Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 26 gasten bekijken dit topic.

Robiwan

Citaat van: Bas Akkerman op september 12, 2015, 08:31:19
Mooi gezegd, vollopen is wel het juiste woord. Daarbij is er nog een hoop te winnen op het gebied van stroom, maar dat is pas iets voor op het laatst. Wat dat betreft is de vergelijking tussen gisteren en vandaag luisteren ook niet helemaal eerlijk. In het weekend lijkt het allemaal wat opener, vermoedelijk vanwege de minder grote belasting op het stroomnet.

Hier klinkt het maandagmorgen juist het meest goed??? Dat "vollopen" is volgens mij onafhankelijk van de "kwaliteit" van de stroom. Het gebeurt en daar kan een filter of iets anders niets aan veranderen, of je moet connecties hebben met de energieleverancier :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Cyreg

Citaat van: LPlover op september 12, 2015, 08:26:33
Heeft Resolution audio, net als Naim, dus ook "last" van. Soort van "vollopen". Hier moet de set ongeveer om de 7 weken even van de stroom.

Betekent dat, dat de stekker uit het stopcontact gaat?
Dus niet alleen de power on/off knop 'uit'? >> maar m.i. heeft dat 'n zelfde effect?
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

Robiwan

Citaat van: Cyreg op september 12, 2015, 09:30:25
Betekent dat, dat de stekker uit het stopcontact gaat?
Dus niet alleen de power on/off knop 'uit'? >> maar m.i. heeft dat 'n zelfde effect?

eerst alles uit met de knop en dan even de stekker van het stekkerblok uit het stopcontact. Eigenlijk zou je ook alle kabels even opnieuw in en uit moeten steken maar daar heb ik geen zin in.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Zo, alles in één, dat is zo lekker makkelijk vergelijken. :angel:

Ik heb zowel de set van de stroom (stekker eruit) gehaald als de luidsprekers wat minder toe-in gegeven. Bij het eerste merkte ik al dat het ergste wit rond het hooggebied weg was. Met het tweede is het eerdere geluid ook weer terug.

Verder heb ik de kussens achter mijn hoofd op de vensterbank gelegd. Voor mijn gevoel is het daarmee iets preciezer, iets intiemer geworden, maar in de diepte wellicht ook wat platter. Zo ga ik nog even met wat ruimtelijke opnames luisteren hoe dat bevalt. Zonder kussens al merkte ik dat ik harder moet draaien om voor mijn idee op hetzelfde geluidsniveau te spelen als ik voor het vloerkleed deed. Tot slot merk ik nog wat meer detail, zo hoorde ik net iemand kuchen tijdens het openingsnummer van Paolo Fresu's Italiano Live.

Kortom, het vloerkleed doet aardig zijn werk. De kussens ook, maar zijn misschien ook wel een botte bijl.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

DofN

Bas, heb je geappt maar ik weet niet zeker of ik het juiste nummer heb :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Bas Akkerman

Oh, ik zal zo even kijken! Linda belde me ook al op het vaste nummer, dus tijd dat ik mijn mobieltje even pak. ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robiwan

Citaat van: Bas Akkerman op september 12, 2015, 10:07:03
Zo, alles in één, dat is zo lekker makkelijk vergelijken. :angel:

Ik heb zowel de set van de stroom (stekker eruit) gehaald als de luidsprekers wat minder toe-in gegeven. Bij het eerste merkte ik al dat het ergste wit rond het hooggebied weg was. Met het tweede is het eerdere geluid ook weer terug.

Verder heb ik de kussens achter mijn hoofd op de vensterbank gelegd. Voor mijn gevoel is het daarmee iets preciezer, iets intiemer geworden, maar in de diepte wellicht ook wat platter. Zo ga ik nog even met wat ruimtelijke opnames luisteren hoe dat bevalt. Zonder kussens al merkte ik dat ik harder moet draaien om voor mijn idee op hetzelfde geluidsniveau te spelen als ik voor het vloerkleed deed. Tot slot merk ik nog wat meer detail, zo hoorde ik net iemand kuchen tijdens het openingsnummer van Paolo Fresu's Italiano Live.

