mening/voorkeur hebben als ik op mijn CAT renderer switch van een volledige Roon audio usb output naar een JPLAY audio usb output welke dus geheel separaat van Roon werkt.
Voor mij zijn de verschillen duidelijk aanwezig, maar ik ben benieuwd of jullie ze ook gaan waarnemen en waar de voorkeur ligt  :music:

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

DofN

Klanksignatuur verschillen hoor ik ook regelmatig hoor. Timingsverschillen vind ik moeilijker te duiden. En, leuk! Een testje. Dat je me nog serieus neemt :):)

YamahaRXV

lynch1979

Ben benieuwd Jan, zowel naar je set als het testje.

Tot volgende week.

Bas Akkerman

Bas, dank je wel voor je advies. Ik denk idd ook dat de D&D-s de meest geschikte kandidaten zijn - maar ik ben nog niet zover. Vind het allemaal nogal prijzig en het klinkt nu ook goed.

Eigenlijk maar weinig DAC's direct naast elkaar gehoord. Wel in losse sessies. Los van klankkleur, doet een DAC voor mij vooral ook veel in de rust in de muziek. En dat vind ik toch net wat minder makkelijk testen door snel tussen DAC's te switchen.

Veel plezier met de test!

Bas Akkerman

Nog even een ongegeneerde verwijzing naar mijn prijsadviestopic. Hebben jullie nog wat tips?
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=161169.0

Staaled

Citaat van: doorofnight op december 19, 2016, 20:30:32
Klanksignatuur verschillen hoor ik ook regelmatig hoor. Timingsverschillen vind ik moeilijker te duiden. En, leuk! Een testje. Dat je me nog serieus neemt :):)
Timing zit naar mijn idee in het laag, immers de ritmesectie. ;)
Is dat overdadig of versmeerd verliest muziek vaart/drive/resolutie.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Maikel_audionerd

Citaat van: Staaled op december 20, 2016, 09:33:09
^^
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

DofN

Citaat van: Staaled op december 20, 2016, 09:33:09

Eens.

Veel audiofielen en verkoopboeren van dure hifi willen nog weleens beweren dat timing een kenmerk van een versterker/DAC is om zo het hoge prijssegment te verantwoorden.