Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 27 gasten bekijken dit topic.

Martin!!!

Ook in de zomer staat er water in die leidingen alleen zal het verwarmingssysteem dan uitgeschakeld zijn. Als het goed is moeten er afsluitpunten voor de radiatorknop en retourleiding zitten. Anders moet de loodgieter de leidingen bevriezen om de thermostaatknop te plaatsen.....  dat kan zomer en winter  :thumbs-up:
mainly British stuff

Bas Akkerman

Heb me inmiddels ingelezen inderdaad. Het gaat om een vijftal radiatoren, dus ik weet niet of invriezen zo handig is. Dat wordt de VVE lief aankijken denk ik. :lookaround:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martin!!!

Citaat van: Bas Akkerman op maart 22, 2016, 09:59:53
Heb me inmiddels ingelezen inderdaad. Het gaat om een vijftal radiatoren, dus ik weet niet of invriezen zo handig is. Dat wordt de VVE lief aankijken denk ik. :lookaround:

Je hebt geen andere keuze als er geen afsluiters opzitten. Het invriezen betref een stuk van een kleine 5 centimeter in de leding zodat er een ijsprop ontstaat en het water niet uit de leiding spuit. Het lijkt erger dan het is..........
mainly British stuff

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Leeuwarden

Wat is nu eigenlijk de reden dat je de kachel niet aan hebt. Besparen is een goed ding maar er zijn grenzen aan...

Bas Akkerman

Een beetje doorgeslagen besparing inderdaad. Terwijl ik nog steeds veel dingen (met name in de HT) op standby heb staan. Het is ook wel iets dat went, maar de woon(!)kamer mijden, omdat het er te koud is, is wel tamelijk bizar. :laugh:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Leeuwarden

Als je de kachel uitzet, krijg je dan geen last van vocht? In ons huis (bouwjaar zo rond 1933) moet ik de kachel echt niet uitzetten ander loopt het water van de ramen. (Huis is gebouwd in een oude polder, 3 huizen verderop staat op een voormalig slootje, dat is helemaal dramatisch...)

Bas Akkerman

Ja, en dus zetten we de ramen open. Wat op zich niet verkeerd is, maar het resultaat laat zich raden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

remco320

Ok mooi verhaal, maar wat levert het dan uiteindelijk op? Als je geen cv hebt wordt dat centraal geregeld op de radiatoren? Betaal je dan een bepaald bedrag per maand aan de VVE? Of heb je een oude gaskachel?
Wat was je uiteindelijk besparing dit jaar?
Overigens geheel gevraagd uit nieuwsgierigheid, omdat wij ook kijken naar besparende maatregelen en deze hoewel rigoreus wel een besparing kan zijn.

Robiwan

Citaat van: remco320 op maart 22, 2016, 17:47:38
Ok mooi verhaal, maar wat levert het dan uiteindelijk op? Als je geen cv hebt wordt dat centraal geregeld op de radiatoren? Betaal je dan een bepaald bedrag per maand aan de VVE? Of heb je een oude gaskachel?
Wat was je uiteindelijk besparing dit jaar?

dat vraag ik me ook af. Hier in de flat uit 1960 hebben we een ouderwetse centrale blokverwarming (CV in alle leefvertrekken) en of je nu veel of minder stookt het maakt onder de streep nauwelijks uit. Kortom aan die kachel geen armoede. 
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

De verwachten stookkosten zitten in de prijs van de VVE. Dat wat je minder gebruikt, krijg je terug. Dat wat je meer verbruikt moet je bijbetalen. We krijgen meestal rond de €400 terug.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robiwan

Citaat van: Bas Akkerman op maart 22, 2016, 20:20:18
De verwachten stookkosten zitten in de prijs van de VVE. Dat wat je minder gebruikt, krijg je terug. Dat wat je meer verbruikt moet je bijbetalen. We krijgen meestal rond de €400 terug.

ja en dat met een koud huis :crazy:
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

remco320


Citaat van: Bas Akkerman op maart 22, 2016, 20:20:18
De verwachten stookkosten zitten in de prijs van de VVE. Dat wat je minder gebruikt, krijg je terug. Dat wat je meer verbruikt moet je bijbetalen. We krijgen meestal rond de €400 terug.
Kijk dat loont de moeite dan wel weer een beetje. Keuze tussen cash en comfort. Voor ons niet echt een optie ivm de houten vloer. Die vind een redelijk constante temperatuur wel aangenaam. Met thermostaat kan je wel mooi per ruimte afregelen. Dan kan je de woonkamer verwarmen en de rest skippen. Hebben wij ook en dat werkt goed. Dan wel ventileren. Maar een warme slaapkamer vind ik vreselijk..

Bas Akkerman

€200 terug en een aangename woonkamer lijkt me een mooie deal. ;)
We zullen eigenlijk alleen de woonkamer verwarmen. De keuken is aangrenzend. De badkamer wordt al verwarmd door de leidingen en de HT door de apparatuur.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

remco320


Citaat van: Bas Akkerman op maart 22, 2016, 21:29:38
€200 terug en een aangename woonkamer lijkt me een mooie deal. ;)
We zullen eigenlijk alleen de woonkamer verwarmen. De keuken is aangrenzend. De badkamer wordt al verwarmd door de leidingen en de HT door de apparatuur.
Precies. Dan gaat het ook prima! Wij krijgen ook nog steeds elke keer iets terug nu we in alle kamers beter opletten met de verwarming. Zitten nu dubbelglas voor de bovenverdieping te overwegen. Een onafhankelijk goed advies is hiervoor echter heel lastig te krijgen..

Robiwan

Citaat van: Bas Akkerman op maart 22, 2016, 21:29:38
€200 terug en een aangename woonkamer lijkt me een mooie deal. ;)
We zullen eigenlijk alleen de woonkamer verwarmen. De keuken is aangrenzend. De badkamer wordt al verwarmd door de leidingen en de HT door de apparatuur.

dat doen wij hier ook alleen de woonkamer verwarmen ;) Maar dan wel altijd tussen pakweg eind september en half mei.
In de keuken of slaapkamer maakt het me niet uit of het koud is en daar staat ook geen radio/tv of HT opstelling. Maar als je 's-ochtends wakker wordt met ijs op je bek dan sla je weer door :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Cantodea

? Jullie Nederlanders hebben het graag koud?? Vreemd wat ik hier nu lees, mijn Vlamingen verstand kan er niet goed bij  :wacko:
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Leeuwarden

In het algemeen is dit niet gebruikelijk in Nederland hoor... Jullie Belgen eten toch ook niet alleen maar frites?  :blink:

Trouwens, hoe komt het toch dat in Wallonië de frites niet te eten is en in Vlaanderen wel?

Robiwan

Citaat van: Leeuwarden op maart 23, 2016, 09:31:55
In het algemeen is dit niet gebruikelijk in Nederland hoor... Jullie Belgen eten toch ook niet alleen maar frites?  :blink:

Trouwens, hoe komt het toch dat in Wallonië de frites niet te eten is en in Vlaanderen wel?

en veel CO vergiftiging in Belgie door de ouderwetse kachels ;)
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Citaat van: Robiwan op maart 23, 2016, 08:23:26
dat doen wij hier ook alleen de woonkamer verwarmen ;) Maar dan wel altijd tussen pakweg eind september en half mei.
In de keuken of slaapkamer maakt het me niet uit of het koud is en daar staat ook geen radio/tv of HT opstelling. Maar als je 's-ochtends wakker wordt met ijs op je bek dan sla je weer door :D
Er kwam op een gegeven moment zelfs damp uit mijn mond. Koekoek!  :laugh:

Citaat van: Cantodea op maart 23, 2016, 08:47:04
? Jullie Nederlanders hebben het graag koud?? Vreemd wat ik hier nu lees, mijn Vlamingen verstand kan er niet goed bij  :wacko:
Haha, ik ben eerder een  :alien:. Dus geen link met Nederlanders.

Citaat van: Leeuwarden op maart 23, 2016, 09:31:55
In het algemeen is dit niet gebruikelijk in Nederland hoor... Jullie Belgen eten toch ook niet alleen maar frites?  :blink:

Trouwens, hoe komt het toch dat in Wallonië de frites niet te eten is en in Vlaanderen wel?
Citaat van: Robiwan op maart 23, 2016, 09:37:18
en veel CO vergiftiging in Belgie door de ouderwetse kachels ;)
Van Vivid naar verwarming naar frites naar CO vergiftiging. Best knap!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Joris1971

Wat een krenterigheid Bas, ongeloofelijk... En dat voor 400 euro op jaarbasis.
Ik weet niet of je Qubuz of Tidal of andere abonnementen hebt, maar die zou ik eerder als besparing zien ipv in de kou te gaan zitten...

Maikel_audionerd

Ik meen in Bas z'n antwoorden toch een kleine knipoog te herkennen, maar kan t mis hebben.
Wellicht speelt ook mee dat de bijdrage VVE aanzienlijk is, en dus de teruggave daarin meegerekend wordt, dat was in ieder geval bij mij wel zo. Thermostaatknoppen zijn wel relaxed overigens.

Anyway, Bas gewoon lekker plaatje draaien  :pompom:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Bas Akkerman

Citaat van: Joris1971 op maart 23, 2016, 13:44:50
Wat een krenterigheid Bas, ongeloofelijk... En dat voor 400 euro op jaarbasis.
Ik weet niet of je Qubuz of Tidal of andere abonnementen hebt, maar die zou ik eerder als besparing zien ipv in de kou te gaan zitten...
Op muziek zal ik dan weer niet snel besparen. Waar het kan koop ik maandelijks gerust €100 aan muziek. Nu verdien ik niet zo geweldig en hebben andere zaken net wat meer prioriteit. Dan nog kan ik best wel wat vaker de verwarming aanzetten.

Citaat van: Maikel_audionerd op maart 23, 2016, 14:52:15
Ik meen in Bas z'n antwoorden toch een kleine knipoog te herkennen, maar kan t mis hebben.
Wellicht speelt ook mee dat de bijdrage VVE aanzienlijk is, en dus de teruggave daarin meegerekend wordt, dat was in ieder geval bij mij wel zo. Thermostaatknoppen zijn wel relaxed overigens.

Anyway, Bas gewoon lekker plaatje draaien  :pompom:
Ja en nee. Ik meen het wel serieus dat ik dat deed. Tegelijkertijd heb ik genoeg zelfspot om daar hard om te kunnen lachen. De VVE is met €350 twee keer zo hoog als voorgesteld, dus dat is een beweegreden om te besparen op stookkosten, zeker. Maar laat ik eerst maar eens de standby van apparatuur in mijn HT onder de loep nemen. Dat levert meer op verwacht ik.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robiwan

Citaat van: Bas Akkerman op maart 23, 2016, 18:33:06
Op muziek zal ik dan weer niet snel besparen. Waar het kan koop ik maandelijks gerust €100 aan muziek. Nu verdien ik niet zo geweldig en hebben andere zaken net wat meer prioriteit. Dan nog kan ik best wel wat vaker de verwarming aanzetten.

:D :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2