Kortom, het vloerkleed doet aardig zijn werk. De kussens ook, maar zijn misschien ook wel een botte bijl.

:D klopt meer demping waardoor de volumeregelaar hoger moet, is hier ook zo.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Maar het volume blijft gelijk, dus ik houd het wel in de gaten. Wil zo lang mogelijk met mijn oortjes doen. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Staaled

Je kunt gerust de regelaar wat meer geven. :)
Als reflecties verminderen daalt het SPL.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bas Akkerman

Ik ga toch eens meten met een Db-meter, ik ben benieuwd wat daar uitkomt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robiwan

Citaat van: Bas Akkerman op september 12, 2015, 10:48:18
Maar het volume blijft gelijk, dus ik houd het wel in de gaten. Wil zo lang mogelijk met mijn oortjes doen. ;)

De oortjes horen van nature (hoog en laag) nu eenmaal beter bij wat hogere volumes :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Er is een sweetspot, beslist. Maar voorbij dat punt is het echt niet beter, omdat het harder is.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robiwan

Citaat van: Bas Akkerman op september 12, 2015, 14:57:32
Er is een sweetspot, beslist. Maar voorbij dat punt is het echt niet beter, omdat het harder is.

Klopt ook! En te hard is gewoon onaangenaam.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

De witheid en heesheid blijft een beetje. Straks eens een één-op-één-vergelijk maken tussen een album op lp en streaming. Ik heb namelijk het idee dat de heesheid wel eens te maken kan hebben met het digitale streamen en ik gewend ben geraakt aan het analoge plaatjes draaien.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Citaat van: LPlover op september 12, 2015, 14:59:20
Klopt ook! En te hard is gewoon onaangenaam.
Probleem is dat het, voordat het onaangenaam is, al schadelijk is voor je oren. Kortom, gewoon spelen voor het overgrote deel en luid wanneer ik echt een topnummer speel én ik alleen ben. ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Citaat van: LPlover op september 13, 2015, 10:27:56
en is het "wit" al weg en klinkt het nu rood? :D
Haha, het kan lekker vaag overkomen ja. Ik bedoel dat je geluid in gradaties, verschillende klankkleuren kan hebben. Zwart is daarbij een totaal ontbreken daarvan en daar steken de andere kleuren bij af. Wit is juist een "overbelichting" aan klankkleur, teveel ervan. Met die witheid bedoel ik dus dat de nuances ontbreken en vaak gebruik ik het voor het hooggebied. Bruin voor het laaggebied denk ik en grijs voor het middengebied.

Vaag, ik weet het. Maar ik heb dat wel met meer zintuigen, dat ik indrukken daarvan beschrijf met kenmerken van andere zintuigen. Een geluid kan voor mij ook hard of wollig, of kil of warm zijn.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robiwan

Citaat van: Bas Akkerman op september 14, 2015, 09:45:59
Haha, het kan lekker vaag overkomen ja. Ik bedoel dat je geluid in gradaties, verschillende klankkleuren kan hebben. Zwart is daarbij een totaal ontbreken daarvan en daar steken de andere kleuren bij af. Wit is juist een "overbelichting" aan klankkleur, teveel ervan. Met die witheid bedoel ik dus dat de nuances ontbreken en vaak gebruik ik het voor het hooggebied. Bruin voor het laaggebied denk ik en grijs voor het middengebied.

Vaag, ik weet het. Maar ik heb dat wel met meer zintuigen, dat ik indrukken daarvan beschrijf met kenmerken van andere zintuigen. Een geluid kan voor mij ook hard of wollig, of kil of warm zijn.

duidelijk, maar is er nu verbetering?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

michel69

Citaat van: Bas Akkerman op september 14, 2015, 09:45:59
Haha, het kan lekker vaag overkomen ja. Ik bedoel dat je geluid in gradaties, verschillende klankkleuren kan hebben. Zwart is daarbij een totaal ontbreken daarvan en daar steken de andere kleuren bij af. Wit is juist een "overbelichting" aan klankkleur, teveel ervan. Met die witheid bedoel ik dus dat de nuances ontbreken en vaak gebruik ik het voor het hooggebied. Bruin voor het laaggebied denk ik en grijs voor het middengebied.

Vaag, ik weet het. Maar ik heb dat wel met meer zintuigen, dat ik indrukken daarvan beschrijf met kenmerken van andere zintuigen. Een geluid kan voor mij ook hard of wollig, of kil of warm zijn.

Mooi omschreven Bas.....ik zat al regelmatig in verschillende topics te lezen en tegelijkertijd bij mezelf denkend waar hebben de beste mannen het nu toch over met "gekleurd" geluid......snapte er de ballen niet van......nu dus wel ;) ;D bedankt daarvoor dus Bas.
Stereo Kharma 3.2 CE Black Label-Audio Research REF 5 SE-GamuT m250-Audio Research DAC 1-20 -Marantz SA-11S1-Marantz NA 6005-Bassocontinuo-Transparent powerlink reference-Shunyata Hydra 6 - Furukawa powercord 2x-Audioquest Gibraltar full range -Audioquest Colorado-IIIxos Ix1s-Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Sony uhd-1-Sonus Faber toy center- Dali zensor 6-Xtz 99 W12 18 ice- Audioquest pearl 4x

DofN

Bij gekleurd geluid denk ik altijd aan een onnatuurlijk en niet zuiver geluid. Dus geluid verstoord door reflecties.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Bas Akkerman

Citaat van: LPlover op september 14, 2015, 09:58:21
duidelijk, maar is er nu verbetering?
Weet ik nog niet. ;D Heb er nog geen tijd voor en zin in gehad om dat te vergelijken. Nu ben ik vooral druk met voorbereidingen voor het aanstaande toernooi.

Citaat van: michel69 op september 14, 2015, 10:49:52
Mooi omschreven Bas.....ik zat al regelmatig in verschillende topics te lezen en tegelijkertijd bij mezelf denkend waar hebben de beste mannen het nu toch over met "gekleurd" geluid......snapte er de ballen niet van......nu dus wel ;) ;D bedankt daarvoor dus Bas.
Haha, ok. Het is wat mij betreft echt niet DE manier om iets te beschrijven, voor mij wel de meest vanzelfsprekende.

Citaat van: doorofnight op september 14, 2015, 10:54:26
Bij gekleurd geluid denk ik altijd aan een onnatuurlijk en niet zuiver geluid. Dus geluid verstoord door reflecties.
Dat kan inderdaad een andere omschrijving zijn. Een goede akoestiek zorgt dan misschien wel voor een minder gekleurd geluid in reflecties, maar het hoeft nog niet per definitie een zuiver geluid te zijn. Zuiver in de zin van wat het systeem doet hoor je, maar juist wat het systeem niet goed doet hoor je dan ook (extra) goed.
Dat is voor mij nog wel een onderschatte kant van akoestiek. De sterke punten worden vergroot, maar de zwakke punten ook. In die zin kan een goede akoestiek ook disbalans tonen en is de bandbreedte van wat goed geluid is preciezer, maar daardoor juist ook kleiner.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Bas Akkerman

Yeaaahhh!! Ik heb weer een baan. Weliswaar tijdelijk, tot 1 februari, maar het is wellicht een opstap naar iets nieuws.
Aan het eind van het jaar stapt iedereen weer over van zorgverzekeraar of twijfelt daar aan en het team waar ik kom te werken beantwoordt de telefoontjes van verzekerden die vragen hebben. Wordt een pittige job, maar ik ben benieuwd!

Voor degenen wie het betreft, tot morgen!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten